Vraag over de elektrische actieradius en oplaadcapaciteit van mijn Volvo XC60 T8 Inscription uit 2019

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
MichMich
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 20.04.2024 - 18:06

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier. Leuk om deel uit te maken van deze community! Onlangs heb ik een tweedehands Volvo XC60 T8 Inscription uit 2019 aangeschaft. Voor mij m’n eerste Volvo. Ik geniet echt van de auto, maar ik heb een paar vraagjes over de elektrische actieradius en het opladen. Op een volle accu toont de auto een bereik van 34 km, maar het lijkt alsof ik in de praktijk minder ver kom. Ook laadt de auto op met maximaal 8 kW, terwijl ik dacht dat dit tot 11 kW zou moeten kunnen.

Zijn deze waarden (en dan vooral het aangegeven bereik van 34km na een laadbeurt) normaal voor een T8 uit 2019? Zou het verstandig zijn om dit na te laten kijken bij de dealer? Ik heb de auto niet bij een Volvo-dealer gekocht, maar hij heeft wel BOVAG-garantie.

Bedankt alvast voor jullie tips en advies!
Gebruikersavatar
Almerev70
3rd Gear member
Berichten: 381
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Hej,

11kw is je totale capaciteit van de accu, die maak je nooit leeg (beveiligd voor behoudt van accu).
Ik heb eeb V60 T8, zelfde accu, en in hybrid ook 34km en in pure 39km bereik. En ik laad ook max 8kw op per laadbeurt.
Echter met de buitentemp van nu is het niet optimaal, zodra het boven de 16gr komt is je accu guller.
Want je verwarming lust ook stroom, zet maar een uit op de snelweg en kijk naar je werkelijk afgelegde km's en je voorspelde actieradius en doe het zelfde met kachel aan.
Nu zijn snelweg km's een stroomvreter, binnen bebouwde kom is het leuker.

Veel plezier met je mooie XC60!
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
MichMich
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 20.04.2024 - 18:06

Bedankt! Precies de info die ik nodig had!
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4643
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

En hier meer info over de actieradius en de eDTE waarde: https://www.volvocars.com/nl/support/to ... 51310787c4
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
nielsvo
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 09.09.2013 - 22:30

Ik heb een XC60 T8 uit 2020. 34 km is een normale waarde voor het bereik. Bij mij wisselt het nogal eens, volgens mij wordt er ook gekeken naar de historie. Stadsritjes zijn volgens mij juist niet gunstig voor het bereik, vanwege het continue opnieuw optrekken en afremmen.
Uit regenereren tijdens afremmen haal je ook al snel zo'n 1 kWh extra, dus dat is weer ca. 4 km extra. Mijn gemiddeld verbruik zit op 3,2l /100 km, rijd nu wat langere afstanden (65km enkele reis). Heb heel lang op gemiddeld 2,1 l/100km gezeten, maar toen waren de langste ritten 38 km enkele reis. Ik probeer wel altijd te laden waar het kan.
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 2020, Polestar Engineered
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4643
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

nielsvo schreef: 21.04.2024 - 20:52 Stadsritjes zijn volgens mij juist niet gunstig voor het bereik, vanwege het continue opnieuw optrekken en afremmen.
Dat klopt op zich, continu dezelfde snelheid is altijd het meest efficiënt, maar als je dan op de ICE zou rijden dan rijd je 1:5 ipv 1:10. In de stad is de elektromotor dus de meest efficiënte van de twee.
Zie ook de link in mijn vorige post met best nuttige info en ook waarom de eDTE waarde kan verschillen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
marsman
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 26.03.2014 - 20:59

Ik heb dezelfde auto. Er is al veel over geschreven, maar dit zijn mijn cijfers: bij koud weer (zoals nu) > bereik 25 - 30 kilometer. Bij warm weer loopt het bereik op tot (mijn record) 39 kilometer. Bereik is behoorlijk afhankelijk van temperatuur, stroomvreters zoals airco ed en natuurlijk soort rit. Lekker 50-60 sukkelen op een polderweg gaat het beste op de accu. Je zult ook zien dat het aangegeven bereik veranderd, wat volgens mij gebaseerd wordt op de vorige rit. In de zomer wel eens een bereik van ruim 40 (43 dacht ik) kilometer op het dashboard zien staan nadat hij klaar was met laden.
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

Maximaal 8 kWh laden is wel weinig.
Ik heb een XC60 my2022 met 11 kWh accu en zo’n 110.000 km. Ik laad elke dag en dat is meestal tussen de 9 en 10 kWh.
Dus als je maximaal 8 kWh laad is of de accu niet volledig leeg of de capaciteit is al redelijk afgenomen.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4643
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

O jij hebt een grotere accu (MY2022 versus MY2019)?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
RobV60
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 04.07.2016 - 21:49

Ook een T8 uit 2020, meeste hierboven al gezegd. In de winter geeft de meter vaak tussen 25 en 30 km bereik aan, in de warmere maanden vaak 34 tot 40. Heb 1x 43 op de teller zien staan ook. Maar eigenlijk zegt het niet zoveel, ik heb wel eens de accu op hold staan bij 10 km (oid) en dan op de navigatie bij nog 10 resterende km's elektrisch rijden. Als ik dan op de pilot assist lang 60km/u rij of zo dan ben ik thuis (na 10km) en staat er nog 2 km bereik op. Kortom: het is zoals gezegd een indicatie.
Lupo Volvo
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 19.10.2023 - 22:17

Onze XC60 T8 (2018) heeft dezelfde cijfers en hetzelfde gedrag als andere bestuurders aangeven. Het laden is Max 3,6 kW/h en dan na verloop van tijd zit er tussen de 8 en 8,3 kW/h in de accu. Mijn werk is op 17 kilometer en dat haalt de auto net of net niet met wat vol is aangegeven (35km).
Ik heb ook een Aviloo test gedaan, de accu is nog in aardige conditie.
XC60 T8
C30 D2
V70n D5
245T
440 1.6
66
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1005
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Helaas heb ik geen long range, als het warm genoeg is geeft de boordcomputer aan dat in Pure de auto een bereik heeft van 31/32 km. Haal ik natuurlijk niet, zeker niet als ik veel stoplichten tegen kom.
Wat ik wel opmerkelijk vind, als ik een korte rit in Pure heb gemaakt en er is nog zeg 12 km over dat als ik weer de reis hervat de computer dan een stuk meer aangeeft, bijv. 19 km of nog wat meer. Maar als ik dan ga rijden telt 'ie heel snel af, sneller dan normaal. Niet erg, wel apart zullen we maar zeggen...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

Gouwe schreef: 22.04.2024 - 19:31 O jij hebt een grotere accu (MY2022 versus MY2019)?
Nee. Mijn auto is van nov 2021. Accu 11,? KWh. Net voordat de longrange kwam (my2022 late). Die heeft dacht ik 16 of 18 kWh (?)

Is de accu capaciteit in 2019 lager dan die van 2022?
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

Zojuist even gekeken. accu was gister zo goed als leeg na lange rit. Er is 9,6 kWh in gegaan.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4643
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

XC60silverdawn schreef: 25.04.2024 - 07:37
Gouwe schreef: 22.04.2024 - 19:31 O jij hebt een grotere accu (MY2022 versus MY2019)?
Nee. Mijn auto is van nov 2021. Accu 11,? KWh. Net voordat de longrange kwam (my2022 late). Die heeft dacht ik 16 of 18 kWh (?)

Is de accu capaciteit in 2019 lager dan die van 2022?
Geen idee, dan moeten we de specs vergelijken. Overigens is mijn mening dat het aantal te laden kWh's niet echt maatgevend is voor de degradatie van je accu. Het aantal kWh's wordt onder andere ook bepaald door in welke mate er tijdens het laden moet worden geconditioneerd én je hebt ook nog omzettingsverliezen. Mijns inziens betere (lees: meer nauwkeurigere) indicator is de eDTE waarde.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”