Gas inbouwen? Of niet?

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Razende Roel
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 17.01.2018 - 06:43

Beste,

Ben net "lid" geworden en dit is mijn eerste berichtje wat ik plaats op deze forum.

Ik heb het Volvo virus van jongs af aan overgenomen van mijn vader die zijn hele leven alleen maar Volvo Station's gereden heeft. Zelf heb ik een paar Amazon's gehad een bezit momenteel een P1800S uit 67'. Helaas is mijn vader vorig jaar overleden. Zijn laatste Volvo was een 940 uit '97 wat volgens hem de laatste "echte" Volvo was maar daar zijn de meningen over verdeeld. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om de 940 te verkopen dus besloten om er zelf in te rijden. Met veel plezier. Behalve als ik moet tanken... En dat gebeurd vaak.

Ik rij ongeveer 17.000 KM per jaar en overweeg nu om er een gastank te laten inbouwen. Momenteel staat er 315K op de teller. Kan iemand mij vertellen of het nu verstandig is om te doen? En over hoeveel jaar/maanden/KM's is de "gastank inbouw investering" terug verdiend? Ik heb een eenmanszaak en rij de auto zakelijk wat weer voordelig is.

Ook is mijn einddemper aan vervanging toe en wil deze vervangen door een Simons einddemper. Liefst met een dubbele pijp. Weet iemand of deze bestaan voor een 940? En waar je die bestellen kan?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groet,

Roel.
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

In mijn ogen had je vader gelijk: de beste Volvo ooit, zeker van de achterwielaandrijvers. 1997 en 1998 zijn de allerbeste.
(Maar ik heb persoonlijk niets met voorwielaandrijving en het onderstuur van die dingen, zelfs onze XC60 D4 AWD onderstuurt)
Ik heb ze altijd op LPG gereden, Vialle LPi om helemaal duidelijk te zijn en dat beviel mij altijd erg goed. Bij LPG injectie heb je net zoveel vermogen en trekkracht als op benzine, het verbruik is wel iets hoger.
Of het financieel aantrekkelijk is hangt uiteraard af van de installatie die je kiest, er zijn ook dampgas installaties die wat goedkoper zijn, en de kosten daarvan. En dan het verschil in wegenbelasting en kosten van het tanken tegen elkaar afzetten.
Als het in 2-3jaar ongeveer hetzelfde kost, zou ik het al doen. Ik neem aan dat de auto goed onderhouden is, dan kan hij met behoorlijk onderhoud nog heel lang mee...

ps ik rijdt hier in Frankrijk nu een 940 op benzine, omdat de overheid hier nogal spastisch doet over een LPG auto die ik invoer en goede zijn hier niet te vinden.....elke keer zo'n 100 euro tanken met 98 octaan)

Zoek een goede inbouwer, er is veel kaf onder het koren, op hetforum van de V700 vereniging kun je vast wel wat raad vinden.
Laatst gewijzigd door whitehorsekart op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27647
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Welkom. Je vader had inderdaad gelijk, de 940 uit '97 is de laatste "echte" Volvo. Niet weg doen, lekker mee blijven rijden en met 17000 km per jaar is het net te doen op benzine.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Gustaf Larson
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
Locatie: Arnhem

Persoonlijk zou ik heeeel snel naar een lokale gasboer rijden voor een offerte.
Ik heb tussendoor een 850 gereden op benzine maar wat een drama bij de pomp... € 126,- voor een volle tank=weekje rijden.
Ik heb mijn vrouw ter plekke opgebeld met de mededeling dat de 855 er na slechts tien maanden uit moest. De vervanger was toen een 945 met g3.
Er is een 940 specialist in de provincie Utrecht dacht ik, die officieel de 'dubbele bom' inbouwt. Ik dacht dat die de meeste inhoud had en onder de laadvloer past.
...weet de naam even niet meer... Hij adverteert op marktplaats met een titel in de trant van "20x 940 op voorraad"
Met 17.000 heb je het er volgens mij binnen 2 jaar al dik geld aan het besparen.
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

Razende Roel schreef: Ik rij ongeveer 17.000 KM per jaar en overweeg nu om er een gastank te laten inbouwen. Momenteel staat er 315K op de teller. Kan iemand mij vertellen of het nu verstandig is om te doen? En over hoeveel jaar/maanden/KM's is de "gastank inbouw investering" terug verdiend? Ik heb een eenmanszaak en rij de auto zakelijk wat weer voordelig is.
JA dat kan makkelijk. Mits in goede staat van onderhoud en conditie van de motor.
Wel heb je daaran wat meer onderhoud. Maar je zit zeker boven het omslagpunt
Mesman is een goeie (schijnt) http://www.mesman.nl/
of dit: http://www.prinsautogas.com/nl/distributeurs.html
Razende Roel schreef: Ook is mijn einddemper aan vervanging toe en wil deze vervangen door een Simons einddemper. Liefst met een dubbele pijp. Weet iemand of deze bestaan voor een 940? En waar je die bestellen kan?
Ja dat kan. Simons heeft nog wel het e.e.a.

http://www.simons.se/produkter/sportsys ... 40/760/382

en evt zonder turbo
http://www.simons.se/produkter/sportsys ... 40/940/384

Je kunt m wel daar bestellen denk ik
Heb ik ook gedaan
of anders European tuning
http://europeantuning.luondo.nl/nl/c-349593/940--960

Of Wytze Broerze bellen
http://www.broerzeparts.nl/

die kan het zeker voor je krijgen.
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”