Wat me in hele lange tijd nog nooit overkomen is, overkwam mij vanochtend met mijn 960.
Auto op de snelweg stotteren en stoten en het motormanagement lampje (Lambda sonde) ging branden. Ik kon nog net een afrit opsturen en onderaan de afrit sloeg de motor helemaal af. Onder de motorkap gekeken - niets abnormaals te zien. Weer proberen te starten - en de motor liep weer. Via B-weggetjes terug naar huis. Vlakbij huis hetzelfde ritueel. Ook toen kon ik de auto weer starten. Tijdens het rijden niets abnormaals gemerkt. Motor liep goed (ook stationair) en trok goed. Wel viel mij afgelopen week op dat ik af en toe een trilling voelde tijdens het stationair lopen bij een verkeerslicht.
Foutcodes uitgelezen en het volgende kwam uit de bus.
A1 - 111
A2 - 113 & 115
A3 - 111
A5 - niets
A6 - niets
A7 - niets
B1 - niets
B2 - 122
B3 - niets
B5 - 111
B6 - niets
B7 - 111
Volgens mij kon ik nagaan dat 111 OK is
113 en 115 schijnt iets met de injectoren te zijn. Uitwendig gecontroleerd. Zien er vrij nieuw uit, bekabeling ook intact
Volgens mij schijnt 122 iets met intake air sensor te zijn.
Zojuist de injectors nog even blootgelegd. Bekabeling vertoont met de ohm-meter geen afwijkingen (dus geen kabelbreuken o.i.d.) De afzonderlijke injectors meten allemaal 16 Ohm - zou dus ook goed moeten zijn.
Wie heeft er een idee waar ik moet beginnen te zoeken?
Het betreft mijn 1995 Volvo 960 sedan (157.000 km) met B6304FS motor en AW30-43 bak.
Bij voorbaat hartelijk dank.
960 storing
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20684
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Kun je een beetje Engels lezen en begrijpen? Hier een document waar je waarschijnlijk wel wat aan hebt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
Dank je Mark, ja mijn Engels is redelijk goed. Het document had ik ook al gevonden en gecheckt. De bekabeling van de injectoren is goed, geen sluiting. De injectoren meten allen 16 ohm - ook goed. Naar wat ik begrepen heb zijn de storingscodes 113 en 115 voor injector 1, 3 en 5 en 2, 4 en 6. Als de Lambdasonde geen goede waardes meet wordt eerst 1 bank afgesloten (kan ook wel kloppen, trillen werd waarschijnlijk veroorzaakt doordat er maar 3 van de 6 cilinders werkten. Later helemaal niets meer. Mijn hoofdverdachte is de Lamdasonde
laatste Volvo (960) verkocht
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20684
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Er gaat een bel rinkelen met die storingscodes ... de beruchte signaalversterkers die links en rechts van de inlaatbuizen zitten. Een klein blokje elektronica ter grootte van 3 bij 4 cm met een meervoudige connector. Deze bedoel ik:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20684
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Bij de 700-vereniging hoorde ik wel eens dat dit een beetje "bijzondere" dingen zijn: het kan kapot en ze sturen de bobines aan. Ook daar kan wat fout gaan. Zonder ontsteking krijg je min of meer pure benzine door de katalysator en daar reageert de lambdasonde dus op.
Ik heb nog meer schema's van de elektriek van een 960. Laat maar weten.
Ik heb nog meer schema's van de elektriek van een 960. Laat maar weten.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Die dingen worden vaak "vonkversterkers" genoemd. Die sturen inderdaad elk 3 bobines aan. ECU zegt hen welke cilinder een vonk moet krijgen en die gaan dat signaal gaan versterken (vermoedelijk omdat de ECU zelf zo'n hoog amperage niet aankan op een uitgang) ze zitten op het inlaatspruitstuk gemonteerd om koeling te krijgen. Misschien vergezocht maar weet je of het thermostaatje in de luchtinlaat goed werkt? Da's een mechanisch systeempje, een soort van cilinder die uitschuift of inschuift afhankelijk van temperatuur. Met een klep in het luchtfilterhuis wordt dan ofwel lucht van vooraan aangezogen of (warme) lucht van rond de uitlaat. Wie weet worden die vonkversterkers te heet en vallen ze een voor een uit?
Je kan de klep forceren (met een schroef vastzetten ofzo) in de koude lucht stand. Heb ik bij de mijne gedaan een tijdje geleden en zelfs in de winter geen vreemde dingen gemerkt. Ofwel gewoon de aluminium geribbelde slang los leggen zodat er geen lucht meer van aan de uitlaat wordt aangezogen.
Je kan de klep forceren (met een schroef vastzetten ofzo) in de koude lucht stand. Heb ik bij de mijne gedaan een tijdje geleden en zelfs in de winter geen vreemde dingen gemerkt. Ofwel gewoon de aluminium geribbelde slang los leggen zodat er geen lucht meer van aan de uitlaat wordt aangezogen.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
ik heb mijn klep al vast gezet in de koude stand, dat zou het dus niet moeten zijn.
Daarnaast heb ik de bekabeling van de bobines geinspecteerd, ziet er niet raar uit, maar ik ga er toch nieuwe bekabeling in leggen. De vonkversterkers had ik ook al iets van gelezen. Lambda sonde begin ik maar mee.
Vreemd - bij de dealer zegt men dat er 2 Lambda sondes gemonteerd zijn, ik zie er echter maar 1, aan de voorkant van de katalysator. Aan de achterkant zit niets.
Daarnaast heb ik de bekabeling van de bobines geinspecteerd, ziet er niet raar uit, maar ik ga er toch nieuwe bekabeling in leggen. De vonkversterkers had ik ook al iets van gelezen. Lambda sonde begin ik maar mee.
Vreemd - bij de dealer zegt men dat er 2 Lambda sondes gemonteerd zijn, ik zie er echter maar 1, aan de voorkant van de katalysator. Aan de achterkant zit niets.
laatste Volvo (960) verkocht
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20684
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ik denk dat de dealer zich vergist.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
- The Volvoboy
- 7th Gear member
- Berichten: 5716
- Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
- Locatie: Sassenheim
Jouw bouwjaar heeft er inderdaad maar één. Latere 960's (volgens mij vanaf MY96) kregen Motronic 4.4 en die hebben twee lambda sondes.
Koen
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20684
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Maar wat is nu de status met die storingen? Al een verbetering te merken?
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
De dealer heeft het inderdaad mis. Vanaf modeljaar '96 is men de Motronic 4.4 gaan gebruiken en die wil graag een dubbele lambdasonde (inderdaad eentje voor de kat en een achter de kat, om de werking van de kat te controleren) jouw '94 zou een Motronic 1.8 moeten hebben, net zoals de mijne.
Kabels naar de bobines kan ik Elbert Bos voor aanbevelen, daar heb ik ook mijn bobine kabelboom gehaald. Moet je wel de oorspronkelijke voor doorknippen en de nieuwe met krimp connectors op de oude knijpen.
Maar die kabelboom lijkt mij het probleem niet als je op geen enkele cilinder vonk hebt. Tenzij de +15 van die kabelboom (groen-rood bij mijn '95, van een '94 heb ik geen schema) door ligt of aan de massa ligt. Maar als dat laatste het geval zou zijn, zou de zekering van de ontsteking moeten doorbranden. Hoe ziet het relais van de ontsteking er uit? Kan je het even omwisselen met een ander (minder belangrijk) relais?
Lambda sonde gaat het volgens mij niet zijn. De computer gaat volgens mij aan de hand van de lambda de inspuiting aanpassen (mengsel armer of rijker, binnen bepaalde grenswaarden, als die grens bereikt is krijg je een check engine lampje) maar gaat volgens mij nooit de ontsteking uitschakelen.
Kabels naar de bobines kan ik Elbert Bos voor aanbevelen, daar heb ik ook mijn bobine kabelboom gehaald. Moet je wel de oorspronkelijke voor doorknippen en de nieuwe met krimp connectors op de oude knijpen.
Maar die kabelboom lijkt mij het probleem niet als je op geen enkele cilinder vonk hebt. Tenzij de +15 van die kabelboom (groen-rood bij mijn '95, van een '94 heb ik geen schema) door ligt of aan de massa ligt. Maar als dat laatste het geval zou zijn, zou de zekering van de ontsteking moeten doorbranden. Hoe ziet het relais van de ontsteking er uit? Kan je het even omwisselen met een ander (minder belangrijk) relais?
Lambda sonde gaat het volgens mij niet zijn. De computer gaat volgens mij aan de hand van de lambda de inspuiting aanpassen (mengsel armer of rijker, binnen bepaalde grenswaarden, als die grens bereikt is krijg je een check engine lampje) maar gaat volgens mij nooit de ontsteking uitschakelen.
Laatst gewijzigd door Frederik Welvaert op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
Gelukkig maar. Krengen zijn duur. Als je er maar 1 hoeft te vervangen, scheelt het de helftThe Volvoboy schreef: Jouw bouwjaar heeft er inderdaad maar één. Latere 960's (volgens mij vanaf MY96) kregen Motronic 4.4 en die hebben twee lambda sondes.
laatste Volvo (960) verkocht
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
Ik heb nog geen Lambdasonde. Al wel de sonde een paar avonden lekker ingespoten met kruipolie.Msuidgeest schreef: Maar wat is nu de status met die storingen? Al een verbetering te merken?
Tussendoor zag ik ook nog een oliedrup liggen. Maar even spoorzoeken, en ik kwam uit bij de carterventilatie. Die dan ook maar gelijk vervangen.
Ik twijfel nog een beetje over de route. Volgens Volvo moet het door het inlaatspruitstuk te verwijderen. Maar volgens mij zou het ook moeten kunnen door de stuurbekrachtigingspomp en dynamo te verwijderen. Iemand ervaring?
laatste Volvo (960) verkocht
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
Maar als de sonde geen goede waardes geeft, zal in eerste instantie de injectoren naar cilinderbank 1 (2, 4 en 6) en later ook nog naar cilinderbank 2 (1, 3 en 5) worden afgesloten. Dat verklaart ook in eerste instantie het onregelmatig lopen/schudden en daarna geheel afslaan.Frederik Welvaert schreef:Lambda sonde gaat het volgens mij niet zijn. De computer gaat volgens mij aan de hand van de lambda de inspuiting aanpassen (mengsel armer of rijker, binnen bepaalde grenswaarden, als die grens bereikt is krijg je een check engine lampje) maar gaat volgens mij nooit de ontsteking uitschakelen.
laatste Volvo (960) verkocht
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Volgens mij regelt de ECU de inspuittijd aan de hand van de lambda meting. De computer gaat normaal geen cilinders helemaal afsluiten. Ik dacht dat de computer bepaalde grenswaarden heeft waar die niet onder of boven mag gaan. Als die waarden langere tijd bereikt zijn hoort de computer een "fuel trim" fout op te slaan voor de betreffende cilinderbank.
De oorzaak daarvan kan inderdaad in een defecte lambdasonde zitten, maar de computer gaat alleen cilinders ofwel heel rijk ofwel heel arm laten lopen, maar volgens mij nooit volledig droog zetten.
De oorzaak daarvan kan inderdaad in een defecte lambdasonde zitten, maar de computer gaat alleen cilinders ofwel heel rijk ofwel heel arm laten lopen, maar volgens mij nooit volledig droog zetten.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
nou ja, we zullen het zien. Tegen mijn verwachting in, zit de oude lambdasonde nu al los. Paar avonden met kruipolie ingespoten en een goed passende sleutel.
Gelukkig zit er maar 1 lambdasonde op. Nieuwe bobinebekabeling ligt er ook in, nog even aansluiten.
Inlaatspruitstuk ligt ook al voor een groot gedeelte los.
Gelukkig zit er maar 1 lambdasonde op. Nieuwe bobinebekabeling ligt er ook in, nog even aansluiten.
Inlaatspruitstuk ligt ook al voor een groot gedeelte los.
laatste Volvo (960) verkocht
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20684
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Carterventilatie? Die moet je even uitleggen wat de dealer bedoelt want je kunt erbij vanaf de bovenkant maar kost je wel je armen. Eigenlijk moet je met je arm onder het inlaattraject door dat bakje losnemen om te reinigen terwijl je de vlamdover tegen de inlaatbuizen gewoon kunt vervangen.
Ik zelf heb wel eens alles los genomen vanaf het luchtfilter tot en met de luchtklep. Alleen de inlaatbuizen zaten nog vast aan het motorblok ... Als je er dan inkijkt zie je olie liggen. Gewoon keukenpapier erin proppen en met een lange schroevendraaier bewegingen maken waarmee je de olie "opzuigt".
Ook de luchtklep kun je reinigen: er zit gewoon aanslag aan de klep en je zult een randje voelen in de buis waarin hij beweegt. Pak dan meteen de CIS-klep mee. Die gaat om de luchtklep heen en regelt je stationair toerental.
Ik zelf heb wel eens alles los genomen vanaf het luchtfilter tot en met de luchtklep. Alleen de inlaatbuizen zaten nog vast aan het motorblok ... Als je er dan inkijkt zie je olie liggen. Gewoon keukenpapier erin proppen en met een lange schroevendraaier bewegingen maken waarmee je de olie "opzuigt".
Ook de luchtklep kun je reinigen: er zit gewoon aanslag aan de klep en je zult een randje voelen in de buis waarin hij beweegt. Pak dan meteen de CIS-klep mee. Die gaat om de luchtklep heen en regelt je stationair toerental.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01
Ik denk dat het niet waarschijnlijk is dat een verstopte carterventilatie de motor kan laten afslaan.
Carterventilatie kan je overigens eenvoudig testen door de olievuldop te verwijderen en vervolgens de vlamdover los te halen, schoon te maken met een tissue, en met je mond door te blazen.
Als je gewoon vrij kunt blazen zonder gebubbel o.i.d. dan is de carterventilatie niet verstopt. Als je een klein velletje papier op de plaats van de weggehaalde olievuldop legt moet je dat via de vlamdover gewoon weg kunnen blazen.
Defecte lambda sonde verwacht ik ook niet zo snel omdat er geen 2-3-1 en/of 2-3-2 storingsmeldingen zijn opgeslagen.
Lekt je motor olie? Als er oliedruppels door de tandwielkrans tegen de BDP sensor worden opgeslagen kan de motor daarvan afslaan (heb ik een keer gehad).
Piet
Carterventilatie kan je overigens eenvoudig testen door de olievuldop te verwijderen en vervolgens de vlamdover los te halen, schoon te maken met een tissue, en met je mond door te blazen.
Als je gewoon vrij kunt blazen zonder gebubbel o.i.d. dan is de carterventilatie niet verstopt. Als je een klein velletje papier op de plaats van de weggehaalde olievuldop legt moet je dat via de vlamdover gewoon weg kunnen blazen.
Defecte lambda sonde verwacht ik ook niet zo snel omdat er geen 2-3-1 en/of 2-3-2 storingsmeldingen zijn opgeslagen.
Lekt je motor olie? Als er oliedruppels door de tandwielkrans tegen de BDP sensor worden opgeslagen kan de motor daarvan afslaan (heb ik een keer gehad).
Piet