Hallo,
Ik heb een 940 station uit '93 .
Hier zit een volvo guard 1 alarm in , de kastjes heb ik er bij (langwerpige grijze) maar zijn kapot.
De vorige eigenaar verzekerde me dat zolang ik de auto altijd met de sleutel afsluit, het alarm niet geactiveerd wordt.
Dat is leuk, maar als om een of andere reden de accu los gekoppeld is geweest, heb ik natuurlijk het alarm erop zitten..
Om deze situatie voor te zijn wil ik het alarm dus permanent gedeactiveerd hebben.
Ik heb gegoogled maar de oplossingen, maar die oplossingen lopen een beetje doorelkaar,
vaak gaat het over een 850 of een vroege v70.
In de bijlage de foto van "mijn" volvo guard 1 .
Ik heb begrepen dat er 2 voetjes doorverbonden kunnen worden. 50e 50f , maar dit wordt altijd genoemd in combinatie met een relais 210-211 .
Mijn vraag is, is de foto in de bijlage een 210-211 ?
940 volvo guard 1 bypass
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20673
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ik heb twee schema's gevonden op mijn computer. Er staat een vermelding over een alarm. Misschien kun je er wat mee.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Dat overbruggen van die 2 contacten herken ik uit mijn 960. Die had oorspronkelijk Guard 2 denk ik. 50E komt van het contactslot (startpositie) 50F loopt naar het relais van de startmotor. Volgens het elektrisch schema van mijn auto zou er een groot relaisblok moeten zitten in de tunnel onder de radio. Op die plaats zitten echter 2 aparte (Volvo) blokjes, waarvan het onderste gewoon een brugje bleek te zijn voor de startblokkering. Het bovenste blokje heb ik niet open gedaan. Ik heb trouwens dat brugblokje aangepast en naar een kleine schakelaar gelust die netjes is weggestopt. Manuele startonderbreker dus
Geen idee hoe je het volledige alarm overbrugt. Misschien is het genoeg om het relais eruit te laten en enkel de startonderbreker te overbruggen.
Geen idee hoe je het volledige alarm overbrugt. Misschien is het genoeg om het relais eruit te laten en enkel de startonderbreker te overbruggen.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- karz
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 18.06.2006 - 15:55
Yep, dat is min of meer het idee.Frederik Welvaert schreef: Misschien is het genoeg om het relais eruit te laten en enkel de startonderbreker te overbruggen.
Ik wil gewoon altijd kunnen vertrekken en niet afhankelijk zijn van een 25 jaar oude alarm oplossing..
Ik ga die module maar eens gewoon eruit trekken.. en dan kijken hoe ik hem kan starten.
-2003 s60 2.5 T-
-1993 940 GL 2.3-
-1993 940 GL 2.3-
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20673
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
De startonderbreker doet 2 dingen (weet ik zeker bij een 960 en S90): onderbreking brandstoftoevoer via brandstofrelais en onderbreking naar startmotor.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Niet bij mijn 960 Mark, die onderbreekt enkel de startmotor.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20673
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
O? Bijzonder. Bij mijn auto's werkte het wel op deze manier. Als het maar werkt ...
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
- karz
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 18.06.2006 - 15:55
Frederik Welvaert schreef: Niet bij mijn 960 Mark, die onderbreekt enkel de startmotor.
Ik vermoed dat dit een verschil is tussen Guard I en II ..Msuidgeest schreef: O? Bijzonder. Bij mijn auto's werkte het wel op deze manier. Als het maar werkt ...
Dit is het verschil tussen Volvo Guard I / II , en het latere EURO alarm
Voor zover ik her en der gelezen heb heeft een Guard alleen een onderbreking naar de startmotor.
Er schijnt ook nog ergens een zekering te zitten die je eruit kan halen, dan hen je alleen geen centrale deurvergrendeling meer.
Maar dat zou me niet zoveel uitmaken.
Laatst gewijzigd door karz op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
-2003 s60 2.5 T-
-1993 940 GL 2.3-
-1993 940 GL 2.3-
- karz
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 18.06.2006 - 15:55
Ok, weer iets verder. Dit zal die 15A zekering zijn waar men het over heeft.karz schreef: Er schijnt ook nog ergens een zekering te zitten die je eruit kan halen, dan hen je alleen geen centrale deurvergrendeling meer.
Maar dat zou me niet zoveel uitmaken.
Ik zet het hier maar neer allemaal, mocht nog iemand hieraan tegen aan lopen.
Straks eens kijken of ik hem in real life ook kan vinden
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door karz op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-2003 s60 2.5 T-
-1993 940 GL 2.3-
-1993 940 GL 2.3-
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01
Zowel het Guard I als II alarm onderbraken alleen de 12 Volt naar het startmotorrelais, inderdaad via 50e en 50f in de relaisvoet. De beide types hadden bovendien de eigenaardigheid dat als het alarm spanningsloos werd gemaakt door de zekering van de groep te verwijderen viel het onderbrekingsrelais terugviel in de sluitstand en de motor alsnog gestart kon worden. Het Guard II alarm werd in 1995 door TNO nogal coulant aangemerkt als klasse 1 alarm.
Steeds meer verzekeringsmaatschappijen gingen bij een nieuwe 800 en 900 een wat minder suf alarm eisen zodat door Volvo Nederland het uit Italie afkomstige Euroalarm werd geintroduceerd. Het Euroalarm onderbreekt zowel de 12V naar de startmotor als naar de brandstofpomp, en als je de zekering er uit haalt blijven de beide relais open staan zodat je daar niet veel mee opschiet. Dit alarm werd door TNO daarom ingedeeld als klasse 3 alarm. Inmiddels zijn de meeste Euroalarms verwijderd want ze begonnen zo langzamerhand wat minder betrouwbaar te worden en ook raakte het rode progammeersleuteltje nogal eens kwijt.
Steeds meer verzekeringsmaatschappijen gingen bij een nieuwe 800 en 900 een wat minder suf alarm eisen zodat door Volvo Nederland het uit Italie afkomstige Euroalarm werd geintroduceerd. Het Euroalarm onderbreekt zowel de 12V naar de startmotor als naar de brandstofpomp, en als je de zekering er uit haalt blijven de beide relais open staan zodat je daar niet veel mee opschiet. Dit alarm werd door TNO daarom ingedeeld als klasse 3 alarm. Inmiddels zijn de meeste Euroalarms verwijderd want ze begonnen zo langzamerhand wat minder betrouwbaar te worden en ook raakte het rode progammeersleuteltje nogal eens kwijt.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20673
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Euroalarm. Dat had ik in mijn laatste Volvo's. Vandaar dat ik mij kon herinneren van de onderbreking van brandstof en startmotor.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
- karz
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 18.06.2006 - 15:55
piet22 schreef: Zowel het Guard I als II alarm onderbraken alleen de 12 Volt naar het startmotorrelais, inderdaad via 50e en 50f in de relaisvoet. De beide types hadden bovendien de eigenaardigheid dat als het alarm spanningsloos werd gemaakt door de zekering van de groep te verwijderen viel het onderbrekingsrelais terugviel in de sluitstand en de motor alsnog gestart kon worden.
...
Kijk, langzaam vallen de puzzelstukjes op de plaats .Msuidgeest schreef: Euroalarm. Dat had ik in mijn laatste Volvo's. Vandaar dat ik mij kon herinneren van de onderbreking van brandstof en startmotor.
Dus zekering eruit: sirene stil , knipperlichten ook uit , startmotor doorverbonden .
Deed dit nu nog wat met de centrale deurvergrendeling (remote doet het sowieso niet bij mij) ?
Laatst gewijzigd door karz op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-2003 s60 2.5 T-
-1993 940 GL 2.3-
-1993 940 GL 2.3-
- karz
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 18.06.2006 - 15:55
Nog eens even onder het dashboard gedoken om de zekering te vinden.
Als ik meteen bovenop de module had gekeken , had ik me niet hoeven af te vragen of het het 210 211 relais is
De zekering ook gevonden , met wat schilderstape eromheen, dus die is al eens "gevonden".
Als ik meteen bovenop de module had gekeken , had ik me niet hoeven af te vragen of het het 210 211 relais is
De zekering ook gevonden , met wat schilderstape eromheen, dus die is al eens "gevonden".
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-2003 s60 2.5 T-
-1993 940 GL 2.3-
-1993 940 GL 2.3-
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Dat vervang brugplugje dingetje herken ik ook uit mijn 960. Die heb ik dus aangepast om door te lussen naar een extern verborgen knopje.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 29.11.2018 - 18:14
Hallo Allen,
Ik heb met een 960 hetzelfde probleem met het alarm.
Als ik het goed lees moet dan die zekering eruit en daar een overbrugging in of moet dat in het relais? Haal ik zo'n overbrugging bij de dealer? Had ook al ergens gelezen dat een draadje ook werkte.
Kan iemand mij het uitleggen?
Heb de boel nog niet open gemaakt.
Vriendelijke groet,
Edwin
Ik heb met een 960 hetzelfde probleem met het alarm.
Als ik het goed lees moet dan die zekering eruit en daar een overbrugging in of moet dat in het relais? Haal ik zo'n overbrugging bij de dealer? Had ook al ergens gelezen dat een draadje ook werkte.
Kan iemand mij het uitleggen?
Heb de boel nog niet open gemaakt.
Vriendelijke groet,
Edwin