E10 of E5 voor 940GL uit 1991?

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Gebruikersavatar
paul_r
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 28.08.2008 - 14:41
Locatie: utrecht
Contacteer:

Beste lezers,

Dit onderwerp is vast al eens voorbij gekomen: is E10 geschikt voor de motor van een Volvo 940GL uit 1991? Mijn vader is onlangs overleden en heeft een Volvo 940GL achtergelaten. Hij heeft er ongeveer 25 jaar in gereden. Nu heb ik hem nu tijdelijk, maar heb nooit aan hem gevraagd wat voor brandstof er in kan/moet. Een zoektocht, tot nog toe zonder duidelijk antwoord. Mijn eigen Amazon kan nu alleen op E5, maar die is echt oud.
Hoop op een antwoord (of link naar antwoord).

Dank, Paul
www.paulromijn.nl

Volvo Amazon P130 1964, Volvo V70 2.5T Summum 2012 LPiG3 (import Zweden)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Zou in de 940 ook E5 doen, de aceton in E10 kan problemen geven in 'n oudere auto
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Je komt al snel uit bij euro 98 om te tanken. Maar doe dat dan bij Shell of BP. Daar schijnen de minste toevoegingen in te zitten ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

www.e10check.nl

Alle Volvo's vanaf 1976 zijn geschikt voor E10, mits onderhouden met originele onderdelen. Alleen de S40 en V40 met de 1.8 GDI motor moet E5.

Zelf zou ik E5 tanken, doe ik zelf voor de 850's ook, ook omdat er weinig mee gereden wordt en de benzine er lang in kan zitten.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

E5 in mijn 940
omdat er in de andere jongere V70 niet zo lang geleden een nieuwe benzinepomp met wat 'spul' vervangen moest worden
waarvan men vermoedde dat de oorzaak kwam door 'plantjes' tanken, die 'materialen' aantasten.
Zoek eens op wat bio-ethanol is.....
Gebruikersavatar
redikim
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 08.09.2007 - 23:14
Locatie: Noord Brabant

Gewoon e5 erin.
Rijdt gewoon veel beter dan die ecologische rotzooi die men E10 noemt, en scheelt haast niets in prijs.
Volvo V60 2.0T, POLESTAR ENGINEERED, , 6Speed Manual, Momentum, Business Pack Pro, Driver Support Line, Flamingo Red.


S70-2.4i-140pk-20v Mrt-2000 met Perfo/Aluminium inleg, Heldere koplampen en aftermarked Xenon, RICA TUNED 170PK
Nissan Primera 2.0
Nissan Almera 1.4
Mazda 323 Sedan 1.6 LPG
Mazda 323 1.3 Red Ltd Edition LPG
Mazda 323 GLX 1.7Diesel
Renault 11 TD Diesel
Fiat 127 1050
DAF 11OO Marathon Coupé

Life is better lived together
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

E10 is niet verkeerd. Elke Volvomotor na 1974 (een GDi van Mitsubishi uitgezonderd) kan daarop rijden.
Echter niet alle appendages (leidingen, rubbers) zijn er na zoveel tijd meer gereed voor.

Voor de 940, zeker als die maar weinig gebruikt wordt is E5 (Super98) echter het meest verstandige. E10 verouderd veel sneller en laat veel eerder sludge in de leidingen achter bij weinig gbrruik.

Dus bij een oudere motor of als de wagen meer stilstaat dan rijdt. Altijd E5 gebruiken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

Alrijd E5. En bij de BP, Shell en Esso is het volledig ethanol vrij.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

redikim schreef: 14.03.2021 - 19:42 Gewoon e5 erin.
Rijdt gewoon veel beter dan die ecologische rotzooi die men E10 noemt, en scheelt haast niets in prijs.
Dat laatste betwist ik echt.
Punt 1, is het veel beperkter te koop en....
Punt 2, ik vind tenminst 8 ct duurder (tot wel 15 ct) per liter niet 'niks'. (Zeker niet op een volle tank van 70 liter.) Maar goed alles is betrekkelijk.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

moos v40 schreef: 15.03.2021 - 07:43 Alrijd E5. En bij de BP, Shell en Esso is het volledig ethanol vrij.
Kan je mij daar het bewijs voor laten zien?
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Staat op de site van Shell te lezen. Zo ben ik er ook achter gekomen.

https://www.shell.nl/consumenten/shell- ... nzine.html
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

Antwoord van Leo
ANWB Expert
U heeft een vraag over de beschikbaarheid van ethanolvrije benzine.

In Europa wordt al jaren tot 5% bio-ethanol toegevoegd aan de benzine. Vanaf 1 oktober 2019 is Euro95 E10 geworden, dus is er tot 10% bio-ethanol toegevoegd.

Op dit moment is er nog overal E5 benzine verkrijgbaar ook al is dat vaak E98 en de premium brandstoffen. BP Ultimate, Shell V Power en Esso Synergy Supreme+ zijn op dit moment bio-ethanol vrij. Op dit moment zijn er geen tekenen dat dit binnenkort gaat veranderen.

Op onze website vindt u informatie over E10 benzine.


even 10 sec gegoogled, is van de anwb lijkt me dan wel aannemelijk.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27001
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik vind de oudere modellen prettiger rijden op E5 brandstof.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Jongens laten we elkaar nu niet gek maken.

Eigenlijk zorgt de bio-ethanol voor een hogere klopvastheid van de benzine. Dus eigenlijk is het alleen maar beter voor de verbranding. Minder gepingel. Echter de smeerfactor (voor de kleppen) vermindert en de hygroscopische (wateraantrekkende) werking is groter.
Dus oudere auto's kunnen er echt wel op rijden. En goed ook (vanwege de hogere klopvastheid). De motoren zijn er immers gereed voor. (En niet voor niets rijden heel veel hoogvermogende motoren in de racesport op een ethanolmengsel)

Dat een oudere auto voor het 'gevoel' fijner rijdt op E5 is echter wel te verklaren. De E5 (zonder ethanol) heeft een betere 'smerende' werking op de kleppen.

Dit is heeeeeeeel simpel uitgelegd. Er zit wel iets meer achter.

De allerbelangrijkste reden voor mij om E5 Superplus98 te tanken is echter het gegeven dat de XC60 (zeker op dit moment) meer stilstaat dan rijdt. En E10 Euro95 kan dan voor "vervuiling" in de tank zorgen. En daarna dus voor vervuiling in leidingen etc.
En dat is ook de reden dat ik voor een youngtimer die weinig rijdt aanraad om E5 Superplus98 te tanken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

rijden op E10 gaat wel, maar tijdens stilstand gaat het mis. Ethanol trekt vocht aan en dat kan intern weer voor corrosie zorgen. Bovendien kunnen ongeschikte pakkingen en leidingen aangetast worden door de ethanol. Er is hier al veel over geschreven en de het algemene advies is niet doen, behalve als je elke dag rijdt. Of niks om je auto geeft.
Laatst gewijzigd door moos v40 op 15.03.2021 - 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Ja hoor, Shell zegt het zelf (........) en ook de ANWB (.......)
Wij van WC-eend zeggen ook dat Volvo een hele fijne auto is.
Als je nou komt met een analyse-rapport van een onafhankelijke (en/of niet omgekochte) olie-surveyor,
waarvan er tientallen constant rondrijden en (lading)monsters nemen voor de klanten van allerlei (olie)producten in Nederlandse havens,
dan wil ik het wel geloven.
BlackbirdT5
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 30.09.2020 - 07:47

Moos, ik denk dat jij jouw zin wilde beginnen met ...rijden op E10 gaat wel....

Het is jammer dat mensen die houden van een goede 'verzorging' voor hun motor gedreven worden naar E5 omdat E10 gewoonweg slechter is.
Denk dat een '91 940 prima op E10 kan rijden maar ook ik zou mij prettiger voelen met E5
En mocht je heel veel gaann rijden met de 940 van jouw vader kun je altijd nog LPG overwegen. Heb vroeger altijd op LPG gereden met 7- 940 & V90's en altijd tonnen probleemloos mee gereden.
Met mijn laatste V90 bijna 5 ton op LPG zonder problemen Zeker de wat ouidere Volvo motoren zijn, wat dat betreft, behoorlijk vergevingsgezind maar ik tank in mijn beide Volvo's E5. Gewoon omdat dit beter is.
C70 T5, 262C (77), 940 estate
S70 (99), C70 (08), V70 (04), S60 (06), 940 (96), 240 (89), 262C (91), S60 (01), V70 (00), V90 (98), 960 (94), 940 (91), 740 (90), 740 (86), 760 (86), 262C (81), 240 (85), 740 (89), 760 (89), 740 (88), 240D (85)
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Mijn 940 heeft 21 jaar heel goed op E10 gereden, ook met 1500kg caravan door hitte en over bergen. Geen gehik etc
Het kan echt wel.....
maar ben je bewust van de eerder vermelde (mogelijke) gevaren (van 'afbraak') en kosten.
Dus nu dik 2 jaar E5 in de tank.
Bij het afleveren van de huidige andere Volvo, werd bij de dealer nadrukkelijk geadviseerd om E5 te tanken.
De reden ga ik niet opnieuw uitleggen.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Hoe dan ook, ik tank Windows 98 en de auto vindt dat geweldig.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
BlackbirdT5
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 30.09.2020 - 07:47

..........Mijn 940 heeft 21 jaar heel goed op E10 gereden

Denk niet dat E10 al zo lang bestaat...
C70 T5, 262C (77), 940 estate
S70 (99), C70 (08), V70 (04), S60 (06), 940 (96), 240 (89), 262C (91), S60 (01), V70 (00), V90 (98), 960 (94), 940 (91), 740 (90), 740 (86), 760 (86), 262C (81), 240 (85), 740 (89), 760 (89), 740 (88), 240D (85)
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”