960 storing

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

ik beweer ook niet dat de carterventilatie met de storing te maken heeft. Alleen toen ik de Lambdasonde bekeek, zag ik olielekkage. Toen ik dat traceerde zag ik dat het van de carterventilatie kwam. Dus als ik toch bezig ben, ga ik dit ook gelijk vervangen, want als ik aan iets een hekel heb, zijn het wel lekkende auto's.
Lambdasonde is ondertussen los. Volgende week zal de nieuwe komen. Volgende week hopelijk ook de carterventilatie vernieuwd en dan kan de boel weer in elkaar. Kijken of met de nieuwe Lambdasonde de storing nog voor komt, anders verder zoeken.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20676
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

dbosker schreef: hmm, ga ik dat eerst nog eens proberen. Lukt het niet, dan kan altijd het inlaatspruitstuk er nog af.
Begin maar eens met het luchtfilter en alles wat daarbij zit tot aan het inlaatspruitstuk te verwijderen. Dat scheelt de helft en dan kun je bij dat potje van de carterventilatie.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

Ga ik eens proberen. Dank je Mark

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

Probleem is nog niet opgelost.
Wat heb ik ondertussen gedaan. Nieuwe (originele) Lambda Sonde. Er was een Bosch 4-draads gemonteerd. Ik heb een originele Volvo gemonteerd en een aardekabel vanaf de uitlaat aangelegd.
Vonkversterkers (aan de zijkant van het inlaatspruitstuk) vernieuwd.
Bobinekabels vernieuwd.
Injectors doorgemeten - 16 ohm
injectorbekabeling doorgemeten - geen sluiting.
Oh - en toen zag ik terloops ook nog een olielekkage - carterontluchting. Dus ook maar inlaatspruitstuk gedemonteerd en carterventilatie vernieuwd.
Hij start wel, maar loopt onregelmatig. Lambda-sonde lampje blijft branden en ik heb nog steeds storingscode 113 en 115.
Mijn vermoedens:
Bobine
Luchtmassameter

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20676
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

CIS-klep al gecontroleerd? Daar lees ik namelijk niets over. Dat regelklepje wil ook nog wel eens vies worden.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

waar zit dat ding ergens Mark?

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

is het niet dat apparaat wat op het inlaatspruitstuk zit en verbonden is naar de slang die naar de gasklep loopt? - heb ik gecontroleerd, zag er op zich goed uit, maar dat zegt natuurlijk nog niets over de werking.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20676
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik heb 2 foto's van een CIS-klep. Op de ene zie je de achterkant met de elektrische aansluiting en op de andere zie je de "voorkant" met boven en onder een rubber slang van 20 a 25 mm. Hij bevindt zich onder de gebogen aanzuigbuis vanaf het filter naar de inlaat.
Die klep is niet meer dan een draaiende as met een opening. Je zult met een wattenstaafje jenever, lampenolie of wasbenzine de binnenkant moeten reinigen. Van te voren is het handig om met een saté-prikker het asje te proberen te draaien zodat je er doorheen kunt kijken. Controle doe je door met draaiende motor de elektra eraf te trekken: motor gaat dan stotteren. Zeker als je de airco aan hebt staan. Want CIS-klep is niets meer dan je stationair regelklep.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Msuidgeest op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

yup, dan hebben we het over dezelfde klep. Die heb ik al gereinigd. Echter nog niet op werking gecontroleerd.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Cis klep doet niks bij het rijden, die regelt enkel de luchtstroom bij stationair (omdat dan de gasklep dicht is)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

hmm ja. En afkoppelen van de klep heeft niet veel effect. Motor loopt stationair toch al onregelmatig. Veel onregelmatiger kan hij ook niet lopen.

laatste Volvo (960) verkocht
piet22
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01

Wat je nog zou kunnen doen is bij draaiende motor de stekkertjes van de bobineaansturing achtereenvolgens stuk voor stuk los te nemen en weer aan te sluiten.
Als een cylinder niet mee doet zal het afnemen van het stekkertje geen verschil uitmaken in de motorloop.
Op deze manier krijg je een idee welke cylinders niet mee doen

Piet
piet22
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01

Als het probleem bij meerdere cylinders optreedt is een te lage brandstofdruk ook een mogelijkheid.

Piet
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”