Een hele blije nieuwe Volvo rijder.

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Carls
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 16.10.2017 - 15:38

Goedenavond Volvo rijders/liefhebbers!

Mijn naam is Carlo, en een paar maanden geleden heb ik een Volvo 940 LPT uit '96 gekocht. Super blij dat ik was, want mijn vorige auto (Audi 100 1.8 uit '83) had de geest gegeven, en toen was de Volvo ineens een hele upgrade wat betreft uitrusting. Ja natuurlijk heeft hij hier en daar beschadigingen, maar dat maakt niet uit. Ook de kilometerstand van 283.000km bij aankoop baarde mij geen grote zorgen.

Tot dat ik op zaterdagochtend moest werken, een week na aankoop. De auto hield er spontaan mee op en ik kon hem net op tijd een afrit af laten rollen, de distributieriem geknapt. Terwijl ik voor dit gebeurde al mijn twijfels had en een week later deze wilde laten vervangen, was ik nu toch te laat. Nu bleek dit alles achteraf met een sisser af te lopen (leve de non-interference blokken!). Maar de schrik en woede zat er flink in die dag... En niet alleen een extra deuk in de auto, maar ook een deuk in mijn (en die van mijn vader) ego. Want een autoliefhebber die zijn motor in de soep laat lopen, dat kan natuurlijk niet.

Zoals ik al zei, eind goed al goed, hij loopt weer prima. Toch een aantal weken daarna merkte ik dat hij toch wel wat olie lekte, vooraan bij het blok. Na enige inspectie doormiddel van het schoonmaken en kijken waar het lek zat bleek het uit de krukaskeerring te komen. Als jonge gast grijp ik direct naar het internet om te zoeken naar oplossingen en mogelijke oorzaken. Zo kwam ik op het carterventilatie systeem dat mogelijk verstopt zat (youtube: drifts 'n lifts. Toffe gast die flink ragt in zijn volvo's en klinkt alsof 'ie weet waar die over praat), en een kapotte krukaskeerring. De keerring heb ik laten vervangen, alsook weer de distributieriem. Toch bleef het blok olie lekken en heb ik dus vandaag het inlaatspruitstuk losgemaakt en de carteroverdruk box (pcv box?) eruit gehaald om deze te controleren. Deze was niet echt verstopt maar heb hem toch gereinigd, al het spul eromheen ook zoals de slangen gecheckt etc. Dat is dus ook niet het probleem.

Nu zit ik natuurlijk te bakkeleien over wat nou de oorzaak is van het lekken. En toen herinnerde mijn pa en ik wat de monteur had gezegd over de krukaspoelie, die wiebelt, dat is duidelijk te zien. Er zit zeker een wiebel in van 1 tot 2 mm als ik vanaf de zijkant het blok in kijk en de motor draait. Het is me duidelijk dat ik een nieuwe poelie moet zien te vinden, maar is het mogelijk dat door het wiebelen van die poelie, er toch olie langs de keering loopt? Of heeft iemand misschien een andere verklaring?

Alle tips zijn welkom! O-)

Want los van mijn olieprobleempje ben ik hartstikke blij met de 940. Daarnaast is het gelukt om een dubbel din android radio in te bouwen (wat onmogelijk word gebleken als er geen 780 frontje gevonden kan worden). Ik voeg hieronder wat foto's toe :)

Afbeelding

Moet nog goed goed afgewerkt worden, maar tot zover ben ik er al heel erg blij mee ;)
Afbeelding

Groeten,

Carlo
Laatst gewijzigd door Carls op 01.01.1970 - 01:00, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27458
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Welkom, mooie chique automobiel zo'n 940 sedan.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Carls
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 16.10.2017 - 15:38

Dankjewel Lint, zoals al aangegeven ben ik er ook zeer blij mee. Ik doe op het moment een studie tot autostoffeerder, dus ik denk dat er nog wel het een en ander geklust gaat worden aan het interieur. Niet dat die heel slecht is, maar dan regel ik gewoon een extra setje stoelen etc. En toch ook wel wat meer turbodruk ;)
Gebruikersavatar
MU
5th Gear member
Berichten: 1024
Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
Locatie: Zuid-Holland

Welkom! Heel veel plezier met je 940 ;)
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 Afbeelding
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
piet22
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01

De krukaspoelie mag niet slingeren. Meestal is de oorzaak verkeerde montage waardoor de spie van het krukastandwiel is platgedrukt.
Hier is veel over geschreven op het V700 forum.
Lees daar ook dit verhaal voor een andere mogelijke oorzaak van de olielekkage: https://volvo700vereniging.nl/node/12653:
Echter de oliekeerring was niet de enige veroorzaker van de lekkage. Na verwijdering van een soort kunstofplaat waar de krukaspolie voorzit, bleek daar achter een metalen afdekplaatje te zitten. De pakking tussen dit plaatje en het motorblok bleek ook iets te lekken. De olie liep dan zodanig weg alsof het leek dat de oliekeerring achter de krukaspoelie lekte. Na vervanging van deze pakking was het probleem helemaal opgelost. De pakking had men bij de Volvo dealer niet voorradig. Kennelijk komt dit probleem niet veel voor.

Het verhaal dat er geen dubbel-din radio in een 940 past slaat op de originele volvo dubbel din radio's uit de negentiger jaren met cd-speler.
Die staken net iets te diep waardoor een relais in de weg zat.
Misschien steekt jouw moderne Android dubbel-din wat minder diep.

Piet
Carls
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 16.10.2017 - 15:38

Dat is een goeie tip Piet, dank je. Ik zal hier zeker naar kijken/laten kijken. Ben al een andere krukaspoelie op het spoor, als bij het bekijken van het probleem blijkt dat deze toch het probleem lijkt kan die vervangen worden. Dat van de spie lijkt me inderdaad een logische verklaring, ben liever voorbereid omdat sleuteltijd toch schaars is de laatste tijd. Bedankt voor de tip nogmaals.
Carls
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 16.10.2017 - 15:38

Zo, het is weer een tijdje geleden dat ik om raad vroeg. Er is het een en ander gewerkt aan de volvo. De poelie is vervangen door een ander exemplaar, na het nakijken op de draaibank van de oude poelie bleek deze inderdaad een duidelijke zwabber te hebben, goed dat die vervangen is dus. Bij dat klusje bleek de poelie ook niet helemaal lekker gemonteerd te zijn dus dat was ook weer gecorrigeerd. Aangezien het blok na het vervangen van de krukaskeerring nog steeds olie lekte hadden we een klein beetje hoop dat door het vervangen van de poelie (=geen gezwabber, mogelijke trilling in de keerring en daardoor alsnog lekkage daardoor) de lekkage verholpen of verminderd zou zijn. Helaas, dat was niet het geval. Ook de v-snaar bleek wat oud, die is nu ook vervangen. Oók had ik een nare trilling zo rond de 2000 en 3000 toeren bij constante snelheid, na wat research heb ik de center ophanging van de aandrijfas was opgehoogd met ringetjes, dit heeft geholpen (ik geef hier de verslapte achterophanging de schuld van, zal op den duur ook vervangen moeten worden) en rijd nu weer prettig.

Een hoop gedaan zo de afgelopen tijd, maar ik baal nog van die lekkage. Het geeft een hoop 'armoe' als ik bij mensen parkeer, er is altijd wel wat olie te vinden. Heeft iemand nog een idee wat dit zou kunnen zijn? Het carterdruk systeem heb ik al gecontroleerd, de voorste keerring is dus al vervangen. Zit daarachter nog een keerring? Ik heb al wel gezien dat als dat zo is, dat een heleboel meer werk is, opzich geen probleem maar dan wil ik wel goed weten waar ik aan begin als in voorbereiding...

Alvast een fijne Jaarwisseling toegewenst, ik heb met de recente sneeuwval wel ontzettend veel plezier gehad met de glijdende baksteen! Naast de kleine gebreken en dingetjes stap ik elke dag met plezier in de volvo, wil hem gewoon graag in orde krijgen.
Gebruikersavatar
blastaway
5th Gear member
Berichten: 2347
Lid geworden op: 31.05.2007 - 08:06
Locatie: Maastricht

Is de keerring wel goed gemonteerd. Ik heb het bij een 850 gehad dat hij na vervanging nog meer lekte. Naar een Volvo specialist (Thuurbo) geweest en die heeft een nieuwe gezet en probleem was weg.
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , XC60 2.4D 2010
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”