DSP / versterker inbouwen XC60 standard audio

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
Gebruikersavatar
StefanH
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 07.09.2014 - 22:46
Locatie: Eersel

Hoi allen!

Eind vorig jaar heb ik nadat ik even weg ben geweest een duitse tweedehands XC60 T8 gekocht (zie andere post)

Helaas had de vorige eigenaar geen vinkje bij harman/kardon of B&W audio gezet.
Als je maar kleine stukjes rijdt klinkt dat geluid best prima, je moet het niet te hard zetten en al zeker geen 'echte' muziek met gitaren en trommels luisteren. Dat kunnen de woofertjes in de deuren niet strak laten klinken.

Nou heb ik helaas het probleem dat ik een nerd en audiophile ben en in elke auto binnen de kortste keren toch weer verbeteringen wil aanbrengen. Het geluk in deze is wel dat ik ondertussen diverse spullen heb liggen en dat ik waarschijnlijk niets meer hoef aan te schaffen om het weer lekker te laten klinken op de standaard speakers en een Rockford fosgate T1D,

Ik heb uiteraard al wat gezocht op het forum maar ik kan geen post vinden van iemand die zelf zijn audio geupgrade heeft.

Ik heb voor mijn vorige auto een MOST-> toslink converter aangeschaft die ik met jumpers ook in zou moeten kunnen stellen voor Volvo.
Dit toslink signaal kan ik dan weer gebruiken als input van de Audison Bitten-D, en we zijn denk ik weer los.

Is er iemand hier die me wat meer kan vertellen over de standaard audio uitrusting van de XC60 MY2018?

Wat gebeurt er bijvoorbeeld als ik een extra aparaat in de MOST bus aansluit.
Moet deze dan geprogrammeerd worden, of kan ik met een toetsencombinatie de bus resetten?
Of kan ik de huidige versterker lostrekken en op de bus vervangen door de converter?

Ik hoop dat er iemand wat ervaring kan delen.

Stefan
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3042
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Klinkt als een mooie uitdaging Stefan,
Ik ben ook bezig om eea uit te zoeken, maar dan om met name de speakers in de achter deuren te upgraden. Ik vind het geluid voor op zich prima, maar achter niet.
Ik zal je ook een PM sturen.

Wellicht dat je al veel uitgevonden hebt - en ik neem aan dat eea in de XC60 niet veel zal verschillen van de opzet in de XC90 en V90.
Bij het 'standaard' audio systeem een 330 Watt versterker, onder de bijrijdersstoel, 10 speakers (2 centraal voor, 3 in de voordeuren en 1 voor lage tonen in de achter deuren).
Ruimte is er voor mid-range en tweeters in de achterdeuren, bovenin plafond achter en woofer kan of helemaal LA achter het klepje of onder de laadvloer.

Weet niet of je de versterker makkelijk kan vervangen of versterker kan toevoegen. En of het on-board systeem van Volvo dan met die unit kan communiceren.

Er is een link van iemand die zijn standaard systeem heeft ge-upgrade met B&W systeem uit een total-loss auto, hier beschreven. Daar heb je vast wat aan.
https://xc90audio.blogspot.com/?m=1
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
StefanH
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 07.09.2014 - 22:46
Locatie: Eersel

Dank je wel, dat is direct goeie info, ik zal die blg morgen eens aandachtig lezen.

Dit punt vind ik al erg veelbelovend:
I couldn’t identify any other viable aftermarket alternative that would work well. So I sourced a Volvo-spare-part B&W amp and hooked that up, to see how it would or wouldn’t work with the head unit. And it worked! The head unit obviously recognised the new amp as it even changed the EQ from 5-bar to 9-bar and all controls (on, off etc.) worked fine. Physically, both amps are exactly the same and use the same wiring connectors, so this should’ve been an easy project as well. In fact it’s not, since the non-B&W and B&W cars use very different speaker wiring…

Met een beetje geluk faked mijn MOST converter het goede Id en gaat het automatisch.
Gebruikersavatar
StefanH
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 07.09.2014 - 22:46
Locatie: Eersel

Ondertussen ben ik na onderzoek een stuk verder gekomen en heb ik ervoor gekozen om een volledig Bower & wilkins systeem te gaan inbouwen.

Als ik een XC60 versterker kan vinden zal deze hoogstwaarschijnlijk automatisch herkend worden in de MOST bus

Ik denk dat dit qua geluid goed gaat komen, maar dat het vooral de mogelijke verkoop van deze auto ooit ook zeker ten goede gaat komen.

Er is gelukkig een hoop van te vinden en ik heb bijna alle partnummers bij elkaar. Het meeste heb ik hier gevonden: https://www.volvopartswebstore.com/show ... t=12578688

Ik ben aan het handelen met wat mensen uit Zweden, op https://en.bildelsbasen.se/ is veel te vinden.

Ik mis alleen de partnummers van de connectoren op de speakers (bij premium audio moeten allen speakers los gevoed worden door de versterker) en ik mis de de partnumbers van de connectoren op de versterker. Dus de grote en de platte groene connector.

En is er iemand die een foto zou willen maken van de rechter achterkant van de kofferbak van een B&W XC60?
Ik ben benieuwd hoe dit rooster eruitziet.
Gebruikersavatar
StefanH
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 07.09.2014 - 22:46
Locatie: Eersel

enuhm, hebben jullie er interesse in als ik updates blijf posten of is er verder toch niemand mee bezig?
Gebruikersavatar
1zilvergrijs
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 06.12.2020 - 15:32

In deze link kun je vast meer informatie vinden! Het zijn 6 pagina's. Succes.
https://www.motor-talk.de/forum/standar ... 3BB&page=4
XC60 T6 Recharge MY2022, daarvoor XC60 D4 AWD 2015, 2x BMW, V70, 850, 940.
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3042
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

StefanH schreef: 03.04.2021 - 16:08 enuhm, hebben jullie er interesse in als ik updates blijf posten of is er verder toch niemand mee bezig?
Zeker blijven updaten. Wordt gelezen en gewaardeerd. Wellicht meer mensen met interesse, maar niet heel veel kennis bij anderen om te delen.
Foto’s zeker ook leuk.

Je zou ook hier kunnen posten:
https://volvo-forum.nl/viewforum.php?f=44
Omdat de upgrade voor meerdere modellen interessant is.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Graag blijven posten over hoe en wat, met foto's graag.
Succes!
Gebruikersavatar
StefanH
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 07.09.2014 - 22:46
Locatie: Eersel

1zilvergrijs schreef: 03.04.2021 - 17:10 In deze link kun je vast meer informatie vinden! Het zijn 6 pagina's. Succes.
https://www.motor-talk.de/forum/standar ... 3BB&page=4
Thanks!
Zo word ik elke keer weer wat wijzer.

Mijn volvo dealer gaf me aan dat de inserts van het b&w systeem in de deuren niet los te krijgen waren, maar gelukkig blijken de Duitsers er anders over te denken.

Nou de artikelnummers nog vinden voor een zwart interieur zonder stoel geheugen, maar dat gaat nu ook wel lukken.
Gebruikersavatar
StefanH
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 07.09.2014 - 22:46
Locatie: Eersel

mees schreef: 04.04.2021 - 20:44 Graag blijven posten over hoe en wat, met foto's graag.
Succes!
Will do!
Ik zal er een mooie making of van maken.
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

Mooi project! Volg uit interesse.
Ben ook wel benieuwd wat de uiteindelijke prijs zal zijn voor deze upgrade.
Ben je er zeker van dat het als origineel zal werken?
Iets met addertje en gras...
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
Gebruikersavatar
StefanH
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 07.09.2014 - 22:46
Locatie: Eersel

Kurt1975 schreef: 05.04.2021 - 18:56 Mooi project! Volg uit interesse.
Ben ook wel benieuwd wat de uiteindelijke prijs zal zijn voor deze upgrade.
Ben je er zeker van dat het als origineel zal werken?
Iets met addertje en gras...
nee helaas weet ik dat niet zeker, maar wer zijn wel mensen die de HP versterker vervangen hebben door de B&W variant en daar werd hij automatisch herkend door het systeem.

Alleen de speciale surround modi zullen niet gaan werken (zoals gotenburg concert hall).
Die moeten echt gecodeerd worden, helaas kan een volvo dealer dat niet omdat dat de VIN aangeeft dat er geen B&W in de auto zit.

Tot nu toe lijkt het erop dat het dit zo'n beetje gaat worden:

EUR 1255 voor alle speakers, amp en center grill (2e hands)
EUR 322 voor de Subwoofer en grill (nieuw)
EUR 215 voor de kappen in de deuren (nieuw)

en nog een paar tientjes voor de speakerskabels, stekkers op de amp en stekkers op speakers. maar daar heb ik helaas nog geen partnumbers voor gevonden.

totaalplaatje zal naar verwachting tegen de 2000 gaan liggen (en een hoop geduld + twee dagen werk:)
Gebruikersavatar
k.monsma
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 19.10.2017 - 16:16

Beste STEPHANH,

Als jij een XC60 T8 hebt dan zit hier reeds een subwoofer in. Dezelfde als bij het B&W systeem.
Het laag zal bij een B&W systeem niet een grote verandering brengen. Deze zit meer in het mid en hoog en door de DSP-software die kunstmatig nog eea aanpast.

Groet,

Klaes
Volvo XC60 T8 AWD R-Design

Pack's: Business Pack Connect, Scandinavian Line, Versatility Line, Winter Line, IntelliSafe Pro Line
Opties: Electrische Contourstoelen in Moritz leder, Verwarmde ruitenwisserbladen, Schakelpaddles, Velgen 265/35/R22, Four-C luchtvering, HUD, Volvo on Call, DAB+, Visual Park Assist (Fisheye), Park Assist Pilot, Extra getint glas, Akoestische beglazing, Lederen dashboard, Alarm.

In Bursting Blue Metallic
Gebruikersavatar
StefanH
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 07.09.2014 - 22:46
Locatie: Eersel

k.monsma schreef: 07.04.2021 - 09:28 Beste STEPHANH,

Als jij een XC60 T8 hebt dan zit hier reeds een subwoofer in. Dezelfde als bij het B&W systeem.
Het laag zal bij een B&W systeem niet een grote verandering brengen. Deze zit meer in het mid en hoog en door de DSP-software die kunstmatig nog eea aanpast.

Groet,

Klaes
Oh dat is apart, ik heb inderdaad wel een sub volume regeling maar ik hoor echt 0 verschil.

Aan welke kant in de kofferbak hoort die te zitten? (ik heb namelijk ook geen roostertje)

Gr Stefan
Gebruikersavatar
StefanH
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 07.09.2014 - 22:46
Locatie: Eersel

Ik heb een nieuw draadje gemaakt in https://volvo-forum.nl/viewtopic.php?f=44&t=87395 zodat het in het algemene technische forum staat zoals PGV90 aangaf
Gebruikersavatar
k.monsma
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 19.10.2017 - 16:16

Beste STEPHAN,

Ik kan de subwoofer weldegelijk horen in mijn T8. Geen BOOM-BOX maar zonder mis je echt wel iets.
Hij zit volgens mij onzichtbaar weggewerkt aan de bestuurderkant in de trunk:

https://www.swedespeed.com/threads/volv ... st-7763295

Groet,

Klaes
Volvo XC60 T8 AWD R-Design

Pack's: Business Pack Connect, Scandinavian Line, Versatility Line, Winter Line, IntelliSafe Pro Line
Opties: Electrische Contourstoelen in Moritz leder, Verwarmde ruitenwisserbladen, Schakelpaddles, Velgen 265/35/R22, Four-C luchtvering, HUD, Volvo on Call, DAB+, Visual Park Assist (Fisheye), Park Assist Pilot, Extra getint glas, Akoestische beglazing, Lederen dashboard, Alarm.

In Bursting Blue Metallic
Gebruikersavatar
StefanH
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 07.09.2014 - 22:46
Locatie: Eersel

k.monsma schreef: 12.04.2021 - 16:34 Beste STEPHAN,

Ik kan de subwoofer weldegelijk horen in mijn T8. Geen BOOM-BOX maar zonder mis je echt wel iets.
Hij zit volgens mij onzichtbaar weggewerkt aan de bestuurderkant in de trunk:

https://www.swedespeed.com/threads/volv ... st-7763295
Je hebt gelijk!

Links achterin hoor ik wel wat gebeuren als ik muziek hard zet en sub helemaal open, maar ik kan niet zeggen dat het geluid er nou echt beter van wordt.

Ik denk dat die er wel blij mee zal zijn als hij wat extra vermogen gaat krijgen van die nieuwe AMP.
Met een beetje geluk geeft hij dan wat meer (en kan hij dat ook hebben) en hoef ik mijn vertrouwde Rockford T1D kist er niet meer in te zetten.

Dat zal wel weer helemaal knallen maar kost ook weer een hoop ruimte.
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”