Probleem: 940 2,3 LPT 1997 363000 km afgekeurd APK, te hoog CO
Aansluiting uitlaatpijp op spruitstuk blies hoorbaar na garagewerkzaamheden aan spruitstuk pakking en vervolgens olielek retour van turbo.
Na vervangen uitlaatspruitstuk pakking door garage trad olielek op bij aansluiting olieretourpijp van turbo naar blok. Na plaatsen nieuwe afdichtring op retourleiding was olielek opgeheven. Sindsdien lekke aansluiting tussen spruitstuk en uitlaatpijp.
Besloten zelf verder te sleutelen omdat de rekeningen opliepen en er steeds problemen bijkwamen.
Na demontage bleek een van de drie moeren scheef op de deuvel van het spruitstuk te hebben gezeten, en die draad beschadigd.
Draad gezuiverd. Van plan ringen gebruiken onder nieuwe moeren bij terugplaatsen, om ander deel draad te belasten en aandrukken te verbeteren,
kopervet op draad. Klinkt dat verstandig?
Nu de vraag of er tussen de buis en het spruitstuk een afdichtmiddel moet worden gebruikt.
Ik denk dat kopervet geen kwaad kan en niet verpulvert, heb Bosal exhaust cement horen noemen, maar ook een advies om helemaal niets tussen de aansluitvlakken aan te brengen. Elkaar tegensprekende adviezen.
Hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft.
Jan
940 montage uitlaat aan spruitstuk
De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Volopvolvo
Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”
Ga naar
- Over Volvo Forum
- ↳ Berichten over de werking van Volvo-forum.nl
- ↳ Volvo en Forum hebbedingen
- ↳ De Forumsponsors
- ↳ Aanbiedingen van Sponsors
- ↳ FAQ over het forum
- Algemeen Volvo
- ↳ Volvo algemeen (niet technisch)
- ↳ Zou mijn oude Volvo nog rijden?
- ↳ Volvo fraudemeldingen
- ↳ Volvo Nieuws
- ↳ Volvo Racing Nieuws
- ↳ Volvo Ocean Race
- ↳ De avonturen van Peth©oni
- ↳ Polestar Cyan racing
- ↳ Volvo Drive Magazine
- ↳ Volvo SPY
- De Modellen
- ↳ De Klassiekers
- ↳ De Katterug en Duett
- ↳ De Amazon
- ↳ AWD maar geen XC
- ↳ 1800 serie
- ↳ De oldtimers
- ↳ De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic
- ↳ De 'Bakstenen'
- ↳ De 140 - 240 - 160 - 260 series
- ↳ De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90
- ↳ De Nederlandse Volvo's
- ↳ De 66 - 340 - 360 series
- ↳ De Volvo 440 - 460 series algemeen
- ↳ Volvo 400 evenementen
- ↳ Volvo 400 techniek
- ↳ Volvo 400 foto's
- ↳ Volvo 400 projekten
- ↳ S40 - V40 Classic
- ↳ De 480
- ↳ De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004
- ↳ S40 - V50 series
- ↳ C30
- ↳ V40
- ↳ XC40
- ↳ De 60 - 70 - 80 en 90 series
- ↳ XC90 Classic t/m MY 2014
- ↳ S60 my 2000 t/m 2009
- ↳ V70 MY2000 t/m MY2007
- ↳ S80
- ↳ C70 vanaf MY2007
- ↳ V70/XC70 vanaf MY2008
- ↳ XC60 t/m MY2017
- ↳ S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018
- ↳ XC70 t/m MY2007
- ↳ XC90 vanaf MY2015
- ↳ S90 / V90 vanaf MY 2016
- ↳ XC60 vanaf MY 2018
- ↳ V60/S60 vanaf MY 2019
- ↳ Elektrische Volvo's
- ↳ Plug In Hybrid Volvo's
- ↳ Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles
- ↳ EX30
- ↳ EC40
- ↳ EX40
- ↳ EX90
- ↳ Volvo Polestar tuning
- Volvo Techniek Algemeen
- ↳ Techniek overig
- ↳ Over alle vloeistoffen
- ↳ Turbo
- ↳ Handleidingen + gereedschapstips
- ↳ Banden en velgen
- ↳ Tuning (niet optisch)
- ↳ Bifuel
- ↳ Techniek niet modelgebonden
- ↳ Verzorging
- ↳ Canbus
- ↳ Software voor Volvo's
- ↳ Audio - Video - Navigatie - Communicatie
- ↳ Algemeen A-V-N
- ↳ iMIV-adapter - V50-S60/V70/XC70 tot MY07
- ↳ Telefoon in de auto
- ↳ Televisie in de auto
- ↳ Navigatie van Volvo
- ↳ Navigatie 'niet Volvo'
- ↳ Communicatie
- Volvo's in bedrijf
- ↳ De werkpaarden van Volvo
- ↳ Foto's van Volvo Trucks en Bussen
- ↳ Foto's van Volvo Graafmachines
- ↳ Informatie over Volvo op het werk
- Volvo Club Nederland
- ↳ VCN nieuwsberichten
- ↳ VCN Evenementen
- Off Topic
- ↳ Links
- ↳ Off Topic rubrieken
- ↳ Off Topic Auto
- ↳ Polestar
- ↳ Off Topic Algemeen
- ↳ De film van Ome Willem
- ↳ Off Topic IT
- ↳ Naar Scandinavië
- ↳ On(t)roerend goed
- ↳ Toeristische tips