Bij mij heeft Volvo na 10 tallen dealer bezoeken bij 2 verschillende dealers de wielnaven en motorsteun vervangen. Dit had effect, maar niet voldoende. Uiteindelijk heeft Volvo een setje 19'' gemonteerd, wat ook een beetje overeenkomt met wat jij zegt dat het verhogen van de bandenspanning een positief effect heeft. Het lijkt erop dat er minder mogelijkheid is daardoor voor trillingen om te ontstaan. Terwijl ik aanvankelijk anderom zou denken. Auto is nu op sommige wegen trillingsvrij, andere wegen die wat minder zijn geeft de auto het wegdek wat sneller door. Rijdt er nu weer met plezier inAb S schreef: ↑09.11.2020 - 12:24Mijn criterium voor wat 'acceptabel' is: wanneer er wegen zijn waar de wagen rond de 125 km/u trillingvrij is, dan is het voor mij acceptabel, en dat is bij mij na vele bandenwissels en balanceren/ hoogteslag meten (Hunter) nu ruim 16.000 km zonder klachten het geval. De dealer heeft dit echt goed opgelost. Bedenk dus dat er - in ieder geval bij mij - veel wegen zijn waar de auto wel trilt rond de 125 km/u. Maar als je dus een weg vindt waar de auto niet trilt, dan weet je dat je ongeveer het optimum hebt bereikt. Wat bij mij - tegen de verwachting in - ook bijdraagt aan minder trillen, is de bandenspanning juist verhogen (2.6 bar i.p.v. de 'comfortspanning' 2.3 bar). Ik heb 18" met Pirelli banden.Cloudie schreef: ↑08.11.2020 - 23:20 [..] Dat er trillingen in de auto aanwezig zijn is natuurlijk niet zo raar, maar de vraag wat normaal of accepteerbaar is is erg moeilijk. Ik zou dan ook graag willen rijden in een zelfde model die deze problemen niet heeft om te kunnen vergelijken, maar die zijn er natuurlijk niet. [..]
Opnieuw trillen
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 09.03.2019 - 20:32
- Risrael
- 5th Gear member
- Berichten: 1070
- Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
- Locatie: Land van Maas en Waal
Het verhogen van de bandenspanning is inderdaad mogelijk een oplossing. Nu het relatief gezien kouder is dan in de zomer heb ik het idee dat het trillen iets is toegenomen. Dat zou kunnen komen omdat door de kou de bandenspanning wat lager is geworden.Baartje87 schreef: ↑09.11.2020 - 13:41Bij mij heeft Volvo na 10 tallen dealer bezoeken bij 2 verschillende dealers de wielnaven en motorsteun vervangen. Dit had effect, maar niet voldoende. Uiteindelijk heeft Volvo een setje 19'' gemonteerd, wat ook een beetje overeenkomt met wat jij zegt dat het verhogen van de bandenspanning een positief effect heeft. Het lijkt erop dat er minder mogelijkheid is daardoor voor trillingen om te ontstaan. Terwijl ik aanvankelijk anderom zou denken. Auto is nu op sommige wegen trillingsvrij, andere wegen die wat minder zijn geeft de auto het wegdek wat sneller door. Rijdt er nu weer met plezier inAb S schreef: ↑09.11.2020 - 12:24Mijn criterium voor wat 'acceptabel' is: wanneer er wegen zijn waar de wagen rond de 125 km/u trillingvrij is, dan is het voor mij acceptabel, en dat is bij mij na vele bandenwissels en balanceren/ hoogteslag meten (Hunter) nu ruim 16.000 km zonder klachten het geval. De dealer heeft dit echt goed opgelost. Bedenk dus dat er - in ieder geval bij mij - veel wegen zijn waar de auto wel trilt rond de 125 km/u. Maar als je dus een weg vindt waar de auto niet trilt, dan weet je dat je ongeveer het optimum hebt bereikt. Wat bij mij - tegen de verwachting in - ook bijdraagt aan minder trillen, is de bandenspanning juist verhogen (2.6 bar i.p.v. de 'comfortspanning' 2.3 bar). Ik heb 18" met Pirelli banden.Cloudie schreef: ↑08.11.2020 - 23:20 [..] Dat er trillingen in de auto aanwezig zijn is natuurlijk niet zo raar, maar de vraag wat normaal of accepteerbaar is is erg moeilijk. Ik zou dan ook graag willen rijden in een zelfde model die deze problemen niet heeft om te kunnen vergelijken, maar die zijn er natuurlijk niet. [..]
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 03.10.2020 - 18:58
Heb deze week nog een (laatste?) afspraak bij de dealer en kom nadien terug met een volledig verslag.erwinv60 schreef: ↑04.11.2020 - 13:36En Santos, ook bij jou al een status update van de tril situatie ?Santos80 schreef: ↑10.10.2020 - 14:04 Uiteraard neem ik de auto pas mee naar huis als het getril helemaal weg is.
Heb met de technieker een toertje gereden en die had tenminste al kennis over het probleem en een vermoeden dat het niet aan de banden/velgen zou liggen.
Mijn vrouw heeft er gisteren mee gereden en haar reactie was..getril??.. niks van gemerkt, maar ja wat kennen vrouwen van auto's
To be continued..
- Risrael
- 5th Gear member
- Berichten: 1070
- Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
- Locatie: Land van Maas en Waal
Gisteren toch eens mijn bandenspanning gecheckt. Wat bleek: alle banden stonden op 2.2 bar (!) Ik heb ze teruggebracht op 2.6 bar en de auto is weer heerlijk trillingsvrij. Een wereld van verschil.
Dat brengt mij bij de vraag aan diegenen die geen trillingsproblemen ervaren: met welke bandenspanning rij jullie?
Dat brengt mij bij de vraag aan diegenen die geen trillingsproblemen ervaren: met welke bandenspanning rij jullie?
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
- hsl
- 2nd Gear member
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 01.10.2020 - 14:37
Maar de meeste klachten hier zijn van de modellen die geen plugin hybrid zijn, zou het extra gewicht van de PHEV’s er voor kunnen zorgen dat er daar minder klachten zijn? Dat zou volgens mij ook verklaren waarom de bandendruk zoveel uitmaakt.
Zitten er in de banden trouwens druksensoren die je vanuit de auto kan uitlezen?
Zitten er in de banden trouwens druksensoren die je vanuit de auto kan uitlezen?
V60 Recharge (2021) R-Design T8 | P* | Bursting Blue
Besteld: Polestar 3 | Performance | Midnight | Wol int. | 1.3mpHD koplampen | trekhaak
Saab 900 (1992)
Saab 9-5 Aero (2006)
Besteld: Polestar 3 | Performance | Midnight | Wol int. | 1.3mpHD koplampen | trekhaak
Saab 900 (1992)
Saab 9-5 Aero (2006)
- Risrael
- 5th Gear member
- Berichten: 1070
- Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
- Locatie: Land van Maas en Waal
Nee het is een indirect systeem dat naar de omwenteling van de banden kijkt. Het meet dus geen bandenspanning.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 09.03.2019 - 20:32
Op het moment met 2.9 bar (19''). Dealer heeft ze er zelf onder gelegd met 3.0 bar. Aldus de dealer was dat ook de druk waarbij ze de wielen met krachtvariatie doen balanceren etc.Risrael schreef: ↑14.11.2020 - 14:38 Gisteren toch eens mijn bandenspanning gecheckt. Wat bleek: alle banden stonden op 2.2 bar (!) Ik heb ze teruggebracht op 2.6 bar en de auto is weer heerlijk trillingsvrij. Een wereld van verschil.
Dat brengt mij bij de vraag aan diegenen die geen trillingsproblemen ervaren: met welke bandenspanning rij jullie?
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 6924
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
2.6
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Misschien een even getal proberen?
- razorclaw
- 2nd Gear member
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 27.05.2020 - 12:07
Opgemeten (met m'n Race X RX0014 manometer) vóór het rijden dus met koude banden in de 19" maat: 2,6 rondom en ik heb geen last van trillingen.
Nu: V60 2.0 T5 Momentum 250pk (2020-heden) - Mijn eerste Volvo!
Vóór Volvo: Golf 3-drs. 1.9 SDI 68pk (1999-2001); Focus 5-drs. 1.8 TDdi 90pk Collection (2001-2003); Focus 4-drs. 1.8 TDdi 90pk Ghia (2003-2006); Focus 5-drs. 1.8 TDCi 116pk Futura (2006-2008); Focus Wagon 1.6 101pk Titanium Business (2008-2013); Mondeo Wagon 1.6 EcoBoost 160pk Titanium (2013-2020)
Vóór Volvo: Golf 3-drs. 1.9 SDI 68pk (1999-2001); Focus 5-drs. 1.8 TDdi 90pk Collection (2001-2003); Focus 4-drs. 1.8 TDdi 90pk Ghia (2003-2006); Focus 5-drs. 1.8 TDCi 116pk Futura (2006-2008); Focus Wagon 1.6 101pk Titanium Business (2008-2013); Mondeo Wagon 1.6 EcoBoost 160pk Titanium (2013-2020)
Scherp
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 03.10.2020 - 18:58
Hierbij een update van de werkzaamheden die de dealer inmiddels heeft uitgevoerd:
1) Mijn eerste bezoek begon met het opnieuw balanceren van de wielen, (één wiel had een licht onbalans), maar zoals verwacht bleef het trillen.
De technieker heeft toen vier andere wielen gemonteerd (19” i.p.v. 18”), maar tijdens het proefrijden trilde de auto nog net zo hard als ervoor. Al gauw was de conclusie dat de wielen niet de oorzaak konden zijn.
2) Na een nieuwe onderzoek werd besloten om de steekassen vooraan te vervangen,
het resultaat was niet zoals gehoopt… Een (zeer) lichte verbetering was wel merkbaar, maar het trillen bleef nog te nadrukkelijk aanwezig.
Het begon niet meer bij 100 km/u, maar iets later, namelijk bij 115 km/u ofzo (afhankelijk van de staat v.h. wegdek)
Hoewel mijn kennis over mechaniek zeer beperkt is, had ik toch steeds het gevoel dat er verder moest gezocht worden in de richting van de banden/velgen.
Op eigen initiatief dan maar besloten om een afspraak te maken bij Ron van Empel. Hij gaf aan de telefoon ook al meteen aan kennis te hebben van dit probleem.
Wat is het verdict van de Hunter Roadforce…3 van de 4 banden hebben een enorme hoogteslag (170-210 Nm) t.o.v. de 80-90Nm grens.
Ook hebben ze hun trucje met de tape toegepast om een perfecte fitting op de naaf te hebben. (schijnt een Volvo V60/90 euvel te zijn).
Halleluja! Dit bracht een duidelijke verbetering en bijna acceptabel rijgedrag, het trillend stuur verdween zo goed als helemaal, de trillende (passagiers)stoel nog niet maar het is minder.
Deze mannen zijn trouwens echte vakmensen met een zeer goede service.
Dus…100% in orde is het niet en ga verder nog enkele dagen testrijden om verdere conclusies te trekken.
Wil ook even nageven dat de service van de dealer uitstekend is en zij alles aan doen om het probleem op te lossen.
1) Mijn eerste bezoek begon met het opnieuw balanceren van de wielen, (één wiel had een licht onbalans), maar zoals verwacht bleef het trillen.
De technieker heeft toen vier andere wielen gemonteerd (19” i.p.v. 18”), maar tijdens het proefrijden trilde de auto nog net zo hard als ervoor. Al gauw was de conclusie dat de wielen niet de oorzaak konden zijn.
2) Na een nieuwe onderzoek werd besloten om de steekassen vooraan te vervangen,
het resultaat was niet zoals gehoopt… Een (zeer) lichte verbetering was wel merkbaar, maar het trillen bleef nog te nadrukkelijk aanwezig.
Het begon niet meer bij 100 km/u, maar iets later, namelijk bij 115 km/u ofzo (afhankelijk van de staat v.h. wegdek)
Hoewel mijn kennis over mechaniek zeer beperkt is, had ik toch steeds het gevoel dat er verder moest gezocht worden in de richting van de banden/velgen.
Op eigen initiatief dan maar besloten om een afspraak te maken bij Ron van Empel. Hij gaf aan de telefoon ook al meteen aan kennis te hebben van dit probleem.
Wat is het verdict van de Hunter Roadforce…3 van de 4 banden hebben een enorme hoogteslag (170-210 Nm) t.o.v. de 80-90Nm grens.
Ook hebben ze hun trucje met de tape toegepast om een perfecte fitting op de naaf te hebben. (schijnt een Volvo V60/90 euvel te zijn).
Halleluja! Dit bracht een duidelijke verbetering en bijna acceptabel rijgedrag, het trillend stuur verdween zo goed als helemaal, de trillende (passagiers)stoel nog niet maar het is minder.
Deze mannen zijn trouwens echte vakmensen met een zeer goede service.
Dus…100% in orde is het niet en ga verder nog enkele dagen testrijden om verdere conclusies te trekken.
Wil ook even nageven dat de service van de dealer uitstekend is en zij alles aan doen om het probleem op te lossen.
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19847
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik had hem op 2.6 maar ben teruggegaan naar de voorgeschreven 2.3 vanwege een slijtagepatroon, midden van de band 3.7mm en buitenzijde 5mm.Risrael schreef: ↑14.11.2020 - 14:38 Gisteren toch eens mijn bandenspanning gecheckt. Wat bleek: alle banden stonden op 2.2 bar (!) Ik heb ze teruggebracht op 2.6 bar en de auto is weer heerlijk trillingsvrij. Een wereld van verschil.
Dat brengt mij bij de vraag aan diegenen die geen trillingsproblemen ervaren: met welke bandenspanning rij jullie?
Leg ik een meetlat op de band dan raakt deze alleen de buitenzijde van de band en in het midden zit er ruimte tussen lat en band.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Ik begrijp je "halleluja" gevoel wel, maar het is niet verholpen dus wat wil je nu testen ? Of het "acceptabel" genoeg is ?Santos80 schreef: ↑18.11.2020 - 21:19 Hierbij een update van de werkzaamheden die de dealer inmiddels heeft uitgevoerd:
1) Mijn eerste bezoek begon met het opnieuw balanceren van de wielen, (één wiel had een licht onbalans), maar zoals verwacht bleef het trillen.
De technieker heeft toen vier andere wielen gemonteerd (19” i.p.v. 18”), maar tijdens het proefrijden trilde de auto nog net zo hard als ervoor. Al gauw was de conclusie dat de wielen niet de oorzaak konden zijn.
2) Na een nieuwe onderzoek werd besloten om de steekassen vooraan te vervangen,
het resultaat was niet zoals gehoopt… Een (zeer) lichte verbetering was wel merkbaar, maar het trillen bleef nog te nadrukkelijk aanwezig.
Het begon niet meer bij 100 km/u, maar iets later, namelijk bij 115 km/u ofzo (afhankelijk van de staat v.h. wegdek)
Hoewel mijn kennis over mechaniek zeer beperkt is, had ik toch steeds het gevoel dat er verder moest gezocht worden in de richting van de banden/velgen.
Op eigen initiatief dan maar besloten om een afspraak te maken bij Ron van Empel. Hij gaf aan de telefoon ook al meteen aan kennis te hebben van dit probleem.
Wat is het verdict van de Hunter Roadforce…3 van de 4 banden hebben een enorme hoogteslag (170-210 Nm) t.o.v. de 80-90Nm grens.
Ook hebben ze hun trucje met de tape toegepast om een perfecte fitting op de naaf te hebben. (schijnt een Volvo V60/90 euvel te zijn).
Halleluja! Dit bracht een duidelijke verbetering en bijna acceptabel rijgedrag, het trillend stuur verdween zo goed als helemaal, de trillende (passagiers)stoel nog niet maar het is minder.
Deze mannen zijn trouwens echte vakmensen met een zeer goede service.
Dus…100% in orde is het niet en ga verder nog enkele dagen testrijden om verdere conclusies te trekken.
Wil ook even nageven dat de service van de dealer uitstekend is en zij alles aan doen om het probleem op te lossen.
De basis is niet goed, een stiuk tape om je naaf is als een pleister op de wond, maar ik zie dit niet als een oplossing voor
de echte oorzaak van het tril probleem. Ik heb vorige week met een aanhanger gereden, je wil niet weten hoe erg de trilling hierdoor
wordt versterkt bij mij, vanaf 95 km/u trilde de auto en ook véél erger dan zonder aanhanger vanaf 110km/u. Dus met meer druk op de achterkant
versterkt de trilling.... mij boeit het niet meer want de auto lever ik volgende week in als ik de B4 ophaal. Maar mss toch de moeite
om dit even te melden, wellicht hebben anderen hier er iets aan die ook een trillende auto met trekhaak hebben.
- Ab S
- 4th Gear member
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
Dat is goed nieuws! ..en ook (vrijwel) in lijn met mijn ervaring. Die hoogteslag luister behoorlijk kritisch bij de V/S60. Probeer verschillende stukken weg: trilt het op alle wegen nog enigszins dan ben je er nog niet; zijn er wegen waar de wagen trillingvrij is dan heb je m.i. optimum bereikt.Santos80 schreef: ↑18.11.2020 - 21:19 Hierbij een update van de werkzaamheden die de dealer inmiddels heeft uitgevoerd:
1) Mijn eerste bezoek begon met het opnieuw balanceren van de wielen, (één wiel had een licht onbalans), maar zoals verwacht bleef het trillen.
De technieker heeft toen vier andere wielen gemonteerd (19” i.p.v. 18”), maar tijdens het proefrijden trilde de auto nog net zo hard als ervoor. Al gauw was de conclusie dat de wielen niet de oorzaak konden zijn.
2) Na een nieuwe onderzoek werd besloten om de steekassen vooraan te vervangen,
het resultaat was niet zoals gehoopt… Een (zeer) lichte verbetering was wel merkbaar, maar het trillen bleef nog te nadrukkelijk aanwezig.
Het begon niet meer bij 100 km/u, maar iets later, namelijk bij 115 km/u ofzo (afhankelijk van de staat v.h. wegdek)
Hoewel mijn kennis over mechaniek zeer beperkt is, had ik toch steeds het gevoel dat er verder moest gezocht worden in de richting van de banden/velgen.
Op eigen initiatief dan maar besloten om een afspraak te maken bij Ron van Empel. Hij gaf aan de telefoon ook al meteen aan kennis te hebben van dit probleem.
Wat is het verdict van de Hunter Roadforce…3 van de 4 banden hebben een enorme hoogteslag (170-210 Nm) t.o.v. de 80-90Nm grens.
Ook hebben ze hun trucje met de tape toegepast om een perfecte fitting op de naaf te hebben. (schijnt een Volvo V60/90 euvel te zijn).
Halleluja! Dit bracht een duidelijke verbetering en bijna acceptabel rijgedrag, het trillend stuur verdween zo goed als helemaal, de trillende (passagiers)stoel nog niet maar het is minder.
Deze mannen zijn trouwens echte vakmensen met een zeer goede service.
Dus…100% in orde is het niet en ga verder nog enkele dagen testrijden om verdere conclusies te trekken.
Wil ook even nageven dat de service van de dealer uitstekend is en zij alles aan doen om het probleem op te lossen.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
- Risrael
- 5th Gear member
- Berichten: 1070
- Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
- Locatie: Land van Maas en Waal
Je begrijpt het tapeje als hulpmiddel niet.erwinv60 schreef: ↑19.11.2020 - 11:19Ik begrijp je "halleluja" gevoel wel, maar het is niet verholpen dus wat wil je nu testen ? Of het "acceptabel" genoeg is ?Santos80 schreef: ↑18.11.2020 - 21:19 Hierbij een update van de werkzaamheden die de dealer inmiddels heeft uitgevoerd:
1) Mijn eerste bezoek begon met het opnieuw balanceren van de wielen, (één wiel had een licht onbalans), maar zoals verwacht bleef het trillen.
De technieker heeft toen vier andere wielen gemonteerd (19” i.p.v. 18”), maar tijdens het proefrijden trilde de auto nog net zo hard als ervoor. Al gauw was de conclusie dat de wielen niet de oorzaak konden zijn.
2) Na een nieuwe onderzoek werd besloten om de steekassen vooraan te vervangen,
het resultaat was niet zoals gehoopt… Een (zeer) lichte verbetering was wel merkbaar, maar het trillen bleef nog te nadrukkelijk aanwezig.
Het begon niet meer bij 100 km/u, maar iets later, namelijk bij 115 km/u ofzo (afhankelijk van de staat v.h. wegdek)
Hoewel mijn kennis over mechaniek zeer beperkt is, had ik toch steeds het gevoel dat er verder moest gezocht worden in de richting van de banden/velgen.
Op eigen initiatief dan maar besloten om een afspraak te maken bij Ron van Empel. Hij gaf aan de telefoon ook al meteen aan kennis te hebben van dit probleem.
Wat is het verdict van de Hunter Roadforce…3 van de 4 banden hebben een enorme hoogteslag (170-210 Nm) t.o.v. de 80-90Nm grens.
Ook hebben ze hun trucje met de tape toegepast om een perfecte fitting op de naaf te hebben. (schijnt een Volvo V60/90 euvel te zijn).
Halleluja! Dit bracht een duidelijke verbetering en bijna acceptabel rijgedrag, het trillend stuur verdween zo goed als helemaal, de trillende (passagiers)stoel nog niet maar het is minder.
Deze mannen zijn trouwens echte vakmensen met een zeer goede service.
Dus…100% in orde is het niet en ga verder nog enkele dagen testrijden om verdere conclusies te trekken.
Wil ook even nageven dat de service van de dealer uitstekend is en zij alles aan doen om het probleem op te lossen.
De basis is niet goed, een stiuk tape om je naaf is als een pleister op de wond, maar ik zie dit niet als een oplossing voor
de echte oorzaak van het tril probleem. Ik heb vorige week met een aanhanger gereden, je wil niet weten hoe erg de trilling hierdoor
wordt versterkt bij mij, vanaf 95 km/u trilde de auto en ook véél erger dan zonder aanhanger vanaf 110km/u. Dus met meer druk op de achterkant
versterkt de trilling.... mij boeit het niet meer want de auto lever ik volgende week in als ik de B4 ophaal. Maar mss toch de moeite
om dit even te melden, wellicht hebben anderen hier er iets aan die ook een trillende auto met trekhaak hebben.
Het is een hulpmiddel die veel bandenboeren gebruiken en niet alleen bij de Volvo's. Het is om de band net iets beter te kunnen centreren rond de naaf. Na bevestiging van de wielen heeft de tape geen functie meer.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Ik begrijp het wel degelijk, als de wielen eenmaal gemonteerd zijn mag het stukje tape vergaan, slechts een hulpmiddel om het wiel zo gecentreerd mogelijk te monteren. Normaal gezien zou elk wiel en naaf zo gemaakt moeten zijn dat dit eigenlijk niet eens nodig moet zijn. Ik vind het bijzonder dat de een het hier in dit topic het gooit het op tape, de ander op de banden, de ander op de bandenspanning, weer een ander op balanceren en Volvo vervangt draagarmen, motorsteunrubbers etc etc maar de oplossing is er niet. Allemaal leuk en aardig maar als dit simpel op te lossen was was het allang opgelost door Volvo......
- Risrael
- 5th Gear member
- Berichten: 1070
- Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
- Locatie: Land van Maas en Waal
Inmiddels heb ik de winterbanden eronder. Wat me nu wel opvalt is het enorme zingen van de banden. Het zijn Michelins Alpin.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 6924
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208