Mijn eerste post hier. Ik zat dit draadje door te lezen en zag dat ik in goed gezelschap ben. Nu een passat 1.6tdi R-line sedan.
Hele mooie auto, iets te weinig vermogen, maar dat kwam door lease regels. Het was automaat of 150pk handschakelen.
De passat word altijd als saai gezien, maar ik vind het nogsteeds een van de mooiste sedans op de markt in de juiste uitvoering.
Het enige is dat de meeste mensen dat er niet voor over hebben of niet weten hoe het samen te stellen
Passat is een van de ruimste auto's in zijn klasse, maar wel een van de kleinste qua buiten maten. knap!
Ik heb weer getwijfeld over een Passat of Arteon, maar weer vijf jaar hetzelfde dashboard en de enorme teleurstellende VW service bij diverse dealers en VW NL hebben me doen besluiten verder te kijken.
De Passat is van al mijn auto's ook degene met het meeste garage bezoek, totaal 12 weken voor een krakend dak, dashboard, stoel etc. wat overigens ook na drie nieuwe daken nooit is opgelost.
De 508 vind ik ook mooi, heb er al een gehad en die beviel heel goed. wegligging perfect, geen problemen en toen 20% en heel goedkoop, (wat toen het doel was ivm 2 kinderen naar de creche.) en ook weer heel mooi in de juiste kleur en uitvoering en velg, maar ook bij een 508 scheen dat rocket science te zijn voor de meeste.
De premium drie kon ik wel leasen, maar voor mijn gevoel net niet.........Uiteindelijk mijn oog gevallen op een S60, ondank dat de buitenmaten gelijk zijn aan de passat wel een heel stuk kleiner in de kofferbak en door hobby geen optie....... Dat was een teleurstelling. Ik had namelijk graag de metallic rode r design gehad!
Ineens werd de co2 verlaagd van de V60 en kwam die in zicht. Uiteindelijk loopt nu een goedkeuring voor een V60 R design B4 met panorama dak, geblindeerde ramen en 19" . Meer dan compleet genoeg voor mij.
Voor de derde keer wit. Ik vind het mooi bij een r design, het is een enorm praktische kleur met stof in de zomer en het kost niets, met kleur past bv het dak niet etc, de lease rijders kennen dit wel
R design is wel erg compleet, zo compleet krijg je een passat wel bij elkaar geklikt, dat heb ik ook gedaan, maar dan kost de sedan 53K en dat betaal je ook voor een S60 B4.
De V60 B4 is zelf goedkoper dan een gelijk geconfigureerde passat station en dan heb je in de volvo 47PK meer. De Arteon gaat zelf naar 58K! Nu is die wel fors groter op de achterbank maar toch.........
Zaterdag proefgereden in een B3 V60, maar de standaard versie van 40K
Wat opvalt is dat dit gewoon en hele goedkope auto is voor wat je krijgt, dat je die al niet vaker ziet.............
Ook een hele mooie auto, zelfs standaard!
Rijdgedrag:
Ondanks het wat zachte onderstel naar mijn zin (90% zal het heerlijk vinden) wat een mooie balans en stuurgevoel. ongekend. Alleen een 3 serie is ietsje "beter" in dit segment.
Ondanks wat post hier van schokkend remmen vielen zowel mijn vrouw en ik het perfecte remgevoel op en het schokvrij tot stilstand komen. (deze was een maand of twee oud)
De auto stuurt echt enthousiast en je kan er echt hard een hoek mee om. Ondanks dat de auto bijna 300kg zwaarder is dan de passat voelt ie veel lichter aan!
De passat heeft enorm veel gedoseerde input nodig om niet met een bak onderstuur te eindigen. Bij de volvo is dit zo makkelijk.
De auto voelt ook heel veilig, heel apart mijn zoon van 12 zei dat ook na 5 minuten.
Aandrijflijn:
Ik heb nog gereden met de oude 8 bak met koppelomvormer, de nieuwe mild hybrids worden met 7 bak en dubbele koppeling geleverd.
Dat vond ik ook meteen het minste van de auto, ik ben zeker geen fan van de DSG's vooral het wegrijden is niet heel erg goed.
Maar als je regelmatig met een BMW rijd met dezelfde 8 bak als in de volvo, dan weet je hoe goed het kan.
Toegegeven deze had geen drive select en dat is wel een noodzakelijk optie voor de enthousiaste stuurman met deze bak
Wegrijden gaat heel soepel en mooi en als je een normale of redelijke versnelling aanhoud dan schakelt de bak perfect.
Maar volgas is de 163 niet heel snel en maakt de motor wel heel veel toeren er wordt niet voldoende gebruik gemaakt van het koppel.
Al rijdend versnellen lijkt de bak na te denk. Wat zal ik doen 1, 2 of 3 verzetten terug. en dan worden er meestal 2 gekozen.
Het zal ook even wennen zijn. maar waar de BMW software en instellingen me meteen positief verraste met slecht 136PK deed deze bak dat niet.
Al verkies ik hem wel voor de DSG.
Infotainment:
Heb ik wat doorheen gebladerd. Het is anders, beter of slechter dan VW........... mwaa. Het scherm achter het stuur is wel wat mooier in de VW en duidelijker.
Als ik echt moet kiezen het vw systeem, maar dat kan ook gewenning zijn. Het volvo systeem stoort me niet.
Standaard speaker ietsje minder dan in de VW, maar dat kan ook het verschil sedan/station zijn.
In diverse reviews las ik dat Harman Kardon, beter is maar niet helemaal het geld waard en ook vooral smaak.
Het BW systeem zou ik best willen, maar daar is geen ruimte voor in de lease.
Wat zou je er voor de rest nog op willen, ja je kan van alles aanklikken...... Styling kit lijkt me wel wat, geventileerde stoelen, maar dan heb ik het echt wel gehad.
In tests had ik het al veel gehoord, maar het heerlijk rijdgedrag heeft me doen besluiten de R design zonder rijden te bestellen.
Als de nu aangevraagd B4 niet lukt wordt het een B3, zou jammer zijn maar ach, kan ik mee leven.
De begrenzing van 180 zit wel ergens in mijn hoofd...... andere kant in NL heb ik het al 10 jaar niet gereden.
En als ik in Duitsland ben rijd ik meestal met een fiets achterop en dakkoffer en dan doe ik dat ook niet. Misschien een keer leuk voor die ene keer in de paar jaar fantasialand