Electrische antenne komt niet helemaal omhoog

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Gebruikersavatar
Smiley
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 11.12.2006 - 10:54
Locatie: Arnhem

Hallo allemaal,

Zoals al in andere topicjes te lezen mag ik zaterdag a.s. mijn 960 3.0 aut. gaan halen. Nu zag ik bij meerdere 960 modellen allemaal eenzelfde kwaaltje, de electrische antenne komt alleen maar het eerste (dikste) deel naar buiten en de dunnere delen blijven ingeschoven. Is dat weer vlot te krijgen? (of wordt dat een (dure) nieuwe kopen? Eén handelaar heeft het met kruipolie geprobeerd maar dat lukte niet.
Zijn jullie dit wel eens tegen gekomen en zo ja hoe opgelost?

Wel aardig toch dat dit waarschijnlijk het enige kwaaltje is van onze 960 uit '95?
Gebruikersavatar
2.4TXC70
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 22.11.2006 - 17:53
Locatie: Zuid Holland

Jep, had onze vorige 740 en onze huidige ook.

Gewoon veel met kruipolie spuiten en die antenne dmv de radio aan en uit te zetten eruit te krijgen. Mocht dat niet lukken met de hand eruit proberen te trekken, niet te veel kracht erop zetten natuurlijk.

Heb je hem eenmaal werkend. Elke week ff schoonmaken dmv een doekje erlangs.

Succes
Gebruikersavatar
Smiley
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 11.12.2006 - 10:54
Locatie: Arnhem

Hoi 2.4... Wat is het risico van te veel (relatief begrip) kracht zetten? Zat er aan te denken om met een tang of iets dergelijks mee te trekken zodra je de radio aan doet... :multi:
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Pas op! Dan kun je de telescoop kapottrekken.

Je kan ook de telescoop losschroeven, vorzichtig eruithalen (pas op dat de antennedraad niet verdwijnt in de body!!!) en dan van onderaf proberen wat extra kruipolie te spuiten.

Ik dacht trouwens dat bij deze Volvo-antenne dat 't mogelijk was om vervangingstelescopen te monteren, gewoon van bovenaf.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Cappy
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 14.10.2006 - 15:53

Bij mij precies hetzelfde geval. Heb dus wel een nieuwe gekocht maar het schijnt ( gehoord ) vaker voor te komen.

Cappy
Volvo 940 en BMW R1100RT allebei wereldklasse en allebei in de kleur blauw en nu een S70 ook in die kleur
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Is geen specifiek probleem van Volvo hoor. Vroeger ook gehad met m'n Mitsubishi Galant. En met nog een auto, maar weet niet meer welke. Is gewoon heel kwetsbaar, zo'n elektrische antenne. Goed schoonhouden en/of vaak schoonmaken is de enige remedie.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Smiley
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 11.12.2006 - 10:54
Locatie: Arnhem

Cappy schreef:Bij mij precies hetzelfde geval. Heb dus wel een nieuwe gekocht maar het schijnt ( gehoord ) vaker voor te komen.

Cappy
En was dat een duur grapje?
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

meer dan 100 euro geloof ik. voor mij in iedergeval duur genoeg om een universele Hirschmann aan te schaffen
Volvo 940 SE
Gebruikersavatar
Smiley
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 11.12.2006 - 10:54
Locatie: Arnhem

Cojones schreef:meer dan 100 euro geloof ik. voor mij in iedergeval duur genoeg om een universele Hirschmann aan te schaffen
En die Hirschmann kost? Een stuk minder denk ik? Ik weet nog dat in mijn BMW tijd alle antennes van Hirschmann kwamen, kwalitatief goed spul weet ik mij te herinnerren...
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

iets van 55 ofzo geloof ik. Maar hang me er niet aan op. Gewoon bij Halfords vandaan.
Volvo 940 SE
Gebruikersavatar
v700r
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Wrijven helpt!!
Groeten van Frans.
Gebruikersavatar
Smiley
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 11.12.2006 - 10:54
Locatie: Arnhem

v700r schreef:Wrijven helpt!!
??????????
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

aan je antenne.
Volvo 940 SE
Gebruikersavatar
Smiley
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 11.12.2006 - 10:54
Locatie: Arnhem

yeah right!!! :geek: perverts...

GEINTJE!!
Gebruikersavatar
Smiley
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 11.12.2006 - 10:54
Locatie: Arnhem

Nou de antenne is weer vlot, met kruipolie (W30) en vaak de radio aan en uit zetten en een beetje helpen met een tangetje doet ie het weer als ware het een nieuwe! Zat inderdaad geoon een heleboel vastgekoekte rotzooi aan...
Gebruikersavatar
bandji
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 09.05.2007 - 15:35

idd
is gewoon vuil
je mag er aan trekken,maar idd niet te hard
er zit een nylon koord in met tandjes op
als je deze kapot trek is het ook gedaan
940 2.3I IC TURBO ESTATE+740 estate diesel
evertdoomernik
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 16.01.2008 - 13:31

Ik heb laatst mijn schuifantenne van mijn 960 vervangen voor een electrische antenne van Hirschmann. Het type is Hit Auta 2040 gekocht voor 50 euro bij www.conrad.nl. Antenne werkt perfect! Ik heb het kapje van mijn oude antenne gebruikt, deze sluit beter op het carrosserie aan.

De montage was heel eenvoudig omdat de bedrading al voorbereid was, Een vaste plus (rode draad aan de stekker) massa aan het carosserie en de schakeldraad vanaf de radio (witte draad aan de stekker).
Gebruikersavatar
Exeres
6th Gear member
Berichten: 2762
Lid geworden op: 26.09.2007 - 15:09
Locatie: Het rustige Waasland

'k heb me onlangs ook n nieuwe gestoken. 's idd een fluitje van n cent (toch als je weet elke draadjes je moet hebben :D ) Enige nadeel was dat de nieuwe antennes van Hirschmann blijkbaar een groter gat nodig hebben..dus heb even de vijl in mn carrosserie moeten zetten..was wel ff pijnlijk..maar het resultaat mag er zijn!!
Maarten

Volvo V60

Volvo V50
Volvo 940
Hulzie
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 30.10.2007 - 11:19
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Dat hebben haast alle auto's met electrische antennen.

Deze vervormt door de wind, gaat krom staan, en zakt dan niet meer helemaal.

Of er komt vuil in/aan (denk aan parkeren op een bouwplaats) en die kruimels gaan je overal tussenzitten, maar de antenne is nou eenmaal zeer gevoelig voor 1 kruimel al.

Ik doe bij mijn 940 af en toe "op het oog" de antenne rechtzetten (buigen) dat gaat heel makkelijk en hij breekt echt niet zomaar.

En smeren met WD40, sliconenspray, vette doek, maar net wat ik bij de hand heb, en dan kan ie er weer ca 4 maand tegen bij mij.

Maar hoe minder je rijdt, hoe minder last je daarvan ondervindt, want hoe minder weerstanden ie ondervindt/tegenkomt.
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

Wat ook helpt is om 'm gewoon lekker naar beneden te laten als je m niet nodig hebt.
Volvo 940 SE
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”