Stoel comfortabel instellen lijkt onmogelijk

Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Inmiddels een dikke 2000 km gereden met de V60 maar ik word helemaal leip van mijn stoel. Ik krijg het niet gevonden om comfortabel te zitten. Normaliter is het standaard riedeltje;

- beenlengte iets gebogen
- polsen op het stuur
- lendensteun iets uit
- gaan!

maar geen enkele positie van die honderdduizend mogelijkheden lijkt een prettige houding op te leveren met een tintelend rechter(boven)been tot gevolg... Het lijkt gewoonweg wel alsof de stoel in de minste gekantelde positie alsnog te laag/gekanteld staat waardoor ik druk op mijn bovenbeen heb vanuit de voorkant zittingsvlak. Uiteraard staat de hellingshoek voorkant zitting op de minimale stand maar wil ik de kanteling eruit krijgen moet ik onderhand tegen het dak gaan zitten.

Iemand die dit herkent? Het doet zo'n afbreuk aan een geweldig mooie auto en juist bij de Volvo had ik van te voren helemaal geen issues bedacht omdat ze zo bekend staan om hun fijne stoelen.

Alle hulp/tips zijn welkom om te kijken of ik nog iets gemist heb qua configuratie/instelling.
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

..wat je kan proberen, is de zitting achterkant van de stoel horizontaal in stellen en de voorkant heel licht naar boven en dan de stoel zo ver mogelijk naar achteren, waarbij - wanneer nodig - het stuur een stuk uittrekken. Wanneer je zitting verlengers hebt zou ik ze niet te ver uittrekken. Lendesteun ook maar beperkt gebruiken. Rugleuning niet te ver naar voren, maar wel nog dat je met je schouders tegen de rugleuning zit.

Iets dergelijks heb ik ingesteld (comfort stoel). Ik was er na een paar dagen uit en sindsdien bijna onveranderd; ik vind de stoel echt prima zitten.

Hoop dat bovenstaande helpt. Het is toch gewoon zelf proberen.

Succes er mee!
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Adem in, adem uit.....
J33Bee schreef: 24.11.2020 - 21:32 - beenlengte iets gebogen
Stoel iets dichter naar het stuur zodat je been iets meer geknikt is?
J33Bee schreef: 24.11.2020 - 21:32 - polsen op het stuur
Zo hoort het, is de hoek zitvlak / rugleuning 90 graden?
J33Bee schreef: 24.11.2020 - 21:32 - lendensteun iets uit
Lijkt mij geen issue i.r.t. het afknellen van een been.

Heb je een verstelbaar zitvlak? Begin dan met een zo kort mogelijke versie.
Veel succes met zoeken en rijd anders gewoon langs de dealer. Misschien hebben zij nog tips voor je.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

De lendesteun heb ik helemaal niet uit staan. Zelfs in de minimale stand ondersteunt hij de lenden prima. Het wordt juist irritanter als die iets uitstaat.
De verlengde zitting had ik in het begin ook niet te ver uit omdat je dan de rand van de vaste zitting erg voelt. Net alsof daar een richel zit. Echter nu na 60.000 km heb ik de verlengde zitting bijna helemaal naar voren en voel ik die richel niet meer. Wellicht is die wat soepeler geworden door gebruik.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Maar niemand het gevoel dat je "te laag" zit kijkende naar heupen vs knieën? Als ik een wigkussen in de stoel leg, is het stukken beter omdat mijn heupen dan hoger komen ipv in zo'n "kuip". Het hoger zetten van zitvlak verhelpt dit niet want haalt die kanteling er niet uit en dan kom ik tegen het dak met mijn hoofd. Vandaag naar de fysio en laat hem ook meekijken naar de stoel/instelling maar heb dit nooit meegemaakt en rijd/reed ook meer dan 30K per jaar.

Tot nu lukt het in ieder geval niet een comfortabele positie te vinden. Dealer wordt uiteraard ook deelgenoot gemaakt van deze uitdaging.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27001
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik herken dit wel, vooral de tintels in het rechter been. Na de zittingverlenger iets minder ver gezet te hebben en de kanteling van de stoel aan de voorzijde iets minder zit ik beter en geen beenklachten meer. Er zijn inderdaad ook wel erg veel mogelijkheden op de zitpositie in te stellen, soort van keuzestress.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

J33Bee schreef: 25.11.2020 - 11:55 Maar niemand het gevoel dat je "te laag" zit kijkende naar heupen vs knieën? Als ik een wigkussen in de stoel leg, is het stukken beter omdat mijn heupen dan hoger komen ipv in zo'n "kuip". Het hoger zetten van zitvlak verhelpt dit niet want haalt die kanteling er niet uit en dan kom ik tegen het dak met mijn hoofd. Vandaag naar de fysio en laat hem ook meekijken naar de stoel/instelling maar heb dit nooit meegemaakt en rijd/reed ook meer dan 30K per jaar.

Tot nu lukt het in ieder geval niet een comfortabele positie te vinden. Dealer wordt uiteraard ook deelgenoot gemaakt van deze uitdaging.
Ik vind de stoel eigenlijk zeer comfortabel. Hoe lang ben je? Je kunt toch de stoel kantelen?
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
C30rulez
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 14.05.2010 - 09:56

Heb ook al veel met de instellingen zitten stoeien, maar lijk nu toch een goede zitpositie te pakken te hebben.
Ik had stoel eerst in laagste stand staan, maar dan zit je idd erg ver naar achter gekanteld, waardoor je vrij veel druk op je onderrug krijgt (daar kreeg ik dan ook last van).
Heb de stoel nu een behoorlijk stuk hoger gezet en dat zit vele malen beter. Lendesteun heb ik een klein beetje onderin mijn rug. Afstand tot het stuur zodanig dat ik mijn polsen op het stuur kan leggen. Hierdoor zit ik met mijn benen wat meer gebogen, maar vind ik eigenlijk wel zo comfortabel.
Ik ben overigens 1.92 m en heb nog ruim voldoende hoofdruimte over (heb geen panoramadak)
Hopelijk vind jij ook snel de juiste setting!
S60 R-Design B3, Fusion Red, 19" LMV
Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm 150 Exclusive, Grigio Magnesio, 18" 8c Sport Spider LMV
C30 DrivE Kinetic, barents blue, intro pakket, 17"; Zaurak LMV
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Risrael schreef: 25.11.2020 - 12:38
J33Bee schreef: 25.11.2020 - 11:55 Maar niemand het gevoel dat je "te laag" zit kijkende naar heupen vs knieën? Als ik een wigkussen in de stoel leg, is het stukken beter omdat mijn heupen dan hoger komen ipv in zo'n "kuip". Het hoger zetten van zitvlak verhelpt dit niet want haalt die kanteling er niet uit en dan kom ik tegen het dak met mijn hoofd. Vandaag naar de fysio en laat hem ook meekijken naar de stoel/instelling maar heb dit nooit meegemaakt en rijd/reed ook meer dan 30K per jaar.

Tot nu lukt het in ieder geval niet een comfortabele positie te vinden. Dealer wordt uiteraard ook deelgenoot gemaakt van deze uitdaging.
Ik vind de stoel eigenlijk zeer comfortabel. Hoe lang ben je? Je kunt toch de stoel kantelen?
Ja dat kantelen gaat zeker maar heel veel doet dat niet en je stoel gaat behoorlijk de hoogte in. Ik stoot mijn hoofd al snel tegen de zonnebril houder. Ben niet extreem lang met 1.85. Alsof de juiste stand (nog) niet aanwezig is voor mij.
TheKegmaster
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 08.10.2020 - 10:17

Het lange prutsen....zeer herkenbaar. Er zijn heel veel mogelijkheden en ook met minieme tussenstappen. Ik ben 1.83 en rugpatient maar heb uiteindelijk een goede positie gevonden na 3000 km. Mijn ervaring is dat je echt wat lange ritten nodig hebt om het goed te krijgen.
Ik ben eerst al begonnen om geen brillenhouder mee te bestellen want bij voorgaande auto's stootte ik continue mijn hoofd tegen dat ding.
Vervolgens heb ik een 'basis' positie opgeslagen in de sleutel en beveiligd dat deze niet automatisch overschreven wordt bij het vergrendelen van de auto. Deze positie staat hiermee los van de M1 en M2 posities waarmee je dus in feite 3 posities tot je beschikking hebt. Vervolgens ben ik gaan rijden en dan met kleine tussenstapjes aanpassen en opslaan in de M1. Bij een volgende rit weer starten in de basis positie en tijdens rijden naar M1 gaan om verschil te merken. Indien tevreden met M1 na de rit opslaan als nieuwe basis positie in de sleutel. Dit herhalen tot de juiste stand is gevonden.

Weet je zeker dat de klacht die je ondervind niet uit je onderrug komt? tinteling komt voort uit zenuw knelling dus uit je rug of zittingverlenger te ver naar voren of juist te hoog zitten waardoor je onderbeen je bovenbeen niet ondersteunt.
Ik zou wanneer de tinteling optreedt in kleine stapjes de stoel gaan verstellen totdat deze weg is.
Gebruikersavatar
VincentH6
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 27.01.2020 - 09:11
Locatie: NH

TheKegmaster schreef: 26.11.2020 - 09:21 Vervolgens heb ik een 'basis' positie opgeslagen in de sleutel en beveiligd dat deze niet automatisch overschreven wordt bij het vergrendelen van de auto. Deze positie staat hiermee los van de M1 en M2 posities waarmee je dus in feite 3 posities tot je beschikking hebt.
Wat een top tip! Ik ging er vanuit dat in het profiel werd opgeslagen of je M1 of M2 wil gebruiken. Maar blijkbaar is dat onafhankelijk van elkaar. En laat ik nou net 2 gezinsleden hebben die de auto ook gebruiken... Ga het straks meteen proberen!

Volvo S60 R-Design - Fusion Red (2020)
Volvo S60 Intro Edition - Black Stone (2001)
VW Passat R-Line - Diamond Black (2016)
Volvo V60 Momentum - Savile Grey (2012)
Eerder: Renault Laguna GT II en III, VW Golf, Toyota Yaris Verso, Opel Astra, Fiat Brava, Nissan Micra
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

TheKegmaster schreef: 26.11.2020 - 09:21
Weet je zeker dat de klacht die je ondervind niet uit je onderrug komt? tinteling komt voort uit zenuw knelling dus uit je rug of zittingverlenger te ver naar voren of juist te hoog zitten waardoor je onderbeen je bovenbeen niet ondersteunt.
Ik zou wanneer de tinteling optreedt in kleine stapjes de stoel gaan verstellen totdat deze weg is.
De fysio heeft de klacht inmiddels onderhanden genomen en geeft ook aan dat het geen handig vertrekpunt is om de stoel in de juiste positie te krijgen als de klacht er nog is. Rare is dat ik het alleen echt ervaar in die stoel. Thuis in bureaustoel of andere (en voorgaande) auto nooit gehad na de basis goed te zetten. Hoe hoog heb jij jouw stoel staan? Want halverwege is de kanteling nog steeds veel vind ik en dan heb ik voorkant zitvlak al op laagste staan. Zoals ik het nu ervaar, lijkt het gewoonweg dat ik te laag en in een "kuil" moet zitten maar blijft ongelofelijk dat het me niet lukt lekker te zitten en het plezier is nu even helemaal weg om überhaupt de auto te pakken... Ik blijf me zelf verzetten in de stoel onder het rijden, in alle logische stoelposities omdat ik niet lekker ontspannen zit...
Gebruikersavatar
Bluesbroeder
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 15.07.2011 - 17:29
Locatie: Drenthe; ergens boven in.

J33Bee schreef: 25.11.2020 - 17:19
Risrael schreef: 25.11.2020 - 12:38
J33Bee schreef: 25.11.2020 - 11:55 Maar niemand het gevoel dat je "te laag" zit kijkende naar heupen vs knieën? Als ik een wigkussen in de stoel leg, is het stukken beter omdat mijn heupen dan hoger komen ipv in zo'n "kuip". Het hoger zetten van zitvlak verhelpt dit niet want haalt die kanteling er niet uit en dan kom ik tegen het dak met mijn hoofd. Vandaag naar de fysio en laat hem ook meekijken naar de stoel/instelling maar heb dit nooit meegemaakt en rijd/reed ook meer dan 30K per jaar.

Tot nu lukt het in ieder geval niet een comfortabele positie te vinden. Dealer wordt uiteraard ook deelgenoot gemaakt van deze uitdaging.
Ik vind de stoel eigenlijk zeer comfortabel. Hoe lang ben je? Je kunt toch de stoel kantelen?
Ja dat kantelen gaat zeker maar heel veel doet dat niet en je stoel gaat behoorlijk de hoogte in. Ik stoot mijn hoofd al snel tegen de zonnebril houder. Ben niet extreem lang met 1.85. Alsof de juiste stand (nog) niet aanwezig is voor mij.
Kantelen van de stoel kan je ook vooraan de stoel doen. Heb je dat al gebruikt?
Volvo V60 B4 Business Pro au. - Denim Blue
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Bluesbroeder schreef: 26.11.2020 - 12:25
Kantelen van de stoel kan je ook vooraan de stoel doen. Heb je dat al gebruikt?
Ja het zitvlak staat vooraan helemaal naar beneden en/of ik zet het iets omhoog afhankelijk van de ondersteuning bovenbeen maar geen enkele positie gevonden tot dusverre die comfortabel is. Op een gegeven moment ben je het momentum helemaal kwijt en moet je weer opnieuw en op andere moment verder maar de zoektocht naar een juiste positie is nooit moeilijk geweest en nu juist wel.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Voor mij gelukkig in het geheel niet herkenbaar. Ik heb een tiptop gezonde rug (lijf) en zit vanaf de eerste minuut vorstelijk en zeer comfortabel, ook op lange ritten. Maar indien je bv een zwakke rug hebt kan het een crime zijn. Mijn vader had een 3 voudige hernia en was daar verschillende keren aan geopereerd. Dat was in de jaren 60/70 en toen was het credo vooral ‘snijden’... geholpen heeft het hem dus niet. De zit in zijn auto’s was altijd een ramp en dat dan ook nog met de schamele verstellingsmogelijkheden van toen. Het beste zat hij in/op een op maat gemaakte stoel van Scheel.... Maar zelfs daarmee was het voor hem een opgave.
De stoelen van nu hebben eindeloos veel instelmogelijkheden, misschien wel teveel...? Hopelijk zit er ‘ergens’ de voor jou ideaal stand tussen en heb je die nog niet gevonden. Eerst de fysio zn ding maar laten doen en dan aan het uitproberen gaan. Probeer wel altijd uitgerust aan dat verstellen te beginnen anders denkt je vermoeide lijf te gauw ‘dit is goed’ wat later niet zo blijkt te zijn.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Thanks teebee! En ook de anderen mbt adviezen. Zeer gewaardeerd.
TheKegmaster
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 08.10.2020 - 10:17

J33Bee schreef: 26.11.2020 - 11:50 heKegmaster schreef: ↑
26.11.2020 - 09:21

Weet je zeker dat de klacht die je ondervind niet uit je onderrug komt? tinteling komt voort uit zenuw knelling dus uit je rug of zittingverlenger te ver naar voren of juist te hoog zitten waardoor je onderbeen je bovenbeen niet ondersteunt.
Ik zou wanneer de tinteling optreedt in kleine stapjes de stoel gaan verstellen totdat deze weg is.

De fysio heeft de klacht inmiddels onderhanden genomen en geeft ook aan dat het geen handig vertrekpunt is om de stoel in de juiste positie te krijgen als de klacht er nog is. Rare is dat ik het alleen echt ervaar in die stoel. Thuis in bureaustoel of andere (en voorgaande) auto nooit gehad na de basis goed te zetten. Hoe hoog heb jij jouw stoel staan? Want halverwege is de kanteling nog steeds veel vind ik en dan heb ik voorkant zitvlak al op laagste staan. Zoals ik het nu ervaar, lijkt het gewoonweg dat ik te laag en in een "kuil" moet zitten maar blijft ongelofelijk dat het me niet lukt lekker te zitten en het plezier is nu even helemaal weg om überhaupt de auto te pakken... Ik blijf me zelf verzetten in de stoel onder het rijden, in alle logische stoelposities omdat ik niet lekker ontspannen zit...
Ik had de stoel eerst aardig hoog staan maar merkte dat ik toen last kreeg van mijn been en mijn knie tegen de centrale console aan kwam. Denk wel dat het lastig is want ieder mens is anders / vindt iets anders prettig zitten. Ik rij veel op de CC en heb mijn onderbenen dan in een +90 graden hoek, dit is zeer ontspannend voor de onderrug. M.a.w. ik rij niet prettig als mijn onderbenen te ver naar voren zijn gestrekt want dit geeft druk.
Ik ben bij elkaar zeker een volle dag bezig geweest om eea goed te krijgen. Ik zou de tips van de fysio opvolgen en een dag blokken, rustige parkeerplaats opzoeken en langzaam aan verstellen.
TheKegmaster
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 08.10.2020 - 10:17

VincentH6 schreef: 26.11.2020 - 10:21 Kegmaster schreef: ↑
26.11.2020 - 09:21
Vervolgens heb ik een 'basis' positie opgeslagen in de sleutel en beveiligd dat deze niet automatisch overschreven wordt bij het vergrendelen van de auto. Deze positie staat hiermee los van de M1 en M2 posities waarmee je dus in feite 3 posities tot je beschikking hebt.

Wat een top tip! Ik ging er vanuit dat in het profiel werd opgeslagen of je M1 of M2 wil gebruiken. Maar blijkbaar is dat onafhankelijk van elkaar. En laat ik nou net 2 gezinsleden hebben die de auto ook gebruiken... Ga het straks meteen proberen!
Succes! Ja, het staat helaas niet zo duidelijk in de handleiding.
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

De minimale helling in de stoel lijkt gewoon nog teveel gekanteld voor mij, uitgaande van kijkhoogte. Als ik de stoel hoger zet dan krijg je de helling er nog iets meer uit maar dan kijk ik tegen de zonneklep aan... Net een wigkussen erin gelegd (kwam zojuist binnen) en de stoel op normale kijkhoogte gezet icm met wigkussen en dan voel ik meteen een soort van "eindelijk ik zit ontspannen". Alsof ik te ver onderin "val" met mijn achterwerk. Dit ga ik ook niet op kunnen lossen met settings?
Gebruikersavatar
Volverik
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 18.01.2011 - 18:31
Locatie: NH

Ik heb in het verleden wel eens een autostoel laten aanpassen bij dit bedrijf:https://www.onbeperktinbeweging.nl/prod ... aanpassen/
Er zijn in het land meer van dit soort bedrijven natuurlijk maar wie weet kunnen ze je helpen mocht het met de instellingen niet lukken.
Volvo V60 II T4
Volvo V40 T2 Nordic+
Toyota Avensis 1.8 Dynamic 2012
Volvo S60 T3 Summum MY2014
Toyota Avensis Wagon 2.0 Dynamic - 2010
Saab 9-5 2.3T - 2005
Fiat Croma - 2.2 2007
Volvo S60 Intro Edition 2.4i - 2003
Citroen C5 Beak 2.0 HDI - 2003
Citroen Xantia 1.8 16V - 1998
Alfa Romeo 155 TD - 1996
Opel Astra Wagon 1.7 SD - 1995
Citroen Xantia 1.6 - 1994
Citroen BX
Citroen BX
Citroen Visa
Citroen Dyane Break
Opel Kadett 1.2
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”