Vals alarm TPMS

Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Risrael schreef: Ik heb 1 keer daadwerkelijk een lekke band gehad (linksachter) dat pikte het systeem feilloos op. Druk was toen 2.2 bar en in de andere banden 2.5 bar.
Ik ben ervan overtuigd dat het volvo systeem bij daadwerkelijk te zachte banden werkt maar dat foute meldingen blijven bestaan. Liever dat dan andersom.
Ik heb alleen nog maar foute meldingen gehad. Ik neem de meldingen inmiddels niet meer serieus. Waardeloos systeem dus, want als er een keer echt iets aan de hand is dan geloof ik de melding ook niet. Liefst natuurlijk een werkend systeem, maar anders liever helemaal geen systeem.

Ik vraag me af waarom dat iTPMS systeem, dat gebaseerd is op gedetecteerde snelheidsverschillen tussen de wielen, soms ook een melding op alle 4 wielen tegelijk geeft. Dat zou dus eigenlijk niet kunnen. En als alle 4 de banden gelijkmatig druk verliezen kan dit systeem dat dus ook niet detecteren, lijkt me.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Walter White
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 17.10.2018 - 10:55

teebee schreef: ...of het is gewoon een hickup van t systeem
relax....
Behalve als je onderstaande artikel leest....dan is het niet zo relaxed.

https://www.om.nl/@106338/negeren-leidt/
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Je spoort niet indien je 21km lang een waarschuwingssignaal negeert.
Dit soort mensen hoort sowieso niet op de weg.
Indien je constateert dat het signaal geen reden tot handelen geeft kan je gewoon relaxed blijven hoor.
Maar het signaal negeren door er überhaupt geen aandacht aan te besteden is ronduit dom en stom.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1070
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

IkeV70 schreef:
Risrael schreef: Ik heb 1 keer daadwerkelijk een lekke band gehad (linksachter) dat pikte het systeem feilloos op. Druk was toen 2.2 bar en in de andere banden 2.5 bar.
Ik ben ervan overtuigd dat het volvo systeem bij daadwerkelijk te zachte banden werkt maar dat foute meldingen blijven bestaan. Liever dat dan andersom.
Ik heb alleen nog maar foute meldingen gehad. Ik neem de meldingen inmiddels niet meer serieus. Waardeloos systeem dus, want als er een keer echt iets aan de hand is dan geloof ik de melding ook niet. Liefst natuurlijk een werkend systeem, maar anders liever helemaal geen systeem.

Ik vraag me af waarom dat iTPMS systeem, dat gebaseerd is op gedetecteerde snelheidsverschillen tussen de wielen, soms ook een melding op alle 4 wielen tegelijk geeft. Dat zou dus eigenlijk niet kunnen. En als alle 4 de banden gelijkmatig druk verliezen kan dit systeem dat dus ook niet detecteren, lijkt me.
Ik denk dat het systeem niet reageert op omwentelingsverschillen tussen de 4 banden onderling maar op veranderingen van de omwentelingen t.o.v. de gereden snelheid. Daarom moet je ook calibreren. Tijdens het calibreren registreert het systeem de snelheid en de daarbij horende omwentelsnelheden. Verandert dit dan detecteert hij een lekke band.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 764
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

teebee schreef: Je spoort niet indien je 21km lang een waarschuwingssignaal negeert.
Dit soort mensen hoort sowieso niet op de weg.
Indien je constateert dat het signaal geen reden tot handelen geeft kan je gewoon relaxed blijven hoor.
Maar het signaal negeren door er überhaupt geen aandacht aan te besteden is ronduit dom en stom.
Toch kan ik me voorstellen dat, als er steeds maar valse meldingen komen, je er op den duur de brui aan
geeft en veronderstelt dat het weer eens zo ver is. Ik vind dat eerder een instinker dan dom of stom.
2018 XC90 T5
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Risrael schreef:
IkeV70 schreef:
Risrael schreef: Ik heb 1 keer daadwerkelijk een lekke band gehad (linksachter) dat pikte het systeem feilloos op. Druk was toen 2.2 bar en in de andere banden 2.5 bar.
Ik ben ervan overtuigd dat het volvo systeem bij daadwerkelijk te zachte banden werkt maar dat foute meldingen blijven bestaan. Liever dat dan andersom.
Ik heb alleen nog maar foute meldingen gehad. Ik neem de meldingen inmiddels niet meer serieus. Waardeloos systeem dus, want als er een keer echt iets aan de hand is dan geloof ik de melding ook niet. Liefst natuurlijk een werkend systeem, maar anders liever helemaal geen systeem.

Ik vraag me af waarom dat iTPMS systeem, dat gebaseerd is op gedetecteerde snelheidsverschillen tussen de wielen, soms ook een melding op alle 4 wielen tegelijk geeft. Dat zou dus eigenlijk niet kunnen. En als alle 4 de banden gelijkmatig druk verliezen kan dit systeem dat dus ook niet detecteren, lijkt me.
Ik denk dat het systeem niet reageert op omwentelingsverschillen tussen de 4 banden onderling maar op veranderingen van de omwentelingen t.o.v. de gereden snelheid. Daarom moet je ook calibreren. Tijdens het calibreren registreert het systeem de snelheid en de daarbij horende omwentelsnelheden. Verandert dit dan detecteert hij een lekke band.
De omwentelsnelheden kunnen alleen maar met elkaar vergeleken worden. Er is geen andere sensor die weet hoe snel de auto rijdt.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Willy.VdW schreef:
teebee schreef: Je spoort niet indien je 21km lang een waarschuwingssignaal negeert.
Dit soort mensen hoort sowieso niet op de weg.
Indien je constateert dat het signaal geen reden tot handelen geeft kan je gewoon relaxed blijven hoor.
Maar het signaal negeren door er überhaupt geen aandacht aan te besteden is ronduit dom en stom.
Toch kan ik me voorstellen dat, als er steeds maar valse meldingen komen, je er op den duur de brui aan
geeft en veronderstelt dat het weer eens zo ver is. Ik vind dat eerder een instinker dan dom of stom.
Indien dit ‘telkens weer’ gebeurt is het hoog tijd voor een grondige aktie bij de dealer.
Dus indien je dat zo ver laat komen is het ook dom te noemen.
Bij ‘telkens weer’ mankeert er toch echt iets, ik heb nog 0 (nul) keer een foutieve melding gehad.
Maar 21km lang (en das ècht lang) een melding negeren en dan uiteindelijk ook nog stil gaan staan op de linker baan is nog stommer dan stom. Ik zeg innemen dat rijbewijs.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Walter White
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 17.10.2018 - 10:55

Ik heb zowel met de V60 als met de V40 "valse" meldingen gehad die na een calibratie verdwenen. Naar mijn mening niet een betrouwbaar systeem. Ik weet dat er andere merken zijn die dit beter doen.....
Laatst gewijzigd door Walter White op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Heb het alleen met wissel van zomer naar winter en vice versa (andere bandenmaat). Zou me niets verbazen dat de kalibratie ook de GPS snelheid meeneemt en aan de hand van de GPS en omwentelingen kalibreert. Dus zo van, je rijdt zo snel en dan moeten dit je omwentelingen zijn.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Godtoh schreef: Heb het alleen met wissel van zomer naar winter en vice versa (andere bandenmaat). Zou me niets verbazen dat de kalibratie ook de GPS snelheid meeneemt en aan de hand van de GPS en omwentelingen kalibreert. Dus zo van, je rijdt zo snel en dan moeten dit je omwentelingen zijn.
Dat zou mij wel verbazen.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 764
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Hebben alle huidige Volvo's een GPS ontvanger?
Laatst gewijzigd door Willy.VdW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2018 XC90 T5
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 764
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Je kan het niet omkijken naar een alarm vele namen geven, feit is dat het voorkomt en dat het
de vele valse alarmen zijn die maken dat men er eventueel niet meer naar kijkt.
Het onbetrouwbare van de meldingen is maw ten minste ten dele de oorzaak van het probleem en
schiet daarmee op z'n minst gezegd zijn doel voorbij.
De zogenaamde "alarmmoeheid" kan zich overal voordoen, zoals bijvoorbeeld in de industrie of de zorg:
https://www.philips.nl/healthcare/artik ... -op-fouten
Men kan mogelijk terecht degene verwijten die niet (meer) naar een alarm omkijkt, maar de verantwoordelijkheid
voor dit gedrag tengevolge van een onbetrouwbaar systeem kan niet ontkend worden.
Het is maw de taak van de fabrikant om voor een betrouwbaar systeem te zorgen teneinde mogelijk "fout gedrag"
tengevolge van het niet goed functioneren van het systeem te voorkomen.
Laatst gewijzigd door Willy.VdW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2018 XC90 T5
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

En dat je 21 km rijdt met een TPMS melding zegt ook niets. Als ik een TPMS melding krijg denk ik dat het een valse melding is en rij ik bewust door. Of mijn rit nou 1 of 100 kilometer is. Het negeren van de melding is een eenmalige actie die niet afhankelijk is van de lengte van de rit.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1070
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Als ik een melding krijg op 1 band rij ik zeker niet door.
Een melding op 4 banden...
Hooguit zal ik op een parkeerplaats even kijken of de banden slap staan maar anders rij ik door.
Inmiddels heb ik wel voor een paar tientjes een bandendrukmeter gekocht.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 764
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Ikzelf kijk enigszins anders naar TPMS meldingen, maar dat komt wellicht mede als reflex vanuit het
rijden met een motorfiets waar dat (nog) kritischer is. En die motorfiets heeft dTPMS met continu
aanduiding op het display. Als ik een band druk zie verliezen stop ik zo snel als ik kan.
Ik meen ook dat men eerder zal stoppen indien er een melding komt met aanduiding van de bijbehorende
druk en dat is iets wat iTPMS niet doet.
2018 XC90 T5
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

2 weken geleden - even gecontroleerd. Band was niet plat. Even doorgereden naar de bandenboer. Zat er best een spijker in. Reparatie en weer verder. Wel blij met het systeem, want anders rijd je een band van 275/20 zo aan gort. Nu kostte het EUR 13,--.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

IkeV70 schreef: En dat je 21 km rijdt met een TPMS melding zegt ook niets. Als ik een TPMS melding krijg denk ik dat het een valse melding is en rij ik bewust door. Of mijn rit nou 1 of 100 kilometer is. Het negeren van de melding is een eenmalige actie die niet afhankelijk is van de lengte van de rit.
En je stopt dan niet even op een parking om eea te checken??
Niet te hopen dat je in eenzelfde situatie geraakt als beschreven in het artikel, want je bent dan goed de sjaak.
Nog afgezien van je medeweggebruikers......
Dat je 21km doorrijdt zonder te checken met een TPMS melding (of om het even wat voor melding) zegt heel veel.
Namelijk dat je meer vertrouwen het in je eigen inschatting dan in de techniek, dat je bewust een risico neemt en dat je geen respect hebt voor medeweggebruikers.
Eenmalige aktie is onzin, je constateert na het voor het eerst verschijnen van de melding meermaals op je dashboard dat de melding er nog altijd is en hebt dus op elk moment alsnog de kans op te besluiten te stoppen voor een check.
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Ik heb een heel aantal TPMS meldingen gezien, steeds op een enkele band. Geen enkele keer bleek de melding terecht. Dus als ik nu een melding zie dan ga ik niet bij de eerste de beste parkeerplaats stoppen om te controleren of de melding wel of niet terecht is. Ik hercalibreer de boel en rij verder.

Mijn vorige auto's hadden helemaal geen TPMS. Heb ik wel eens een lekke banden mee gehad op de snelweg. Dat heb ik, wonder boven wonder, steeds toch in de gaten gehad (voelen, horen) en wonder boven wonder zonder ernstige incidenten of schades overleefd. Ik denk dat het wel los zal lopen qua hoe levensgevaarlijk het is om TPMS meldingen te negeren. Als het systeem nou enigzins betrouwbaar was zou ik het natuurlijk niet negeren. Maar geef mij uitsluitend valse meldingen, dan beloof ik dat ik ze zal na verloop van tijd zal negeren.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik heb hem 1x gezien bij mijn XC60 19" en die was dus ook echt kapot.
Nog nooit valse meldingen gehad en zet hem zodra ik kan wel aan kant om te kijken bij een melding, liever 10X loos alarm dan 1x in het bovenstaand verslag.
Je zult er maar 1 kapot rijden omdat je geen zin had om te kijken of omdat het "toch" een fout in het systeem is.
Het is maar goed dat de meeste vrachtwagen chauffeurs en piloten meer verantwoordelijkheid gevoel hebben.
En janken wanneer de rechter je houdt aan je verantwoordelijkheid.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Ikzelf heb een bandendrukmeter in het dashboard kastje zodat ik zelf de actuele druk per band kan meten. Ik heb ook al eens een melding gehad zonder lekke band. Na meting bleek 1 band een 0,15 bar lagere druk te hebben. Niet lek betekent niet gelijk: valse melding.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”