Paar vraagjes over nieuwe oude volvo

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
martijnanne
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 08.12.2018 - 18:37

Hoi,

Ik ben martijn uit Friesland.
Heb altijd veel oude auto's gereden, maar laatste 10 jaar een aantal leasebakken gehad die ik recent heb ingeleverd dus heb een maandje terug een volvo 940 uit 1994 gekocht met nieuwe APK.
Heeft ruim 5 ton gelopen, laatste 18 jaar van 1 eigenaar geweest en hoop er nog lekker wat km's mee te kunnen maken.
Heb gelijk wat vragen over de wagen, wellicht kunnen jullie mij helpen.
Distributie is bij 3 ton gedaan in 2010, dus die moet wel vervangen worden neem ik aan, ik las ergens dat het geen motorschade geeft bij die type motoren als hij breekt, klopt dat?
De uitlaat lekt wat bij de overgang van het uitlaatspruitstuk naar de eerste pijp, is dat iets wat je makkelijk zelf kunt fixen?
Verder vind ik de auto bij lage toeren (90 in de 5 of 7 in de 4) heel erg vibreren ( dan moet ik echt terugschakelen), is het normaal dat deze auto's het lekkerste rijden als je wat meer toeren maakt? Of kan het ergens anders aan liggen?
Verbruik is ongeveer 1:9, is dat ook normaal?

Alvast heel erg bedankt, oh ja, als iemand een tip heeft voor een goede en betaalbare garagist in gaasterland, hoor ik het graag.

Kenteken van de wagen is: JP-ZB-96

Groeten,

Martijn
Volvo broem broem broem
Volvo 940 uit 1994
Volvo xc70 d5 gt 2004
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24353
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

verbruik klinkt me niet raar, zou wel wat zuiniger kunnen maar verwacht geen 1:15. Welk toerental bedoel je met lage toeren? Als je wat technisch aangelegd bent kun je spreekwoordelijk met een hamer en een rol McGyvertape een 900 repareren. Je kunt overal prima bij en alles is eenvoudig qua opzet. Distributie zou ik voor de zekerheid laten doen, kost niet de wereld. Volgens mij staat er 160.000 km of 8 jaar voor, even uit het hoofd maar weet dat niet zeker. Neem ook de spanrollen mee voor de zekerheid, boel ligt toch los. Als je geluk hebt, heb je geen motorschade. Maar als je pech hebt wel. Geen risico nemen is het devies
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Distributie is volgens het officiële Volvo onderhoudsschema 5 jaar of 75.000 km. Ik hou al heel lang 90.000 km aan maar wissel dan ook de spanrol. En de B230 is een vrijloper, dus geen schade. (Behalve de FT versie geloof ik)

Ik heb een verbruik van 1 op 8.5 - 9, maar veel korte stukjes en een turbo op een hogere druk (0.8 Bar ipv 0.35 Bar)
Op de lange afstand loopt-ie zuiniger, maar ik rijdt te hard...
Laatst gewijzigd door whitehorsekart op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24353
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

whitehorsekart schreef: Distributie is volgens het officiële Volvo onderhoudsschema 5 jaar of 75.000 km.
zie je wel, zat ik er effe naast zeg
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
dylantb
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 01.10.2018 - 09:41

Vibreren lijkt mij niet normaal, ik heb hier met mijn 940 geen last van.
Volvo 940 2.3 16v 1994
Volvo V70R 2.3 1998
BMW 120d 2015
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Het tussenlager van de aandrijfas veroorzaakt nog wel eens trillingen, meestal rond de 80 km/u
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
martijnanne
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 08.12.2018 - 18:37

whitehorsekart schreef: Het tussenlager van de aandrijfas veroorzaakt nog wel eens trillingen, meestal rond de 80 km/u
Kan ik testen of dat het is?
Volvo broem broem broem
Volvo 940 uit 1994
Volvo xc70 d5 gt 2004
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Nou, als het ergens rond één en dezelfde snelheid is, meestal zo ronde de 80 k/u, dan is het dat. Je kunt voelen of de as erg heen en weer kan in het rubber, maar het zegt niet alles. Een niet goed gemonteerd tussenlager geeft dezelfde verschijnselen, en dan alleen op te lossen door met ringen het lager iets te laten zakken, of hoger te zetten.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”