Volvo XC60 nu intelligenter dan ooit

De Nieuwe XC60
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 762
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Dat de XC60 niet veel te zien is bewijst dat het nu reeds een icoon is:
hij wordt niet gekocht om mee te rijden maar als belegging :-D
Maar serieus, ik vergis me vaak tussen de XC90 en XC60.
2018 XC90 T5
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

Iconisch is, denk ik, een auto die iemand zich over 20 jaar nog herinnert zonder er zelf in gereden te hebben. En of een V/XC 60 hiertoe zal gaan behoren betwijfel ik toch op voorhand een beetje...
Gebruikersavatar
Daf88
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 09.09.2020 - 15:03

En de situatie in Nederland is wellicht anders dan in de VS, China, Scandinavie? Meer XC60 ipv XC40?
---
V60 T6 Recharge R-Design (MY21). Eerdere Volvo's: V40 phase III 2.0 Europa Nordic (2004), V40 phase II 2.0 (2000), Volvo 340 1.4 (1990).
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Ennieweej, ik zie hem hier in NL bar weinig tov bv de V60.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

In landen waar geen BPM geheven wordt zul je hem zeker meer tegenkomen
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

OGA244 schreef: 20.03.2021 - 11:33 In landen waar geen BPM geheven wordt zul je hem zeker meer tegenkomen
Op de T8 zit geen BPM maar ook die zie ik niet veel
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Op een T8 zit ook BPM, tegenwoordig vanaf € 2660,-- tot € 3.300,-- afhankelijk van gekozen opties.
Op een B4 my 22 zit € 11.500,-- aan BPM, ex BPM is die € 47.500,--
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

hsv70 schreef: 09.03.2021 - 18:23 Maar zonder dollen: al die "vooruitgang", Googleapps en diensten, leidt dit niet af tijdens het rijden?
Nee juist niet: je hoeft alleen maar te roepen en er gebeurt wat je wilt. Ik heb het in de P8 ook- werkt echt super ....
C40 Ultimate Twin
albrecht
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 19.03.2019 - 12:42

Mag wel als intelligste of veiligste genoemd worden, voor mij indien dit alles bij de standaard uitvoering zou behoren anders larie en apekool .....denk aan Blits denk aan adapt cc .... enz de huidige min veiligheid 2021 die vele goedkopere merken aanbieden als standaard .
Kan iemand een goedkoop merk noemen waarvan het tankdeurtje niet op slot gaat ???
Opgepast ben zeer tevreden van mijn negende Volvo in 30jaar ( xc60 190 pk awd luchtgeveerd R design) maar denk nu eens te houden tot op het bot lees laatse ( gezien de show van elektische wagens en hybride, nu de diesel echt op punt staat),Soms mis ik de tijd van Roffel met mijn 850 en s70 .... onverslijtbaar ik kon er in feite nog mee rondrijden om maar te zwijgen van telkens de lage overnameprijs ????;
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 762
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

mga1600 schreef: 20.03.2021 - 15:22
hsv70 schreef: 09.03.2021 - 18:23 Maar zonder dollen: al die "vooruitgang", Googleapps en diensten, leidt dit niet af tijdens het rijden?
Nee juist niet: je hoeft alleen maar te roepen en er gebeurt wat je wilt. Ik heb het in de P8 ook- werkt echt super ....
Het "afleidende" is mogelijk niet de manier waarop je apps en diensten selecteert, maar de geselcteerde apps en diensten zelf.
2018 XC90 T5
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Willy.VdW schreef: 21.03.2021 - 22:19
mga1600 schreef: 20.03.2021 - 15:22
hsv70 schreef: 09.03.2021 - 18:23 Maar zonder dollen: al die "vooruitgang", Googleapps en diensten, leidt dit niet af tijdens het rijden?
Nee juist niet: je hoeft alleen maar te roepen en er gebeurt wat je wilt. Ik heb het in de P8 ook- werkt echt super ....
Het "afleidende" is mogelijk niet de manier waarop je apps en diensten selecteert, maar de geselcteerde apps en diensten zelf.
De ultieme bewaker van de veiligheid blijf je uiteraard zelf als bestuurder, maar door tijdens een rit alleen maar te hoeven zeggen dat je iets wilt van het systeem en niet op knopjes hoeft te drukken is echt veiliger.

Ik heb ervaring met Sensus en met Google en hoewel het in eerste instantie wat mij betreft met Sensus allemaal prima was, snap ik nu al na korte tijd wel wat een enorme voorwaartse stap dit Google gedoe is. Je hoeft nergens meer de handen voor van het stuur te halen.

Je kunt, als er iets gebeurt onderweg, bij wijze van spreken roepen “navigeer me naar een apotheek of politiebureau” zonder dat je het adres op hoeft te zoeken. Of bel 112. Zet het volume lager als de radio je teveel afleidt, zoek een parkeerplaats, etc. etc. . Je hoeft ook niet van zender te wisselen als je het nieuws of het locale weerbericht wilt horen, je vraagt er gewoon naar en het komt er aan....
Geen ergernis omdat de spraakbediening je niet begrijpt (had ik met Sensus regelmatig) maar gewoon 99,99% spot-on.

En hoe vaak zie je onderweg mensen niet even gauw hun telefoon pakken om even een adres of zo te googlen. Hoeft niet meer..... je kunt gewoon vragen naar het adres van iets of iemand en je erheen laten navigeren....of gewoon het nummer laten bellen.

Concreet voorbeeld: vorige week zat iemand bij me in de auto en die wilde heel graag ‘het putje van Heiloo’ (een soort bedevaartsoord ) wel eens even zien. Ik vroeg het rijdend aan Google en kreeg als antwoord: “o.k., ik navigeer naar Diocesaan Heiligdom O.L.V ter Nood’” zoals het officieel heet. Dat had ik nooit in kunnen typen in Sensus want dat wist ik natuurlijk niet.
Ik was later (weer thuis) nog wat in de auto aan het instellen en drukte daarbij bewust op de navigatie knop waaronder dat adres nog actief was om het stemvolume te testen.
Het systeem zei toen “ ik kan u naar diocesaan etc navigeren, maar het is nu gesloten....wilt u er nu toch naartoe?”
Nou.....ik vind dat briljant voor een navigatie systeem......l

En grappig: ik vroeg een keer iets aan mijn vrouw die naast me zat in de auto, maar had per ongeluk mijn hand op het knopje op het stuur waar je Google mee kunt activeren (in plaats van hee Google te roepen).
. Ik weet niet meer waar het over ging, maar het systeem begreep het uiteraard niet en antwoord “sorry, ik begrijp uw vraag niet”.,waarop ik verbaasd zei ‘ huh... wat is dit nou weer voor stom gedoe?... Het systeem antwoordde: ‘“ ja sorry, ik ben nog aan het leren, maar het gaat wel steeds beter” .......
C40 Ultimate Twin
Donkey
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 23.03.2021 - 20:45

Betekent dit nu ook eigenlijk dat Apple Carplay dus niet meer werkt op het nieuwe model? Of werkt dat ook op het Google systeem nog als je dat echt wilt? (Gezien het nou niet de beste vrienden zijn, Apple en Google, ga ik uit van niet maar wie weet).

Dat zou voor mij wel een tegenvaller zijn daar ik erg verknocht ben aan Carplay.

Ik ben nu bezig met de dealer om een XC60 te gaan leasen, maar dat zou voor een reden kunnen zijn om voor een jonge occasion te gaan in plaats van een nieuwe.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Donkey schreef: 24.03.2021 - 08:06 Betekent dit nu ook eigenlijk dat Apple Carplay dus niet meer werkt op het nieuwe model? Of werkt dat ook op het Google systeem nog als je dat echt wilt? (Gezien het nou niet de beste vrienden zijn, Apple en Google, ga ik uit van niet maar wie weet).

Dat zou voor mij wel een tegenvaller zijn daar ik erg verknocht ben aan Carplay.

Ik ben nu bezig met de dealer om een XC60 te gaan leasen, maar dat zou voor een reden kunnen zijn om voor een jonge occasion te gaan in plaats van een nieuwe.
CarPlay komt zeker beschikbaar in de loop van dit jaar , maar ik zie er zelf de meerwaarde er niet zo van omdat je met Android al op allerlei manieren verbonden met de wereld. Het aantal externe apps voor het Android systeem is nu nog wel beperkt maar dat komt ‘vanzelf’ goed als andere fabrikanten het ook toe gaan passen en het aantal auto’s toeneemt wat er mee rijdt.
Naast Google Maps en Google Assistent heb je nu een stuk of wat dingen als Spotify, een paar verschillende Radio apps, een app voor podcasts, YouTube music en meer van dat soort derden-dingen maar de hoofdzaken als navigatie, bellen, etc. zit natuurlijk verweven met de auto en met Google zelf.
Kaarten zijn online en dus actueel maar voor geval je een keer off-line mocht raken is er geen paniek nodig want dan heb je een opgeslagen versie van de kaarten op de harde schijf staan.
C40 Ultimate Twin
Donkey
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 23.03.2021 - 20:45

Dank @mga1600. De reden voor Carplay is bij mij is dat ik graag gebruik maak van Waze (maar dat zal op het google systeem lijkt mij ook als standaard kunnen worden geinstalleerd?), maar vooral een groot liefhebber van Podcasts ben. Deze zijn nu allemaal netjes in sync, dus waar ik ook luister (thuis, auto, in de trein) ik ga altijd netjes verder waar ik gebleven ben. Het zou erg irritant zijn wanneer ik voor de auto een eigen Podcast applicatie moet gaan gebruiken.

(Ja ik besef mij dat het wat gek is om de keuze van je auto af te laten hangen van in hoeverre het mijn podcast gewoontes ondersteund :) )
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 841
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

Het voordeel van de ingebouwde Google Maps is dat die ook recht voor je neus tussen de instrumenten getoond kan worden. Dat zal met Waze niet lukken.

Ik heb tot nu toe alleen de ervaring van de proefrit met de XC40 P8. Maar ik herken wat mga1600 zegt. Je hebt conversaties als deze:
"Zet de radio op Radio10."
- "Ik kan Radio10 nu niet ontvangen via de radio, maar ik speel de internet-stream af. Een ogenblikje."
- "De internet-stream van Radio10 wordt afgespeeld."
(Ik weet niet meer of het Radio10 was, maar de conversatie ging ongeveer zo.)
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Gebruikersavatar
pitteken2
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 12.11.2017 - 17:58

Ik dacht dat Google Waze had gekocht? Denk dat Waze daardoor op termijn zal verdwijnen en je gewoon Google gaat gebruiken als navi
XC 60 t8 R design electric silver metallic my2018
Intellisafe pro pack - Versatility pack - Sensors navigation pack + Volvo on Call - Luchtvering four c - 21’ R design velgen - Zwarte kappen buitenspiegels -Wegklapbare trekhaak

Verwacht juni 2022: xc40 my23 p8 twin ultimate - full option - kleur sage groen
_____________________________________________________________
Vroeger:

V40 2013 summum D2 powershift
V50 2009 momentum 2.0d powershift
480 turbo 1988
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”