Mijn 940 2.3 LPT Nordic+

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2956
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

De LPT naar HPT laten veranderen in 2002 door SCT in Kungälv.
Inderdaad aanmerkelijk zuiniger bij weinig 'gaspedaal' en sneller bij meer
maar: tot 2500 minder koppel.
Enkele jaren geleden bij een onderhoudsbeurt nog eens even terug laten zetten:
dat wil je echt niet meer.....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 220
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

Daar heb je bij het plaatsen van een MBC geen last van. Trekkracht tot 2000 rpm blijft hetzelfde als zonder MBC omdat de turbo pas vanaf 2000 rpm opspoelt. Die Zweedse kit bevat meer aanpassingen en zet ook veel in op zuiniger rijden, dat levert een MBC niet echt op omdat je vaker het pedaal dieper intrapt vanwege die zalige versnelling. Een MBC plaatsen is in verhouding een goedkope vorm van turnen en kun je binnen 3 minuten weer verwijderen mocht deze niet bevallen. Het telkens opnieuw afstellen van een MBC heb ik niet meegemaakt. Het kan voorkomen dat de afstelling verloopt,dit merk je vanzelf of meet je tijdens het rijden als je een turbodrukmeter inbouwt. Opnieuw afstellen is niet moeilijk en binnen een kwartier te doen. Het hangt ook van het type MBC af. Je moet de metalen soort met het stalen kogeltje hebben die kent vrijwel geen verloop.
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47
Gebruikersavatar
Polar334
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 01.01.2010 - 16:32
Locatie: In de CTR van EHEH

Lang weekend naar Zeeland met de 940; heerlijke vakantieauto!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
C70 T5 Geartronic Summum 2006
V70 2.4 Classic 2007
V60 D4 Summum 2012
XC90 D5 AWD Geartronic 2006
V70 T4 Powershift LE MY 2012
V70 D5 AWD Geartronic Four-C Summum 2007
V70 D5 Geartronic 2004
V70 T5 Geartronic 2001
940 Polar Nordic 2.3 MY 1998
240 Polar 2.3 1992
480 Turbo 1987
480 ES 1986
C30BlackStone
3rd Gear member
Berichten: 448
Lid geworden op: 24.05.2014 - 10:40
Locatie: Amersfoort

Veel ruimte en comfort!
Laatst gewijzigd door C30BlackStone op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscription Electric Silver Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Flame Metallic Red | Volvo S90 T5 Inscription Electric Silver Metallic | Volvo XC40 Recharge ER Ultimate 2024 | Volvo EX30 Ultra ER |
HarroJansen

Polar334 schreef: Lang weekend naar Zeeland met de 940; heerlijke vakantieauto!
Heerlijk zo'n weekend in Brouwershaven.
Laatst gewijzigd door HarroJansen op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Polar334
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 01.01.2010 - 16:32
Locatie: In de CTR van EHEH

Ruimte en comfort klopt helemaal! Heerlijk met twee kinderen op de achterbank en een Labrador achterin.

Het is idd Brouwershaven
C70 T5 Geartronic Summum 2006
V70 2.4 Classic 2007
V60 D4 Summum 2012
XC90 D5 AWD Geartronic 2006
V70 T4 Powershift LE MY 2012
V70 D5 AWD Geartronic Four-C Summum 2007
V70 D5 Geartronic 2004
V70 T5 Geartronic 2001
940 Polar Nordic 2.3 MY 1998
240 Polar 2.3 1992
480 Turbo 1987
480 ES 1986
Gebruikersavatar
Polar334
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 01.01.2010 - 16:32
Locatie: In de CTR van EHEH

De motor loopt al een tijdje niet regelmatig en als de motor op bedrijfstempratuur is, gaat het stationair toerental naar 1500 rpm. Vandaag de oorzaak ontdekt; een lekke pakking van het inlaatspruitstuk. Pakking is besteld...
C70 T5 Geartronic Summum 2006
V70 2.4 Classic 2007
V60 D4 Summum 2012
XC90 D5 AWD Geartronic 2006
V70 T4 Powershift LE MY 2012
V70 D5 AWD Geartronic Four-C Summum 2007
V70 D5 Geartronic 2004
V70 T5 Geartronic 2001
940 Polar Nordic 2.3 MY 1998
240 Polar 2.3 1992
480 Turbo 1987
480 ES 1986
Gebruikersavatar
Polar334
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 01.01.2010 - 16:32
Locatie: In de CTR van EHEH

Pakking van het inlaatspruitstuk is vandaag vervangen. De motor loopt weer mooi rond. Helaas is het probleem van het het hoge stationair toerental niet helemaal weg. Bij een koude motor draait hij 550 rpm en bij een warme 1100 rpm. Iemand een idee wat dit zou kunnen veroorzaken?
C70 T5 Geartronic Summum 2006
V70 2.4 Classic 2007
V60 D4 Summum 2012
XC90 D5 AWD Geartronic 2006
V70 T4 Powershift LE MY 2012
V70 D5 AWD Geartronic Four-C Summum 2007
V70 D5 Geartronic 2004
V70 T5 Geartronic 2001
940 Polar Nordic 2.3 MY 1998
240 Polar 2.3 1992
480 Turbo 1987
480 ES 1986
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Je kunt beginnen met de CIS klep schoon te maken en te smeren. De computer regelt het stationnair tot 550 toeren en de CIS klep moet de rest doen, dus tot 800 t/m.
Hij zit onder je inlaatspruitstuk, slangen eraan en een electrisch contact.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Polar334
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 01.01.2010 - 16:32
Locatie: In de CTR van EHEH

Bedankt! Ik ga ermee aan de slag.
C70 T5 Geartronic Summum 2006
V70 2.4 Classic 2007
V60 D4 Summum 2012
XC90 D5 AWD Geartronic 2006
V70 T4 Powershift LE MY 2012
V70 D5 AWD Geartronic Four-C Summum 2007
V70 D5 Geartronic 2004
V70 T5 Geartronic 2001
940 Polar Nordic 2.3 MY 1998
240 Polar 2.3 1992
480 Turbo 1987
480 ES 1986
Gebruikersavatar
Polar334
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 01.01.2010 - 16:32
Locatie: In de CTR van EHEH

De motor loopr weer top! Blijkbaar is de ECU zelflerend. Omdat ik een tijdje met een lekke inlaatspruitstukpakking (vacuum niet optimaal) heb gereden, heeft de ECU zelf aanpassingen gemaakt. Nadat het inlaatspruitstuk weer dicht was, had de ECU nog wel de “aangepaste” settings. Daardoor draaide de motor, na reparatie, nog steeds niet optimaal. De ECU is gereset en hij loopt weer als een zonnetje
C70 T5 Geartronic Summum 2006
V70 2.4 Classic 2007
V60 D4 Summum 2012
XC90 D5 AWD Geartronic 2006
V70 T4 Powershift LE MY 2012
V70 D5 AWD Geartronic Four-C Summum 2007
V70 D5 Geartronic 2004
V70 T5 Geartronic 2001
940 Polar Nordic 2.3 MY 1998
240 Polar 2.3 1992
480 Turbo 1987
480 ES 1986
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Mooi zo! Je kunt hem ook resetten door de accu een tijdje los te koppelen. Dan gaat hij opnieuw inleren..
Laatst gewijzigd door whitehorsekart op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Polar334
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 01.01.2010 - 16:32
Locatie: In de CTR van EHEH

Klopt; zo is het ook gedaan!
C70 T5 Geartronic Summum 2006
V70 2.4 Classic 2007
V60 D4 Summum 2012
XC90 D5 AWD Geartronic 2006
V70 T4 Powershift LE MY 2012
V70 D5 AWD Geartronic Four-C Summum 2007
V70 D5 Geartronic 2004
V70 T5 Geartronic 2001
940 Polar Nordic 2.3 MY 1998
240 Polar 2.3 1992
480 Turbo 1987
480 ES 1986
Gebruikersavatar
Polar334
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 01.01.2010 - 16:32
Locatie: In de CTR van EHEH

Ik heb een set orginele Volvo verstralers liggen. Deze week heb ik de orginele bijbehorende schakelaar op ebay kunnen kopen. Ik mis echter nog een orginele montageset. Als iemand zo’n set te koop weet, dan hoor ik het graag! Mag uiteraard een gebruikte set zijn van een sloopauto.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
C70 T5 Geartronic Summum 2006
V70 2.4 Classic 2007
V60 D4 Summum 2012
XC90 D5 AWD Geartronic 2006
V70 T4 Powershift LE MY 2012
V70 D5 AWD Geartronic Four-C Summum 2007
V70 D5 Geartronic 2004
V70 T5 Geartronic 2001
940 Polar Nordic 2.3 MY 1998
240 Polar 2.3 1992
480 Turbo 1987
480 ES 1986
Gebruikersavatar
Polar334
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 01.01.2010 - 16:32
Locatie: In de CTR van EHEH

De 940 heb ik ingeruild op een V70 D5 AWD Geartronic FOUR-C Summum uit 2007.
Over twee weken kan ik de V70 ophalen en staat de 940 te wachten op een nieuwe eigenaar.
Alle 940 spullen die ik over heb, staan op MP.

Groet
C70 T5 Geartronic Summum 2006
V70 2.4 Classic 2007
V60 D4 Summum 2012
XC90 D5 AWD Geartronic 2006
V70 T4 Powershift LE MY 2012
V70 D5 AWD Geartronic Four-C Summum 2007
V70 D5 Geartronic 2004
V70 T5 Geartronic 2001
940 Polar Nordic 2.3 MY 1998
240 Polar 2.3 1992
480 Turbo 1987
480 ES 1986
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”