Volvo 940 loopt slecht

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Floris63
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 02.01.2020 - 12:49

beste Volvo-liefhebbers,

Twee maanden geleden is mijn Volvo 940 2.3 Polar (B230FD, bj1994, 332dkm) slechter gaan lopen. Bij gas loslaten blijft hij soms hoog stationair hangen (1600 tpm) en soms zakt hij naar 600 tpm. Ook pakt de motor slecht op tot 2500 tpm. Ik schrijf ´soms´ omdat het probleem zich onregelmatig voordoet. Soms wel, soms niet. Bij koude motor zijn de problemen groter dan wanneer het blok is warm gereden.
Met hulp van twee Volvo fanaten/monteurs is tot nu toe het volgende gedaan:
- het gasklephuis is gereinigd
- de stationairklep is gereinigd/gesmeerd
- de temperatuur sensor is vernieuwd
- het inlaattraject is met een rookmachine op vacuumlekkage getest en daarbij is een lek tussen inlaatbuis en gasklephuis geconstateerd (en dichtgemaakt)
- de verdeler, de rotor, de kabels en de bougies zijn vernieuwd
- de luchtmassameter is getest
- ik heb proefgereden met losgekoppelde Lambda sonde en dat was niet te doen, conclusie: de Lambda sonde werkt nog (?)

Het Lambda lampje brandt en de uitgelezen en foutcode is 113 (fuel trim too lean / too rich). Mijn behulpzame Volvo fanaten/monteurs zitten nu te denken aan het vervangen van de luchtmassameter en/of de Lambda sonde.
Ik heb deze auto al 12 jaar en wil er graag nog een tijdje van genieten. Ik ben bereid om kosten te maken zodat hij weer lekker gaat rijden, naar ik wil niet op de gok ‘zomaar’ dure onderdelen gaan vervangen.

Wie kan mij helpen en weet goede raad? Alvast dank!
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Heel simpel (denk ik): leen een LMM om te kijken of daar het probleem zit en plaats die in je auto. Is er iemand in je omgeving met een vergelijkbare auto die op deze manier kan helpen?
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”