Volvo 940 Stuurbekrachtiging zwaar naar rechts

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
MLandman
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 12.05.2017 - 12:37

Hoi allemaal,

Recentelijk ben ik op vakantie geweest, en heb gisteren mijn Volvo 940 estate na twee weken stilstaan opgestart. Wat mij gelijk opviel, is het zwaardere sturen, vooral naar rechts. ATF in het reservoir is op perfect niveau; ik zie geen lekkages bij de pomp, het stuurhuis of bij de hoezen. Het sturen gaat vooralsnog redelijk gemakkelijk (beide richtingen nog te doen met een hand) maar overduidelijk zwaarder dan eerder, helemaal voor een achterwiel aangedreven auto. Ik ben bang voor een intern lek in het stuurhuis, en dus dat de situatie verslechtert, maar kan niets van de buitenkant toetsen.

Al geprobeerd te ontluchten door de auto heen en weer te sturen met de voorste wielen van de grond. Geen duidelijke luchtbelletjes te zien, en tot mijn verbazing ook geen duidelijk verschil te voelen in de stuurbekrachtiging zonder weerstand van de weg.

Ik hoop met hulp het probleem vast te stellen zonder een bezoek aan de volvodealer, alle input wordt gewaardeerd!
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Doe anders de olie verversen. Dat wil nog wel eens helpen.

Ga er van uit dat je riem wel strak genoeg staat?
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
Polar334
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 01.01.2010 - 16:32
Locatie: In de CTR van EHEH

Als er geen merkbaar verschil is tussen de stuurkracht met de wielen op de weg of van de grond, dan lijkt het erop dat de pomp goed werkt.
Laatst gewijzigd door Polar334 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
C70 T5 Geartronic Summum 2006
V70 2.4 Classic 2007
V60 D4 Summum 2012
XC90 D5 AWD Geartronic 2006
V70 T4 Powershift LE MY 2012
V70 D5 AWD Geartronic Four-C Summum 2007
V70 D5 Geartronic 2004
V70 T5 Geartronic 2001
940 Polar Nordic 2.3 MY 1998
240 Polar 2.3 1992
480 Turbo 1987
480 ES 1986
9veertig
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 09.06.2017 - 12:37

Ik volg, heb hetzelfde aan de hand :c
9veertig
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 09.06.2017 - 12:37

Even mijn probleem uitleggen. Naar links stuurt de auto licht maar naar rechts kan ik een lichte slag (lees lange bochten naar rechts) naar recht geven maar zodra ik draaien moet zoals aan een rondpunt komt hij zwaarder te staan. Als ik het stuur dan door trek voelt hij los te komen. Als ik terug draai moet hij weer over dat zwaar punt en dan is het terug ok. Net alsof er ergens iets inhoudt bij het draaien of aansleept. De auto trekt wel naar rechts op de autostrade.

Visueel zie ik ook geen lekken aan het stuurhuis en de servopomp en riem zijn enkele maanden terug vervangen geweest.

Vragen:
Hoe moet de kleur van de stuurbekrachtigingsvloeistof eruit zien btw? Ik heb een donkere zwarte kleur in het reservoir zitten. Deze blijft wel op niveau.
Zou spoelen van het systeem een oplossing kunnen zijn? Kan dit zelf zonder brug?
Misschien spoortangen en uitlijning verkeerd? Differtieel dat niet naar behoren werkt misschien?
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Als de pomp net kort geleden ververvangen is en nu al zwarte olie is niet goed.
Deze hoort helder rood te zijn.

Als je twijfelt ze de olie ververst hebben dan zou je dat nog even kunnen doen. Af tappen en nieuwe er in en goed ontluchten door heen en weer te sturen.


Anders ben ik bang dat je stuur huis overleden is.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
MLandman
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 12.05.2017 - 12:37

Update: Vooralsnog amper concrete ontwikkelingen. Verschil tussen links en rechts heeft geleidelijk plaats gemaakt voor een evenwichtig zwaardere stuurervaring, maar daar lijkt het bij. Nog steeds geen lekkages, dus gok op een intern lek in het stuurhuis. Verwacht nu zo door te blijven rijden, aangezien het niet aanzienlijk erger lijkt te worden. Volgende week ververs ik de ATF in de pomp voor de zekerheid.
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”