V60 T6 TE (MY2020) komt niet weg...

Plaats reactie
Gebruikersavatar
FrankM
4th Gear member
Berichten: 650
Lid geworden op: 01.08.2005 - 21:39
Locatie: Leiden

Sinds enige tijd ondervind de V60 T6 TE (van 6 maanden oud) soms een probleem bij het wegrijden na geparkeerd gestaan te hebben: niet wegrijrden.

In principe staat de auto dan in de elektrische stand en als je de "versnelling" (die bij elekrisch niet actief is) dan in 'R' of 'D' zet gaat ie vanzelf naar N als je gas geeft. Forceer je de brandstofmotor (en daarmee de versnellingsbak) actief, dan hoor je wel de toeren oplopen als je gas geeft, maar wederom schiet de stand dan terug naar N.

Er zijn geen berichten op het scherm te zien, nog meldingen in de app. Tot op heden is de werkende remedie om de auto uit te zetten en vervolgens weer aan. Daarna werkt alles weer.

Ik meen mij te herinneren hierover al eens iets gelezen te hebben op dit of een internationaal forum, maar een beetje tussen de regels door. Dus de vraag: herkent iemand dit en is er een oplossing voor?
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
BSXC
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 07.04.2014 - 13:51

Gegeven dat de auto nog volop in de garantie zit,
is dit een mooie kwestie voor de dealer. Uiteraard erg benieuwd naar de oorzaak van het euvel en de oplossing
Gebruikersavatar
FrankM
4th Gear member
Berichten: 650
Lid geworden op: 01.08.2005 - 21:39
Locatie: Leiden

BSXC schreef: 04.06.2020 - 15:26 Gegeven dat de auto nog volop in de garantie zit,
is dit een mooie kwestie voor de dealer. Uiteraard erg benieuwd naar de oorzaak van het euvel en de oplossing
Jazeker... dat gaat ook gegarandeerd gebeuren.... maar soms helpt het als je dan al voorkennis hebt ;-)
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
mcarma
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 19.02.2019 - 09:25

mss stomme opmerking, maar zeker dat uw deur altijd goed dicht is op dat moment? Met open bestuurder deur kan je namelijk niet wegrijden. Mocht ze goed dicht zijn is er mss een probleem met de sensor?
Gebruikersavatar
FrankM
4th Gear member
Berichten: 650
Lid geworden op: 01.08.2005 - 21:39
Locatie: Leiden

stomme opmerkingen zijn er niet - en ik heb zeker ook gekeken naar de mogelijkheid of het een veiligheidsding is, maar:
1) meestal geeft het dashboard in zo'n geval een hint waaruit blijkt wat er ingrijpt - dat is in dit geval niet zo
2) het probleem verdwijnt na de auto 'uit' en vervolgens weer 'aan' te zetten - zonder dat er iets anders gedaan wordt
Ik hou het even in de gaten en zal binnenkort de auto eens uit laten lezen. Mogelijk dat geregistreerd is wat er aan de hand was. Mocht dat zo zijn, dan meld ik het wel hier.
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Voet goed op de rem?
Gebruikersavatar
FrankM
4th Gear member
Berichten: 650
Lid geworden op: 01.08.2005 - 21:39
Locatie: Leiden

OGA244 schreef: 07.06.2020 - 13:56 Voet goed op de rem?
Eh nee... want anders kan je geen gas geven. Maar daarvoor wel. De 'versnelling' gaat ook daadwerkelijk naar R of D, maar zodra je dan gas wilt geven om weg te rijden valt ie terug naar N.
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Gebeurt het misschien nadat de auto net van de laadkabel is losgemaakt?
In dat geval zou het wellicht een fout in de signalering daarvan kunnen zijn.
Want met kabel aan de auto gekoppeld gebeurt precies wat je beschrijft (uiteraard om wegrijden met aangekoppelde kabel uit te sluiten) althans zo was het bij mijn ex-T8
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

FrankM schreef: 09.06.2020 - 10:46
OGA244 schreef: 07.06.2020 - 13:56 Voet goed op de rem?
Eh nee... want anders kan je geen gas geven. Maar daarvoor wel. De 'versnelling' gaat ook daadwerkelijk naar R of D, maar zodra je dan gas wilt geven om weg te rijden valt ie terug naar N.
heb ik ook soms, dacht dat het aan mij lag, het zou aan het nog niet omhebben van de gordel te maken kunnen hebben.
Gebruikersavatar
FrankM
4th Gear member
Berichten: 650
Lid geworden op: 01.08.2005 - 21:39
Locatie: Leiden

mga1600 schreef: 09.06.2020 - 11:31 Gebeurt het misschien nadat de auto net van de laadkabel is losgemaakt?
In dat geval zou het wellicht een fout in de signalering daarvan kunnen zijn.
Want met kabel aan de auto gekoppeld gebeurt precies wat je beschrijft (uiteraard om wegrijden met aangekoppelde kabel uit te sluiten) althans zo was het bij mijn ex-T8
Goeie gedachte, maar voor zover ik de handleiding begrijp, zou een Twin Engine niet eens 'starten' als de kabel nog is aangesloten. Er verschijnt dan ook een symbool in beeld.
OGA244 schreef: 09.06.2020 - 11:49 heb ik ook soms, dacht dat het aan mij lag, het zou aan het nog niet omhebben van de gordel te maken kunnen hebben.
Zoiets heb ik ook gedacht, maar (a) ik heb de gordel om, (b) uit- en inschakelen van de auto lost het op en (c) ik zou eigenlijk verwachten dat er dan een symbooltje in beeld komt.

Overigens inmiddels langsgegaan bij de dealer en de auto heeft geen alarmen gegeven. Er zijn nu uitgebreide logs afgetapt en die worden naar Volvo gestuurd. In de hoop dat daar iets in te lezen is. @OGA244 - misschien goed als je jouw ervaringen ook eens bij de dealer meldt - scheelt altijd als er meer meldingen zijn.
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
Gebruikersavatar
FrankM
4th Gear member
Berichten: 650
Lid geworden op: 01.08.2005 - 21:39
Locatie: Leiden

Nou... er is antwoord van Volvo: als de monteur het niet zelf heeft meegemaakt dan kunnen ze er niets aan doen. Tsja... beetje lastig met iets dat niet vaak voorkomt. Intussen wel weer een nieuwe 'total update' gehad - mogelijk is het probleem nu weg, maar dat is dan een toevalligheidje.
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Het komt ook uiterst zelden voor
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”