Keuzes: V60 T6 of T6 TE

mikelvlith
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 08.11.2019 - 19:40

Hallo allemaal,

Momenteel rijd ik een XC60 D4 Ocean Race.

Ik overweeg nu een V60 omdat ik het sportieve mis bij de XC.

In eerste instantie dacht ik aan een T6. Nu zijn er ook steeds meer T6 twin engines op de markt.

Om welke reden zouden jullie toch voor de gewone T6 gaan?

Aanschaf gebruikt verschilt niet veel. Wegenbelasting en verbruik van de normale zijn hoger en dus hogere kosten.
Allebei AWD en veel vermogen.

Dank voor jullie meningen!

Bedankt

Mikel
Daily driver: Volvo V90 T4 Momentum Pro Polestar uit 2020
Voorheen: Volvo XC60 D4 Ocean Race uit 2015
Hobby: Volkswagen Golf MK1 Cabriolet
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12275
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Een T6 TE is boven de 120 geen AWD meer, hij is 400kg zwaarder, het mrb voordeel is daardoor relatief.
Is wel veel zuiniger maar ook veel complexer qua techniek.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4621
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Voor mij is het geen discussie, altijd voor de TE gaan.
Ga vooral met beide rijden en laat je hart en je hoofd beslissen (en als ik daar niet uitkom neem ik mijn vrouw mee :-)).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Indien zakelijk lease, dan TE, indien privé dan de T6 :-). Maar hangt ook af hoe lang met je auto's doet.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
mikelvlith
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 08.11.2019 - 19:40

Het wordt er niet eenvoudiger op....

Sowieso koop ik m privé. Ik neem me altijd voor om er 4 jaar mee te doen. Maar na 2,5 gaat het jeuken 😉. Mijn hart wint het dan van mijn hoofd...

Nu heeft de dealer nog een juweel binnen. XC60 uit 2018. R-Design, AWD, T5.

Erg mooi en uiteindelijk meer ruimte voor de kinderen. Ik ben zelf 1.97m lang, dus zit ver naar achteren. Misschien daar ook maar eens mee rijden. En door het sportonderstel iets strakker dan mijn huidige.
Daily driver: Volvo V90 T4 Momentum Pro Polestar uit 2020
Voorheen: Volvo XC60 D4 Ocean Race uit 2015
Hobby: Volkswagen Golf MK1 Cabriolet
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3067
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Tja, lastige keuzes!
Dat is dan wel het nieuwe model XC60?
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

PGV90 schreef: 04.02.2021 - 18:04 Tja, lastige keuzes!
Dat is dan wel het nieuwe model XC60?
Moet wel, ik had een mei 2017 en dat was 1 van de laatste oude modellen
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
mikelvlith
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 08.11.2019 - 19:40

PGV90 schreef: 04.02.2021 - 18:04 Tja, lastige keuzes!
Dat is dan wel het nieuwe model XC60?
Ja, inderdaad het nieuwe model. Weer net wat ruimer als mijn Ocean Race.
Daily driver: Volvo V90 T4 Momentum Pro Polestar uit 2020
Voorheen: Volvo XC60 D4 Ocean Race uit 2015
Hobby: Volkswagen Golf MK1 Cabriolet
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3067
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Mikel,
Als nog niet gedaan, ga eens in een V60 rijden om te kijken hoe dat bevalt, en wat de ruimte op de achterbank is achter jouw stoel (gezien jouw lengte).
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
mikelvlith
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 08.11.2019 - 19:40

PGV90 schreef: 04.02.2021 - 21:34 Mikel,
Als nog niet gedaan, ga eens in een V60 rijden om te kijken hoe dat bevalt, en wat de ruimte op de achterbank is achter jouw stoel (gezien jouw lengte).
Ja, wilde vandaag even bellen met de dealer om grondig te kijken. Heb een keer een V60 als vervangend vervoer meegekregen, maar toen niet met de kinderen test gezeten.
Daily driver: Volvo V90 T4 Momentum Pro Polestar uit 2020
Voorheen: Volvo XC60 D4 Ocean Race uit 2015
Hobby: Volkswagen Golf MK1 Cabriolet
mikelvlith
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 08.11.2019 - 19:40

t5power schreef: 04.02.2021 - 08:14 Indien zakelijk lease, dan TE, indien privé dan de T6 :-). Maar hangt ook af hoe lang met je auto's doet.
Toch nog een vraag: waarom privé de T6? Restwaarde en inruil? Omdat de korting op wegenbelasting per 2026 stopt? Of zijn er andere redenen. Dank!
Daily driver: Volvo V90 T4 Momentum Pro Polestar uit 2020
Voorheen: Volvo XC60 D4 Ocean Race uit 2015
Hobby: Volkswagen Golf MK1 Cabriolet
kamikaze
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 20.03.2011 - 13:14

Liever een T6 dan een T6 TE wanneer het financieel niet veel uit maakt.
Want een T6 TE is een T5 met 2ton gewicht wanneer de batterij leeg is.
Ik heb de T8 genomen om die reden, uiteindelijk is dat eenmalig een extra budget, de running costs zijn verder exact gelijk.
Volvo V60 T8 R-Design
Volvo V60 D4 Ocean Race (04/2015 - 04/2021)
Volvo S60 D2 Summum (08/2011 - 04/2015)
Ford Mondeo 5D 1.8 tdci Ghia (05/2008 - 08/2011)
Ford Focus Clipper 1.6 tdci Ghia (11/2005 - 01/2008)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4621
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

mikelvlith schreef: 05.02.2021 - 08:10
t5power schreef: 04.02.2021 - 08:14 Indien zakelijk lease, dan TE, indien privé dan de T6 :-). Maar hangt ook af hoe lang met je auto's doet.
Toch nog een vraag: waarom privé de T6? Restwaarde en inruil? Omdat de korting op wegenbelasting per 2026 stopt? Of zijn er andere redenen. Dank!
Ik denk omdat er mensen denken dat een TE meer risico heeft op hogere kosten. Ik denk dat dat ook zo is, maar als je dat kunt betalen zie ik geen probleem.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Edwin28
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 13.08.2013 - 21:37

Als ik de media en politiek zo hoor, is het maar zeer de vraag of de huidige MRB na 2025 zo blijft. Men schijnt steeds meer naar een systeem te willen dat de vervuiler betaalt en wat betreft MRB is daar nog wel wat aan te sleutelen. De CO2-uitstoot is daarin zoals het lijkt de graadmeter. De verhoging kunnen ze in een nieuw MRB-stelsel tot uiting laten komen, maar bv ook stijgende brandstofprijzen, km-heffing icm CO2-uitstaat belasten etc. Op basis daarvan zou de TE de betere keuze zijn, aangezien de "gewone T6 aanmerkelijk (171 g/km tegen 36 en 49 voor de T6 TE en T8 TE) meer uitstoot. Dat zal dan zijn effect ook hebben op de waardevastheid van dat soort auto's. Ja, de TE heeft complexere techniek en wat dat betreft wat risicovoller, maar obv voorgenoemde is de TE misschien niet zo'n rare keuze. Electrisch rijden is nu al een stuk voordeliger (uitgaande van thuisladen a 21 cent) dan brandstof, zeker in vergelijking met benzine en ik denk dat dat verschil de komende jaren alleen maar groter wordt.
Anderzijds: als je de keuze voor dergelijke auto's en motorisering maakt is kostenbesparing volgens mij niet je grootste drijfveer en als het dan toch een beetje koffiedik kijken is zou je ook gewoon de versie kunnen kiezen, die je het meest aanstaat.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Kosten besparen zou zijn om niets te kopen en de huidige af te rijden
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
mikelvlith
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 08.11.2019 - 19:40

Allemaal valide punten. Heb vrijdag even een B3 meegekregen.
Qua formaat is de V60 verrassend ruim. De B3 is niet mijn motor. In de stad op zich fijn en zelfs sportief, maar ga de snelweg op en dan mis je toch net dat laatste beetje extra.
Zaterdag de auto teruggebracht en nog even in een V90 gaan zitten.
Dat maakte een hoop duidelijk..... Zo veel extra ruimte, en dan met name achterin. Voorin scheelt het niet veel met de V60. Maar mijn dochter is 11 en al 1.73m. Zij was meteen verkocht. Denk dat het toch een V90 gaat worden.
Even gaan zoeken en kijken wat de prijs me brengt qua motor.
Mijn XC60 is al zo vol, en dat went snel en daardoor heb ik best een wensenlijst.
Ik houd jullie op de hoogte!
Bedankt voor de genomen moeite.
Daily driver: Volvo V90 T4 Momentum Pro Polestar uit 2020
Voorheen: Volvo XC60 D4 Ocean Race uit 2015
Hobby: Volkswagen Golf MK1 Cabriolet
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4621
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Maar is een V90 ook zo sportief als een V60? Daar was het toch allemaal om begonnen :-). Kijk dan ook even naar een V90CC.... ook niet verkeerd: https://www.autowereld.nl/volvo/v90-cro ... 1583606352
Veel plezier met zoeken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2647
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Gouwe schreef: 07.02.2021 - 19:45Maar is een V90 ook zo sportief als een V60?
Uit ervaring kan ik die vraag met 'nee' beantwoorden. Maar een V60 zou ik ook niet direct sportief noemen, eerder vlot.
Je argument voor wat betreft de ruimte op de achterbank herken ik, dat heeft mij ook naar de V90 gedreven (terwijl ik en V60 wilde).
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
mikelvlith
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 08.11.2019 - 19:40

Je draagt toch meer koets met je mee, dus is inderdaad iets minder sportief. Maar het stoorde me niet. Scheelt dat ik nu een XC60 met normaal onderstel. Doordat de V90 alweer lager ligt, is de rijbelevenis al sportiever. De XC60 is zalig op de lange stukken, maar neem een bocht en de koets helt. Is natuurlijk ook een ander soort auto.
En ik moet hier ook eerlijk zijn, het comfort van de kinderen is een grote troef om goedkeuring te krijgen 😉.
Daily driver: Volvo V90 T4 Momentum Pro Polestar uit 2020
Voorheen: Volvo XC60 D4 Ocean Race uit 2015
Hobby: Volkswagen Golf MK1 Cabriolet
Gebruikersavatar
Aldabra
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 18.10.2019 - 18:50

OGA244 schreef: 04.02.2021 - 06:39 Een T6 TE is boven de 120 geen AWD meer
Is dat zo? Als de accu leeg is, drijft de benzine motor via een generator de elektromotor op de achteras aan.
Volvo V60 T8 - R-Design - Polestar Optimized - Birch Light - 2020
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”