940 draait niet lekker

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
9veertig
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 09.06.2017 - 12:37

Hallo allemaal,

Pas mijn 940 (2.4 Diesel non turbo) een onderhoud gegeven (luchtfilter, nieuwe olie en een oliefilter). Daarbij ook nog de condensatie uit de dieselfilter getapt.

Nu starte ik hem terug en slaat hij maar moeilijk aan plus kan hij ook niet aanblijven tenzij je vol gas geeft. Eenmal je da gas lost gaat hij steeds lager en valt hij uiteindelijk uit.

Nu vraag ik me af wat ik hieraan kan doen? Moet ik ontluchten? Hoe doe ik dat met deze motoren?

Ik heb de olie 15W40 gebruikt terwijl er 5w30 inzat (garage heeft deze erin gedaan, naar mijn weten de foute olie). Kan dit een effect hebben?
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Doe eerst maar eens goed ontluchten!

Ken die blokken zelf niet goed. Maar over het algemeen lukt zijn oudere diesels lastig te ontluchten.

Wat bij mij altijd erg goed gaat is gewoon een aantal km aanslepen. Auto op contact en in 3de versnelling en dan een stuk met zo'n 60-70 km/h aanslepen. Je merkt vanzelf wanneer hij weer op eigen kracht wil. Dan toeren houden en snel sleep kabel er tussen uit en nog een paar km met wat hoger toeren blijven door rijden.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
OkeyDan
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 29.05.2017 - 10:11

Ontluchten is niet moeilijk, gewoon de leiding op de verstuiver een halve slag losdraaien en dan starten tot er alleen nog maar diesel uit lekt (pas op voor je vingers) nu kun je de leiding weer vastdraaien. Dit herhalen bij alle cylinders.
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”