olie lekkage B23fk

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marc945
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 19.09.2004 - 20:38
Locatie: Soest

Wie kan mij helpen? Mijn volvo gaat steeds meer olie lekken. Het begon met een paar druppels maar dat wordt steeds meer. Dealer dacht dat het bij de stroomverdeler vandaan kwam. O-ring is hier vervangen. Het leek even minder te worden. Maar helaas
De lekkage zit voornamelijk aan de achterzijde van het blok.
Is dit een bekend probleem? Of wordt het zoeken?
Het betreft een B23fk moter uit 1998, 145.000 km op lpg.

Vast bedankt voor de reactie's

Marc
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Hallo Marc,

Ik zou eerst de motor eens goed schoon spuiten en dan na een paar honderd km nog eens kijken. Tussendoor kijken kan uiteraard ook geen kwaad. Dan kan je wellicht de exacte locatie van de lekkage bepalen. Zonder eerst schoonspuiten kan je naar mij idee geen diagnose stellen.

Als vervangen van de keerring bij de verdelerkap geen verbetering geeft zou de volgende normale boosdoener de krukaskeerring moeten zijn. Al zou dan allen de onderzijde van het blok vet moeten zijn, niet hoger. Als het wel van hoger komt, zijn dan de olievuldop (rubber ring wil wel eens uitdrogen) en de olietoevoer naar de turbo toe wel als nieuw? En de kleppendekselpakking (1335980 ofzo iets)??

ben benieuwd wat je ziet na het schoonspuiten. gebruikt ie ook echt olie? En ligt er olie op de grond na het parkeren? Niet gek dat de dealer kijkt bij de verdelerkap, die gaat wel vaker stuk volgens mij.

Walter
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
marc945
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 19.09.2004 - 20:38
Locatie: Soest

Dank je Walter voor je reactie.

Hoe moet ik dat schoon spuiten zien? Gewoon met de tuinslang of hogedruk? Of moet ik ook nog ontvetters gebruiken?

Marc
Recumbent triker
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 24.09.2004 - 15:02
Locatie: Helmond

Dit is een bekend verschijnsel bij de 900 en 700 serie. Het ligt echter niet aan de O-ring die wel vaak als boosdoener word aangewezen. Als je dat laat repareren dan maken ze de zaak ook vet en olievrij en zodoende duurt het weer even voordat je Volvo weer olievlekken op de grond spuugt. Het probleem zit echter wat dieper maar wel in de ontsteking. In de ontsteking zit wel een kleine keerring die nooit vervangen word. Deze word hard en gaat lekken. Achter op de cilinderkop word het dan een vettige boel en de lekolie loopt lans de rechtse kant van het blok naar beneden en druppelt soms ook wel eens wat op de uitlaat. Dit is dan wel een binnen in je Volvo te ruiken. Voor deze keerring te vervangen dien je de hele ontsteking uit te bouwen. Dit is een makkelijke klus om te doen mar doe het wel met koude motor want anders voelt alles toch wel erg warm aan. De verdeleras moet uit het aluminium huisje en dan zie je dat daar een keerring zit met ook nog een paar drukplaatjes. LET OP voordat je de as eruit haalt dient men deze eerst te controleren op axiale speling. Is deze te groot ( zeer goed voelbaar) dan vergeet het maar want dan krijg je de ontsteking niet meer lekvrij. Of je moet een splinternieuw huisje aanschaffen. Ook is dit op te lossen door in het oude huis een nieuw glijlager te plaatsen( dit moet je dan wel zelf maken) en dan is de ontsteking gegarandeerd weer picobello en ook lekvrij. Als je de as gedemonteerd hebt kijk dan heel goed of er geen diep loopspoor van de keerring in de as zit. Dit loopspoor eventueel gladschuren. Het gehele zaakje weer monteren en de ontsteking is weer dik 2 ton lekvrij. Ik heb dezelfdekwaal met een 740 en deze is de komende week aan de beurt. Ik denk dat deze ook echt toe is aan een lagerbusje. Ik wil hier eventueel wel een paar digipics van maken voor de duidelijkheid. Het schoonmaken cq vetvrij maken van de motor kan je het beste doen met koude motor in een autowasserette waar je nog zelf met de hogedrukslang aan de gang mag voor een euro. Meestal zit er ook een programma op voor het ontvetten van de motor. Spuit echter niet vol op de ontsteking want de kans is groot dat je dan daarna heel de ontsteking moet drogen omdat je Vlovo anders niet meer wil starten. Een goed alternatief is Remmenreiniger. leg wel een stuk karton of flink wat papier onder je Volvo want er loopt me dan toch een drek van het blok. Het is dan ook wel schoon en vetvrij.
Weet waar je mee bezig bent daarom, een Volvo.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Of anders een sopje met dreft en een oude spons over de betreffende delen, net voor het afspuiten met een hogedrukreiniger. Verder een mooi duidelijk verhaal van Recumbent Triker!
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
marc945
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 19.09.2004 - 20:38
Locatie: Soest

Bedankt Recumbent triker voor de duidelijke uitleg. Ik neem aan dat de dealer die keering op voorraad heeft. Wat bedoel je met schuren? Lijkt mij rigoreus of kan dat geen kwaad. Als je foto's kan maken, graag. Je spreekt over een dikke 200.000 lek vrij, bij mij ging het al bij 125.000 km lekken.
Het kan niet altijd mee zitten.

Marc

Ps. Moet je de as nog merken voordat je hem eruit haalt?
Recumbent triker
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 24.09.2004 - 15:02
Locatie: Helmond

Met schuren bedoel ik, de as een beetje opschuren. Als er een loopspoor in de as zit dan mag je dat loopspoor een beetje bewerken door middel van wat gladschuren zodat niet meteen de keerring weer kapot word gesneden door eventueel een scherpe rand aan de as. De dealer heeft de keerring niet op voorraad liggen omdat de ontsteking als complete unit meer verkocht wordt en er weinig tot geen monteurs zijn die een ontsteking zover uit elkaar halen. Ik heb de keerring bij een erkende automaterialenzaak gehaald die ook nog in lagers en keerringen handelde. De kosten zijn hooguit een paar euro,s voor zo,n kleine keerring. Maar wel weer een genot als de ontsteking niet meer lekt. Geen olievlekken meer waar de Volvo gestaan heeft. Dus ook beter voor het milieu :wink: Mocht je verder vragen hebben, gewoon vragen. Ik weet niet of ik er deze week al toe kom om eraan te beginnen maar ik wil er dan wel een paar digiplaatjes van maken zodat alles een heel stuk duidelijker wordt.
Weet waar je mee bezig bent daarom, een Volvo.
Recumbent triker
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 24.09.2004 - 15:02
Locatie: Helmond

Dit is nu onze 2de 740, de eerste had ook een lekkende ontsteking waar ik me flink aan ergerde. Ook daarvan eerst maar eens de O-ring vervangen maar dat hielp dus niet. Omdat ik dan zo nieuwschierig ben dat ik ook precies wil weten waar de lekkage daadwerkelijk vandaan komt heb ik toen de gehele unit uigebouwd (een klein kwartiertje werk) en de unit op de werkbank eens aan een duchtig onderzoek blootgesteld. Het oliespoor kwam duidelijk vanuit de unit en daarom heel de unit maar eens gedemonteerd. Ook ik was toen een beetje verbaasd dat er inwendig nog een kleine keerring zat. En die keerring was dus lek. Omdat de as toen ook ruim in het aluminium zat heb ik een lagertje gedraaid dat precies paste. Het oorspronkelijke gat moest hierdoor wel een stuk groter worden gemaakt en dat is gewoon onder de kolomboor gedaan. Het busje paste met een lichte perspassing en de as liep weer perfect. Alles bij elkaar ruim anderhalf uur werk. En hiermede heb ik al enkele Vovorijders blij gemaakt. :) Hopelijk lukt het jou ook om je ontsteking zo weer lekvrij te maken.
Weet waar je mee bezig bent daarom, een Volvo.
Gebruikersavatar
marc945
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 19.09.2004 - 20:38
Locatie: Soest

Ik wacht even jouw digipics af. Ik heb wel even de tijd. De olievlekken kunnen niet groter meer worden. Zal ondertussen rondkijken of ik hier in de buurt een automaterialenzaak heb die de keerringen op voorraad heeft. Het zal in het weekend moeten gebeuren. Of heb jij mischien fabrikaat en nummer van zo'n keerring. Volgens de Haynes manual zijn er 2 type ontstekingen gebruikt in de 900 serie. Het zal wel vermoeddeljk een Bosch zijn. Ik weet niet of bij de 700 serie deze ook werden gebruikt.

Toch jammer dat de dealer dit soort dingen niet weet. Zeker als het vrij vaak voorkomt.

Groeten Marc
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

marc945 schreef:
Toch jammer dat de dealer dit soort dingen niet weet. Zeker als het vrij vaak voorkomt.

Groeten Marc
Persoonlijk is dit niet iets wat me als bekend in de oren klinkt. Als het een euvel is wat veel voorkomt, waarom hebben de gemiddelde dealers het dan nioet op voorraad?
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Recumbent triker
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 24.09.2004 - 15:02
Locatie: Helmond

Heb je ooit een dealer wel eens een ontsteking geheel uit elkaar zien halen? Nee, dat doen ze meestal niet, hetzelfde als een versnellingsbak die sturen ze ook meestal op naar een gespecialiseerd bedrijf voor revisie. Ze verkopen liever een complete unit van € 230 dan een keerringetje wat niet op tekenig schijnt te staan. Toch wel frapant dat de keerring dan wel op de tekening staan van Bosch. En wat hoor je ook vaak, och meneer zo,n oude Volvo daar doen we niks meer aan. Of een oude bak mag best wel wat olie verliezen. Maar dat olie verliezen als je Volv dat ook doet op je eigen oprit dan word het op den duur toch een vettig zooitje. En wat verholpen kan worden door een reparatie waarom dan maar laten lekken? Er zijn veel Volvorijders die de oude types een warm hart toedragen en ook trouw gebruik maken van de oude Volvo die ze niet in de steek laat. Waarom worden er anders zo,n hoge kilometerstanden mee afgelegd. Ook een heel mooi voorbeeld is van de oudere types met regelunit a la computer. Kreeg deze een te hoge pekspanning dan was het einde oefening en was men genoodzaakt om een nieuwe computer te kopen van dik 1200 gulden. Geen enkele dealer die ooit zo,n unit eens uit elkaar nam en ging meten want wie weet er nou als monteur zijnde wat van electronica af, het is kapot dus vervangen. Maar als er dan daawerkelijk door een hobbyist gemeten werd en de gehele printplaat werd netjes opgetekend dan kwam men tot de simpele conclusie dat er slechts een simpel thyristortje van 3 gulden kapot was. Dit los solderen en vervangen en wonderbaarlijk genoeg deed de computer het dan weer prima. Een dealer houd zich bezig met wat hij kan en verder gaat zijn kennis waarschijnlijk niet. Daarom kom ik ook nooit bij een dealer, hooguit voor onderdelen die echt niet via een andere weg te verkrijgen zijn. En het zal ook wel veel schelen als je zelf over wat kennis beschikt want dat drukt de autokosten echt behoorlijk. :lol: Wat ook leuk is, vraag eens aan een goede monteur hoe een turbo nou eigenlijk werkt?
Weet waar je mee bezig bent daarom, een Volvo.
Gebruikersavatar
Ramon
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:30
Locatie: Utrecht

Ik ben van mening dat je de dealer monteurs wel erg naar beneden haalt.

Een goede automonteur heeft wel degelijk verstand van alektronica.

En gaat er niet om dat de monteurt niet wil zoeken naar het probleem in de computer maar het gewoon doodleuk niet mag van de werkplaats receptie omdat dat te veel tijd kost.

En een versnelingsbak wegbrengen naar een specialist?????

Hoe kom je daarbij??? Wij trekken hem zelf wel uti mekaar.
We hebben niet voor niets speciaal gereedschap daarvoor.


Ik heb al vaker een ontsteking gerepareerd met losse onderdelen.

Alleen nooit op het werk want dan moet er een ander bedrijf worden gebeld of die het onderdeel kunnen leveren. Zo ja moet dat onderdeel opgehaald of gebracht worden.

In dat geval monteren ze gewoon een nieuwe ontsteking want dan is die auto tenminste snel de werkplaats uit.
Ex Volvo monteur :)

www.ShowYourSound.nl
Gebruikersavatar
Ramon
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:30
Locatie: Utrecht

Oh ja elke tweede monteur in opleiding weet of leert hoe een turbo in elkaar steekt


Beetje jammer hoor dat je de monteurs naar beneden haalt
Ex Volvo monteur :)

www.ShowYourSound.nl
Recumbent triker
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 24.09.2004 - 15:02
Locatie: Helmond

Oke, ik heb zo wel erg veel met modder gegooid. Maar ik denk toch dat bij veel mensen het verhaal wel bekend is. Ook ik ken het klappen van de zweep in een werkplaats en ook de tijdsdruk die op sommige montages zit. Maar het is toch jammer dat een monteur daar dan geen tijd voor krijgt.
Het vragen over een bepaald onderdeel was als voorbeeld bedoeld. En ook een volwaardig monteur kan niet alles weten en kunnen. Maar hoeveel dealers zijn er niet die wel de onderdelen naar een specialist brengen? Men kan als dealer nog zoveel gereedschap hebben maar ik neem dan aan dat een gespecialiseerd bedrijf dat toch sneller en goedkoper kan maken.
Mijn excuses dat ik zo enkele mensen beledigd heb. Wel prettig dat er zo ook een open (vrije) mening kan ontstaan.
Weet waar je mee bezig bent daarom, een Volvo.
Recumbent triker
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 24.09.2004 - 15:02
Locatie: Helmond

Misschien dat ik ook teveel bezig was met de vrachwagenbrance. Een dealer stuurt dan wel vaker een versnellingsbak op voor reparatie wat dan vaak uitloopt op een complete revisie. Een bak van een truck heeft ook heel andere krachten te verwerken als van een personenautoe. En helaas heb ik slechte ervaringen met enkele dealers (geen Volvodealers)waar ik me dan te druk (boos) over maak.
Weet waar je mee bezig bent daarom, een Volvo.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Volvo dealers ,tenminste de meeste, houden alle reparaties in eigen hand,
ook bakreparaties en dergelijken.
Het bovengenoemde lekkage probleem is simpel op te lossen door de twee o-ringen te vervangen en daarbij hoeft niet de hele unit te worden vervangen!
Wat ik in het hele verhaal mis,niemand heeft het over de carterventilatie,is die schoon?Is een eerste vereiste uiteraard!
Als je soms de reacties hier leest,is iedereen supertechnie,s en zijn ze allemaal supermonteur!
mijn ervaring hierin ligt iets anders toch!
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40455
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

En daarom zijn we zo blij met je :lol:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Recumbent triker
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 24.09.2004 - 15:02
Locatie: Helmond

Wat dat betreft heb ik geen of te weinig ervaring met een Volvodealer. Ook qua techniek zal elke monteur zijn grenzen kennen en de eerste supermonteur zal dan ook nog geboren moeten worden. Elk mens is anders en zo ook zijn fouten. Maar om dan bij het onderwerp te blijven van een lekkende ontsteking, de carterventielatie is prima in orde, zelfs het filtertje is zeer goed schoon. De O-ringen zijn al vervangen geweest en dat hielp eventjes. Ik ben toen vervolgens verder gaan zoeken en kwam zo bij het kleine keerringetje in het aluminium huis terecht. De as was licht ingelopen. Na het vervangen van dit keerringetje ging het een hele tijd prima zonder lekkende ontsteking. Ik hoop ook nog wat te kunnen leren van een forum en elkaars ervaringen te kunnen en mogen delen want ook ik ben geen supermonteur. Ramon, mocht ik jou ergens mee gekwetst hebben qua mijn schrijven dan wil ik dat graag van je horen en daarbij ook mijn excuses aanbieden.
Weet waar je mee bezig bent daarom, een Volvo.
Peter GKK
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 12.06.2005 - 21:27
Locatie: Opijnen

Mijn volvo 940, ook B23fk (turbo injectie; inmiddels 350.000 km op lpg) uit 1996 heeft ook beetje last van olielekkage bij de stroomverdeler, maar niet veronrustend. Wat wel verontrustend is is de olielekkage aan de andere kant van de krukas, dus bij de band.

Na de revisie van de kop (recent; dat heb je nu eenmaal met gas; gewoon bij een bovag garage overigens) is het nogmaals gerepareerd, maar inmiddels lekt het weer. Ik weet niet precies wat er gedaan is (niet gezien en bij geweest - vaak is dat namelijk wel het geval), waarschijnlijk alleen het meest nodige / zichtbare.

Is hier net zo'n verhaal te vertellen als bij de stroomverdeler, dus dat er net even beter / verder moet worden gekeken?
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”