vanaf welke kilometerstand is een aankoop niet meer verstandig

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Bouke85
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 11.06.2019 - 20:25

12.06.2019 - 13:48

Goedemiddag!

Ik zal me ook nog even voorstellen in een voorsteltopic, maar bij deze mijn 1e topic!

Ik ben toe aan een "nieuwe" auto. Na 3x een BMW (E36, E23 en E46) op LPG en nu een korte zijsprong naar een Focus diesel :sick: word het weer tijd voor een degelijke kilometervreter op LPG. Ik heb vroeger gecarpooled met iemand die in een Volvo 740 reed. Het reed fantastisch, dat icm bekend staan als bulletproof heeft me overtuigd om nu ook een volvo aan te schaffen. Ik neig nu naar een 940, dit omdat die oa (dacht ik) standaard cruise control hebben.

Ik rijd zo tussen de 25 en 30k per jaar, voornamelijk snelweg, ben niet heel onhandig en niet bang voor een hoge kilometerstand. Ik zie 740/940's voorbij komen met 600k plus op de klok die nog fluitend door de apk komen. Met mijn budget(zo rond de 3000) kom je toch al bij dat soort auto's uit. Kan ik er, mits op tijd onderhouden, dan nog een jaar of 3 mee vooruit?
Gebruikersavatar
Martin_D4
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 16.04.2014 - 13:03
Locatie: Huissen

13.06.2019 - 08:58

Hoi Bouke,
leuk vooruit zicht om een 940 te gaan rijden! De kilometerstand is relatief...Ik zou meer kijken naar de mate waarin het blok is 'uitgesteld' zeker de LPG blokken hebben na een 3 ton toch echt behoefte aan wat 'aandacht' Maar na die revisie gaat zo'n blok weer vrolijk 3 ton mee. Ik zelf heb recent een '98 er gekocht met 355.000 op de teller voor ongeveer jouw budget. Dit was een automaat in de limited edition uitvoering van een eerste eigenaar. De rekening van de garage voor laswerk en APK was ruim €1.000 ! (deze auto stond al twee jaar stil buiten...) Dus aanschafprijs zegt niet alles.
Ik zou gaan voor een exemplaar met bewezen onderhoudshistorie, die al wat langer bij de huidige eigenaar verkeerd, en dan moet je voor €3.000 een heel eind komen. km standen van rond de 350-400K. Daar zou je dan in principe vrolijk een ton bij kunnen rijden de komende drie jaar...
succes met zoeken!
(1998) 940 Polar Limited Edition (356.000km)
(2014) V70 D4 Nordic+ Electric Silver (124.000km)
(2012) Skoda SuperB 1.6 Tdi (115.000)
(2003) Peugeot 406 GT 2.2 hdi (375.000 km)
(1999) Peugeot 406 2.0 Hdi (320.000 km)
(2003) Seat Toledo 1.8 20v
(2001) Seat Toledo 1.8 20v
(1998) Opel Astra 1.6
(1994) ford fiesta
Gebruikersavatar
mees
4th Gear member
Berichten: 638
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:04
Locatie: 1956
Contacteer:

18.07.2019 - 23:01

Je vraagt of je er nog een jaar of 3 mee vooruit kan.
Tja, sommige auto's rijden nog probleemloos door (met normale beurten en onderhoud)
anderen hebben achterstallig onderhoud en daarna nóg meer extra onderhoud.
Mag ik je verwijzen naar 'mijn beurten en extra tussendoortjes'.
viewtopic.php?t=60225&page=fst_unread&highlight
Laatst gewijzigd door mees op 01.01.1970 - 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Na 2x benzinepomp-ellende met twee auto's, wil ik geen plantjes meer tanken.
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 20.06.2016 - 18:42

21.07.2019 - 16:21

Met jouw budget is prima een 940 te vinden die nog 3 jaar vooruit kan zonder exceptionele kosten. Ik ben inmiddels aan mijn tweede 940 en de mijne kostte destijds minder dan 3K en ik rijd er al jaren mee zonder grote kosten. Wel de tijd nemen om goed te zoeken, het kaf tussen het koren halen en meerdere auto's proefrijden zodat je een referentiekader opbouwt. Zoek er eentje van de laatste bouwjaren ('97-'98 waar alle kinderziektes uit zijn gehaald) met LPT en met aantoonbare onderhoudshistorie, een reeds vervangen cilinderkop en Vialle LPI in combinatie met de robuuste AW71 automaat en je waant jezelf King of the road. Vaak bu'j te bange: een vervangend B230FK blok heb je al voor een paar honderd euro. Kom anders eens buurten op : https://Volvo700vereniging , daar is veel info en kennis te halen over de 700/900 serie. Welkom!
Succes met de zoektocht!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Kogelman op 01.01.1970 - 00:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+J Laycock de Normanville overdrive, Weber 32-36 twee traps carb, LPG G2
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk, Limited Edition, automaat, Vialle LPG G3, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, Limited Edition, automaat, Prins VSI G3, 354.000 km (verkocht na aanrijding)
240 Estate (1993), Zilvergrijs Metallic, 230F+ M47 handgeschakeld, 241.000 (verkocht)
P122 Amazon (1967), Ruby Red, tweedeurs, B20, LPG G2 (verkocht)
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”