Mijn 940 2.3 LPT Nordic+

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Gebruikersavatar
Polar334
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 01.01.2010 - 16:32
Locatie: In de CTR van EHEH

Ja dat was het idee. Ik merk nu al verschil met de nieuwe chips. Nu het filterhuis wisselen en K&N filter plaatsen om te kijken wat dat voor verschil oplevert. Daarna de turbodruk. Dat gaat écht het verschil maken. Niet dat ik hard wil optrekken of hoge snelheden wil kunnen halen, maar in het huidige verkeer vind ik het standaard vermogen van de LPT uitvoering wat mager.
Laatst gewijzigd door Polar334 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
C70 T5 Geartronic Summum 2006
V70 2.4 Classic 2007
V60 D4 Summum 2012
XC90 D5 AWD Geartronic 2006
V70 T4 Powershift LE MY 2012
V70 D5 AWD Geartronic Four-C Summum 2007
V70 D5 Geartronic 2004
V70 T5 Geartronic 2001
940 Polar Nordic 2.3 MY 1998
240 Polar 2.3 1992
480 Turbo 1987
480 ES 1986
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Je vraagt ervaringen:
Niet met 0,8 wel met 0,6 en vooral die andere wastegate,
die pas gaat 'werken' bij 2300 rpm: turbogat dus.
Van LPT naar HPT laten ombouwen in Kungälv Zweden bij Scandinavian Car Tuning in 2002.
Een aanmerkelijk verschil. (ook zo'n 15% zuiniger bij normaal gebruik)
Ooit nog eens even terug laten zetten (voor het 'hoe was het' gevoel) maar dat wil je niet meer meemaken.....

Voor caravangebruik:
iets minder koppel bij wegtrekken
maar als je al 90 rijdt en je wil inhalen,
dan zit voor je het weet heel snel boven de 3-cijfers.
Laatst gewijzigd door mees op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20610
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik had ooit tijdelijk een 940 B200FT automaat. Ook 165 pk en die wilde best vooruit. Maar inderdaad pas vanaf 2500 toeren. Toch hebben we niet het gevoel gehad dat het niet ging lukken met de caravan aan de haak. Sterker nog, in 2006 reden we ergens in Denemarken "gewoon" weg op ongeveer 20% helling. Voordeel van een automaat, volgens mij.
Laatst gewijzigd door Msuidgeest op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Polar334
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 01.01.2010 - 16:32
Locatie: In de CTR van EHEH

Bedankt voor het delen van de ervaringen! Ik denk zelf ook dat iets extra vermogen/koppel wel prettig zal zijn. Ik ga eerst het filterhuis van een HPT 940 monteren met K&N filter en dan waarschijnlijk de waste gate actuator vervangen door een 0,8 bar versie. Met een MBC is het goedkoper te organiseren, maar het schijnt dat je regelmatig moet bijstellen/afstellen.
C70 T5 Geartronic Summum 2006
V70 2.4 Classic 2007
V60 D4 Summum 2012
XC90 D5 AWD Geartronic 2006
V70 T4 Powershift LE MY 2012
V70 D5 AWD Geartronic Four-C Summum 2007
V70 D5 Geartronic 2004
V70 T5 Geartronic 2001
940 Polar Nordic 2.3 MY 1998
240 Polar 2.3 1992
480 Turbo 1987
480 ES 1986
Gebruikersavatar
Polar334
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 01.01.2010 - 16:32
Locatie: In de CTR van EHEH

De stof van de bestuurdersstoel wordt op een paar plaatsen dun. Ik zit te denken aan stoelhoezen. Reproductie van de orginele R-Sport stoelhoezen. Ze worden gemaakt in Noorwegen voor 4300 NOK. Heeft iemand hier ervaring mee?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
C70 T5 Geartronic Summum 2006
V70 2.4 Classic 2007
V60 D4 Summum 2012
XC90 D5 AWD Geartronic 2006
V70 T4 Powershift LE MY 2012
V70 D5 AWD Geartronic Four-C Summum 2007
V70 D5 Geartronic 2004
V70 T5 Geartronic 2001
940 Polar Nordic 2.3 MY 1998
240 Polar 2.3 1992
480 Turbo 1987
480 ES 1986
Gebruikersavatar
Polar334
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 01.01.2010 - 16:32
Locatie: In de CTR van EHEH

Bij het filterhuis zijn alle klemmen afgebroken en vervangen door parkers. Daarom vandaag ander filterhuis gemonteerd uit een HPT. De verschillen tussen het filterhuis van een LPT en een HPT:
1. Aanzuigopening HPT aan zijkant filterhuis in rechtervoorscherm, bij de LPT aan de voorkant van het filterhuis. Openingen zijn even groot.
2. Filterhuis HPT heeft TURBO opschrift.

Ik heb het filterhuis orgineel gelaten en merk geen verschil. Ik vraag me af waarom Volvo deze verschillende filterhuizen voor de LPT en HPT heeft bedacht. K&N filter is nog niet binnen; misschien dat dat verschil gaat opleveren.

De chip set geeft wel een merkbaar verschil; de motor pikt merkbaar soepeler op vanuit de lagere toeren.

In principe is de motor klaar voor wat hogere turbodruk. Ik heb een wastegate actuator met een veerdruk van 0.8 bar besteld.

To be continued.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
C70 T5 Geartronic Summum 2006
V70 2.4 Classic 2007
V60 D4 Summum 2012
XC90 D5 AWD Geartronic 2006
V70 T4 Powershift LE MY 2012
V70 D5 AWD Geartronic Four-C Summum 2007
V70 D5 Geartronic 2004
V70 T5 Geartronic 2001
940 Polar Nordic 2.3 MY 1998
240 Polar 2.3 1992
480 Turbo 1987
480 ES 1986
Gebruikersavatar
Polar334
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 01.01.2010 - 16:32
Locatie: In de CTR van EHEH

K&N filter vandaag geplaatst. Motor pikt wat beter op vanuit lagere toeren. Doordat het nieuwe luchtfilterhuis de lucht nu uit het rechtervoorscherm aanzuigt, hoor je dat goed bij het schakelen. Nu nog even wachten op de waste gate actuator.
C70 T5 Geartronic Summum 2006
V70 2.4 Classic 2007
V60 D4 Summum 2012
XC90 D5 AWD Geartronic 2006
V70 T4 Powershift LE MY 2012
V70 D5 AWD Geartronic Four-C Summum 2007
V70 D5 Geartronic 2004
V70 T5 Geartronic 2001
940 Polar Nordic 2.3 MY 1998
240 Polar 2.3 1992
480 Turbo 1987
480 ES 1986
Gebruikersavatar
Polar334
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 01.01.2010 - 16:32
Locatie: In de CTR van EHEH

Vandaag weer een (zeldzame) accessoire toegevoegd. Orginele Volvo 940 zonneschermen voor de achterportieren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
C70 T5 Geartronic Summum 2006
V70 2.4 Classic 2007
V60 D4 Summum 2012
XC90 D5 AWD Geartronic 2006
V70 T4 Powershift LE MY 2012
V70 D5 AWD Geartronic Four-C Summum 2007
V70 D5 Geartronic 2004
V70 T5 Geartronic 2001
940 Polar Nordic 2.3 MY 1998
240 Polar 2.3 1992
480 Turbo 1987
480 ES 1986
Gebruikersavatar
Polar334
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 01.01.2010 - 16:32
Locatie: In de CTR van EHEH

Vandaag een instrumentenpaneel met Turbodrukmeter in de toerenteller gemonteerd. Deze zit standaard in de HPT uitvoering. Daarmee is de auto helemaal op HPT standaard gebracht (HPT filterhuis had ik al gemonteerd). De turbodruk verhogen is de laatste stap en dat staat binnenkort op het programma.

Omdat het instrumentenpaneel toch eruit was, zijn meteen alle lampjes vervangen. Deze waren niet defect, maar wel zwart geowrden. De lichtopbrengst in het paneel is nu weer veel beter; wat een verschil!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
C70 T5 Geartronic Summum 2006
V70 2.4 Classic 2007
V60 D4 Summum 2012
XC90 D5 AWD Geartronic 2006
V70 T4 Powershift LE MY 2012
V70 D5 AWD Geartronic Four-C Summum 2007
V70 D5 Geartronic 2004
V70 T5 Geartronic 2001
940 Polar Nordic 2.3 MY 1998
240 Polar 2.3 1992
480 Turbo 1987
480 ES 1986
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20610
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Leuke topic. Heb zelf een 2 liter turbo gehad en een vroege 2,3 op gas. Heerlijk in gereden en nogal een verschil met een Audi 80 B5: meer ruimte en achterwielaandrijving.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Polar334
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 01.01.2010 - 16:32
Locatie: In de CTR van EHEH

Thx!

De 2 liter Turbo (155 pk?) had waarschijnlijk ook een turbodrukmeter.
C70 T5 Geartronic Summum 2006
V70 2.4 Classic 2007
V60 D4 Summum 2012
XC90 D5 AWD Geartronic 2006
V70 T4 Powershift LE MY 2012
V70 D5 AWD Geartronic Four-C Summum 2007
V70 D5 Geartronic 2004
V70 T5 Geartronic 2001
940 Polar Nordic 2.3 MY 1998
240 Polar 2.3 1992
480 Turbo 1987
480 ES 1986
Gebruikersavatar
Polar334
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 01.01.2010 - 16:32
Locatie: In de CTR van EHEH

Omdat de stoffen bekleding van de bestuurdersstoel slijtage begon te vertonen heb ik even overwogen om R-Sport stoelhoezen te kopen (deze worden in Noorwegen op bestelling gemaakt), maar omdat ik tegen een mooi lederen interieur aanliep toch voor die optie gekozen. Gelukkig ook een bijpassend geïntgegreerd kinderzitje erbij gevonden. Ik ben zelf erg tevreden met deze upgrade.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
C70 T5 Geartronic Summum 2006
V70 2.4 Classic 2007
V60 D4 Summum 2012
XC90 D5 AWD Geartronic 2006
V70 T4 Powershift LE MY 2012
V70 D5 AWD Geartronic Four-C Summum 2007
V70 D5 Geartronic 2004
V70 T5 Geartronic 2001
940 Polar Nordic 2.3 MY 1998
240 Polar 2.3 1992
480 Turbo 1987
480 ES 1986
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2194
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

ziet er ook netjes uit, zeg !!!! prachtig.
zo toch weer een "deftige" wagen, toch?
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8111
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Wat zijn dit toch echt klasse auto's he, puur Volvo gevoel hier.

Ooit had ik gezworen dat ik een 940 of 960 zou rijden, maar het is er (nog) niet van gekomen
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
Polar334
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 01.01.2010 - 16:32
Locatie: In de CTR van EHEH

Zojuist het leer met Gliptone cleaner en conditioner behandeld. Ziet er weer top uit en ruikt weer nieuw.
C70 T5 Geartronic Summum 2006
V70 2.4 Classic 2007
V60 D4 Summum 2012
XC90 D5 AWD Geartronic 2006
V70 T4 Powershift LE MY 2012
V70 D5 AWD Geartronic Four-C Summum 2007
V70 D5 Geartronic 2004
V70 T5 Geartronic 2001
940 Polar Nordic 2.3 MY 1998
240 Polar 2.3 1992
480 Turbo 1987
480 ES 1986
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20610
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

BlackcurrantV70 schreef: Wat zijn dit toch echt klasse auto's he, puur Volvo gevoel hier.

Ooit had ik gezworen dat ik een 940 of 960 zou rijden, maar het is er (nog) niet van gekomen
Met een budget van E 3000 kom je een heel eind ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Polar334
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 01.01.2010 - 16:32
Locatie: In de CTR van EHEH

Er staan een paar 940's te koop met net iets boven de 100.000 km op de teller. Daar wordt wel rond de €10.000 voor gevraagd...
C70 T5 Geartronic Summum 2006
V70 2.4 Classic 2007
V60 D4 Summum 2012
XC90 D5 AWD Geartronic 2006
V70 T4 Powershift LE MY 2012
V70 D5 AWD Geartronic Four-C Summum 2007
V70 D5 Geartronic 2004
V70 T5 Geartronic 2001
940 Polar Nordic 2.3 MY 1998
240 Polar 2.3 1992
480 Turbo 1987
480 ES 1986
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Netjes!

Heb ook zojuist een 940 LPT gekocht uit 1998.

Hoe was jij van plan de turbo druk omhoog te brengen?
De turbo is voorzien van een niet stelbare waste gate. Je kan er niks aan stellen dus. Of wil je een andere turbo gaan plaatsen. Ik ben bang dat je dan ook andere injectoren nodig hebt.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 220
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

Arjan; Om de turbodruk eenvoudig omhoog te krijgen kun je een MBC plaatsen (=Manual Boost Controller). Voor ongeveer 5 tientjes plaats je dit ventieltje en stelt mbv een drukmeter (bijv. fietspomp met metertje) de druk op bijv. 0,65 bar in. Op die druk zet je de MBC vast, je fopt als het ware je turbo. Dit levert zo'n 30 pk extra op, dus kom je met een LPT op 165 pk. Zo maak je van je LPT feitelijk een HPT.
Vooral in combinatie met een automaat trekt dit lekker vlot op. Onder de 2000 toeren doet de turbo nauwelijks iets en rijd je zuiniger, vanaf 2000 rpm komt de turbo er in. Ik rijd er zelf al een poos mee rond, erg prettig met vlot inhalen op een 80 km of even snel invoegen op de snelweg. De duw in de rug is voelbaar.
Sommigen stellen de MBC op bijv. 0,85 bar in, dat levert nog meer pk's op, maar pas dan wel op dat je je koppakking er niet door blaast.
Wil je nog verder "tunen", dan kun je bijv. blabla chip plaatsen (ander geprogrammeerd motormanagement computer), grotere injectoren, andere turbo, luchtfilteraanpassing etc.. Op het forum van turbotricks is hier vast meer over te vinden.
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47
Gebruikersavatar
Polar334
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 01.01.2010 - 16:32
Locatie: In de CTR van EHEH

De aanpassingen die ik gedaan heb:
- Luchtfilterhuis van HPT (herkenbaar aan Turbo opschrift) gemonteerd. Deze zuigt de lucht uit het zijscherm aan ipv uit de motorruimte. De lucht is daardoor iets kouder.
- K&N luchtfilter geplaatst.
- Ontstekingscomputer vervangen door versie waarvan de chip eenvoudig te vervangen is. Vanwege de goudkleurige behuizing ook wel "goldbox" genoemd.
- Ontstekingscomputer van andere chip voorzien.
- Inspuitingscomputer van andere chip voorzien.
- Toerenteller met turbodrukmeter uit HPT gemonteerd.
- Turbodruk naar 0.8 bar dmv andere wastegate actuator (moet nog gebeuren).

Ik heb zelf geen ervaring met een MBC om de turbodruk te verhogen. Ik heb me laten vertellen dat een MBC regelmatig bijgesteld moet worden. Misschien zijn er andere ervaringen hier op het forum? Bij een andere wastegate actuator heb je dat iig niet. Ik heb €75 betaald voor een andere nieuwe WGA. Zodra deze geplaatst is zal ik de ervaring delen op het forum.
C70 T5 Geartronic Summum 2006
V70 2.4 Classic 2007
V60 D4 Summum 2012
XC90 D5 AWD Geartronic 2006
V70 T4 Powershift LE MY 2012
V70 D5 AWD Geartronic Four-C Summum 2007
V70 D5 Geartronic 2004
V70 T5 Geartronic 2001
940 Polar Nordic 2.3 MY 1998
240 Polar 2.3 1992
480 Turbo 1987
480 ES 1986
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”