AJP schreef: ↑06.09.2020 - 16:22
Nu ik de V60 inmiddels een paar maanden in bezit heb en de eerste kilometers op de teller staan, is het tijd voor een eerste indruk. Dankzij alle Corona ellende heeft de auto wel veel vaker stilgestaan dan zou moeten, maar ik durf nu toch wel een eerste voorzichtige balans op te maken. Voor wie het niet weet of hierboven heeft gelezen, ik kom uit een Volvo nest (mijn vader rijdt al 50 jaar Volvo) en ik heb altijd Audi gereden. Een gezamenlijke inspanning van de Volvo dealer en Volvo importeur heeft mij kunnen verleiden tot Volvo. Toegegeven, de eerste weken na mijn bestelling kwam toch vraag naar boven “Heb ik hier wel goed aan gedaan?”. Niet dat ik me identificeerde met de stereotype Audirijder, maar wel dat ik altijd uiterst tevreden was met mijn Audi’s en mij Audi dealer in de Meern. Neemt niet weg dat ik enerzijds ook wel wat uitgekeken raakte op de toch steeds saaier ogende Audi A4 (het facelift model veranderde hier niets aan en ook de cockpit die met het facelift model nagenoeg ongewijzigd bleef). Met ruim 25 jaar Audi ervaring, zal ik eerste indrukken van de V60 dan ook vooral met dit merk vergelijken (wat voor velen -om welke reden dan ook- de benchmark in deze klasse is).
Nog even de overweging gehad over al dan niet elektrisch rijden maar omdat ik veel in het buitenland mijn kilometers maak en het opladen daar nog niet altijd een vanzelfsprekendheid is, en ik ook geen sterkeraar ben voor de korte afstanden, gekozen voor een T5 R-design met Polestar tuning in Osmium grey uitgebreid met oa Luxury Line met head-up display en schuifdak, verwarmbare voorstoelen en aquablade ruitenwisserbladen, Park Assist Line, Intellisafe Pro Line, Winterline, 19” Triple Spaaks velgen. Aardig volgepakt dus! Privacy glass op het laatste moment nog weggestreept omdat ik bang ben dat het een te donkere samenstelling werd. De voorgril heb ik zwart laten spuiten door een extra stoere look. Het is een van de laatst geproduceerde T5’s en dat was voor mij ook wel een must. Een op 180 km begrensde B5 was voor mij een “no go” geworden als was het maar om de betutteling die ik het vind. Gaan we verder ook niet over discussiëren, want daar is op dit forum al genoeg over geschreven door voor- en tegenstanders.
Laat ik beginnen met de stoelen, de lederen zetels, die fantastische fauteuils. Je zou willen dat je ze thuis in de woonkamer hebt staan. Wat een geweldige zit, je kunt de stoelen helemaal naar wens instellen en na een lange rit stap je helemaal fris uit. De pijn in de heupen die ik altijd had na een lange rit in Audi, is verdwenen sinds ik mijn kilometers in de Volvo maak. De T5 met Polestar is fijne combinatie. De auto trekt lekker snel op maar is geen snelheidsmonster. Je merkt dat de Polestar tuning rust in de auto brengt en de automaat hierdoor ook fijner z’n werk doet. Polestar is dan ook wel een aanrader. De auto ligt erg fijn op de weg, het sportonderstel is harder dan bij de Audi A4, daar reed ik altijd een Sportline uitvoering en die heeft ook een sportonderstel. Een fijne auto hoewel ik het sportonderstel van de Audi altijd wat zweverig vond en nooit echt het gevoel had contact te hebben met de weg. Volvo is hier mijns inziens veel beter in geslaagd en daarmee meer de rijdersauto. Wat ik absoluut mis uit de Audi is de Virtual Cockpit, Volvo heeft dan wel een “halve” navigatie in het midden scherm tussen de toeren- en kilometerteller, maar dit kan echt niet tippen aan de mogelijkheden die Audi biedt. Volvo biedt met Sensus navigatie zonder meer een goed systeem, maar de Audi navigatie is werkelijk uniek in functionaliteit en beeldkwaliteit en verslaat alles en iedereen. Een kleine compensatie vind ik wel in het head-up display in de V60 dat werkt fijn en zorgt er voor dat je je ogen meer op de weg hebt. Wel had -en heb ik nog steeds het idee- dat de head-up display niet recht projecteert in mijn vooruit. Controle door de dealer leerde dat het wel recht was maar er een vertekend beeld optreed door de projectie van de aflopende motorkap in de voorruit. Daarnaast moet ik nog wel mijn weg vinden in het Volvo audiosysteem en het touchscreen met al z’n functies. Ik verdwaal nog weleens in het systeem maar dat zal een kwestie van tijd zijn.
Met een verbruik van 1:17 is de Volvo wat dorstiger dan de Audi waar ik 1:20 kon halen met inachtneming van de snelheidsregels. In de stad haal ik met de Volvo nu 1:8 en met de Audi was dat 1:10. De V60 is dan wel ruim 200 kg zwaarder dan de A4 maar ik verwacht (en hoop) dat dit verbruik nog wel iets zuiniger wordt naarmate de auto verder ingereden is.
De audio, een veel besproken optie op dit forum, wel of geen upgrade of Harman Kardon. Ik heb gekozen voor de standaard audio van Volvo en die doet voor mij ruimschoots. Ik vond de meerprijs van Harman Kardon nogal fors. Maar ja, ik ben dan ook niets gewend, de standaard audio in de Audi’s die ik altijd gereden heb zijn ronduit bagger, ik ben met de audio van Audi dus niets gewend en met de standaard Volvo audio al snel verwend! Voor de liefhebbers, kan ik overigens wel de Bowers & Wilkins Pi3 en Pi4 headset aanraden, where ever you go, je hebt altijd een fijne ear-in headset bij je. Zit altijd standaard in mijn werktas en gaat de hele wereld mee over.
Wat mij echt stoort aan de V60 is zonder twijfel het achterscherm. Bij de V60 moet ik heb handmatig op en afrollen, het was toch wel makkelijk dat dat bij de A4 volledig vanzelf ging, klep open en het scherm rolt zich op waarmee je direct een goede toegang hebt tot de kofferbak van de Audi, Volvo maakt het hier minder praktisch wat soms wel enige ergernis bij mij oproept.
Veiligheid ….. en Volvo, dat gaat natuurlijk samen en ik moet toegeven dat ik diep onder de indruk ben van de Intellisafe Assist veiligheidssystemen in deze Volvo. Pilot Assit, distance allert, adaptive cruise controle, rijbaanassistent, het werkt allemaal vlekkeloos. De auto volgt perfect de lijnen op de weg en ook in een bocht steurt het perfect mee. Een toevoeging die rijden op de autobaan zeker ontspannener en veiliger maakt. Het is wel even wennen dat je wat meer taken aan de auto kunt over laten die je gewend bent als bestuurder zelf te doen, maar als je er aan gewend bent ga je het echt waarderen. Wat mij betreft kan Audi de slogan “voorsprong door techniek” op dit punt in de prullenbak gooien want die slogan komt vanaf nu Volvo toe en dan zijn bij Volvo deze veiligheidssystemen ook nog eens standaard ook!
Om antwoord te geven op de titel van mijn eerste bijdrage aan dit forum “Word ik op mijn 50ste pas verstandig door voor Volvo te kiezen?” kan ik volmondig zeggen dat ik absoluut geen spijt heb van mijn overstap. De V60 overtreft op vele punten mijn verwachtingen. De V60 voelt heel erg degelijk en veilig aan. De T5 is een zeer prettige en comfortabele reisauto waarop ik al veel positieve reacties heb mogen ontvangen. Het design van de V60 wordt alom geprezen daar waar de A4 vaak als een grijze muis wordt omschreven. Ik kan dus concluderen dat ik op mijn 50ste inderdaad pas verstandig ben geworden!
Mooi verhaal en leuke vergelijkende review AJP!
Grappig genoeg heb ik dit jaar (ook op mijn 50e) exact de omgekeerde weg bewandeld. Van jarenlang Volvorijder, laatstelijk de V60 D6 Twin Engine, ben ik overgestapt op een Audi Etron. Ook qua dealer hebben we waarschijnlijk stuivertje gewisseld, want ik zit nu bij die Audidealer in De Meern. Goed te horen dat je daar tevreden over was, ik hoor nog wel eens horrorverhalen over VAG-dealers en de importeur.
Qua verschillen in auto kan ik je ervaringen deels wel bevestigen, maar gek genoeg is mijn ervaring deels ook weer precies andersom.
Te beginnen met de stoelen. De standaard Audizetels zitten best aardig, maar niet te vergelijken met de sportstoelen die ik in de V60 had. De Audistoelen zijn veel vlakker en helaas heb ik niet de uitgebreidere sportstoelen waar ook de zitting te verlengen is. Wellicht dat de sportstoelen beter in de buurt van de Volvostoelen komen. Het infotainment systeem in de Audi is inderdaad helemaal top. Met name de virtual cockpit en de kwaliteit van de beeldschermen. Geweldig hoe je gewoon Google earth plaatjes op je scherm ziet, waarop ieder individueel bouwwerk zichtbaar is. Afgelopen dagen weer even in een nieuwe XC40 en XC90 gereden, maar dan voelt het navigatiescherm echt als een forse stap terug. Ook ik ervaar dat ik nog lang niet alle mogelijkheden van de Audui heb ontdekt, maar dat zal wennen zijn. Zo kwam ik er deze week pas na 5 maanden achter dat de middenarmsteun in de Etron zowel in lengte als in hoogte verstelbaar is. Dat hadden mijn Volvo's niet en is toch prettig!
Dat geldt niet voor de audiokwaliteit. Ik was in de V60 verwend met een Premium audio van Harman Kardon en daar kan de standaardaudio in de Etron niet aan tippen. Ik heb overwogen dit achteraf te upgraden, maar dat is vrij prijzig en wellicht voor een leaseauto niet de moeite waard. Inmiddels moet ik zeggen dat het wel went en inderdaad popmuziek klinkt zeker niet slecht. Ik laat het dus maar even zo.
Over de veiligheid, ja daar heeft Volvo een naam hoog te houden. In mijn V60 had ik ook al de adaptieve cc en dat werkte perfect. Toch merk ik dat de Etron op dat vlak weer een paar stappen verder is, want die heeft ook een Autopilot functie waardoor hij zelf binnen de lijntjes blijft en dat werkt erg goed. Ook kan de Etron op basis van de navigatie zelf al inhouden/afremmen omdat hij weet dat er bijvoorbeeld een rotonde nadert. Daarmee rol je veel langer uit dan je zelf zou doen en spaar je brandstof/energie. Klein detail is ook dat de Etron ca. 100m nadat je wegrijd zelf even de gordels aanspant. De eerste keer een rare gewaarwording, maar dat went snel. Op dit vlak gaan de ontwikkelingen zo snel dat een nieuwe auto van ieder van de premiummerken altijd weer een stap vooruit zal zijn vergeleken met een auto van vijf jaar oud van een ander merk. Wat mij betreft is Audi op dit punt gewoon up to date en loopt men zeker niet achter bij Volvo.
In binnenruimte is de Etron natuurlijk van een andere orde dan de V60. Helemaal top, achterin ook zeeën van beenruimte én een grote kofferbak. Qua rijden kun je een full electric natuurlijk niet vergelijken met een brandstofmotor of hybride. De Etron is razendsnel en de lineaire acceleratie blijft een belevenis, alhoewel Tesla op dat vlak nog veel meer presteert. Qua onderstel is mijn ervaring dat de Audi veel comfortabeler is dan de V60, en dat ondanks de forse 22 inch wielen die ik heb. Deels wordt dat natuurlijk veroorzaakt door de grotere wielbasis en de standaard luchtvering van de Etron. Daardoor kun je de auto naar keuze zelfstandig of handmatig de ideale rijhoogte laten bepalen, van comfortabel, via sportief tot offroad.
Waar ik nog niet echt aan kan wennen is de app van Audi. Hij kan veel, in theorie zelfs meer dan de VOC app, maar de stabiliteit is nog ver te zoeken. Het sturen van een bestemming vanuit de app naar de navi in de auto komt soms pas een dag later door. Dan werkte de Volvo On Call app veel beter.
Ik wil hier uiteraard geen Audiverhaal van maken, maar in het kader van vergelijkend warenonderzoek leek het mij leuk om mijn ervaringen in de omgekeerde richting te delen. Ik wens je heel veel plezier met je V60!