V60, B3 MY2021

Plaats reactie
Muzzj70
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 30.01.2021 - 18:52

Beste Volvo rijders,

Na jarenlang altijd te rijden in een Mercedes, laatste was een 2018 model, C180 AMG exterieurpakket gekozen voor een V60, B3 Momentum Advantage als lease auto. Sport accessoires pakket (19 inch, zwarte grill/kappingen en dubbele diffuser uitlaat) was in de aanbieding, deze maar erbij genomen omdat het niet meeteld in de bijtelling.

Graag wil ik dan mijn bevindingen delen;
Ik ben tevreden over de Volvo maar qua rijcomfort mis ik mijn C180. Ik heb de meest recente posts al gelezen op deze forum, waaronder ook over de trillingen en bevindingen van Volvo rijders die my2021 rijden en geleverd hebben gekregen. Auto is al 3 maanden in bezit, eerst met zomerbanden (Michelin) en sinds paar weken winterbanden (Michelin). Deze worden altijd met een Hunter Roadforce gebalanceerd ivm de 19inch velgen, hoogteslag etc te minimaliseren bij de dealer. Dit omdat volgens de dealer bij deze grootte velgen kleine onbalans in de banden tot veel klachten qua rijcomfort zorgt bij hun klanten.

Het nieuwe schakelen tegenover de eerdere modellen (heb 2 weken MY2020 gereden waaronder ook een Cross Country en S90 en V60) is echt een vooruitgang. Zowel de pook dat met soort klik voor het schakelen (triptronic achtig) werkt hoort wel bij deze tijd ipv dat oude schakelen met een grote automaat pook.

Als je in een T5 of hoger hebt gereden of een wagen met veel PK komt de B3 langzaam over, ik vind de 170-180pk wat het dan ook is zeker in Nederland gewoon voldoende en extra PK is geen vereiste, wel mooi meegenomen als je het hebt natuurlijk.

Het schakelen met een B3 is wel veel en veel soepeler, lekkerder dan in de oudere Volvo modellen en zeker de C180 die 8traps was. Ik denk dat dit ook komt door de kleine accu die af en toe bijspringt. Dit is een aanname en heb geen idee of het echt zo is.

Autopilot, scherm besturing, stuur besturing, ruimte inhoud, grootte van de kofferbak is echt perfect in mijn ogen. Ideale gezinsauto.

Na de vele lof voor deze B3 helaas een grote irritatie/ergenis. Het kijkt wel alsof ik op een weg met allemaal kleine grindstenen rijd en constante lichte terugslag van de banden in mijn stuur. De kleine trilling voel ik ook constant op de bodemplaat en vanzelfsprekend ook in mijn stoel en voeten. Zelfde voelde ik ook bij de andere volvos die ik heb gereden waaronder MY2019 V60, R uitvoering, MY2020 V60 T5, MY2020 S90 D5. Enige uitvoering waar ik echt tevreden over was betrof de MY2020 V60 Cross Country. Wat reed de heerlijk zeg, geen enkele trillingen in stuur als stoel en bodemplaat.

Allen hadden 18 inch en geen 19 inch velgen.
Vrienden, familie die rijden voelen niks en ervaren de trillingen niet. Enkele geven aan een hele lichte trilling te voelen maar geven aan dat komt door de grote velgen wat zij ook onder hun eigen auto hebben en wegdek sneller te voelen is.

Volvo heeft er naar gekeken maar kan niks constanteren. Monteurs geven aan dat de oudere modellen wel last hadden van trillingen maar de nieuwe modellen deze niet aan orde is. Daarnaast hebben zij er ook zelf in gereden. Ik kan het nergens plaatsen en snap het niet. Geen verschil tussen zomer en winterbanden qua trillingen.

Kortom zeer tevreden Volvo gebruiker maar irritatie met trilling/rijcomfort.

Misschien dat er Volvo V60 / MY2021Afbeelding rijders omgeving Utrecht zijn in deze forum die een test willen rijden in mijn auto en ik hun auto. Gewoon samen met de ene auto rijden en vervolgens met de andere om bevindingen te delen.
A92C27AA-038E-42E7-8FA2-078FDE3C2C12.jpeg
7B8A1B5E-6C4B-4AFC-8B42-73A9BEF6ED7A.jpeg
FA949633-03F2-4495-BC1C-A8DA35B892B4.jpeg
Alvast bedankt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Muzzj70
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 30.01.2021 - 18:52

Zelfde klachten als deze oud mede volvo gebruiker hieronder, bijna identieke auto behalve kleur zwart en B4. Ook zelfde dealer 🙄

viewtopic.php?t=86321
Daniel1975
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 04.10.2020 - 09:42

Ik heb een nieuwe B3 op 17” en ik vind de trilling niet anders dan anders. Wil je echt een perfect atul stuur moet je een achterwielaandrijver hebben omdat dan alle trillingen uit de aandrijflijn er niet zijn.
Ik was heel bang op de eerste rit vanaf de dealer naar huis, maar nu na 1500km durf ik het wel aan dat hij tril-vrij is. Op Vredestein winterbanden.
Qua automaat ben ik redelijk tevreden; wegrijden en rustig rijden is super comfortabel. Alleen zodra je iets wilt versnellen schakelt hij direct terug. Irritant.
Als ik de bak manueel bedien merk je dat er heel veel onbenut koppel is, waardoor je veel soepeler en met minder toeren/terugschakelen af kunt.
En heel klein puntje: de automatische regensensor van mijn vorige 120d en A3 was echt veel fijner. Ben continue de gevoeligheid aan het aanpassen terwijl ik daar bij die andere autos bijna nooit aan zat.
Verder wel heel tevreden!

Edit: oja, bevestiging van rolzeil in kofferbak is echt knullig.
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1235
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Muzzj70 schreef: 31.01.2021 - 13:19 Zelfde klachten als deze oud mede volvo gebruiker hieronder, bijna identieke auto behalve kleur zwart en B4. Ook zelfde dealer 🙄

viewtopic.php?t=86321
De auto die je linkt is een R-Design ipv jouw Momentum Advantage. Heeft een sportchassis AFAIK, die van jou ook?

maar er zijn er meer... ;-)

https://volvo-forum.nl/viewtopic.php?f=181&t=82835
Muzzj70
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 30.01.2021 - 18:52

Daniel1975 schreef: 01.02.2021 - 13:30 Ik heb een nieuwe B3 op 17” en ik vind de trilling niet anders dan anders. Wil je echt een perfect atul stuur moet je een achterwielaandrijver hebben omdat dan alle trillingen uit de aandrijflijn er niet zijn.
Ik was heel bang op de eerste rit vanaf de dealer naar huis, maar nu na 1500km durf ik het wel aan dat hij tril-vrij is. Op Vredestein winterbanden.
Qua automaat ben ik redelijk tevreden; wegrijden en rustig rijden is super comfortabel. Alleen zodra je iets wilt versnellen schakelt hij direct terug. Irritant.
Als ik de bak manueel bedien merk je dat er heel veel onbenut koppel is, waardoor je veel soepeler en met minder toeren/terugschakelen af kunt.
En heel klein puntje: de automatische regensensor van mijn vorige 120d en A3 was echt veel fijner. Ben continue de gevoeligheid aan het aanpassen terwijl ik daar bij die andere autos bijna nooit aan zat.
Verder wel heel tevreden!

Edit: oja, bevestiging van rolzeil in kofferbak is echt knullig.
Hai Daniel, heb hiervoor altijd Mercedes gereden en bijna altijd een C-klasse. Het fijn rijden hiervan heeft dus te maken met de achterwielaandrijfing, weer wat geleerd. Manueel schakelen heb ik nog niet echt gedaan, ik vind de automaat zo goed maar bedankt voor de tip. Regensensor heb ik geen problemen mee op de automatische stand, dit werkt naar behoren. Heb het staan op streep 2 of 3. Dat van de rolzeil ben ik het volkomen eens, knullig hoe het werkt.
Muzzj70
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 30.01.2021 - 18:52

J33Bee schreef: 01.02.2021 - 13:43
Muzzj70 schreef: 31.01.2021 - 13:19 Zelfde klachten als deze oud mede volvo gebruiker hieronder, bijna identieke auto behalve kleur zwart en B4. Ook zelfde dealer 🙄

viewtopic.php?t=86321
De auto die je linkt is een R-Design ipv jouw Momentum Advantage. Heeft een sportchassis AFAIK, die van jou ook?

maar er zijn er meer... ;-)

https://volvo-forum.nl/viewtopic.php?f=181&t=82835

Nee ik heb geen sportchassis, gewoon de standaard..
DDPater
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 13.11.2020 - 23:31
Locatie: Veenendaal

Gefeliciteerd met je nieuwe auto, ik ervaar de trillingen gelukkig (nog?) niet, jammer zo’n smet op een verder zo’n heerlijke auto! Zelf niet zo’n last van het terugschakelen, komt denk ik dat ik tegenwoordig wat relaxter rijd en niet meer zo jakker, haalt toch niet veel uit 😜
Toyota Avenis Wagon
Peugeot 508SW
Volkswagen Golf GTE (t/m 23-12-20)
Volvo V60 B3 R-design (vanaf 02-01-2021)
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”