Klussen aan de 960

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Bedankt Mark, kleine geruststelling :) ik was al aan het Googlen geweest en op enkele Amerikaanse fora uitgekomen. Blijkbaar durft de olieretour van het pcv systeem wel eens verstopt geraken, waardoor alles dus de inlaat in gaat. Enkelen monteerden een bijkomende "oil catch can" en ik schrok ervan om te zien hoeveel olie en troep daaruit kwam na enkele honderden mijl.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Deze week wat met de auto gereden, bij stationair toerental even op gelet wat er gebeurt als de airco inschakelt. Goed nieuws: de motor geeft geen krimp, waar deze vorige week nog duidelijk een dip kreeg merk je nu niks aan de motor, het enige wat verraad dat de airco aan slaat is de duidelijk hoorbare "klik" van de magneetkoppeling. Het reinigen van de gasklep en stationair regelaar heeft duidelijk geholpen. Wel hing er na de rit weer een druppel olie aan de oliekoeler. Dat moest ik dus eens grondiger bekijken, nog steeds hopend dat het lek zich in de oliekoeler zelf bevindt en niet hogerop in de oliepomp of krukaskeerring.
Helaas bleek dat ijdele hoop.
Vandaag heb ik alle beschermkappen eens van rond de distributie gehaald en het lijkt er toch op dat de olie van de krukaskeerring komt. De plaats boven de (metalen) beschermkap onder de krukaspoelie is namelijk ook nat, dus tenzij olie omhoog stroomt moet het hier wel uit de buurt komen...

Ter verduidelijking: nummer 7 heb ik verwijderd en tussen het motorblok en 24 hing er ook olie
Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig is het lek nog niet zo erg, dus voorlopig kan ik nog even verder, maar het zal sowieso wel moeten hersteld worden. Misschien moet ik even op zoek naar iemand die het materiaal (en liefst een brug of put) heeft en die het ziet zitten om een dagje samen te sleutelen. Het werk lijkt me namelijk niet zo extreem moeilijk, maar op de oprit is het wat moeilijk. En de dealer zal er waarschijnlijk wel de hoofdprijs voor vragen...
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Olie bij nummer 24? Dan moet de riem toch ook nat zijn, zeker aan de gekartelde binnenkant? Kan het misschien koelwater zijn omdat ik niet echt olie zie op je foto vanaf de onderkant. De koelwaterpomp is nummer 25 op die andere foto.

Ik voeg een documentje bij waar meer informatie op staat over deze 6 cilindermotor.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Het is niet dat het eruit spuit. Na een rit hangen er enkele druppels olie onder de motor. De riem zelf lijkt geen olie aan te hangen, maar het is natuurlijk niet dat het langs de as spuit, het druipt meteen naar beneden, en er zit nog wel een een klein beetje ruimte ruimte tussen de keerring en de poelie. Genoeg om niet direct olie op de distributieriem te krijgen, te weinig om achter de poelie te kijken en de keerring goed te zien. Of ik moet de multiriem poelie losdraaien, dan zie ik misschien meer... Boven de poelie en rond de waterpomp is het droog. Enkel onder de krukas hangt een klein beetje olie, en heel vuil is het inderdaad allemaal nog niet omdat ik het al heel vroeg opgemerkt heb. Om echt zeker te zijn van waar het komt moet ik misschien nog wat langer wachten tot het wat vuiler geworden is?
Bedankt voor de info, maar ik had die documentatie al :)

nummer 24 van de vorige afbeelding is op deze afbeelding nummer 9. 4 is de krukaskeerring en 1 de oliepomp.
Afbeelding
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Hou ons op de hoogte! :happy:
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Sinds mijn vorige bericht heb ik het olieniveau goed in het oog gehouden. 800 km verder en blijft op peil. Wel geen al te grote ritten gereden en doorgaans ook vrij rustig gereden. Als ik eens durf doorduwen op het gas ruik ik precies wel verbrande olie, waardoor ik de carterventilatie ook deels verdenk van niet meer helemaal te doen wat ze moet doen. Het feit dat de rubber mof rondom de vlamvanger olie zweet steunt die veronderstelling. Helaas heb ik geen garage of werkplaats, dus grote dingen moet ik sowieso uitstellen tot de zomer.

Kleine dingen kan ik gelukkig wel doen, ook als het weer wat minder is. Zo heb ik de afgelopen tijd de relais van de stoelverwarming nagekeken en heb ik nu weer 2 verwarmde stoelen.
Gisteren nog een kleinigheidje gedaan. Ik ergerde me al lange tijd aan een hoop losse kabels in de motorruimte. Er heeft ooit een alarminstallatie in de auto gezeten, getuige de sirene die nog in de motorruimte aanwezig was (en zo'n driehoek sticker op de achterruit) een kabel die naar de plaats loopt waar vroeger de motorkap switch zat,... Gisteren kabels aan het volgen geweest. Er liepen delen door het schutbord onder het stuur, waar vermoedelijk ooit een alarmmodule heeft gezeten. De module was weg, maar de afgeknipte kabels hingen er nog steeds. Uiteindelijk op een uurtje tijd alles mooi weggehaald. Vreemd dat iemand een alarm verwijderd op die manier. Gewoon alles afknippen, maar de kabels laten zitten...
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dat driehoekje kon wel eens de vermelding zijn van een startonderbreker. Had ik namelijk ook op m'n oude S90.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Die is dan wel overbrugd, aangezien heel het alarm gebeuren nu weg is. Eens zoeken waar die zit, misschien kan ik zelf een startonderbreker bouwen met een weggestopte knop ofzo.

De sticker is zo eentje:

Afbeelding


Edit: volgens het elektrisch schema loopt er een paars/witte kabel vanaf het contactslot naar het alarmrelais, van daaruit vertrekt dan weer een paarse naar het relais van de startmotor. Even kijken dus wat ze daarmee gedaan hebben destijds. Daar een knopje tussen en ik heb een manuele startonderbreker 8-)
Laatst gewijzigd door Frederik Welvaert op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik denk dat ik het zelfde schema heb want dat zag ik ook zo. En die sticker had ik dus ook op m'n auto maar bij mij betekende dat dus startonderbreker.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Geen idee wat die sticker precies wil zeggen. Hier in België zie je die dingen niet, maar ik zie ze wel soms op Nederlandse auto's (en de mijne komt oorspronkelijk uit NL). Ik dacht dat het te maken had met een bepaalde alarmklasse. Als het alarm voldoet aan bepaalde eisen krijg je een certificaat en die sticker waardoor je mogelijks korting zou krijgen op de verzekering (iets wat in België sowieso het geval niet is, alarm of niet, korting krijg je niet) Waarschijnlijk is een startonderbreker op het alarmsysteem één van de vereisten om te voldoen voor de sticker maar geen idee of er ook maar iets van dat verhaal klopt :P
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

geeft alleen aan dat het alarm of de startonderbreker gecertificeerd is. Meer niet
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Ons carnavalsseizoen zit erop dus ik heb weer wat meer vrije tijd, en het was eindelijk eens mooi weer (intussen zijn we op zoek naar een huis met een garage/werkplaats bij, maar voorlopig staat Elli nog steeds op de oprit in weer en wind en wordt ze bij slecht weer dus wat meer verwaarloosd) dus vandaag een klusje gedaan dat al lang op de planning stond: de kabelboom naar de bobines vervangen...

De nieuwe set van Elbert Bos ligt hier al van vorig jaar te wachten op inbouw, nu was het eindelijk zover.
Voor de zekerheid de batterij maar afgekoppeld, afdekdeksel af de motor en voorzichtig alle kabels doorgeknipt, alles een stukje gestript, de nieuwe kabelboom ook een stukje gestript en alles met de meegeleverde krimp connectors aan elkaar gezet. Batterij er terug aan en even starten om zeker te zijn dat ik overal goede connectie heb voor ik de krimpkous dicht krimp. Loopt goed! Geen verschil in loop, maar dat had ik ook niet verwacht. Maar ik ben alleszins van die broze kabels vanaf, dus toch een zorg minder dat daar plots wat zou mis gaan.

Afbeelding


Verder heb ik nog steeds last van een geur van verbrande olie als ik even stil sta, als het deze week goed weer blijft krik ik de auto nog eens op om die voorste krukaskeerring nog eens te bekijken. En de carterventilatie misschien ook eens nazien, want de vlamdover is al vervangen, maar hangt telkens toch wat olie aan. Maar om daar gemakkelijk aan te geraken moet het hele inlaatspruitstuk eraf vrees ik...
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Tijd voor een update (op een ander forum houd ik het wat beter bij, even copypaste naar hier nu.

Deze week de busjes van de schakelpook van de automaat vervangen. Lagen ook al een halfjaar stof te vangen... De oude vielen er zo uit, de nieuwe erin krijgen was een stukje moeilijker, maar is gelukt. Geen speling meer op de pook, waar ik daarvoor de pook behoorlijk kon bewegen.

Oud en nieuw naast elkaar:
Afbeelding

intussen ook de motor eens grondiger kunnen bekijken van de onderkant. Dat lukt eindelijk nu ik deftige krik heb en de auto een halve meter omhoog kan zetten. Vooraan zweet de motor een beetje, maar echt lekken is het zeker niet, dus de krukaskeerring is niet de oorzaak van de olielekkage. Ik zag wel dat het stuurhuis en subframe wat aangekoekte olie hadden en alles erboven leek wat nat te staan. Lijkt er dus meer op dat het toch van de carterventilatie komt. Deze zomer toch maar eens het inlaatspruitstuk eraf halen om dat potje en die slangen beter te bekijken.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Intussen alles besteld bij Estateservices om de pot en slangen van de carterventilatie te vervangen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik vind online vooral info over hoe het moet bij de latere (dwars liggende) 5 cilinders, nog niet gezien bij een 6 cilinder. Ik ben van plan om het hele inlaatspruitstuk te demonteren (ook nieuwe inlaat pakking gekocht) om zo gemakkelijk te kunnen werken. Verder zal ik wel zien hoe het ineen zit denk ik.
Dan ook maar meteen een verse lading Kroon sap en vers filtertje erin, zal ze leuk vinden.
Zal nog wel even duren voor ik er tijd voor heb. Binnen 10 dagen vertrekken we voor een 3 weken durende trip door Scandinavië.

Gisteren ook met de auto naar de keuring gegaan, weer goedgekeurd voor een jaar, maar wel de opmerking gekregen dat er speling zit in de rubbers van de draagarmen/silent blocks. Deze best vervangen tegen volgend jaar zei de man. Is dit ook een klus die zelf kan gedaan worden of is hier speciaal gereedschap voor nodig?
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Bij het vervangen van de carterventilatie moet inderdaad je inlaatspruitstuk eraf. Vergeet niet om de ingang in het blok (waar je het potje tegenaan monteert) even door te prikken met een tie-wrap, om te controleren of de pijp naar je carter niet dicht zit. Heeft een 960 een inlaatspruitstukpakking? Ik dacht dat die met 6 losse rubber sokken gemonteerd zit.
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Het zijn inderdaad 6 losse sokken met elk 2 aparte slangklemmen. Oprecht klemmen want er zit geen schroefdraad op maar je knelt ze eenmalig vast. Goed vast graag want je zuigt zomaar valse lucht aan en dan verzuipt de motor.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Gustaf Larson
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
Locatie: Arnhem

Leuk verhaal!
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

De inlaat kan er op 2 manieren af, schijnt allebei evenveel werk te zijn. Ofwel inderdaad die 6 rubber moffen eraf, ofwel het metalen deel wat op de motor geschroefd zit los maken, daartussen zit dan die inlaat pakking. Dan heb je dus 2 metalen stukken in handen waar die rubber moffen tussen zitten. Fotootje van het www:
Afbeelding

Zal nog niet voor meteen zijn, we zijn net 2 dagen vertrokken voor een 3 weken rondreis door Zweden en Noorwegen. Vandaag het Volvo Museum bezocht!
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”