Blog over de T5 van Teebee

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Precies dat dus. Een dealer, daar loop je naar binnen en die wil je graag nog een keer een auto verkopen. Die weet dat je naar een andere Volvo-dealer gaat als'ie het verprutst. Maar VCNL verbergt zich achter de telefoon en als je weer een Volvo wilt, heb je toch geen andere keuze. De enige binding die ze met je hebben, is met je bankrekening. .
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Die dealer weet ook dat ik geen 90km ga rijden voor simpele onderhoudswerkzaamheden. Sinds in deze provincie alle garages tot dezelfde naam op de gevel behoren valt er weinig meer te kiezen en denk je over te stappen naar een ander merk dan sta je weer binnen bij van Mossel of Broekhuis. :D
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

- vervolg
Auto vandaag bij de dealer voor de nieuwe compressor onder garantie.
Ben net gebeld dat eea klaar is en hun eerste constateringen / metingen geven aan dat de zaak opgelost is.
Straks ophalen en de komende dagen even testen; het wordt warm zat daarvoor ;-)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Steven Volvo schreef: 08.06.2021 - 20:57 De serieuze leveranciers in de automotive ondertekenen een garantiperiode van 24 maanden die in EU vaak tot 36 uitloopt. Waarbij je meteriaal vervanging betaalt plus arbeisloon en bijkomende kosten. Warranty en acceptatie daarvan is een serieus topic in de supplychain.
Voor US worden keihard 60 maanden gevraagd, volgens de wet.

Als je dus kunt bewijzen dat je de klacht binnen 24 maanden hebt gemeld, dan zit je wel snor denk ik.
Daarbuiten ben ik wel benieuwd.
Succes
Wat Volvo cars als producent afspreekt met haar leveranciers is hier juridisch gezien eigenlijk niet zo interessant. Bovendien is er geen enkele (serieuze) fabrikant die geen voorbehouden maakt ten aanzien van de garantie, het gaat dus niet alleen om het aantal maanden maar ook de voorwaarden. Zo stond er in de garantievoorwaarden van mijn toenmalige werkgever in de automotive bijvoorbeeld dat "sensuous dissatisfaction" (het voelt/ruikt/hoort/etc niet goed), uitgesloten was.
Het gaat in het geval van TB enkel en alleen om de fabrieksgaranties (onder voorwaarden) die door VCNL aan de gebruiker zijn verleend. Daarnaast kan de dealer ook nog iets met coulance doen als VCNL in gebreke zou blijven.

Ik denk met TB dat VCNL dit netjes gaat oplossen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

teebee schreef: 14.06.2021 - 16:31 - vervolg
Auto vandaag bij de dealer voor de nieuwe compressor onder garantie.
Ben net gebeld dat eea klaar is en hun eerste constateringen / metingen geven aan dat de zaak opgelost is.
Straks ophalen en de komende dagen even testen; het wordt warm zat daarvoor ;-)
HA TeeBee dan ben je blij. Fijn dat alles het nu gaat doen e de temperaturen in Europa zijn op Airco hoogte!
Veel plezier van je geconditioneerd transport..:)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Zoals afgesproken alles onder garantie uitgevoerd/vervangen.
Men heeft eea niet meer rijdend getest, stilstaand werden leidingen welke voorheen niet eens koel laat staan koud werden nu wel goed koud, en de lucht uit de roosters uiteraard ook.
De (korte) rit naar huis was koel. Vooralsnog lijkt het er op dat het opgelost is.
Zal deze week nog een paar ritjes doen met hoge temp om de boel verder te testen.
Al blijft ‘koude lucht’ een subjectieve persoonlijke beleving ;-)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ik meen dat de minimum temp van een airco in de auto bij het testen 7 of 9 graden moeten aangeven...
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Bover schreef: 14.06.2021 - 21:00 Ik meen dat de minimum temp van een airco in de auto bij het testen 7 of 9 graden moeten aangeven...
Te meten bij de uitblaasopening mag ik aannemen.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

teebee schreef: 14.06.2021 - 21:13
Bover schreef: 14.06.2021 - 21:00 Ik meen dat de minimum temp van een airco in de auto bij het testen 7 of 9 graden moeten aangeven...
Te meten bij de uitblaasopening mag ik aannemen.
❄️Yep....
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Bover schreef: 14.06.2021 - 21:20
teebee schreef: 14.06.2021 - 21:13
Bover schreef: 14.06.2021 - 21:00 Ik meen dat de minimum temp van een airco in de auto bij het testen 7 of 9 graden moeten aangeven...
Te meten bij de uitblaasopening mag ik aannemen.
❄️Yep....
Zal het voor de volledigheid n keertje checken (maar dan moet ik eerst een temp voelertje aanschaffen)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Uitblaastemperatuur is zoals ik ooit leerde afhankelijk van de omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid. Gemiddeld doet een airco ongeveer een delta T van max 20 graden koelen. Bij 35 graden buitentemperatuur komt er dus een graad op 15 koude lucht uit de uitstroomopening, bij 20 graden omgevingstemperatuur zal dat een graad of 4 a 5 zijn want anders zou de verdamper bevriezen. Volvo zal een tabel hebben bij welke omgevingstemperatuur welke uitblaastemperatuur gemeten dient te worden en als dat zo is dan is het systeem ok. Tevens worden dan ook de systeemdrukken gemeten.
Mooi dat het weer en onder garantie opgelost is trouwens. Had kennelijk een hele pagina met reacties gemist bij mijn vorige reactie.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Steven Volvo
3rd Gear member
Berichten: 371
Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
Locatie: Utrecht

Gouwe schreef: 15.06.2021 - 06:58 Uitblaastemperatuur is zoals ik ooit leerde afhankelijk van de omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid. Gemiddeld doet een airco ongeveer een delta T van max 20 graden koelen. Bij 35 graden buitentemperatuur komt er dus een graad op 15 koude lucht uit de uitstroomopening, bij 20 graden omgevingstemperatuur zal dat een graad of 4 a 5 zijn want anders zou de verdamper bevriezen. Volvo zal een tabel hebben bij welke omgevingstemperatuur welke uitblaastemperatuur gemeten dient te worden en als dat zo is dan is het systeem ok. Tevens worden dan ook de systeemdrukken gemeten.
Mooi dat het weer en onder garantie opgelost is trouwens. Had kennelijk een hele pagina met reacties gemist bij mijn vorige reactie.
dat heb ik idd bij mij eerste V70 gehad waar de de sensor van de uitgaande luchttemp kapot was. Een hoop blazen, maar wel warme lucht. Dan bij stilstaan een enorme plas onder de auto. Hele boel bevroren.

@TeeBee: Fijn dat het is opgelost ddor VCNL. Fijne en koele ritten gewenst.
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Hier is afstandstart een uitkomst.
In NL getest met de hond maar toen vond ik hem niet echt koud worden, zal ook wel met de omgeving temperatuur te maken.
Gister op de parking gestart en dan blaast hij volop kouden lucht, topuitvinding.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Zeker, een top uitvinding !……. Mits het werkt :-(
Vandaag getest en helaas werkt de boel nog niet naar behoren.
Lucht is beduidend koeler dan hiervoor, maar dat kan al gauw want hiervoor deed ie gewoon vrijwel niets.
Heb uitstroomlucht gemeten en die komt niet onder de 15/16 graden op de koudste stand. De temperatuur in de auto zelf kreeg ik niet onder de 20 graden.
De leiding in het motorcompartiment wordt wel koud maar blijft dat niet; er zijn momenten dat de leiding ‘gewoon’ aanvoelt (vreemd genoeg houdt het koude gevoel ook plotseling op op zo’n 10cm vanaf het punt waar de leiding het schutbord in verdwijnt naar binnen). Echter er zijn ook momenten dat de leiding allesbehalve koud voelde. Ook na een rit geen condensvorming op de leiding. Monteur gaf aan dat de leiding gister ‘steenkoud’ aanvoelde. En een uitblaastemperatuur van nog geen 7 graden constateerde. Nou kan ik wat aan mijn huid mankeren, maar die kwalificatie ‘steenkoud’ kan ik beslist niet geven en die 7 graden al helemaal niet.
Dus teruggeweest bij mn dealer en zij gaan nu volgende week in een ander filiaal de boel nogmaals onderzoeken en trachten te herstellen….
Heb er vertrouwen in dat dat gaat lukken (de aanhouder), en ik hoop ook nog voordat we op vakantie gaan 2e week juli…
-wordt vervolgt-
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Steven Volvo
3rd Gear member
Berichten: 371
Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
Locatie: Utrecht

wow , wat een domper man. Sterkte met de verdere zoektocht.
Bij mijn weten hebben al die kleppen motoren en die zouden foutcodes moeten sturen (OBD)
Maar ik ga ervan uit dat de kundige volvo monteurs dat wel geheckt hebben!~

Sterkte.
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
Gebruikersavatar
Act-One
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 07.02.2021 - 15:17
Locatie: Het Noorden

Hmmm, dat is balen..... ik moet zeggen dat ik de V60 ook niet heel erg koud vind koelen, zeker niet in vergelijking met de Avensis.
Ik ga eens op onderzoek uit naar de temperatuur van de lucht uit de roosters.
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd :-D
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Tja, je zoekt naar een referent… in mijn geval vergelijk ik met de V40cc van mijn vrouw. Als daar de airco op 19,5 staat hangen de ijspegels nog net niet aan mn neus. Is een andere auto, met vast andere onderliggende airco techniek, maar toch….
Compressor is nu dus vervangen, systeem opnieuw afgevuld (er ontbrak iets van 40 gr van de 600, dus dat valt onder ‘normaal -naar het schijnt-), wat blijft over?… sensoren (hoeveel en waar?), kleppen (hoeveel en waar?), verdamper, ……, ……., …….?
Dus er kan nog wel het eea vervangen worden. Maar ja, zie eerst maar te constateren waar het probleem zit.
Het blijft een vreemde; de airco werkt dus wel maar verre van optimaal…
En uiteraard speelt omgevingstemperatuur een rol (maar laat die dezer dagen ‘zomers’ te noemen zijn), maar indien je de boel geforceerd wilt koelen en dus op allerlaagste stand (low) zet, dan zou het sowieso toch op zn minst ‘behoorlijk frisjes’ moeten worden?
(En 2e week juli op vakantie naar oa italie (als het goed is….) dus dan heb ik de boel graag in orde….)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Act-One
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 07.02.2021 - 15:17
Locatie: Het Noorden

ik ga morgen met een digitale thermometer in de auto zitten :-) Voor corona heb ik hem niet gebruikt, dus dan maar voor de Volvo
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd :-D
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Voor de doehetzelfers: je moet wel weten hoe en waar je moet meten en met de juist apparatuur en settings van de airco. Anders gaat straks iedereen denken dat er iets aan de hand is met zijn airco.... En nee, ik weet dat niet, maar Volvo zal daar vast een instructie voor hebben.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Het apparaatje welke mijn dealer gebruikt is een doosje met uitleesvenster met daar aan een draadje met metalen voeler. Deze houdt men ca 1cm in een uitblaas opening. Mijn meting heb ik gedaan met een (secure) digitale thermometer welke op (kleine) afstand temperatuur meet op bv de huid maar ook van bv het oppervlakte van een vloeistof. Ik heb dat aangegeven bij de dealer en zij gaven aan dat een dergelijke meting redelijk in de buurt zal komen van hun meting. Geen idee of er andere (voorgeschreven?) methoden zijn. Maar linksom rechtsom de temperatuur van de bij mij uitgeblazen lucht ligt ruim boven een ‘airco-waardige-waarde’.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”