"Geur" in interieur V60 D4

dw88
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 27.01.2019 - 11:47

Sinds vorig jaar december ben ik in het bezit van een V60 D4, opzich bevalt de auto qua rijden goed
alleen al sinds de aflevering is er een irritante geur (soort kattenpis) aanwezig in de auto.
Natuurlijk heeft iedere nieuwe auto een bepaalde geur dus er maar vanuit gegaan dat dit wel weg zou trekken.

Maar nu 5 maanden verder is de geur alleen maar toegenomen, collega's op het werk maken wanneer zij mee rijden de opmerking of er
een kat in de auto gezeten heeft. Daarnaast is de geur niet prettig (misselijk makend) wanneer je lange dagen in de auto zit.

De laatste tijd ben ik opzoek gegaan waardoor de geur veroorzaakt zou kunnen worden.
Het enige wat opvalt is dat geur erg is wanneer je na een rit bijvoorbeeld de linker portier even open laat staan, ook
als de recirculatie niet ingeschakeld is is de geur erger.

Nu was ik benieuwd of andere V60 eigenaar dit ook weleens ervaren of dat iemand misschien een idee heeft wat de oorzaak kan zijn.

Excuses voor de wat vreemde vraag !
gebla
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 31.05.2007 - 07:58

dw88 schreef: Sinds vorig jaar december ben ik in het bezit van een V60 D4, opzich bevalt de auto qua rijden goed
alleen al sinds de aflevering is er een irritante geur (soort kattenpis) aanwezig in de auto.
Natuurlijk heeft iedere nieuwe auto een bepaalde geur dus er maar vanuit gegaan dat dit wel weg zou trekken.

Maar nu 5 maanden verder is de geur alleen maar toegenomen, collega's op het werk maken wanneer zij mee rijden de opmerking of er
een kat in de auto gezeten heeft. Daarnaast is de geur niet prettig (misselijk makend) wanneer je lange dagen in de auto zit.

De laatste tijd ben ik opzoek gegaan waardoor de geur veroorzaakt zou kunnen worden.
Het enige wat opvalt is dat geur erg is wanneer je na een rit bijvoorbeeld de linker portier even open laat staan, ook
als de recirculatie niet ingeschakeld is is de geur erger.

Nu was ik benieuwd of andere V60 eigenaar dit ook weleens ervaren of dat iemand misschien een idee heeft wat de oorzaak kan zijn.

Excuses voor de wat vreemde vraag !
Ik heb die geur helemaal niet. Als je de airco uitzet wordt dan de geur minder?
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1070
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Ik heb dit eens gehad met mijn Peugeot 508. Ik had toen last van muizen onder de motorkap. Je zag ook de urine van de muizen op de afdekplaat van de motor.
Wellicht bij jou ook het geval?
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Een collega had ooi bij een nieuwe auto, dat er iets in de isolatie/ ondertapijt zat wat een beetje een visgeur gaf,
daar hebben ze toen, na meerdere keren zoeken, dit vervangen en toen was het weg.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Maar dan moet je wel weten wát die geur afgeeft...
Heel vervelend zo’n naar luchtje in je (nieuwe) auto. Dat terwijl er niets boven de juist heerlijke geur (zoals die hoort te zijn dan) van een nieuwe auto gaat :-)
Dingen proberen is denk ik het enige, probeer ns de matten er een weekje uit te houden.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Voodoo077
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 27.11.2018 - 14:35

Oeps, dat is minder leuk natuurlijk.
Blijft de geur wat je ook probeert?
Airco aan/uit?
Misschien gek idee maar zet eens een jerrycan met benzine in je auto een paar uur zodat eerst deze geur overheerst en rij dan erna rond met open ramen en zie of je die geur dan weer ruikt.
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1070
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Ik blijf toch mijn theorie van muizen (of misschien zelfs wel ratten) aanhangen.
Heb je al gekeken onder de motorkap? Je zegt de auto 5 maanden geleden te hebben gehad. Dat is precies in de wintermaanden. Hét moment wanneer muizen de warmte van een motor gaan opzoeken.
Ik heb er toen zo'n kastje met een hoge toon in laten zetten en ze waren snel weg.
Laatst gewijzigd door Risrael op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Voodoo077
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 27.11.2018 - 14:35

Risrael schreef: Ik blijf toch mijn theorie van muizen (of misschien zelfs wel ratten) aanhangen.
Heb je al gekeken onder de motorkap? Je zegt de auto 5 maanden geleden te hebben gehad. Dat is precies in de wintermaanden. Hét moment wanneer muizen de warmte van een motor gaan opzoeken.
Ik heb er toen zo'n kastje met een hoge toon in laten zetten en ze waren snel weg.
Hij had dat al bij de aflevering. Dat zou erg zijn dat deze mee verhuisd zijn van bij de dealer tot bij hem!
Die kastjes werken niet voor elk knaagdier maar kan zeker geen kwaad
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Probeer eens een Meguiars geurbom. Werkt super. Neutraliseert geurtjes en blijft lang hangen. Google maar eens. 15 piek.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
Cem
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 20.01.2017 - 12:59

Even tijdje zonder airco proberen te rijden. Is het met vochtiger weer erger?
Volvo v60 PIH Summum my2015
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1070
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Voodoo077 schreef:
Risrael schreef: Ik blijf toch mijn theorie van muizen (of misschien zelfs wel ratten) aanhangen.
Heb je al gekeken onder de motorkap? Je zegt de auto 5 maanden geleden te hebben gehad. Dat is precies in de wintermaanden. Hét moment wanneer muizen de warmte van een motor gaan opzoeken.
Ik heb er toen zo'n kastje met een hoge toon in laten zetten en ze waren snel weg.
Hij had dat al bij de aflevering. Dat zou erg zijn dat deze mee verhuisd zijn van bij de dealer tot bij hem!
Die kastjes werken niet voor elk knaagdier maar kan zeker geen kwaad
Juist als de auto nieuw is is hij aantrekkelijk voor de muizen. Er wordt veel visolie gebruikt in rubberen slangen. Dit is erg aantrekkelijk voor ze.
Laatst gewijzigd door Risrael op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
dw88
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 27.01.2019 - 11:47

bedankt voor de tips !

De geur was de afgelopen dagen (met het warme weer) weer erger aanwezig, het lijkt afkomstig te zijn van het dashboard / isolatie onder de bekleding.
Wanneer de auto een poosje met de voorportier en achterklep open staat neemt de geur toe. Ook wanneer de auto een tijdje in een parkeergarage gestaan
heeft is het erger. Het lijkt inderdaad op wat Edgecrusher beschrijft.

Het gebruik van de airco heeft geen invloed.

Geurbom heb ik reeds geprobeerd, ook de auto een keer goed laten reinigen door profi schoonmaker maar dat had geen of nauwelijk effect.

Muizen was ook 1 van mijn eerste gedachten, vandaar uitgebreid op gechecked maar niet kunnen vinden.
Kan natuurlijk dat er ergens op een onzichtbare plek zich nog uitwerpsel van evt. muizen bevinden.
Gebruikersavatar
Arnold
5th Gear member
Berichten: 1379
Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Ik heb een ozon apparaat om geur te verwijderen. Als je deze een wil proberen stuur me een pb.
2023: XC60 T8-AWD-Recharge / 2020: XC60 T8 / 2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
Gebruikersavatar
drowel
5th Gear member
Berichten: 1906
Lid geworden op: 19.03.2006 - 20:08

Klinkt erg vervelend!
Maar waarom niet gewoon even langs de dealer? Als die het ook constateren zullen ze het oplossen voor je lijkt me toch?
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1070
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

@dw88 Hebben ze bij jou al achterhaald wat het probleem is/was? De laatste tijd komt het bij mijn auto ook voor. Het lijkt erop dat het zich met name manifesteert tijdens recirculatie. Althans dan is het het ergst. Het komt en gaat. Soms uren geen last van en dan in één keer een enorme vleug. Een beetje wee-ige lucht. Ik dacht eerst koelvloeistof maar er is geen lek en ze hebben niets kunnen vinden (onder druk gezet).
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

Risrael schreef: 14.12.2020 - 20:05 @dw88 Hebben ze bij jou al achterhaald wat het probleem is/was? De laatste tijd komt het bij mijn auto ook voor. Het lijkt erop dat het zich met name manifesteert tijdens recirculatie. Althans dan is het het ergst. Het komt en gaat. Soms uren geen last van en dan in één keer een enorme vleug. Een beetje wee-ige lucht. Ik dacht eerst koelvloeistof maar er is geen lek en ze hebben niets kunnen vinden (onder druk gezet).
Airco? (of was dat al eerder gesuggereerd?); hoewel dat ruikt meer naar 'natte honden'..
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1070
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

De hele zomer geen last gehad van vreemde geuren. Nu met het iets koudere weer wederom die af en toe weeïge lucht. Beetje vislucht/ammoniak achtige lucht. Het komt en het gaat. Soms dagen geen last van en soms direct na starten van de auto.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
jhcd
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 16.05.2021 - 21:46

dw88 schreef: 28.05.2019 - 15:26 Sinds vorig jaar december ben ik in het bezit van een V60 D4, opzich bevalt de auto qua rijden goed
alleen al sinds de aflevering is er een irritante geur (soort kattenpis) aanwezig in de auto.
Natuurlijk heeft iedere nieuwe auto een bepaalde geur dus er maar vanuit gegaan dat dit wel weg zou trekken.

Maar nu 5 maanden verder is de geur alleen maar toegenomen, collega's op het werk maken wanneer zij mee rijden de opmerking of er
een kat in de auto gezeten heeft. Daarnaast is de geur niet prettig (misselijk makend) wanneer je lange dagen in de auto zit.

De laatste tijd ben ik opzoek gegaan waardoor de geur veroorzaakt zou kunnen worden.
Het enige wat opvalt is dat geur erg is wanneer je na een rit bijvoorbeeld de linker portier even open laat staan, ook
als de recirculatie niet ingeschakeld is is de geur erger.

Nu was ik benieuwd of andere V60 eigenaar dit ook weleens ervaren of dat iemand misschien een idee heeft wat de oorzaak kan zijn.

Excuses voor de wat vreemde vraag !
Doet me zeer sterk denken aan een reactie op Autoweek van een bezitter van een splinternieuwe Honda Civic. De kattenpislucht bleek van de raamgeleiders in het voorportier te komen. Door een minieme lekkage bleek er namelijk vocht in de raamgeleiders te komen. Werd in eerste instantie door de dealer opgelost, toen het later toch weer terugkwam heeft de eigenaar de raamgeleiders met een borsteltje met afwasmiddel schoongemaakt. Daarmee bleek het probleem definitief verholpen. Wellicht de moeite waard om te onderzoeken?
Volvo S60 B4 Inscription (MY2022) Osmium Grey
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1265
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Risrael schreef: 14.10.2021 - 09:19 De hele zomer geen last gehad van vreemde geuren. Nu met het iets koudere weer wederom die af en toe weeïge lucht. Beetje vislucht/ammoniak achtige lucht. Het komt en het gaat. Soms dagen geen last van en soms direct na starten van de auto.
Grappig nu ik dit lees. Heb dit laatst ook een keer geroken, sinds dat het inderdaad kouder was cq. flink afkoelt. Was rond 22:30 uur in de avond. Ik dacht ook meteen aan vislucht, bleef een tijdje hangen en daarna was het weg. Ik ga het in de gaten houden.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

J33Bee schreef: 14.10.2021 - 16:09
Risrael schreef: 14.10.2021 - 09:19 De hele zomer geen last gehad van vreemde geuren. Nu met het iets koudere weer wederom die af en toe weeïge lucht. Beetje vislucht/ammoniak achtige lucht. Het komt en het gaat. Soms dagen geen last van en soms direct na starten van de auto.
Grappig nu ik dit lees. Heb dit laatst ook een keer geroken, sinds dat het inderdaad kouder was cq. flink afkoelt. Was rond 22:30 uur in de avond. Ik dacht ook meteen aan vislucht, bleef een tijdje hangen en daarna was het weg. Ik ga het in de gaten houden.
Yep herkenbaar! Bij de V90 had ik die geur ook heel af en toe. Ik gokte er op dat het met regenereren te maken had. Maar of dat werkelijk zo was durf ik niet te zeggen.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”