Volvo 960 of 940 gezocht

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Sara
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 26.11.2017 - 12:36
Locatie: Groningen

Hi, hier een groentje als het om Volvo's gaat :( . Rij nu een Citroen C3 private lease die ik 27 januari inlever. Heb mn zinnen gezet op een Volvo 940 of 960. Rijd zo'n 40.000 km per jaar en overweeg LPG G3. Wil ruimte, comfort, betrouwbaarheid, veiligheid en binnen de mogelijkheden van de 940/960 een zo zuinig mogelijke wagen. Volgde een korte cursus autotechniek omdat ik kleine reparaties zelf wil gaan uitvoeren (vervolgcursus zal nog wel nodig zijn 8-) ). Valt me tegen wat ik aan 940/960 op internet te koop aangeboden vind. Iemand onder jullie die tips heeft? Ik woon in Groningen. Hartelijke groet, Sara
Hartelijke groet! Sara
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

Tsja, wat wil je weten?. Ze zijn beide aan te bevelen. 960 is luxer uitgerust, rijdt als een vorst, vooral met de onafhankelijke wielophanging i.p.v. de starre achteras. Dat alles heeft wel zijn prijs. 6-cilinder is duurder in onderhoud en brandstof. 940 is wat dat betreft voordeliger. De 4-cilinders van de 940 zijn uitermate geschikt voor LPG. Vanwege de kosten zou ik gericht gaan zoeken naar een 940 op LPG (ondanks de hogere km-stand). Naderhand inbouwen loont niet echt. Ik heb een 240 op LPG gehad die iets van 350.000 km gereden had toen ik hem weg deed. Blok was nog nooit een sleutel aan geweest, olieverbruik nihil (niet bijvullen tussen de 10.000 km beurten), en kleppen waren nog lang niet uitgesteld.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

je kunt ook nog een iets jongere 850/V70/S70 diesel overwegen.

laatste Volvo (960) verkocht
Sara
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 26.11.2017 - 12:36
Locatie: Groningen

Hi, dank voor de tip. Dat verschil tussen 960 en 940 kennen is me al heel wat waard. Jonger wil ik niet. De ruimte van de 900 trekt me iit de meer taps toelopende jongere modellen. Worden hier op het forum ook verkoopadressen uitgewisseld? Dat is me nog niet helemaal duidelijk, ook niet na lezen van de forumregels. Voor nu hartelijk dank.
Hartelijke groet! Sara
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12278
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Kijk ook ff naar 850's
Laatst gewijzigd door OGA244 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27633
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ook de V70 Classic niet vergeten, is een hele fijne auto.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

OGA244 schreef: Kijk ook ff naar 850's
Dat had ik ook al voorgesteld

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

lint schreef: Ook de V70 Classic niet vergeten, is een hele fijne auto.
Dat had ik ook al voorgesteld - lopen ook goed op LPG

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Hoi Sara, de 940 is in mijn ogen de beste Volvo ooit. (Maar ik ben niet stuk van de voorwielaandrijving van de volgende series)
De 940 kun je zien als een verre doorontwikkeling van de 140 en 240 serie. Het onderblok van de motor gaat zover terug als de motor uit de Amazons...en is bekend als "redblock" en uitermate betrouwbaar.
Zoek een 940 van de laatste bouwjaren, dwz 1997 en 1998. Dan heb je als handbak de sterkste M90 handversnellingsbak die erbij hoort. Een automaat kun je kopen vanaf 1995. De 2.3 liter motor met (LPT) lage druk turbo (bij de RDW genaamd "intercooler"), is de meest voorkomende uitvoering. Je hebt dan maar 135 pk maar veel koppel. De HPT (of "Turbo" bij de RDW) is dezelfde motor met een hogere turbodruk.

Ik rijdt al jaren een LPT, maar met een MBC, dat is een apparaatje van 40 euro dat een hogere turbodruk toestaat. Zonder enige verdere aanpassing rijdt ik al jaren rond met een maximale turbodruk van 0.8Bar (tegen standaard 0.35Bar) en ik heb dus ongeveer 180 pk. Dat rijdt ook nog zuiniger, omdat je minder vaak topprestaties verlangt.
De 960 is veel luxer uitgevoerd, heeft een mooie, maar complexe achterwielophanging en een 6 cilinder motor met 185 (2.5 liter) of 204 (3 liter) pk. Mooie motoren, maar als je er iets aan krijgt ben je financieel wel aan de beurt.
De goede 940's zijn niet goedkoop, de banger-racers hebben ze ontdekt en rijden ze stuk. Verder zijn er een hoop uitgevoerd naar de derde wereld vanwege de betrouwbaarheid en lage kosten (toen..)
De stations zijn het meest gewild, de sedans minder, en dus goedkoper. Neem een kenner mee naar een 940, er zijn er met veel achterstallig onderhoud, en dan lopen de kosten op natuurlijk! Bij behoorlijk onderhoud is de kilometerstand niet belangrijk, ik heb een vriend die laatst een 940 heeft gekocht met 450.000 km op de teller en die rijdt geweldig zonder een spat olie te gebruiken.

Er zijn in Nederland een aantal specialisten die de auto voor je kunnen bekijken en eventueel (met jou) kunnen onderhouden.
Succes.
Wil je meer weten, bijvoorbeeld een PBtje naar mij. (en nee, ik handel niet in auto's!)
Laatst gewijzigd door whitehorsekart op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12278
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

dbosker schreef: je kunt ook nog een iets jongere 850/V70/S70 diesel overwegen.
diesel is tricky, daar mag je veel steden niet meer mee in
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12278
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

whitehorsekart schreef:Het onderblok van de motor gaat zover terug als de motor uit de Amazons...en is bekend als "redblock" en uitermate betrouwbaar.
Bij mijn weten stamt het onderblok uit 1948 (meegegaan tot 1998!)
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

OGA244 schreef:diesel is tricky, daar mag je veel steden niet meer mee in
Fietsendrager met fietsen op de trekhaak en parkeren buiten de stad :D :D

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Als je de B4 echt wilt mee rekenen ja. Maar ik wou het niet overdrijven 8-)
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

whitehorsekart schreef: De 960 is veel luxer uitgevoerd, heeft een mooie, maar complexe achterwielophanging en een 6 cilinder motor met 185 (2.5 liter) of 204 (3 liter) pk. Mooie motoren, maar als je er iets aan krijgt ben je financieel wel aan de beurt.
De 2,5 heeft 170 pk, de 3 liter bestaat er in 204 pk en kwam er in de S/V90 ook in 180 pk met handbak. De 960 is in Italië echter ook geleverd geweest met een 2 liter turbo.
Voordeel van de 6 cilinder whiteblocks is wel dat ze hydraulische klepstoters hebben en je dus geen kleppen hoeft te stellen, wat bij de redblocks dus wel moet.

Zelf rij ik een 960 uit 1995 met de 2,5 liter 6 cilinder met 4 bak automaat. Heerlijke auto, lekkere cruiser, geen sprinter. Qua snelheid moet de 960 (zeker de automaat) het afleggen tegen de 940 turbo's.

De 960 is een heerlijke auto, maar qua techniek iets complexer dan de 940. Hoewel er zelf ook wel wat aan te sleutelen valt is een auto met redblock toch wat eenvoudiger. Je kan overal iets gemakkelijker bij omdat het blok een stuk kleiner is, en sommige stukken zijn ook wat goedkoper.

Als je luxe wilt en een heerlijke cruiser is een 960 automaat aan te bevelen, wil je een auto die heel vergevingsgezind is qua onderhoud dan is een redblock misschien de betere keuze, allemaal afhankelijk natuurlik ook van je eigen kunnen.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Sara
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 26.11.2017 - 12:36
Locatie: Groningen

Ik heb nu een Volvo 940 2.3 Turbo automaat LPG G3 op het oog. Is van 1996. Heeft 596.000 gelopen (NAP). Inderdaad redblock moter. Ziet er op de fotoos goed uit. Als ik jullie reacties zo lees doe ik goed aan om voor een 940 te gaan. De ruimte is voor ons belangrijker dan de luxe. Ik zal zeker iemand meenemen. Erg leuk om zoveel reacties te krijgen. Bedankt dat jullie meedenken. Super. Daar ben ik erg mee geholpen.
Hartelijke groet! Sara
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Succes! En hou ons op de hoogte!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 220
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

Sara schreef: Ik heb nu een Volvo 940 2.3 Turbo automaat LPG G3 op het oog. Is van 1996. Heeft 596.000 gelopen (NAP). Inderdaad redblock moter. Ziet er op de fotoos goed uit. Als ik jullie reacties zo lees doe ik goed aan om voor een 940 te gaan. De ruimte is voor ons belangrijker dan de luxe. Ik zal zeker iemand meenemen. Erg leuk om zoveel reacties te krijgen. Bedankt dat jullie meedenken. Super. Daar ben ik erg mee geholpen.
Allereerst, leuk dat je enthousiast bent over de Volvo 900 serie!
Staar je niet blind op internet foto's, maar kruip in en onder de auto om er een goed en eerlijk beeld van te krijgen.

Een 940 is idd een hele fijne, robuuste auto die veel mishandeling aan kan. Maar.... alles kan kapot als er geen onderhoud aan gepleegd wordt. Kijk dus of er een aantoonbare onderhoudshistorie bij zit (wanneer zijn de vloeistoffen voor het laatste ververst (olie, remvloeistof, koelvloeistof, is de automaatbak olie nog mooi rood?) zijn de 3 riemen tijdig vervangen? , (distributieriem, riemen voor airco en dynamo), kleppen gesteld, remmerij, werking schokbrekers of nivomats, doen alle knopjes en functies het? (kachel, airco, stoelverwarming, achterwisser, centrale vergrendeling etc.). Indien dat allemaal een goed gevoel geeft: proefrit maken (stuurt, remt, versnelt de auto zonder bijgeluiden?), schakelt de automaat soepel op?, werkt de kickdown naar behoren? komt de turbo er goed in bij 2000 toeren (je voelt dan een duw in je rug) etc.
Een schadevrije 940 heeft vrijwel nooit roest aan de carrosserie: (onderkant) deuren, dorpels, motorkap, achterklep).Tref je er eentje met roest, zoek dan verder, er zijn er (nog)genoeg als wordt de spoeling dunner en trekken de prijzen aan.

Het voordeel vd hoge km-stand is dat bijna alle slijtage onderdelen waarschijnlijk al een keer aangepakt/vervangen zijn. Bij bijna 6 ton gelopen moet de cilinderkop al haast een keer vervangen zijn, omdat deze vaak (en zeker met lpg) gemiddeld na zo'n 3,5 ton uitgesteld zijn.
Vraag de verkoper daarna (wanneer, bij welke km-stand is de kop vervangen), dan heb jij die kosten niet meer. Vraag ook welk LPG G3 systeem er in zit bijv. Prins of Vialle?
Bij de eerste (Prins VSI) mag je de gastank gewoon leegrijden zonder schade te krijgen en dient er af en toe een gasfiltertje vervangen te worden (uit mijn hoofd om de 45.000 km, is tientjes werk).
Bij Vialle LPI mag je de tank niet leegtijden, omdat anders de intank gaspomp droogloopt (deze wordt mede gesmeerd door de lpg), dus op tijd lpg tanken of op benzine overschakelen. Deze Vialle in tank pompen willen wel eens kapot gaan, vraag of de pomp in de auto die jij op het oog hebt al ooit een andere intank pomp gekregen heeft. (ik verwacht het eigenlijk wel, gezien de km-stand). Check ook of de auto goed rijdt op benzine EN lpg en of het omschakelen soepel verloopt.

Tot slot is er veel kennis en kunde aanwezig bij de Volvo700vereniging (https://volvo700vereniging.nl ), daar valt ook de Volvo 900 serie onder en bij de verenigingsadvertentie staan soms ook leuke auto's te koop. Lees je daar in en er gaat een wereld voor je open. Er staan ook aankooptips voor o.a. de Volvo 700/900 serie op onze site (even zoekfunctie gebruiken). Ga niet over 1 nacht ijs tijdens het zoeken, er staan er best wat te koop. Ga er gewoon een aantal bekijken/proefrijden. Ik heb voor de mijne een aantal maanden gezocht en er een stuk of 8 940's bekeken, totdat ik auto vond die in de basis naar mijn zin was.

Veel succes en mocht je t.z.t. besmet raken met het Volvovirus kun je altijd lid worden van deze Volvo700vereniging (dat biedt leuke voordelen met oa. activiteiten zoals sleuteldagen waar je op een aantal zaterdagen in de werkplaatsen van Volvo specialisten zelf aan je eigen auto op de brug mag sleutelen, tourritten en een paar keer per jaar een mooi magazine; de "Factor 700"). Als je zelf sleutelt is het onderhoud behoorlijk betaalbaar in vergelijking met moderne auto's. Er zijn veel specialisten en internetbedrijven die onderdelen aanbieden en als je een werkplaatshandboek aanschaft en het forum gebruikt dan is het goed zelf te leren. Daarnaast heb je met een 940 met 6 ton op lpg op de teller geen afschrijving meer, dus gaat daar geen geld aan verloren (afschrijving is de grootste kostenpost van nieuwe, moderne auto's). Het geld dat je daarmee bespaart kun je in onderhoud en brandstof van je 940 stoppen. En met goed onderhoud gaat zo'n 900 serie heeeeeeel lang mee (de jongste exemplaren worden dit jaar 20 jaar oud, de oudste 28 jaar). Daarmee is de duurzaamheid van de 900 serie dus ook goed voor het milieu! :)

Succes!
Laatst gewijzigd door Kogelman op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”