Pagina 1 van 1

Volvo 960 achteruitrij lichten

Geplaatst: 02.10.2008 - 19:03
door Sjaap
Heeren,

Mijn 'nieuwe' 960 estate '95 heeft een kuurtje. De achteruitrij lichten werken niet.
Nou kunnen het 3 dingen zijn.
Lamp
Zekering
Schakelaar

Te beginnen met de zekering, maar nu is de ownersmanual in het italiaans...dus behalve de zekeringen voor de centrale deur. en de airco kan ik vinden maar dan houd t echt op...!
Welk zekering nummer is het?

Geplaatst: 02.10.2008 - 19:07
door Sjaap
Ohja, de stoelverwarming werkt ook niet...maar dat schijnt een kwaal te zijn dus ga eerst even zoeken...maar reacties mogen alvast natuurlijk ;)
Foto's van de slee post ik later wel even.

Geplaatst: 02.10.2008 - 23:25
door Fat Rat
stoelverwarmingen overlijden inderdaad geregeld...

weet niet of het een automaat is, maar bij mij moet ik de automaatpook goed naar voren duwen voordat de achteruitrijverlichting(scrabble anyone??) het doet.

ik zou het ook zo niet weten welke zekering het is, maar je zou ze evt allemaal na kunnen lopen en kijken of er eentje door gefikt is.

Geplaatst: 02.10.2008 - 23:48
door RaoulC
Kijk eensrond op http://www.brickboard.com/RWD/index.htm ... show_all=1 misschien vind je daar een schema wat je verder helpt. Sowieso een goed forum om rond te neuzen voor zaken als deze.

Geplaatst: 03.10.2008 - 11:06
door piet22
Op de website van Volvo USA vind je de owners manual van een 960 uit 1997:
http://apps.volvocars.us/ownersdocs/199 ... 60_000.htm
De zekeringen staan beschreven in hoofdstuk 6.

De schakelaar zit op de versnellingsbak en wil ook nog wel eens haperen. Zie dit artikel op de site van de volvo700 vereniging (om te kunnen lezen moet je eerst registreren):
http://www.volvo700vereniging.nl.http-l ... node/10649

Geplaatst: 03.10.2008 - 11:19
door Walter
als je de schakelaar eruit haalt en goed schoonmaakt dan doet ie het soms weer

Geplaatst: 03.10.2008 - 21:56
door Sjaap
Bedankt voor de reacties! De zekeringen zijn voor L en R dus, kleine kans dat:
-Beide lampen stuk zijn
-Beide zekeringen stuk zijn
-Een combinatie van beide

Dus ik bestel een nieuwe schakelaartje. Kan mooi bij t lijstje op.

Maarre, die stoelverwarming...zijn die fubar of nog wat aan te doen? Het zit erop dus t moet werken, wat mij betreft.

Geplaatst: 03.10.2008 - 22:01
door Fat Rat
stoelverwarming kan ook meerdere dingen zijn, zoals zekeringen, thermostaat onder de stoel, kabel breuk of gewoon matjes die stuk zijn in de zittingen....

Geplaatst: 03.10.2008 - 22:09
door Sjaap
Hmm, is er een how-to oid voor dat probleem? Heb er inmiddels naar gezocht maar meer dan "werkt niet" kwam ik niet tegen.

Geplaatst: 03.10.2008 - 22:36
door Fat Rat
stoelverwarming?? tjsa proberen, ik heb het bij mijn vorige wagen na wat gepruts met bedrading en nameten van stoelen maar opgegeven....
Mijn huidige bolide heeft gelukkig werkend op bestuurders stoel, moet nog uitvinden of bijrijder het ook doet....

Geplaatst: 12.10.2008 - 10:37
door Sjaap
Hm, gisteren de bestuurders gordelvanger vervangen, waarvoor de gehele stoel even los moest. Dus van de gelegenheid gebruik gemaakt de stoelverwarming te checken.
Conclusie:
Bedrading bestuurdersstoel was los, alle kabels naar het groene kastje (volgens mij temp. besturing, 2 dikke kabels en een dunne stuurkabel vermoed ik) hingen er los bij. DIt was moeilijk te fixen in de beschikbare tijd, dus dat even gelaten voor wat het was. Bijrijdersstoel het groene kastje uitgewisseld met die van de best.stoel. Eventjes het vermoeden gehad dat de zitting warm werd. Maar helaas...
Heb zo'n vermoeden dat het niet gaat werken zonder de zittingen los te maken en de matjes te vervangen.

Geplaatst: 13.10.2008 - 00:31
door Mathy
Hallo Foristi

Bij de 940 komt de bedrading voor de schakelaar (achteruit) onder de asbak omhoog, loopt dan onder de zekeringenbak (die bij de 960 op een andere plek zit) door. Van daar gaat ie waarschijnlijk via de onderkant van het dashboard (daar waar veel schakelaar (kunnen) zitten) naar de A-stijl. Vandaar uit loopt ie in de grote kabelboom via de dorpels naar achter.

Bij de 960 is de bedrading anders, maar ik denk dat de routing ongeveer hetzelfde is. Onder de asbak zit in de 940 een vierpolige stekker waar je kunt meten of er spanning doorgelaten wordt door de achteruitrijschakelaar of niet. Bij de 940 kun je, als je de asbak verwijdert, bij die schakelaar. Maar bij de 960 zul je meer moeten doen, dan alleen de asbak verwijderen. Bij de 960 zit hier namelijk een deel van de console.

Groetjes

Mathy

Geplaatst: 13.10.2008 - 08:31
door Baseman
Mathy schreef:Bij de 940 kun je, als je de asbak verwijderd, bij die schakelaar.
Ohja? Die schakelaar zit toch op de bak? Volgens mij zit er tussen de asbak en de bak toch nog een stukje zweeds staat gevormd, waardoor het ietsje minder makkelijk is, dan je hier schetst, Mathy, beghalve als je het over een automaat zou hebben.

Geplaatst: 23.11.2012 - 09:46
door F318
waar zit de schakelaar van de achteruitrijlichten.

Geplaatst: 23.11.2012 - 09:47
door Walter
op de versnellingsbak, is een alu prop met stekkertjes eraan. Lees ook hierboven even, dan wordt het wel duidelijk

Re: Volvo 960 achteruitrij lichten

Geplaatst: 23.11.2012 - 10:29
door Ben
Sjaap schreef:maar nu is de ownersmanual in het italiaans...d
Ik heb nog wel een boekje voor je, weliswaar van MY92.
Ik weet niet opf daar veel verschil is maar beter iets dan niets ...
PB me maar als je belangstelling hebt.

Geplaatst: 23.11.2012 - 21:03
door Msuidgeest
Topic loopt pas 4 jaar ...

Geplaatst: 24.11.2012 - 10:01
door Gast
Msuidgeest schreef:Topic loopt pas 4 jaar ...
En de TS is al 3 jaar niet meer ingelogd geweest...

Geplaatst: 24.11.2012 - 12:29
door Msuidgeest
precies ...

Re: Volvo 960 achteruitrij lichten

Geplaatst: 09.10.2019 - 14:21
door EJV6
Kan die schakelaar ook de oorzaak zijn dat de auto, een 960, niet wil starten?
Heb geruime tijd last met het achteruitrijlicht, soms wel soms niet.
Tot we een tijd geleden het alarm onklaar hebben gemaakt starte de auto ook vaak niet als je de schakelpook (automaat) niet in de P had weggezet.
Dacht dat dat probleeem nu verholpen was maar vorige week weer behoorlijk staan te vloeken toen hij niet wilde starten.