745 GLE Bouwjaar 1986 airco

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Draw
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 22.12.2018 - 14:56

Ik ben op zoek naar iemand die zelfstandig of desgewenst met hulp van mij kan helpen met het repareren van de airco.
De koppelingen lekken en moeten worden vervangen.
Het gaat om airco system R-134a/PAG.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Draw, zelf werken aan je airco is niet aan te raden zonder gedegen vakkennis. De keus kan bijna niet anders zijn dan dit uit te besteden aan een vakman, de aircospecialist. Die zal namelijk naast het herstellen van de koppelingen ook controleren of er genoeg freon en compressorolie in het sydteem zit.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Hoewel ik het heel goed vind dat je zelf aan je wagen wil sleutelen en de airco wil reparen is dit, zoals bovenstaande spreker al zegt, een klusje dat je zelf niet wil (Of zelfs mag!) uitvoeren als je geen "verstand van zaken" hebt.
Alleen al omdat het koelmiddel wat in 1986 gebruikt werd inmiddels niet meer leverbaar is in de "vrije handel". Je zal je systeem dus aan moeten passen. En dat kan (en mag) een doe het zelver niet.
Dus hoe goed je intenties ook zijn. Dit is echt een klus voor de aircospecialist. Helaas.

Het internet via google kan de voor jou dichtstbijzijnde aircospecialist vinden.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Volgens mij valt het allemaal nog wel mee hoor. R-134a is nog steeds leverbaar: https://eshop.wurth.nl/Product-categori ... nl/NL/EUR/
Als het leverbaar is, is het niet verboden lijkt mij. Waarom je niet zelf aan een met freon gas gevuld systeem mag werken is volgens mij omdat de gassen gezien worden als broeikasgassen en niet in de atmosfeer terecht mogen komen. Onderdeel van de procedure is daarom dat voordat je mag afvullen, je eerst moet vacumeren om vast te stellen dat het systeem inderdaad dicht is. Bedrijven moeten daar een heel logboek voor bijhouden.
Als het airco systeem toch al helemaal leeg is zie ik niet direct een issue om er lekker zelf aan te knutselen en het afvullen met gas en olie overlaten aan een gecertificeerd bedrijf.
Ben wel benieuwd hoe het lekken geconstateerd is? Koppelingen lekken doorgaans op de o-ringen en die kun je vernieuwen. Moet je wel de juiste materialen en maatvoering hebben. Hier kun je misschien zoeken: https://www.skandix.de/de/suche/?q=0-ring&k=1344
Weet je zeker dat het R-134A is? PAG staat voor de toe te passen compressor olie.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Helaas Gouwe, het valt niet mee. Dit model Volvo had bij levering een R22-installatie en je wordt tegenwoordig al vervolgd als je het woord "R22" op straat uitspreekt. Omdat R22 nu verboden is te gebruiken pleeg je een milieudelict en dat wordt aanzienlijk zwaar bestraft bij constatering.

Het is te hopen dat er inderdaad een conversie geweest is naar R134a maar dan nog is een bezoek aan de specialist aan te raden.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Mark, de TS stelt dat hij een R-134A systeem heeft wat lekt. Niet dat hij wil ombouwen van R22 naar 134A. Wat je zegt over R22 is juist maar m.i. niet relevant i.r.t. wat de TS vraagt en waar ik op antwoord (het is volgens mij R12 ipv R22). Ik zeg ook niet dat het meevalt, maar o-ringen vervangen is niet zo heel moeilijk als je de juiste materialen/maatvoering gebruikt.
Verder stel ik nog de vraag of TS het inderdaad zeker weet dat het R-134A is want dat kwam pas eind jaren 80 op de markt en is dus nog gewoon leverbaar.

Waar we het over eens zijn is dat je voor het leegmaken, vacumeren en vullen van het systeem naar een specialist (ik zeg een gecertificeerd bedrijf - voorheen STEK weet niet wat het nu is) zou moeten want anders pleeg je inderdaad een milieudelict. Ook al zijn er DHZ setjes in de handel, het is verboden,
https://www.goedkoopaircovullen.nl/nieu ... -bijvullen
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Gesleutel aan de airco doet een dealer en anders een STEK- erkende aircosleutelboer. Als je niet weet hoe of wat is dat bar slecht voor de gezondheid en een milieumisdrijf bovendien.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Zullen we maar weer een reactie geven op de vraag van de topic starter? Ik denk dat het punt wel duidelijk is gemaakt nu.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Antwoord is toch echt wel duidelijk volgens mij.
Er zal geen "hobby-ist" zijn die TS kan en mag helpen. Zeker niet als er koudemiddel toegevoegd moet worden. Hoe jammer ook voor TS.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Wat ik nu toch wel jammer vind is dat de TS een vraag om hulp stelt. Vervolgens worden er opmerkingen gemaakt over R12/R22 die totaal niet relevant zijn voor de vraag van TS en worden er algemene stellingen over verboden hier geponeerd en dat ook zonder een onderbouwing. Op die manier wordt een vraag gewoon direct om zeep gebracht.

Verder ben en blijf ik van mening dat het allemaal wat genuanceerder ligt dan hier wordt gesteld. De nuance heb ik hierboven al gegeven. Ik laat me graag overtuigen van het tegendeel.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Knutselen aan je aitco mag gewoon niet. Wat is daar zo moeilijk aan?

De huis-tuin-en-keuken-hobbyist heeft niet de juiste opleiding gehad om aan een koelinstallatie te werken. Na een reparatie waarbij de installatie altijd leeg is moet er gecontroleerd worden op lekkages door middel van vacumeren. Vervolgens moet er ook nog eens een druktest worden gedaan door er gedurende een bepaalde tijd 25 bar of meer CO2 in te persen. Vervolgens afvullen met compressorolie en koelmiddel. En daar gaat het ook fout want die hoeveelheid koelmiddel die gebruikt wordt moet geregristeerd worden. Elke F-gassen monteur weet dat en heeft een database in z'n bus, net als een weegschaal.

Wie niet op deze manier werkt pleegt dus een milieudelict.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik zou echt willen dat het anders was. Maar Mark legt het duidelijk uit.
Een hobby-ist mag, ongeacht het gebruikte koelmiddel, niet aan een airco sleutelen.
Ik heb hier de wetteksten niet bij de hand, maar vanuit mijn (vorige) werkzaamheden heb ik hier heel veel mee te maken. Helaas het is niet anders.
En nee ik ben geen zuurpruim of "roomser dan de paus" maar het mag echt niet.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ook ik heb een achtergrond in de transportkoeling (20 jaar terug) en weet dus ook wel een beetje waar ik het over heb, maar daar gaat het hier niet om. Het gaat er mij om dat er zoveel ruis wordt gecreëerd door niet goed de vraag van TS te lezen en mijn antwoord ook niet dat ik het jammer vind dat TS in mijn beleving eigenlijk geen antwoord op de vraag heeft gekregen. Die zelfstandige waar hij om vraagt kan ook een STEK gecertificeerde monteur zijn toch?

Voor de duidelijkheid is mijn standpunt: Nee je mag in beginsel niet zelf met een met F-gas gevuld systeem aan de slag. Ja dat mag wel als hij professioneel is leeg gemaakt en je hem daarna door een professional laat afvullen volgens het proces wat daar voor staat. Daar ligt de nuance waar ik op doel. Of dat allemaal doelmatig is, is een hele andere discussie.
Verder hou ik er over op. Ik vraag me überhaupt af of TS nog wel een vraag durft te stellen nadien :-)? Ik hoop het wel.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Het antwoord op de initiële vraag is overduidelijk gegeven, geen ruis:
Er is geen "Hobby-ist" die TS kan en mag helpen.
Hij moet (helaas) naar de aircospecialist.

Dat is de enige die TS mag helpen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Lees dit dan maar eens: https://www.aircovoordeel.nl/airco-zelf ... achttijden
Kort gezegd volgens dit bedrijf: zelf sleutelen mag je als amateur, inbedrijfstellen niet. En dat lijkt mij ook precies wat het doel is van de wetgeving.
En nu stop ik er echt mee :-).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Gouwe schreef: 01.11.2020 - 17:02 Lees dit dan maar eens: https://www.aircovoordeel.nl/airco-zelf ... achttijden
Kort gezegd volgens dit bedrijf: zelf sleutelen mag je als amateur, inbedrijfstellen niet. En dat lijkt mij ook precies wat het doel is van de wetgeving.
En nu stop ik er echt mee :-).
Maar ik niet. Op dit forum zijn we in alle fatsoen bezig elkaar te helpen met informatie. En daar hoort waarschuwen ook bij en, helaas voor jou, het hoort er echt bij.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”