Bij een normale rijstijl is hij weldegelijk 'zuinig'. Mijn B4 zit op 10K met 7,6 gemiddeld en dalend. Hier zitten nog veel stadsverkeer ritten tussen. Op de snelweg 5,6 op 110-120. Ik snap de ietwat ongenuanceerde reactie van OGA244 daarom wel.Daniel1975 schreef: ↑17.04.2021 - 13:34Weten waar het door komt is iets totaal anders dat het begrijpen
Ik ben nog van de generatie die gewoon een optimaal presterende motor wil, die een 5 of 6 cyl mooi vindt klinken, etc.
En ik vraag mij af of bij een normale rijstijl de bak wel zo zuinig presteert door al dat terugschakelen.
Ik zit ook rond de 8.7-8.8 L/100km, niet bepaald zuinig voor een nieuwe hybride motor.
V60 B3 of B4 Mild Hybrid?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 08.10.2020 - 10:17
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 04.10.2020 - 09:42
Grappige is overigens wel dat Volvo voor een B4 een marginaal lager verbruik opgeeft tov een B3.
Zal in praktijk geen wereld van verschil maken, maar wel benieuwd waar dat in zit.
Zaterdag gaat er een caravan achter, benieuwd wat het dan wordt.......
Zal in praktijk geen wereld van verschil maken, maar wel benieuwd waar dat in zit.
Zaterdag gaat er een caravan achter, benieuwd wat het dan wordt.......
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11617
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Dat deden ze in het verleden ook voor de T5 vs de T4. De T5 was ook iets zuiniger.
Volgens de VOC app zit mijn langdurige verbruik van mijn S60 T4 op 8,2l/100km, en ik zie mezelf niet als een hele slome rijder. Maar de meeste winst zou ik denken met de B's wordt gehaald in de bebouwde kom. Dus als je met een hybride niet makkelijk onder de 8l/100km komt...
Volgens de VOC app zit mijn langdurige verbruik van mijn S60 T4 op 8,2l/100km, en ik zie mezelf niet als een hele slome rijder. Maar de meeste winst zou ik denken met de B's wordt gehaald in de bebouwde kom. Dus als je met een hybride niet makkelijk onder de 8l/100km komt...
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- J33Bee
- 5th Gear member
- Berichten: 1267
- Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20
In het tunen. De afstellingen op de B4 zijn gewoon optimaler. Zelfde als je gaat chiptunen, beterere waarden afgestemd op het blok/bak wat vaak ook een gunstiger verbruik oplevert.Daniel1975 schreef: ↑20.04.2021 - 21:17 Grappige is overigens wel dat Volvo voor een B4 een marginaal lager verbruik opgeeft tov een B3.
Zal in praktijk geen wereld van verschil maken, maar wel benieuwd waar dat in zit.
Zaterdag gaat er een caravan achter, benieuwd wat het dan wordt.......
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5106
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Ik heb een paar keer een kortere afstanden gereden in een B4 en B5 en rijdt zelf meestal een T8 of T5 wat mij opviel is dat de B 4/5 voor mijn gevoel wat als elastiek aan het gas hangt en een gevoelsmatig wat vertraagde respons kent, is dat iets wat jullie herkennen en went dat gemakkelijk ? Voor wat betreft gebruik, met een V90T8 haal ik op grote afstanden met 120 kmh op de snelweg makkelijk 7,5 l/ 100 km met lege accu's, de auto is dan een beetje een mild hybrid. Dat een V60/90 B3/4 rond de 7 uit moet kunnen komen ben ik van overtuigd.
- Mickyman
- 4th Gear member
- Berichten: 798
- Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37
ik herken dat niet om eerlijk te zijn, hij reageert bij mij juist heel direct, echter heb ik een B3NielsPHEV schreef: ↑21.04.2021 - 09:04 Ik heb een paar keer een kortere afstanden gereden in een B4 en B5 en rijdt zelf meestal een T8 of T5 wat mij opviel is dat de B 4/5 voor mijn gevoel wat als elastiek aan het gas hangt en een gevoelsmatig wat vertraagde respons kent, is dat iets wat jullie herkennen en went dat gemakkelijk ? Voor wat betreft gebruik, met een V90T8 haal ik op grote afstanden met 120 kmh op de snelweg makkelijk 7,5 l/ 100 km met lege accu's, de auto is dan een beetje een mild hybrid. Dat een V60/90 B3/4 rond de 7 uit moet kunnen komen ben ik van overtuigd.
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 04.10.2020 - 09:42
Ik ervaar het ook als direct. Soms wat té omdat de bak wat nerveus is.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 27.09.2020 - 13:04
Ik heb zelf ook proef gereden met een B3 terwijl ik zelf een T5 bezit. Het elastische gasrespons had ik ook. Overigens vond ik de B3 inderdaad een zenuwachtig autotje waarin het lijkt alsof je op het circuit zit soms terwijl je normaal rijdt.
Volvo's zijn bij mij weten niet bekend om hun zuinigheid als het gaat om de benzine motoren. Op de snelweg kan je inderdaad wel leuke waardes halen. In de stad zie je die waardes vrij snel weer oplopen.
Volvo's zijn bij mij weten niet bekend om hun zuinigheid als het gaat om de benzine motoren. Op de snelweg kan je inderdaad wel leuke waardes halen. In de stad zie je die waardes vrij snel weer oplopen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 04.10.2020 - 09:42
15.4 l/100km met een sleurhutje er achter. Rond de 100km/u gereden op de teller, voornamelijk op de CC.
@mickeyman: wat haal jij?
@mickeyman: wat haal jij?
- J33Bee
- 5th Gear member
- Berichten: 1267
- Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20
De bak is ook veel aan het zoeken naar de juiste versnelling incl de bijbehorende toeren. In Dynamic mode merkte ik het laatst helemaal op de snelweg met ACC erop. Zodra de baan vrij is nog 2 a 3 keer terugschakelen, terwijl er koppel genoeg is. Blijf dat bijzonder vinden, plottende op uitstoot. Ook met de standaard/Comfort mode gebeurd dit. Ik ben geen deskundige maar meer toeren is dus beter voor uitstoot? Het "nieuwe rijden" zoals ooit geintroduceerd was toch juist lage toeren en sneller opschakelen ipv terugschakelen incl flinke toeren?Daniel1975 schreef: ↑21.04.2021 - 18:16 Ik ervaar het ook als direct. Soms wat té omdat de bak wat nerveus is.
- Mickyman
- 4th Gear member
- Berichten: 798
- Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37
Ik begin me er zelfs echt aan te irriteren, had net zo goed een CVT kunnen nemen met dat naaimachine geloei, waarom schakelt dat ding toch steeds terug.....J33Bee schreef: ↑30.04.2021 - 08:13De bak is ook veel aan het zoeken naar de juiste versnelling incl de bijbehorende toeren. In Dynamic mode merkte ik het laatst helemaal op de snelweg met ACC erop. Zodra de baan vrij is nog 2 a 3 keer terugschakelen, terwijl er koppel genoeg is. Blijf dat bijzonder vinden, plottende op uitstoot. Ook met de standaard/Comfort mode gebeurd dit. Ik ben geen deskundige maar meer toeren is dus beter voor uitstoot? Het "nieuwe rijden" zoals ooit geintroduceerd was toch juist lage toeren en sneller opschakelen ipv terugschakelen incl flinke toeren?Daniel1975 schreef: ↑21.04.2021 - 18:16 Ik ervaar het ook als direct. Soms wat té omdat de bak wat nerveus is.
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 04.10.2020 - 09:42
Hij loeit juist wel. 1.800 toeren rijden, naar de linkerbaan bewegen, lichtjes gas bij en TIK-TIK, 2 stappen terug en naar 4.000 toeren springen.
Totaal onnodig gezien het koppel wat voorhanden is. Zelfs de ACC doet het.
Totaal onnodig gezien het koppel wat voorhanden is. Zelfs de ACC doet het.
- Roak
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 04.01.2021 - 15:34
- Locatie: Flevoland
Valt mij ook op dat terugschakelen, maar heeft ook te maken met hoe snel je het gas intrapt.
Doe je het langzamer dan blijft de bak meestal in de 8 staan en trekt hij wel gewoon door zonder te loeien.
Doe je het langzamer dan blijft de bak meestal in de 8 staan en trekt hij wel gewoon door zonder te loeien.
V60 B3 Business Pro 2021, 18" R-design, Parking, Onyx, Climate, Moritz, HK.
- J33Bee
- 5th Gear member
- Berichten: 1267
- Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20
Klopt, de voet/gasrespons beetje in/uit maakt dat je keurig rond die 4k toeren kan laten schakelen, als je doordrukt is het ook gewoon merkbaar dat de power minder word na 4K toeren. Ik zou het alleen prettiger ervaren als je meer invloed had op dat toerenbereik met ACC bijvoorbeeld, omdat voor mijn gevoel het tussen 2,5 en 3 prima is om te schakelen met behoud van koppel. Doet de B4 dat ook zo zenuwachtig?
- J33Bee
- 5th Gear member
- Berichten: 1267
- Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20
Met ACC echt niet. Dan schakelt de bak met gemak 2 versnellingen terug als je van 80 naar 120 (de ingestelde snelheid alvorens ACC reduceerde ivm voorligger) gaat bijvoorbeeld.
- J33Bee
- 5th Gear member
- Berichten: 1267
- Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20
Ik zou het alleen prettiger ervaren als je meer invloed had op dat toerenbereik met ACC bijvoorbeeld, omdat voor mijn gevoel het tussen 2,5 en 3 prima is om te schakelen met behoud van koppel. Doet de B4 dat ook zo zenuwachtig?