Electrische antenne komt niet helemaal omhoog

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Hulzie
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 30.10.2007 - 11:19
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Bij mij gaat ie automatisch aan als ie op contact gaat
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

Bij mij pas als ik de radio aan of op fm zet, of tijdens het afspelen van een cd wel gewoon verkeersinfo wil krijgen.
Volvo 940 SE
Gebruikersavatar
Exeres
6th Gear member
Berichten: 2762
Lid geworden op: 26.09.2007 - 15:09
Locatie: Het rustige Waasland

bij mij blijft ze wel omhoog als ik naar n cd of via usb luister..wel jammer..want luister vrij vaak naar cd's..is dat soms ergens in te stellen? of is dat gewoon afhankelijk van radio tot radio?
Maarten

Volvo V60

Volvo V50
Volvo 940
Hulzie
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 30.10.2007 - 11:19
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Ooh ja, ik zet de radio nooit uit, je brengt me wel op het idee om dat eens uit te testen, dan weet ik gelijk hoe ie geschakeld is.
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

Ligt bij mijn weten aan de radio. Ik heb een Sony. Er zijn ongetwijfeld radio's die 'm gewoon omhoog jakkeren als er stroom op komt.
Volvo 940 SE
Dutch John
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 20.08.2007 - 16:39

Hallo,

Een tijd geleden heb ik m'n elektrische antenne uiteengenomen om hem schoon te maken. Het is een beetje een gepriegel daar onderin de overbrenging, maar als je secuur werkt en goed oplet om de onderdelen weer juist opeen te stapelen, dan lukt het wel. Ik meen dat je alleen het centrale moertje van de oprolkast los hoeft te halen.

Daar waar de getande kunststof draad oprolt verzamelt zich door de jaren heen toch wat troep. Netjes uitpoetsen en wat vet/vaseline insmeren. Probeer niet de vertande draad weer op te rollen, dat lukt slecht. Als de draad ergens kruist, dan blokkeert hij en wil niet helemaal uit. Beter is het huis weer te monteren; punt van de draad wat rechtbuigen voordat je hem erin steekt en dan door de radio uit te zetten, hem op laten vreten door de motor. Evt mbv een tweede persoon de stekker tussentijds van de antenne los te trekken als je bang bent dat de motor wat te gretig pakt en de spriet dwars naar binnen wil trekken. Let wel, dan moet je weer opnieuw beginnen.....

Als na vervanging de spriet soms iets uit blijft steken, dan de getande draad dat stukje inkorten. Zeker de originele zijn te lang.

Verder de spriet schoonhouden en zuinig met vet. Samen met wegenvuil geeft het een ideale slijpmassa die na verloop van tijd mee naar binnen getrokken wordt.

Groet,
DJ
Gebruikersavatar
volvo 960R
3rd Gear member
Berichten: 499
Lid geworden op: 28.04.2007 - 20:11
Locatie: Poortugaal

Ja heb ik ook last van.
Maar ik zit er niet mee, zo kan hij ook tegen een stootje ( mocht het voorkomen ).
Radio werkt perfect...
Ron Volvo
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 17.07.2006 - 02:44

Hallo Smiley, bij Volvo kun je alleen de antenna mast kopen (euro 50,00).
Als je de borgmoer aan de buitenzijde van de auto losmaakt kun je de mast inclusief nylon trekdraad eruit halen. De nieuwe monteer je simpel door iemand anders de radio uit te laten zetten. Voorzichtig het nylon trekkoord (met tandjes) invoeren de motor pakt hem dan. Mogelijk zal de antenna niet geheel ingaan de eerste keer. Opnieuw de radio aan en uitzetten en de mast zal wel geheel ingaan.
Daarna de mast elke week met bv WD40 inspuiten en schoonhouden.

Smiley schreef:Hallo allemaal,

Zoals al in andere topicjes te lezen mag ik zaterdag a.s. mijn 960 3.0 aut. gaan halen. Nu zag ik bij meerdere 960 modellen allemaal eenzelfde kwaaltje, de electrische antenne komt alleen maar het eerste (dikste) deel naar buiten en de dunnere delen blijven ingeschoven. Is dat weer vlot te krijgen? (of wordt dat een (dure) nieuwe kopen? Eén handelaar heeft het met kruipolie geprobeerd maar dat lukte niet.
Zijn jullie dit wel eens tegen gekomen en zo ja hoe opgelost?

Wel aardig toch dat dit waarschijnlijk het enige kwaaltje is van onze 960 uit '95?
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

Nou, elke week is wel overdreven hoor...
Volvo 940 SE
pascal945-98
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 20.08.2008 - 18:56

ik heb ooit een radio gehad die de antenne inschoof als ik hem op cd zette maar weet niet meer welke maar het kan dus wel kijk eens in het aansluitschema van je radio als je een draad heb waar ant. bij staat is die voor je antenne vaak word de antyenne op de draad voor je versteker rem. of amp. aangesloten en dan gaat hij omhoog als je de radio aanzet.
of je maakt zelf een schakelaartje is ie omhoog als jij het wil
mvg pascal
Volvo rijdertje
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 07.07.2017 - 19:47

[quote="2.4TXC70"]
Jep, had onze vorige 740 en onze huidige ook.

Gewoon veel met kruipolie spuiten en die antenne dmv de radio aan en uit te zetten eruit te krijgen. Mocht dat niet lukken met de hand eruit proberen te trekken, niet te veel kracht erop zetten natuurlijk.

Heb je hem eenmaal werkend. Elke week ff schoonmaken dmv een doekje erlangs.

Succes

Bedankt voor de tip , mijn antenne is inderdaad weer als nieuw
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”