rijden in "B"

De Nieuwe XC60
Gebruikersavatar
Black-or-White
2nd Gear member
Berichten: 201
Lid geworden op: 08.03.2012 - 18:56
Locatie: Ster van Twente

Ruim een half jaar heb ik mijn XC60 T8 recharge nu in bezit en kan niet anders zeggen dat ie donders goed bevalt. Ervaar telkens weer de rust in de auto als ik onderweg ben.
Vanaf het begin heb ik me aangewend om in "B" te rijden en dit bevalt prima. De auto remt behoorlijk af op de elektromotor en gebruik hierdoor het rempedaal maar weinig. Maar ik heb wel altijd het gevoel dat bij de rijden in "B" de auto "in houdt", of ie actief remt... Maar dit zal ongetwijfeld alleen maar een gevoel zijn, of...?
Daarnaast vraag ik me telkens af: branden de remlichten als de auto afremt op de motor? In de manual kan ik het niet vinden en ik ben er nog niet gekomen om het te checken door met twee auto's achter elkaar te gaan te rijden en te kijken...
Kan me eigenlijk niet anders voorstellen dan dat het zo is i.v.m. met sterke afremmen op de motor en de veiligheid die bij Volvo hoog in het vaandel staat. Wie weet het?
(voorheen VictorS60)
'98-'03 S40 1.8i MY99 exclusive, 15"arcturus, zwart metallic
'03-'12 S60 2.4 170pk MY04, dynamic, RTI, 16"Mimas, black sapphire
'12-'14 XC60 D5 AWD Geartronic MY13, Summum, 20"Avior, black sapphire, Inscription softleder Toscane Tan
'14-'22 XC60 D5 AWD Geartronic MY14 Polestar, Summum, 20"Avior, black sapphire, Inscription softleder Toscane Tan
'22-heden XC60 T8 Inscription MY22, 20", Crystal White
Gebruikersavatar
JohnXC
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 25.08.2021 - 22:28

Ik zat met dezelfde vraag.
In het donker op een onverlichte weg met reflecterende paaltje langs de weg uitgeprobeerd.
De remlichten gaan niet branden bij het afremmen op de elektromotor.(bij mijn XC40)
Het afremmen is bij mij ook niet erg sterk en dus ook niet gevaarlijk voor het andere verkeer.
Volvo XC40 Recharge T5 plug-in hybrid 2021
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Volgens mij is dit bij geen enkel merk zo en gaan de remlichten pas aan zodra je het rempedaal gebruikt. (hier zit ook de sensor onder waardoor de lichten worden geactiveerd)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27000
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Misschien een verbeterpunt voor de fabrikant vooral vanwege de veiligheid.
Moet toch niet zo ingewikkeld zijn.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik weet niet of het een verbeterpunt zou zijn. B stand is kwa afremmen bij mijn Volvo min of meer gelijk aan het effect van gas loslaten bij een normale auto en zeker niet "sterk".
Wordt een heel nerveus gedoe zo met al die oplichtende remlichten bij gas loslaten ben ik bang.
Persoonlijk gebruik ik de B-stand niet of nauwelijks, ik vind het afremmen minder prettig. Gewoon (veel) eerder gas loslaten en het gewicht zijn werk laten doen in het uitrollen lijkt mij efficiënter. Kinetische energie omzetten naar elektrische energie leidt altijd tot verlies van een paar procent energie.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Herbie21
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 24.01.2022 - 22:10

Dit is ook zo. De auto trekt minder snel op, het pedaal moet daarvoor verder worden ingetrapt. Vorige auto, reed ik veel in de regeneratiestand, maar na een maand in B te hebben gereden, rijd ik nu veel liever in de D, auto zoeft dan heerlijk weg, veel “ leuker” om mee te rijden.
Herbie21
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 24.01.2022 - 22:10

En de remlichten gaan wel degelijk aan als je in B afremt, alleen wel pas vanaf een bepaalde snelheid.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

In B vertraag je n beetje, het is geen afremmen als bij one pedal drive op xc40
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Herbie21 schreef: 22.08.2022 - 14:35 En de remlichten gaan wel degelijk aan als je in B afremt, alleen wel pas vanaf een bepaalde snelheid.
Over welke auto en welke snelheid hebben we het dan?
OGA244 schreef: 22.08.2022 - 14:44 In B vertraag je n beetje, het is geen afremmen als bij one pedal drive op xc40
Dat is een goede: Inderdaad beter om hier het woord vertragen in plaats van afremmen te gebruiken want dat is het bij een TE zeker niet in de B-stand.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Herbie21 schreef: 22.08.2022 - 14:33 Dit is ook zo. De auto trekt minder snel op, het pedaal moet daarvoor verder worden ingetrapt.
Ik merk bij een TE geen enkel verschil met gasgeven in de B of D stand. Geen extra weerstand of vertraging of dieper intrappen noodzakelijk.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Wel met pure
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Toch niet naar ik meen (en ik rijd default in Pure... en gebruik de Hold functie om niet-elektrisch te rijden).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

Gouwe schreef: 22.08.2022 - 14:11 Gewoon (veel) eerder gas loslaten en het gewicht zijn werk laten doen in het uitrollen lijkt mij efficiënter. Kinetische energie omzetten naar elektrische energie leidt altijd tot verlies van een paar procent energie.
Als je de auto laat uitrollen en daarna remt (schijfremmen) win je nul energie terug. Energie gaat verloren als warmte. Als je vertraagd op de elektromotor (in B dus) wordt de energie omgezet in stroom en dus wel degelijk effectief.

Overigens is de vertragende werking per MY en model verschillend. Zo heeft de XC60 T6/8 MY22 meer vertraging in de B stand in vergelijk met MY21. En MY22,5 heeft weer meer dan MY22 (OPD).
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ik heb n my22, weinig vertraging
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Als je licht afremd met je rempedaal regenereer je ookdat zie je ook aan je meter, die gaat naar charge.
Dat doet iedere phev, ev of hybrid.

Boven een bepaalde vertraging horen de remlichten aan te gaan.

Eric
Gebruikersavatar
Black-or-White
2nd Gear member
Berichten: 201
Lid geworden op: 08.03.2012 - 18:56
Locatie: Ster van Twente

XC60silverdawn schreef: 22.08.2022 - 21:33
Gouwe schreef: 22.08.2022 - 14:11 Gewoon (veel) eerder gas loslaten en het gewicht zijn werk laten doen in het uitrollen lijkt mij efficiënter. Kinetische energie omzetten naar elektrische energie leidt altijd tot verlies van een paar procent energie.
Als je de auto laat uitrollen en daarna remt (schijfremmen) win je nul energie terug. Energie gaat verloren als warmte. Als je vertraagd op de elektromotor (in B dus) wordt de energie omgezet in stroom en dus wel degelijk effectief.

Overigens is de vertragende werking per MY en model verschillend. Zo heeft de XC60 T6/8 MY22 meer vertraging in de B stand in vergelijk met MY21. En MY22,5 heeft weer meer dan MY22 (OPD).
Mijn XC vertraagt of remt - hoe je het ook noemen wil - behoorlijk, veel meer dan afremmen op de motor als ik gewend was bij de vorige XC60D5. Dus ga ik toch de proef op de som nemen en iemand achter me laten rijden om te zien of de remlichten aan gaan als ik het gaspedaal los laat.
Dank voor de reacties zover.
(voorheen VictorS60)
'98-'03 S40 1.8i MY99 exclusive, 15"arcturus, zwart metallic
'03-'12 S60 2.4 170pk MY04, dynamic, RTI, 16"Mimas, black sapphire
'12-'14 XC60 D5 AWD Geartronic MY13, Summum, 20"Avior, black sapphire, Inscription softleder Toscane Tan
'14-'22 XC60 D5 AWD Geartronic MY14 Polestar, Summum, 20"Avior, black sapphire, Inscription softleder Toscane Tan
'22-heden XC60 T8 Inscription MY22, 20", Crystal White
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

OGA244 schreef: 22.08.2022 - 21:38 Ik heb n my22, weinig vertraging
Ik heb ook een MY22. En die vertraagd duidelijk meer bij gas los laten in B dan in D.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Dat lijkt me evident, dat is de gedachte ook achter de B, regeneratie.. Maar afremmen doe je er niet mee..

Opd is icm met de long range batterij, dat vertraagt duidelijk meer.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

XC60silverdawn schreef: 22.08.2022 - 21:33 ....,Als je de auto laat uitrollen en daarna remt (schijfremmen) win je nul energie terug. Energie gaat verloren als warmte. Als je vertraagd op de elektromotor (in B dus) wordt de energie omgezet in stroom en dus wel degelijk effectief.
Ook bij het omzetten van de kinetische energie door de ISG gaat 2-4% verloren aan warmte en geluid en die paar procent verlies je niet extra als je hem gewoon laat uitrollen in D.
Bovendien laat je in D eerder het gas los en verbruik je ook dan minder energie.
Tot slot kun je ook regeneratief remmen met de voet zoals iemand ook al opmerkt. Het meest efficiënt is dat je helemaal niet hoeft bij te remmen maar beter anticipeert.
Mijn T8 heeft na 235K nog de originele schijven en blokken rondom.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

Gouwe schreef: 23.08.2022 - 08:12
XC60silverdawn schreef: 22.08.2022 - 21:33 ....,Als je de auto laat uitrollen en daarna remt (schijfremmen) win je nul energie terug. Energie gaat verloren als warmte. Als je vertraagd op de elektromotor (in B dus) wordt de energie omgezet in stroom en dus wel degelijk effectief.
Ook bij het omzetten van de kinetische energie door de ISG gaat 2-4% verloren aan warmte en geluid en die paar procent verlies je niet extra als je hem gewoon laat uitrollen in D.
Bovendien laat je in D eerder het gas los en verbruik je ook dan minder energie.
Tot slot kun je ook regeneratief remmen met de voet zoals iemand ook al opmert
En hoe win je dan die energie terug bij uitrollen? (Misschien heb ik andere natuurkunde gahad😀)

Dat regeneratief remmen is juist de B stand.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”