Aircopomp, slaat niet aan.

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
karz
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 18.06.2006 - 15:55

Hoi,

Ik heb een 940 met een niet werkende airco gekocht. Aanvankelijk leek de airco het een beetje te doen, maar nu het warmer wordt lijkt het er toch echt niet op.

Inmiddels ben ik er een beetje achter hoe e.a. hoort te werken.
De airco is in ieder geval vandaag bijgevuld , (of gevuld kan ik beter zeggen) .

Dat mocht niet baten, dat dacht ik ook al . Je hoort niet de 'klik' van de magneet koppeling en de toeren vallen ook niet terug.
De "driehoek" van de magneetkoppeling draait niet mee.

Nu heb ik begrepen dat deze aircopomp een gesloten systeem is dat niet is te reviseren, en ook niet alleen de magneet koppeling te vervangen is.

Ik lees echter dat er nog een test is door rechtstreeks 12v op de actuator te zetten om te kijken of niet de druksensor of relais roet in het eten gooit.

Ik weet alleen niet waar de druksensor zit, waar het relais zit en waar ik evt de 12v het best kan koppelen als test.

Ik zie wel 2 dingen , in de nabijheid van de pomp, zitten waarvan ik niet weet waar ze van zijn, in de bijlage.
1 Ervan is een plug waar zo te zien ooit iets in heeft gezeten.

Kan iemand me verder helpen ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door karz op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-2003 s60 2.5 T-
-1993 940 GL 2.3-
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27606
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Is het niet de afstelling van de magneetkoppeling die niet goed is?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
karz
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 18.06.2006 - 15:55

Zou goed kunnen, er zit ongev 1 mm tussen.
Maar is daar wat aan te doen ? ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door karz op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-2003 s60 2.5 T-
-1993 940 GL 2.3-
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27606
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

De speling is af te stellen door vulplaatjes, is vast wel een topic over te vinden op het forum.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20659
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Had ik jou in een andere topic over een alarm toch wat schema's geplaatst? Staat daar niet wat bij?
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27606
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Misschien is dit handig:
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
karz
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 18.06.2006 - 15:55

lint schreef: Misschien is dit handig:
Idd, thx . Eens kijken of dat een mogelijkheid is.
-2003 s60 2.5 T-
-1993 940 GL 2.3-
Gebruikersavatar
karz
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 18.06.2006 - 15:55

Msuidgeest schreef: Had ik jou in een andere topic over een alarm toch wat schema's geplaatst? Staat daar niet wat bij?
Correct, ik ga daar in duiken voor het electronica gedeelte
-2003 s60 2.5 T-
-1993 940 GL 2.3-
Gebruikersavatar
karz
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 18.06.2006 - 15:55

Hij doet het 8-) .

Ik was nog aan het bedenken wat ik ging doen mbt de tyrap truuk.
Maar op een gegeven moment tijdens een rit leek er koudere lucht uit de roosters te komen.
Echter bij het kijken onder de motorkap stond de pomp toch stil.

Bij een volgende rit weer, nòg kouder.. Toen weer onder de motorkap gekeken, en ja :fgrin: hij draait mee .
Nu doet hij het prima, het zou kunnen dat de magneetkoppeling soms niet pakt, als de motorruimte te warm wordt, maar hier is mee te leven.
-2003 s60 2.5 T-
-1993 940 GL 2.3-
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2194
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

fijn dat het weer werkt, maar misschien te laat:
ik heb eens voor de 965 een losse magneet koppeling aangeschaft , zodat het koudemiddel niet verloren ging. (was klaar met ringetjes, ging niet meer )
dat was bij Auto Airco Serviec Antonisse, in Zwolle.

een belletje kan geen kwaad.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
karz
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 18.06.2006 - 15:55

Dank, inmiddels doet de Airco het weer niet meer.
Langzaam nam de 'koelte' af, en net toen ik de 940 op vakantie ging naar Oostenrijk deed de airco helemaal niets meer.

Dus dat was minder, helemaal doordat tijdens de rit ook ineens het bestuurdersraam ook niet meer naar beneden ging :P :lol: ..
-2003 s60 2.5 T-
-1993 940 GL 2.3-
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Ik zou beginnen met het simpelste: de luchtspleet van de magneetkoppeling afstellen (en niet met de tie wraps kloten maar echt afstellen zoals het hoort)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
karz
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 18.06.2006 - 15:55

Euvel gevonden mbv een UV lamp. >_<.

De airco pomp slaat wel aan overigens, maar meteen weer uit.
Waarschijnlijk vanwege te weinig vulling. Het lijkt erop dat ik het spul verlies door een lek bij de condensor
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door karz op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-2003 s60 2.5 T-
-1993 940 GL 2.3-
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”