Multiriem in distributie

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Heren, dames, liefhebbers

Ik heb deze week iets ongelofelijk doms gedaan met m'n auto wat me eigenlijk m'n motor had kunnen kosten...

Om de 2 weken ofzo peil ik de olie eens, maar moet eigenlijk zelden bijvullen, deze week sinds lange tijd een half litertje bij gedaan. Terwijl ik bezig ben krijg ik telefoon, blablabla, gesprek gedaan, intussen begint het te regenen, motorkap dicht, klaar voor de rit van de volgende dag. Ik had een rit van 35 km te doen, waarvan 25 autosnelweg. Alles gaat goed, maar na een 15 km moet ik een tunnel door en ruik ik plots verbrande olie, voor me rijdt een oud busje dat een rookpluim geeft, dus ik maak me weinig zorgen en rij verder. Autosnelweg af, provinciale weg op, nog 5 km te gaan. Plots sta ik voor een rood licht en ruik ik weer olie, tegelijk zie ik rook vanonder de kap komen! Meteen aan de kant gaan staan, motorkap open en het was een nachtmerrie! Blijkbaar had ik in m'n verstrooidheid de dop er niet op gedraaid, heel het blok volledig onder de olie, roken waar de olie op de uitlaat druipt... Meteen de dop erop gedraaid (die lag wonderwel nog bovenop het blok) en alles beginnen afvegen met vodden. Olie gepeild, niks aan de stok... Het litertje wat in de koffer ligt er dan maar in gegoten, opnieuw gepeild, oef, boven minimum. Op die manier verder kunnen rijden, natuurlijk met een behoorlijke stank.

Thuisgekomen heb ik alles laten afkoelen, de olie weer op peil gebracht en daarna de hele motorruimte schoongemaakt met motorreiniger en (voorzichtig) met de tuinslang afgespoeld. Een uurtje laten drogen, gaan kijken, bleek er olie te komen vanonder het deksel waar de bobines onder zitten... Natuurlijk was die ruimte ook goed onder gelopen... Dat maar even losgemaakt en op dezelfde manier gereinigd. Toen alles zo goed als droog was de auto even gestart, maar dat was niet van harte... Hevig schudden, alsof die maar op 3 of 4 cilinders liep... Ook sterke geur van onverbrande benzine, leek wel alsof die ofwel veel te rijk liep ofwel geen ontsteking had in in enkele cilinders. Nog wat verder laten drogen, terug gestart en liep normaal. 's avonds een ritje gedaan, op een bepaald moment trek ik op en heeft de wagen geen power, stottert wat alsof die maar op 3 cilinders loopt, maar vrij snel leek het alsof er nog een cilinder extra mee deed, daarna nog een en dan plots volle kracht... Hoe langer de rit (uiteindelijk een kwartiertje gereden) hoe beter het werd en uiteindelijk kwam het niet meer terug.

De dag nadien echter was het weer van dat...
Mijn vermoeden is dat er bij het reinigen onder het bobine deksel ergens water aan gekomen is wat slecht contact veroorzaakt heeft. Alles ziet er nog origineel uit, de geribbelde huls rond de bekabeling van de bobines is al behoorlijk broos geworden en brokkelt hier en daar af. Bij cilinder 6 zie ik groen geworden koper door de isolatie van de kabels...

De auto staat bij de garage nu, hun vermoeden is dat er olie en water onder de bobines gelopen is wat daar nu slecht contact veroorzaakt. Ik heb hen gevraagd (goed beseffende dat het een flinke duit gaat kosten) om alle bobines en de hele kabelboom te vervangen. Zo zijn die meteen ook weer 20 jaar goed.

Zijn er nog mogelijke oorzaken of dingen die ik beter (laat) controleren?

Ik weet 1 ding: als ik nog eens olie bijvul ga ik 7 keer controleren dat de dop er wel op staat voor ik de kap dicht doe...
Laatst gewijzigd door Frederik Welvaert op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27609
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is gelukkig toch nog goed afgelopen maar wel een leermoment voor in de toekomst.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
trondheim
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: 02.07.2017 - 17:00
Locatie: NH

Wijze les: Telefoneren en sleutelen gaan niet samen. Je bent afgeleid en met je hoofd bij het gesprek.
Het water maakt geen slecht contact, het geleid eerder tussen je bobines en je blok. Je maakt a.h.w. gewoon sluiting, dus daarom stotteren en zo. De bobines kunnen dan best wel eens een tik mee krijgen als je ze kort sluit. Ik denk dat het een verstandig besluit was om ze te laten vervangen. Of er additionele schade is geweest zou men in de garage misschien kunnen zien door hem uit te lezen.
Volvo S60 2.4 170PK (03-2007)
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Valt weinig uit te lezen aan een 960 uit 1995 :P
De auto heeft een ingebouwd diagnose systeem waarbij je een stekkertje in een contact prikt, even op de knop duwt en dan geeft die dmv een knipperende led de foutcodes aan. Het enige wat er echter uit kwam was 1-1-1 (alles ok)

Het was inderdaad een wijze les die gelukkig goed afgelopen is. Ik denk als de rit nog 10 km langer geduurd had het wel eens slechter kon afgelopen zijn. Maar waarschijnlijk ging ik dan toch nog eerst een alarm lampje gekregen hebben betreffende de oliedruk (als de pomp lucht begint mee te trekken en dus geen oliedruk meer geeft) gelukkig is het niveau niet zo laag gekomen. Even afwachten wat de garage zegt, maar het kan wel even duren. Aangezien ik de auto komende week niet per se nodig heb, heb ik gezegd dat ze het geen prioriteit hoeven te geven (en ze hebben het sowieso al druk, want in tegenstelling tot wat velen hier denken gaan Volvo's dus ook af en toe stuk ;-))
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
trondheim
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: 02.07.2017 - 17:00
Locatie: NH

Frederik Welvaert schreef: Valt weinig uit te lezen aan een 960 uit 1995 :P
Ai...dàt detail was me even ontgaan... :-|

Ik denk dat het inderdaad desastreuzer zou zijn geweest al je langer had doorgereden. Gelukkig waarschuwde de auto tijdig met rooksignalen... :lol:

Ik hoop voor je dat het allemaal meevalt!
Volvo S60 2.4 170PK (03-2007)
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Beetje primitiever dan lampjes en meldingen, maar het werkte ook :D
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Pf, dus miserie stopt niet...

Het vorige perikel was opgelost, motor draaide weer perfect. Voor de zekerheid zijn alle 6 de bobijnen en bougies vervangen. Tegen de 400 EUR armer...
2 weken later kreeg ik pech. Eerst leek het alsof de ontsteking van de motor weer niet wou meewerken, draaide plots op 5 cilinders, dan 4, 3 en toen heb ik de motor maar stilgelegd. Terug proberen starten: wat geklik van de startmotor, maar niet draaien. Batterij leeg, dus moet zijn dat die niet wordt bijgeladen. VAB gebeld, auto kunnen starten met de booster, maar zodra die uitgezet werd donderde de spanning weer ineen. Alternator kapot... Afgesleept naar de garage, nieuwe alternator en riem, weer rond de 400 EUR kwijt maar de auto reed weer.

30 kilometer gereden sinds de herstelling hoor ik een vreemd geluid vanonder de kap, een soort van ritmisch geklapper. Eerste wat in me op kwam was dat die riem aan het kapot draaien was. Ik laat het gas los en stuur richting pechstrook, nog voor ik helemaal naast de weg sta houdt de motor ermee op... 't Zal toch geen waar zijn... Kap open, ja hoor, heel de motorruimte vol snippers van de isolatie onder de motorkap, de riem aan flarden en de stukken tussen de distributieriem. Niet geprobeerd om te starten, weer pechhulp gebeld, verhaal gedaan, de man gaf me meteen een grote rode sticker "NIET STARTEN" die ik op de voorruit mocht kleven. Weer naar de garage, waar ze heel verbaasd keken en ik eigenlijk iets teveel onder de indruk was van alles. Heb wel meteen duidelijk gesteld dat ik niet voor de bijkomende kosten ga opdraaien.


Afbeelding

Afbeelding

Ze vertelden dat ze eerst zouden onderzoeken of er beschadiging is, want misschien is er niks versprongen en komen we er vanaf met een grondige inspectie.

De dag nadien kwam ik in de garage en ik wist vrij snel wat het onderzoek opgeleverd had.

Afbeelding

Afbeelding

Vreemd genoeg hebben ALLE cilinders een afdruk van de inlaatkleppen, en dus 12 kleppen die een tik gekregen hebben. De garage heeft intussen alle nodige onderdelen besteld. Alle kleppen gaan vervangen worden, samen met alle dichtingen en pakkingen die aan de kop voorkomen. Geen overbodige luxe zo bleek, want de koppakking begon blijkbaar al een klein lekje te vertonen en de pakkingen op de inlaat en uitlaat hadden ook duidelijk hun beste tijd gehad.

Ik rij nu een V50 1.6D van de garage als vervanger, maar hoop snel m'n 6 pitter terug te hebben. Maar als ze het allemaal goed doen wordt die beter dan toen ik ze kocht.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
trondheim
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: 02.07.2017 - 17:00
Locatie: NH

Het zit je inderdaad niet mee zeg...wat een ellende, daar word je toch droevig van. Dat de levensduur van zo'n betrouwbaar brok Volvo ijzer in handen wordt gelegd van een paar rubberen bandjes...nooit begrepen. Kost je nu een hoop duiten, maar daarna heb je weer een gezonde(re) auto. Ik wens ik je na deze ellende heel veel PROBLEEMLOZE kilometers toe!
Volvo S60 2.4 170PK (03-2007)
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Kort en bondig: AU!
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2769
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

trondheim schreef: Het zit je inderdaad niet mee zeg...wat een ellende, daar word je toch droevig van. Dat de levensduur van zo'n betrouwbaar brok Volvo ijzer in handen wordt gelegd van een paar rubberen bandjes...nooit begrepen. Kost je nu een hoop duiten, maar daarna heb je weer een gezonde(re) auto. Ik wens ik je na deze ellende heel veel PROBLEEMLOZE kilometers toe!
Die Multi V-riemen gaan best lang mee, lijkt me dat het onderhoud te wensen overlaat.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27609
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dit is inderdaad een ongelukkige samenloop van omstandigheden maar de auto wordt gerepareerd en is dan weer goed voor vele onbezorgde en plezierige kilometers.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2194
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Als je de alternator (dynamo) gaat vervangen, lijkt het me toch eigenlijk gewoon om een nieuwe multi riem te plaatsen?
Hebben ze dat niet gedaan ?
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
trondheim
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: 02.07.2017 - 17:00
Locatie: NH

Johan s60 schreef:
trondheim schreef: Het zit je inderdaad niet mee zeg...wat een ellende, daar word je toch droevig van. Dat de levensduur van zo'n betrouwbaar brok Volvo ijzer in handen wordt gelegd van een paar rubberen bandjes...nooit begrepen. Kost je nu een hoop duiten, maar daarna heb je weer een gezonde(re) auto. Ik wens ik je na deze ellende heel veel PROBLEEMLOZE kilometers toe!
Die Multi V-riemen gaan best lang mee, lijkt me dat het onderhoud te wensen overlaat.
Tja, misschien wel, dat kan alleen de eigenaar vertellen. Maar gevoelsmatig vind ik het nogal een achilleshiel, een riempje van niks waar het leven van een heel motorblok vanaf hangt. Maar goed, zo zullen er wel meer hele kleine onderdelen zijn die een enorme schade kunnen aanrichten :-|
Volvo S60 2.4 170PK (03-2007)
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2769
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Het is geen riempje van niks, dat zie echt verkeerd
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

De riem is wel vernieuwd toen ze een nieuwe alternator geplaatst hebben, blijkbaar is die ofwel niet goed geplaatst ofwel een met een fout in.
Dat het een riem van niets is zou ik ook niet durven zeggen, 't is normaal echt wel een degelijke, brede riem (als ik het goed heb heeft die 5 ribben) geen idee wat er mis gegaan is, zolang het maar opgelost geraakt ben ik tevreden.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Mag toch hopen dat ze eerst even goed checken waarom een NIEUWE multiriem stuk gaat. Die gaan écht niet zomaar stuk.

Zou zonde zijn als dat mooie gereviseerde blokje weer in de soep loopt door een ander defect onderdeel vd multiriem delen.

Erg mooi blok btw!
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trondheim
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: 02.07.2017 - 17:00
Locatie: NH

Johan s60 schreef: Het is geen riempje van niks, dat zie echt verkeerd
Ik schreef 'gevoelsmatig'.
Volvo S60 2.4 170PK (03-2007)
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

BMW heeft kettingen, hoeveel horrorverhalen wil je daarover horen?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Niet alleen bmw. Ook de hele vag groep, alsook psa (bmw dus)
Gebruikersavatar
trondheim
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: 02.07.2017 - 17:00
Locatie: NH

V70/2.4D/2003 schreef: BMW heeft kettingen, hoeveel horrorverhalen wil je daarover horen?
Geen. Maar wellicht heb je mijn post gemist waarin ik aangeef dat het 'gevoelsmatig' is.

gevoelsmatig (bn):
instinctief, intuïtief, onberedeneerd
Volvo S60 2.4 170PK (03-2007)
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”