Roest onder roofrail

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

945-LE, 1998, 366.000km, 2e eigenaar sinds 2002.
Ontdekte een half jaar geleden (2013 gepost dit bericht) roest net naast de pakking tussen dak en roofrail. Weggeschrapt en Novorex aangebracht. Natuurlijk zit er meer ellende dan alleen het zichtbare. Zie foto: nog net op tijd voordat er lekkage zou komen !!
Ook van achter de achter-kentekenplaat was wat oppervlakkige aantasting.
Verder technisch een trouwe auto....

banden om de 80.000km (waarvan 20.000km met caravan 1550kg
remmen meer dan 100.000km
uitlaat elke 150.000km
accu elke 6 jaar
Beurten en (extra) onderhoud:

voorste keerring lekte bij 130.000km
boven- en onder hydrauliek van koppelingpedaal lek/vervangen bij 120.000km
Koppeling gaf 'bekende' piep (ook bij 245 gehad). Hele set vervangen bij 150.000km
Rubbers van de voorophanging bij 150.000km vervangen door die 'paarse' dingen: aanmerkelijke strakkere wegligging.
kathalysator bij 280.000km (benadering)
Radiator verstopt/lek bij 280.000km
& na hete Pyreneën (hellingen >15%, mét caravan): pakkingen bij blok-uitlaatspruitstuk lek. (gaf wat meer geluid / thuis vervangen)
Airco-onderhoud elke 2 jaar: okee gebleven maar jan.2014 na gasmeting: lekke slang. Gerepareerd.
Preventief nieuwe koppakking bij 300.000km beurt.
Rechtsvoor ABSsensor vervangen
Nivomats na 220.000km slapper en vervangen bij 240.000km
mei 2014: beurt (incl distrireem & Vsnaren) en APK van: geen enkel afkeurpunt
mei 2015: beurt en APK: bestuurdersveiligheidsgordel vervangen wegens slijtage.
okt 2015: de Vsnaar voor de water- en stuurbekrachtigingspomp liep eraf. ANWB repareerde ter plaatse.
mei 2016: nieuwe uitlaatset, airco condensor, nivomats en stuurkogels. km:395.000
nov 2016: nieuwe accu.
mei 2017: uitlaatpijp motor>katalysator, achterveren, 2 slangetjes onder motor voor de koeling, ankerplaten voorremmen, remblokken voor, 2 zomerbanden, 4 winterbanden, claxon (schor, hees en zacht); linksvoor ABSsensor vervangen.
mei 2018: beurt & apk 420.000km: niets! okt 2018: nieuwe luchtmassameter
jan 2019: nieuwe bougies. Koude start stationair loopt niet lekker: iets met de computer; laten we. Mogelijk luchtmassameter niet in orde..
dynamo koolborstels bleven hangen > reparateur.
feb 2019: remcilinder RV vast: schijven, blokken en remklauwen L&R. Mei: beurt en APK: niets
jan 2020: soms valt spontaan de motor elektrisch stil. Na 5 minuten wachten kan je weer starten. Na tjutteren aan stekker-luchtmassameter, geen last meer.
juni 2020: beurt, distririem & 3x V-snaren. Helaas uitlaatgaslekkage direct na turbo > pijp. Heftige reparatie.....(afgebroken tapeinden uitboren)

kmstand juni 2020 = 447.000 en rijdt als een zonnetje, met af en toe een buitje.

De historie van onze andere Volvo:
viewtopic.php?t=83192&page=fst_unread&h ... =v70xc;usa
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door mees op 06.06.2020 - 16:25, 27 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27008
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Was die roest bij alleen dit bevestigingspunt of waren de andere punten ook al geroest?
Mooie auto overigens!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Eigenlijk alleen links midden. Hoewel rechts midden enige 'verkleuring' gaf en ook behandeld wordt nu. Overige 4 steunpunten nog gaaf.
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Da's voor het eerst dat ik dat zie!
Gek, ik dacht dat die 940's (zoals die van mij) eigenlijk niet roesten. (mijn 780 roest wel...) Misschien een fout geweest bij montage van de roofrails?
Mooie auto en erg gave kleur: je hebt er vast nog lang plezier van!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
MU
5th Gear member
Berichten: 1023
Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
Locatie: Zuid-Holland

Mooie wagen! Inderdaad vreemd. Gelukkig nu veilig gesteld :)
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 Afbeelding
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

ik denk dat die rails later zijn gemonteerd?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Ik heb het ook al is gezien bij een 97er estate.
RVL
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 31.03.2009 - 15:14
Locatie: Prinsenbeek

Vaak ontstaat er roestvorming als de inbusboutjes niet goed worden aangedraaid en er water tussen het rubber voetje en het dak blijft staan. De roest zo goed mogelijk verwijderen en dan plamuren en lakken.
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Roest volledig weg slijpen en dan netjes een nieuw plaatje staal er in lassen. Anders krijg je vanzelf weer het zelfde.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
Stinos
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 07.07.2012 - 20:05
Locatie: Odijk

Nette wagen zeg! Tof om de onderhoudshistorie terug te lezen. Dit ontbreekt bij mij helaas!
Be safe instead of sexy, buy VOLVO :')
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

april 2021 459.030km jaarbeurt en apk. Niets extra's, gelukkig. (ja een lampje en een vacuümslangetje van een paar euro)
En..... de motor valt de laatste 2 maanden niet meer stil waarbij je moet wachten of met de LLM stekker moet uit/in steken maar geeft om de gemiddeld 800km een stilvallend-hikje van 1 a 2 seconden en loopt daarna gewoon weer, alsof er niets gebeurd is.
Het zij zo......
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

mees schreef: 26.11.2013 - 16:43 Eigenlijk alleen links midden. Hoewel rechts midden enige 'verkleuring' gaf en ook behandeld wordt nu. Overige 4 steunpunten nog gaaf.
mmhm, de rechts-midden verkleurt meer dan gewenst.
Gekit, voor zover dat nog helpt om eventuele ontstane gaatjes te dichten (tegen inregenen)
De auto moet nog 1 jaar woon-werkverkeer doen...... dan kan/moet hij verkocht zijn wegens de AOW-gerechtigde leeftijd.

Deze zomer nog vervangen:
-- krukas-sensor
-- brandstofpomp-relais (de ellende van de stilvallende motor is voorbij)

november zojuist:
-- draadbreuk gesoldeerd kort na de achteruitrij-schakelaar (bij de versnellingsbak), incl. die schakelaar. (die het dus eigenlijk niet was)
-- nieuwe accu. Hij startte al wat trager de laatste weken; voor de winter wel fijn. Vorige accu was pas 5 jaar.
De elektrische raambediening staat altijd onder 12V; lang geleden om laten zetten
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Kitten helpt alleen tegen inwateren. Stukje wegslijpen en nieuw stukje inlassen en verven zou misschien een beter idee zijn. De auto gaat ook een keer verkocht worden ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Zeker weten, beter idee.
De vorige keer (zie de start van dit topic) liep ik al financieel leeg.
Bij verkoop worden de minpunten verrekend :)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

mees schreef: 17.11.2021 - 21:30
De vorige keer (zie de start van dit topic) liep ik al financieel leeg.
Bij verkoop worden de minpunten verrekend :)
soms is een auto ook gewoon klaar met zn werkzame leven......echt het komt voor ook bij Volvo schijnt :-D
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Zojuist glansrijk door de APK !
Met uiteraard weer een beurt :)
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dat mag toch ook wel na pas 24 jaar ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

MEES gefeliciteerd...Goed gedaan kerel/
ik begrijp dat je een andere eigenaar gaat zoeken die verder gaat met vertroetelen van deze iconische Volvo. Ik weet nog m.n eerste 945...trots trots.... mooi geluid onder de kap......net wat langzamer in de straat rijden.. :lol:
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

En toen gaf de uitlaat een Italiaans geluidje.
Jammer, zo net een paar maanden voor de verkoop maar fijn voor de toekomstige eigenaar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Wat een eenvoud die ophanging. Dat waren nog eens tijden.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”