Volvo 960 startproblemen bij warme motor.

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
thefrits
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 07.03.2016 - 19:43

Ik heb het volgende probleem, na wisselen van de thermostaat en vervangen van de koelvloeistof:
Het is me opgevallen dat ik nu ineens koelvloeistof verbruikt....niet veel maar ongeveer 100ml in 200km.
Voorheen is dat nooit geweest. Ik zie nergens iets “lekken”.
Wat ook opvalt is dat er damp komt uit oliepijlstok als ie er half uit is. Of dat voorheen is geweest, weet ik niet.
dit wel met lopende motor.
Wat ook ontstaan is na de koelvloeistof wisseling (blauwe) is dat de motor slecht start als hij warm is.
Ik moet doorstarten en lijkt alsof hij verzuipt. Dan ook een beetje zwarte/roet uit uitlaat.
Motor loopt dan ook een tijd onregelmatig. Iemand enig idee ?
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Slecht starten met warme motor komt waarschijnlijk door een kapotte temperatuuropnemer. Deze zit achter je blok, onder de aansluiting van de interieurverwarming, en bepaald voor de computer wat de motortemperatuur is en met hoeveel extra brandstof hij moet inspuiten met koude motor. Die sensor is kapot en je computer denkt dus dat het koud is waardoor je motor verzuipt.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
thefrits
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 07.03.2016 - 19:43

Ok, merci Mark.
Dat is deze welke je bedoelt ?!?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Dat ie wat verbruikt zal wel lucht zijn. Kan soms lang duren. Kijk na een paar dagen nog eens. En altijd koud.

Damp uit peilstok niet ok. Vermoedelijk carterventilatie veerstopt.

Draai de olievuldop eens los bij warme motor (draaiende motor), en kijk of er daar ook rook uit komt. Ook niet ok. Dan zeker carterventilatie. Ook te checken dmv ballon/handschoen test. Zie youtube.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik kan mij herinneren dat ik zelf eens zo'n sensor heb vervangen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27010
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik heb in het verleden ook die sensor vervangen bij onze 940 met een identiek probleem bij de warme start.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
piet22
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01

Bij een 960 van modeljaar 1996 en later met een Motronic 4.4 is de temperatuursensor achter het motorblok vervallen.
De temperatuursensor in het thermostaathuis wordt nu zowel gebruikt voor de tempertuurmeter als voor de motorregeling.
thefrits
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 07.03.2016 - 19:43

Bedankt Piet en de andere natuurlijk.
De mijne is van 1991.
Ik ga m eens vervangen!
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”