Aankoop 940 estate

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Met nephout is het waarschijnlijk n limited edition
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8104
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

wim123 schreef: Heb de Volvo inmiddels alweer een weekje in bezit. Kwam erachter dat het een Limited edition 945 2.3T (kleur is Nautic blue) met een redblock (lijkt me de goede versie...) Verder heeft die veel opties, zoals leren bekleding, cruise control.. Superblij mee!

Afbeelding
Afbeelding
In 1 woord...WOOOW, wat zijn dit toch klasse bakken, echt prachtige auto, gefeliciteerd !
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Al vanaf 1983 had Volvo de typeaanduidingen veranderd: het aantal deuren werd niet meer aangegeven, dus voortaan waren alle 240's gewoon 240 en niet meer 242, 244, 245. Ook de 940 station is dus oficieel een "940" en geen 945.
We blijven het gewoon gebruiken natuurlijk want het is duidelijk!

Kijk eens op de kap van de distributie wat voor motortype je hebt, meestal zit daar een sticker, de 2.3 bestond als LPT (Low Pressure Turbo) , motor B230FK, met maximaal 0.35 Bar turbodruk en de B230FT, dezelfde motor maar met 0.6 Bar. Als je trouwens een turbometertje in de klokkenboel op je dashboard hebt, is het een FT....
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

klopt, bij de 240 is de nieuwe type-aanduiding ingezet. De 740/760 en 940/960 hebben nooit het aantal deuren en cilinders in de type-aanduiding gekend.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Kleine aanvulling op cilinders en deuren: de 40-serie waren 4-cilinders behalve dieselmotoren (6 van VAG) en bij de 60-serie waren het 6-cilinders, behalve de Turbo want dat was weer een 4-cilindermotor.

Ja, Volvo werd steeds duidelijker met z'n aanduidingen.

40 of 60 zei meer iets over uitrusting en luxe. 60 is luxer uitgevoerd.
Laatst gewijzigd door Msuidgeest op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

In de variantcode staan hoeveelheid deuren wel
wim123
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 06.12.2017 - 13:10

Ik zag zelf inderdaad ergens in de papieren 945 tegenkomen. Maar noem m wel 940.
Ik had de klep zojuist nog even open en zag de sticker met B230FT. (turbodruk metertje zit er ook) Het is inderdaad de limited edition, niet de Malmo.
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 220
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

Same here, Limited Edition ik heb een B230FK LPT+ MBC op 0,7 bar= HPT met ongeveer 170 pk.
Turbometer heb ik achteraf in de tellerbak gemonteerd.
In combinatie met de automaat (AW71) ben je lekker vlot vd plek bij een stoplicht.

Wim is jouw 940 een automaat of handgeschakeld?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

wim123 schreef: Ik zag zelf inderdaad ergens in de papieren 945 tegenkomen. Maar noem m wel 940.
Ik had de klep zojuist nog even open en zag de sticker met B230FT. (turbodruk metertje zit er ook) Het is inderdaad de limited edition, niet de Malmo.
Het is net als met kinderen.
Petrus Johannes Maria - We noemen hem ....... Piet :D

laatste Volvo (960) verkocht
wim123
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 06.12.2017 - 13:10

Ik heb handgeschakelde bak. Heb wel zefde kleur leer er in.
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Mooi hoor, een originele HPT! Zuinig op zijn!
(Ik rijdt met een LPT met MBC, op 0.8 Bar....)
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
piet22
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01

In het laatste modeljaar 1998 werd de 940 In Nederland alleen nog maar met de B230FK lage druk turbo motor geleverd en in drie uitvoeringen: Polar, Nordic en Limited Edition.
Omdat jouw 940 van de B230FT hoge druk turbomotor is voorzien kan dit dus eigenlijk geen Limited Edition zijn. Ook had de LE witte knippers voor.

Als jouw 940 uit modeljaar 1997 is zou het een Sports Edition kunnen zijn maar die had een open dak en dat zie ik niet op jouw foto's.

Wat leuk is om na te gaan of er een antislip (sper) differentieel is gemonteerd. Dit gebeurde vaak i.c.m. een hoge druk turbo. Code op het differentieel is 1031 of 1041. Zie https://volvo700vereniging.nl/node/29969

Piet
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

Sperdifferentieel is een zeldzame optie. Is ook in mijn 960 gemonteerd - i.c.m. multilink achteras.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik heb toch op menig camping plezier gehad van mijn S90 met sperdiff ... Dat is toch beter dan ASR waarbij een wiel wordt afgeremd: ik wil juist dat de wielen blijven draaien.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Polar334
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 01.01.2010 - 16:32
Locatie: In de CTR van EHEH

whitehorsekart schreef: Al vanaf 1983 had Volvo de typeaanduidingen veranderd: het aantal deuren werd niet meer aangegeven, dus voortaan waren alle 240's gewoon 240 en niet meer 242, 244, 245. Ook de 940 station is dus oficieel een "940" en geen 945.
We blijven het gewoon gebruiken natuurlijk want het is duidelijk!

Kijk eens op de kap van de distributie wat voor motortype je hebt, meestal zit daar een sticker, de 2.3 bestond als LPT (Low Pressure Turbo) , motor B230FK, met maximaal 0.35 Bar turbodruk en de B230FT, dezelfde motor maar met 0.6 Bar. Als je trouwens een turbometertje in de klokkenboel op je dashboard hebt, is het een FT....
De HPT is ook te herkennen aan het opschrift TURBO op het luchtfilterhuis. Op het luchtfilterhuis van de LPT uitvoering staat niets.

Schitterende 940 in een prachtige kleur!!
C70 T5 Geartronic Summum 2006
V70 2.4 Classic 2007
V60 D4 Summum 2012
XC90 D5 AWD Geartronic 2006
V70 T4 Powershift LE MY 2012
V70 D5 AWD Geartronic Four-C Summum 2007
V70 D5 Geartronic 2004
V70 T5 Geartronic 2001
940 Polar Nordic 2.3 MY 1998
240 Polar 2.3 1992
480 Turbo 1987
480 ES 1986
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Hmmm..bij mijn LPT staat ook TURBO op het luchtfilterdeksel, dat deksel heb ik er zelf opgezet... :bandit:
Laatst gewijzigd door whitehorsekart op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Polar334
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 01.01.2010 - 16:32
Locatie: In de CTR van EHEH

whitehorsekart schreef: Hmmm..bij mijn LPT staat ook TURBO op het luchtfilterdeksel, dat deksel heb ik er zelf opgezet... :bandit:
Ik heb het hele luchtfilterhuis in mijn LPT vervangen door ééntje van een HPT. Afgezien van het TURBO opschrift wordt de lucht nu uit het zijscherm aangezogen ipv uit de motorruimte. Was plug & play. Geen idee waarom Volvo deze verschillen hanteerde. Koudere lucht, betere vulling cylinders en daardoor meer vermogen?
C70 T5 Geartronic Summum 2006
V70 2.4 Classic 2007
V60 D4 Summum 2012
XC90 D5 AWD Geartronic 2006
V70 T4 Powershift LE MY 2012
V70 D5 AWD Geartronic Four-C Summum 2007
V70 D5 Geartronic 2004
V70 T5 Geartronic 2001
940 Polar Nordic 2.3 MY 1998
240 Polar 2.3 1992
480 Turbo 1987
480 ES 1986
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”