Betrouwbaarheid 780 2.8?

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
StephanXC
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 26.11.2013 - 10:16
Locatie: Limburg

Heeft iemand op dit forum ervaring met de 780 (1987) en de V6 motor? Is het een betrouwbare wagen en wat zijn de aandachtspunten?

Zou fijn zijn als iemand mij op de weg zou kunnen helpen! Thanks alvast.
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

ik heb het serieus overwegen. Een aantal gezien en gereden. Uiteindelijk een 960 gekocht.
De V6 motor staat niet als meest betrouwbaar te boek.
Verder is roest (vooral dak en rondom ramen) een issue.
Daarnaast steken elektrische storingen regelmatig de kop op.
Hou er ook rekening mee dat sommige onderdelen heel lastig te vinden zijn.

laatste Volvo (960) verkocht
StephanXC
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 26.11.2013 - 10:16
Locatie: Limburg

Dank voor je reactie. Oei, niet aan te bevelen dus zo lees ik....

Zijn er betere alternatieven?
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24357
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

die V6 is in de 780 een stuk beter dan de oudere versie (2.7) in de 264. Volgens mij valt de betrouwbaarheid juist wel mee. Verder is roest inderdaad wel een dingetje en zijn er niet veel gemaakt waardoor onderdelen schaars kunnen zijn. Veel delen zijn specifiek, ook al lijkt het op de 700-serie, het is toch net even anders. Ze zitten, zeker voor die tijd, bomvol electronica en daar kan wel eens iets de geest geven. Destijds kostte een 780 in NL 155000 hfl, een bomvolle 760 estate kwam met moeite boven de ton uit. Dure auto's dus. Alles valt of staat met wat je met de auto wilt doen en wat je bereid bent te betalen. Het zijn erg lekkere auto's om mee te rijden en imho nog steeds een schitterend stijlvol ontwerp. Er is naast de V6 ook een 6-lijn diesel (alleen Italiaanse markt) en er zijn versies met de redblock turbo motoren, 2.0, 2.3 of 2.0 16V.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

past misschien niet bij het karakter, maar de 4-cilinder motoren zijn te prefereren.

laatste Volvo (960) verkocht
M&M
2nd Gear member
Berichten: 240
Lid geworden op: 31.08.2008 - 12:00
Locatie: Haarlemmermeer

De 780 wordt een collectors item, de prijzen lopen nu al aardig op. Niet te vergelijken met een 760 of 960. Maar let op alles is dan ook net anders dan bij de andere genoemde modellen en onderdelen (interieur, chassis) zal best een uitdaging worden.

Overigens is de gehele onderdelen voorziening van de latere Volvo's (740/760,940,960) vanuit Volvo schaars aan het worden, menig onderdeel is niet meer origineel verkrijgbaar ("bladveer" 960, (best wel essentieel onderdeel en geen alternatief (kunststof )). Voor de eerdere modellen zijn alternatieve leveranciers op de markt (P1800, 240, 144, etc).
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5

(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)

overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Kijk maar op mijn blog, dan zie je de zwakke plekjes.....ik heb nu twee 780 V6. (o jee!) De B280 die in de 780 zit is beter dan de vroegere B28. Eigenlijk ben ik van de redblocks, maar die V6 loopt zo fantastisch mooi. Als je hem netjes opwarmt voordat je gaat gassen is hij betrouwbaar. Maar je hebt een specialist nodig als sommige dingen fout gaan. Het is dus een echte liefhebbersauto, maar zeker mijn eerste gaat nooit meer weg. De tweede wordt nu eerst in de basis voor me gered (andere motor.....laswerk rond schuifdak etc.)en dan maak ik hem zelf verder af.
Laatst gewijzigd door whitehorsekart op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

mij viel ook op dat er redelijk veel exemplaren zijn die een geroeste dakplaat hebben. Schijnt te maken te hebben met de afvoer van het schuifdak wat niet optimaal functioneert. Wordt de boel van binnen vochtig en gaat roesten.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Veel schuifdaken lekken en bovendien laat de glasplaat los van het frame. Het schuifdak is specifiek voor de 780 en er is dus niet aan te komen. Op mijn blog zie je de resten van het frame na stralen, het is eigenlijk niet te redden.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

dan is het enig (mooie) alternatief - staalplaat in lassen, spuiten en hemel opnieuw bekleden.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

We zijn nog bezig met een ander alternatief, maar dat meld ik pas als het ook lukt. Mijn blauwe 780 heeft voorlopig een dak te leen van een vriend.....
Laatst gewijzigd door whitehorsekart op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20666
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Misschien kun je via de site van de 700-vereniging in contact komen met Hedwig. Dat is een oudere heer met bijna alle mogelijke informatie over 780's die geleverd zijn en nog rijden in België en Nederland.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Dank, en uiteraard ken ik Hedwig.....
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24357
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Hedwig is een wandelende 780clopedie! En een zeer warm persoon!
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Een legende in de Volvo700/900 wereld en zoals gezegd: hij weet alles van de 780...
Hierbij een artikel uit "De Tijd" , december 2016 over Hedwig:

http://freepdfhosting.com/22bd1f9e9d.pdf
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20666
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Blijft een geweldige gozer.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
oostvleteren
2nd Gear member
Berichten: 82
Lid geworden op: 27.11.2016 - 20:14

Die diesel werd ook in belgie geleverd, turbo en intercooler , ik dacht 109 pk maar is te lang geleden , heb er zelf 3 jaar mee gereden, destijds dan weer ingeruild op dan de splinternieuwe 850 glt 170 pk 20 v automaat. Die 780 diesel werd alleen geleverd met manuele 4 versnellingen en knopje op de pook voor overdrive. Zalige en exclusieve wagen
Gebruikersavatar
3rd Gear member
Berichten: 463
Lid geworden op: 16.11.2007 - 18:20
Locatie: neffenalle
Contacteer:

diesel 780 was 112 pk... maar als je de timing goed afstelde ging die naar 120 ongeveer
heb jaren met dat blok gereden
ook in een 780
zalig
nu heb ik een V6
nog zaliger
V6 koppel en de automaat passen bij het karakter van de auto
en als het moet kan 180
start altijd
heeft nog geen slag verkeerd geslagen
maar 't is geen racewagen

Heb er een vol jaar mee gereden tot mei vorig jaar
nu enkel voor het plezier
de S80 D5 rijdt nu de afstanden

is een haat-liefde verhouding

ben met 1.92m veel te groot
en nu ik 50 ben minder soepel dan 15 jaar terug toen ik de TDIC kocht
en toch...
...italian or swedish beauty? Bertone has the answer...
Tên përdu, jhamâi së rëcôbro
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”