Brandstof E5 of E10

Plaats reactie
erwinv60

Sinds wij de nieuwe V60 hebben, tank ik euro 95 E10, maar ik vraag me toch af wat het verschil gaat zijn als ik er E5 ingooi.

Zijn er "ervaringsdeskundigen" op dit gebied hier op het forum ???

Ik ga de eerstvolgende tank overstappen op de E5, om dit zelf te kunnen ondervinden.

Vooral ben ik benieuwd naar :

1) hoe rijdt de auto ermee, vermogens toename door de wat verbeterde verbranding misschien ???
2) wordt de actieradius bij gelijk gebruik wellicht iets hoger ?

Met mijn motor tank ik altijd euro 98, door het hogere octaangehalte loopt de motor echt merkbaar beter dan op euro 95.
De nieuwe E10 benzine zal ik daar zéker niet in gaan gooien. Verbruikskosten interesseren mij totaal niet op de motor,
rijgedrag en behoud van de techniek etc zeker wel !

Anyway benieuwd naar jullie ervaringen en ook waarom jullie ervoor kiezen wel/niet E5/E10 te tanken
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Er zijn reeds diverse topics hierover elders gaande.
Er zijn bv vermoedens dat er storingen te maken kunnen hebben met de nieuwe e10 brandstof.
Er zijn ‘schilpadjes’ (tijdelijk verminderd vermogen) gemeld en ook defecte brandstofpompen.
Vooralsnog onduidelijk of er causaal verband is; vooralsnog zijn het vermoedens.
Persoonlijk tank ik uit voorzorg met mijn V60 uitsluitend e5 of euro 98.
Tijd zal leren of e10 een probleemloze brandstof is.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
erwinv60

En tank jij sinds je de auto hebt al E5, of heb je ook met de E10 ervaringen ?
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Heb een keer of 5 e10 getankt, zonder problemen, maar om die mogelijk te kunnen constateren (bv brandstofpomp) zou dat langer moeten zijn. Ik wacht het niet af en neem het zekere voor het onzekere. Het is iets duurder per liter maar dat scheelt niet veel.
‘Men’ heeft het er ook over dat e5 zuiniger zou rijden, dat heft het verschil in literprijs dan weer op.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Voodoo077
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 27.11.2018 - 14:35

Man, man, man van de éne garage/dealer naar de andere. Mijne zei net wel E10 te tanken dat er geen voordeel was bij de E5 voor een V60.
Terwijl zoals supra met de moto ik met mijn Mustang net wel die E5 dien te gebruiken voor o.a. betere prestaties.

Ideaal zou dus zijn een zelfde traject volledig op benzine te rijden onder vergelijkbare omstandigheden eens met E5 & E10 om een verschil op te merken...
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn echter mbt evt gevolgen voor de brandstofpomp zal je dan niks kunnen constateren. Dat zal pas op termijn blijken.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19426
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Voor de huidige NIEUWE motoren en appendages zou het niet uit moeten maken om E10 te tanken. Ook niet met het zekere voor het onzekere. E10 wordt alleen afgeraden indien een octaangetal 98 of hoger gewenst is. Met de huidige V60 zouden geen problemen voor moeten komen.
Dus gewoon E10 tanken.

Let wel: powermotoren en motorfietsen zijn beter af met 98 benzine maar daar hoeft nog geen E10 van gemaakt te worden.
E5 kan daarnaast ook nog een 95 octaan zijn.

Omdat mijn motor al wat ouder is, altijd op E5 heeft gedraaid en regelmatig ook nog op 98 octaan, waag ik mij niet aan E10. Maar de huidige motoren draaien er moeiteloos op.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Tja... je zegt ‘zouden’. Dat impliceert dat er alsnog een kans bestaat. In dat geval gaat ’het zekere voor het onzekere’ op.
Dus voor mij een paar Euri meer op een tank, en zien wat de tijd leert.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19426
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Dan zeg ik het anders. Deze motoren zijn inclusief appendages ontwikkeld voor ook gebruik van E10. Geen voorbehoud.
Maar niets is zeker.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

teebee schreef: 13.11.2019 - 16:47 Er zijn reeds diverse topics hierover elders gaande.
Er zijn bv vermoedens dat er storingen te maken kunnen hebben met de nieuwe e10 brandstof.
Er zijn ‘schilpadjes’ (tijdelijk verminderd vermogen) gemeld en ook defecte brandstofpompen.
Vooralsnog onduidelijk of er causaal verband is; vooralsnog zijn het vermoedens.
Persoonlijk tank ik uit voorzorg met mijn V60 uitsluitend e5 of euro 98.
Tijd zal leren of e10 een probleemloze brandstof is.
Ook zo mooi dat zelfs storingen die vóórdat E10 op de markt was ook door de E10 komen. Heb zelfs al gelezen van een probleem met een diesel. Net als een Volvo waarvan het interieur in de fik stond, kwam doordat de modificatie aan de motor niet gedaan was. Mensen moeten wel logisch en nuchter na blijven denken
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”