Orginele cruise control inbouwen in 940 230FK 1997

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
tystos
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 23.12.2014 - 15:49

Beste forumleden,

Ik ben zelf helaas geen Volvo bezitter meer, (de V40 had de geest gegeven) maar ik heb toegezegd de originele cruise control in te bouwen in de 940 2.3i automaat uit 1997 van m'n schoonvader.
Nu heb ik via een specialist de volledige set kunnen bemachtigen, van rem pedaal met frame en schakelaars tot aan vacuüm slangen pomp module en bekrachtiger.
Maar alles dus zonder kabelboom. Nu is het een 940 uit 1997, zou hier de hele boom al wel voorbedraad zijn? Ook de draad vanaf de teller naar de module bijvoorbeeld? Kan dit niet wijs worden uit schema's die ik online gevonden heb. Soms zie je dan nog wel eens iets als optional staan nl.
Is trouwens de schakelaar op het rempedaal zowel een ventiel die het vacuüm onderbreekt als ook een schakelaar? Liggen hier ook al de draden voor?
Wellicht dat jullie doet uit ervaring kunnen zeggen.. Bedankt alvast!
tystos
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 23.12.2014 - 15:49

Inmiddels maar gewoon begonnen, het antwoord is ja, alles ligt er, precies waar je het verwacht. Alles inbouwen, connectoren opduikelen, insteken en het werkt. Heb veel foto's gemaakt voor diegenen die het interesseert...
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2935
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Ja, ik interesseer mij voor foto's van jouw top-karwei!!
Gebruikersavatar
Ernst64
3rd Gear member
Berichten: 455
Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
Locatie: Noord-Holland

Mooi he, inpluggen en het werkt, niks Vida, niks computer en techniek die je kan begrijpen, elke draad z'n eigen functie.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
In bestelling: EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
tystos
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 23.12.2014 - 15:49

Zoals toegezegd hierbij een een klein verslagje.. O-)

Allereerst een overzicht van de benodigde componenten in de bijlage. Die met een ster heb ik nodig gehad, de andere delen staat een kruis doorheen. Via estate service hadden we ook een rempedaal en montageframe erbij gekregen, maar dat bleek niet nodig, daarover zo meer.
Ik ben als volgt te werk gegaan:
- Eerst de kap onder de stuurkolom verwijderd, 3 dikke bouten met torx kop.
- bovenkap van stuurkolom verwijderd met TSE zelftappers, onderkap stuurkolomkap verwijderd met 2 torx boutjes.
- Kunststof schopplaat links verwijderd bij de bestuurder. (hier zit de Multi connector voor de regelaar achter(Foto))
- Standaard richtingaanwijzer hendel verwijderd met de 2 bouten en connector losnemen.
- knipperlicht hendel verwijderd, Cruise control hendel geplaatst, extra kabel met 4 polige connector doorgevoerd in dashboard.
- Van onderaf tie-rap losgemaakt waardoor connector los komt en aangesloten op de hendel connector(foto)
- Connector weer vastzetten met een tie-rap
- Regelunit op de Multi connector aangesloten en opgehangen tegen de linkerzijde van de auto onder het dashboard.
- Remschakelaar in de beugel gestoken (die dus al aanwezig bleek boven het rempedaal dus losse frame was niet nodig) en witte connector geplaatst.(foto)
- Naast de rubber doorvoer tule van de dikke bestaande draadboom door het schutbord een reserve tule doorgeprikt en vacuum leiding doorgestoken van motor ruimte door shutbord.
- Vacuüm leiding door kunststof draadgoot gelegd en weer geplaatst (foto)
- Vacuüm pomp op linker veerpoot vast gezet en vacuumleiding ingestoken (foto ontbreekt)
- Gas bedieningsrol vervangen door versie met 3 groeven dmv de 3 bouten (foto)
- Vacuum balg geplaatst rechtsonder op het inlaat spruitstuk met de bijbehorende beugel (foto)
- Kabeltjes vast gehaakt en vacuüm leiding van de balg op andere aansluiting van T-stuk op vacuüm pomp gestoken.
- Klaar en test rijden maar!
Het geheel werkte in één keer, dus operatie geslaagd..
- alle kappen in interieur weer monteren in omgekeerde volgorde.. ;)

PS. Log in om de bijbehorende foto's hier onder te kunnen zien en downloaden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door tystos op 01.01.1970 - 01:00, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2935
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Heel erg bedankt !!
ik heb mijn auto weer eens vanaf een andere kant gezien nu.....
Gebruikersavatar
gold
5th Gear member
Berichten: 1336
Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
Locatie: Roosendaal

Gaaf man
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2017 Renault Megane platine gris; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 940 LPT; citroen cactus
Lowiegie
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 30.07.2018 - 14:08

Zou dit ook kunnen voor een Volvo 740 GLE uit 1990? Hadden ze toen al cruise control als optie?

mvg
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ja! Ik heb n GLE van 90 staan met CC
Gebruikersavatar
Henk 760 Hausser
3rd Gear member
Berichten: 280
Lid geworden op: 09.03.2006 - 20:46
Locatie: Epe

Tystos: heb je nog zo,n los beugeltje waar de vacuüm schakelaar in gaat ? Mijn 83 er 760 heeft de gaten voor de popnagels al wel in het frame zitten maar de beugels zitten er niet op .( 2 stuks)
Ik wou ze graag van jou overnemen als jij ze over hebt.
Groeten ûût Epe
De Dalhaussertjes
Volvo 760 GLE Hausser 1982
";Slurpje";
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”