Aankooptips tweedehands XC60

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bakboord1
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
Locatie: Eindhoven

Hallo, na jarenlang op dit forum rondgehangen te hebben (V40, V50 en V70) en nu ook al weer jaren niet, zit er een kans in dat ik mijzelf wederom volvorijder mag noemen en weer veel op dit forum ga zijn.
Het wordt een projectje omdat voor mij de aanschaf van een XC60 echt een grote uitgave is en ik dan toch wel min of meer mijn droomauto wil vinden.
Dat is ook de enige reden dat ik mijzelf zo'n aanschaf kan verantwoorden. We rijden net iets meer dan 10.000 km per jaar dus de auto zal met name stil staan op de oprit.
Tot mijn grote verrassing verklaarde mijn vrouw mij echter niet voor gek toen ik de XC60 liet zien en het bijbehorende prijskaartje.
Het zaadje is gepland zullen we maar zeggen.

De kleur wordt pine grey vermoed ik. Vanaf dag 1 vond ik de XC60 in die kleur een erg chique vershijning.
Qua interieur vind ik de Moritz stoelen erg mooi en chique net als de R-designstoelen.
Maar daar start de twijfel en komt hopelijk jullie advies. Zijn deze stoelen breed genoeg? Ik ben een lange man, niet dik maar merk wel dat een smalle stoel me niet lekker zit. Zijn er bij de XC60 tips waar ik op moet letten bij de stoelen? Het valt me bijvoorbeeld al op dat sommige stoelen de rugleuning niet electrisch is en bij andere wel.
Ik ga er vanuit dat er drie opgeschoten tieners op de achterbank kunnen zitten.
Onze oudste van 12 is nu 1,65m en zal doorgroeien naar 1,90m maar zal nog ingehaald worden door onze jongste van 7 jaar die doorgroeit naar 2m. Onze dochter van 10 zit daar tussenin en zal doorgroeien naar 1,78m dus wat ruimte op de achterbank is wel nodig omdat ik de auto minimaal 5 jaar wil rijden.

Ik zie wisselend gesproken worden over luchtvering. Zit dit op de 2018 T5?
En voegt dit iets toe?
Hoe sportief of niet is de R-design? Ik wil geen zogenaamde stuiterbak maar het interieur van de R-design met alcantara middenstuk vind ik wel erg mooi.

Volgens mij zijn er nog geen aankoopadviezen voor de XC60 vanaf 2017.
Dus ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen met waarop ik bij de XC60 moet letten:
- wat zijn de zwakke punten om op te letten bij de T5
- welke opties zijn de moeite waard en moet ik zeker meenemen als ik toch de keuze heb.
- zitten er relevante verschillen in de modeljaren? Bij mijn vorige volvo's was dat zeker het geval maar bij de XC60 ben ik dat nog niet tegengekomen.

Ik hoop dat jullie mij iets meer kunnen vertellen over de betrouwbaarheid en richting kunnen geven over waar ik op moet letten.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Hoi! Ik heb toevallig net een tweedehands XC60 gekocht, een T4 en heb daar Polestar op laten zetten. Toevallig reed ik afgelopen 2 dagen in een T5 en dan merk je dat de T4 met Polestar zoveel leuker koppel heeft en echt veel sneller aanvoelt.
Ik heb een R-Design omdat ik hem gewoon mooier vind en hij wat meer bij mijn leeftijd past ;-)

Zou vooral afstrepen welke extra's je heel graag wilt en welke een meevaller zou zijn?

Ik heb bijvoorbeeld nu geen keyless en standkachel, mis het wel, maar kan prima zonder. Auto is verder helemaal mooi.
Verder staan er best veel te koop met minder dan 10.000km erop. Komen vooral uit Duitsland wat een slok BPM scheelt.

Ik zeg veel succes met de zoektocht!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27011
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Goed plan om een XC60 te kopen. Een T5 wordt met de Polestar optimalisatie ook een hele fijne auto.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3043
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Mooi om weer terug te komen in een Volvo.
Zeker je wensenlijst opstellen en daar niet te veel van afwijken.
Die voorstoelen zitten jou vast goed.

Volgens mij zou stap 1 moeten zijn om eens met 3 personen op de achterbank te zitten. Je koopt de auto voor zo’n 5 jaar en wat je beschrijft zijn al de inzittenden lang.
De middenplek is niet echt super voor een groot iemand!

Je zou wat dat betreft beter de 90 series kunnen overwegen, meer ruimte achterin.
Een XC90 in T5 hoeft ook niet heel veel duurder te zijn.

Weet niet of die in Pine Grey geleverd zijn......
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

Mijn tip is is , laat de wagen keuren voor je hem koopt. Zo voorkom je een kater. Als de eigenaar weigert moet er een belletje rinkelen.
Gebruikersavatar
Bakboord1
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
Locatie: Eindhoven

Nog geen grote aandachtspunten gehoord gelukkig of de opmerking om bijv. my2018 over te slaan.
Gezien wat ik wil uitgeven zal het een 2017 of 2018 model worden.
Een xc90 is ook erg mooi maar toch op alle vlakken en ook om te rijden een stukje duurder en ik zie de xc60 al als een yolo auto. Ik moet mijn kinderen maar eens in een xc60 zetten maar aangezien ze nog steeds zeuren om een Tiguan te kopen (1 jaar gehad) denk ik wel dat het gaat passen.

Het valt me op dat bijna alle auto’s bij een volvodealer te koop staan. Vind ik toch wel zo fijn.
Onwillekeurig kom ik vrij snel in Duitsland uit. Daar heb ik wel keuze in mijn budget (zo goedkoop mogelijk zover je dat kunt zeggen). Al valt het me ook wel op dat sommige auto’s in Nederland al wat langer, tot wel een half jaar, te koop staan. Daar zit denk ik wel wat onderhandelingsruimte in.
Anderzijds in Duitsland krijg je bijna standaard AWD en daar wordt ik ook wel weer hebberig van. (Voor die ene keer per jaar wintersport..)

Het verbaast me wel dat bijvoorbeeld DAB, CarPlay, adaptive cruisecontrol of een dimmende binnenspiegel niet standaard zijn. Dat maakt de zoektocht een stukje lastiger.
Is CarPlay een software-ding dat je kunt activeren?
En hoe zie ik op een foto of de auto adaptive cruise heeft? (Vond ik erg fijn in de Tiguan)

De afgelopen dagen ben ik al flink aan het inlezen maar nog steeds iedere keer vallen me verschillen op tussen de uitvoeringen in de bumpers, chroomstrips, stoelen, etc.
Denk wel dat het een zwart interieur wordt. Helaas ben ik nog bijna geen Amber bruin tegen gekomen.
Ben er nog niet over uit of ik een inscription of R-design wil. Voor beide valt wel iets te zeggen.
Dus dat wordt nog heel veel surfen. 😎
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3043
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Snap het van de XC90, die is ook wel erg groot meteen. AWD zeker een fijne toevoeging, let wel op dat het verbruik van de T5 niet echt zuinig is, en met AWD nog iets meer verbruik. Het is wel een geweldig fijne motor.

Met Inscription of R-design zou je veel van de opties wel moeten hebben.
Als ze in de foto’s Pilot Assist optie aangeven heb je ook adaptive cruise.

Import uit Duitsland komt er nog flink veel BPM bij, maar dat weet je vast.
Veel officiële Volvo dealers importeren zelf ook uit bijv. Duitsland trouwens.
Weet niet waar je woont maar er is ook een bedrijf in Urk dat veel import heeft staan. Daar kan je ook kijken, al was het alleen al om betere indruk te krijgen en proef te rijden.

Naast Amber bruin is er ook een donkerder bruin wat erg net is. Wit kom je ook tegen.

Inderdaad, een hele zoektocht, maar ook wel leuk.
Succes!
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4541
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Carplay, adaptive cruise control en lane assist kun je later installeren bij de dealer. BLIS niet.
Bron: https://accessories.volvocars.com/nl-nl ... /Automatic
Even de XC60 selecteren...
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Bakboord1
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
Locatie: Eindhoven

Gouwe schreef: 01.03.2021 - 09:16 Carplay, adaptive cruise control en lane assist kun je later installeren bij de dealer. BLIS niet.
Bron: https://accessories.volvocars.com/nl-nl ... /Automatic
Even de XC60 selecteren...
Dat is fijn om te weten. Wel prijzig maar beter te duur dan niet te koop. En dit vergroot het aantal auto’s om uit te kiezen aanzienlijk!! (Mooi onderhandelingsonderwerp om erbij te bedingen)

Ik had mezelf tot de zomer gegeven om rustig te kijken maar heb in Duitsland natuurlijk al een exemplaar gevonden die (bijna) alle opties heeft die ik zoek. Binnenkort dus toch maar eens uit zien te vinden hoe een xc60 rijdt en of de kinderen op de achterbank een beetje stil blijven. Urk (auto siero?) is helaas wat ver weg voor me vanuit Eindhoven.

Omwille van de bpm kijk ik wel naar 2017 en begin 2018. Een betere deal in Duitsland kan door de bpm zomaar fors duurder zijn na import. Beetje jammer maar een financiële keuze van mezelf.
En gelukkig heeft nog niemand me gewaarschuwd voor de eerste series van een nieuw model.

Maar import zorgt vast weer voor heel wat avonden online om alles uit te zoeken en inruil wordt ook wel wat lastig..
Ik heb trouwens nog geen verschillen in auto’s en pakketten gevonden. Gelukkig maar.

Al twijfel ik nog altijd tussen inscription en R-design.
Bij de inscription vind ik de elektrische stoelen een mooie optie maar de velgen iets minder. Ook zie hier vaker een lichter interieur.
Bij de R-design vind ik het alcantara erg mooi (ook is dat zwart) en ook de velgen mooier maar mis ik de elektrische stoelen en misschien toch wel de pinegrey als kleur (in D wel geleverd op de R overigens. En ik vermoed dat een R waardevaster is naar wat ik zie bij bijvoorbeeld de Volkswagen Tiguan.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3043
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Ter inspiratie, op deze site staan er behoorlijk aantal, is in Urk, ook een in Pine Grey:
https://www.muddekok.nl/occasion/volvo- ... /26121124/
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
Opa Bert
2nd Gear member
Berichten: 93
Lid geworden op: 14.02.2021 - 17:21
Locatie: Zuid Holland

Heb sinds enkele weken een XC 60 R Design T5 Polestar af fabriek
Is een AWD, van oct 2017
Stoelen zijn zwart alcantrara en volledig elektrisch bedienbaar, behalve de lendesteun aan de voorzijde.
Heeft luchtvering, maar dat was een optie
standaard was volgens mij gewone cruise control, adaptieve was een optie, die zit er bij mij op
Op foto's kun je dat zien omdat er op het dashboard bij het CC logotje een logotje van een auto bijstaat, bij gewone cc ontbreekt dat (is wel klein)
Je kunt het ook zien als ze een foto van het hoofdscherm afdrukken daar vind je dan zowel cc als adaptieve CC
Meer algemeen kun je door een foto van het hoofdscherm aardig zien welke toeters en bellen er op zitten, je kunt alles aan en uit zetten daar.
op mijn auto kan je de adaptieve cruise control naar keuze met of zonder pilot assist rijden, kwestie van een knopje op het stuur
auto heeft 21 inch velgen, maar ik vind hem daarmee toch wel erg stug. Ziet mooi uit als je van die bromfiets wielen houdt, maar denk dat 20 of 19 inch wel comfortabeler rijdt.
DAB+ was volgens mij ook optioneel, net als car play en android auto.
Had hiervoor een oud model xc 90 (2007) achterbank van de XC 60 is duidelijk smaller, maar 3 tieners moet echt wel lukken, is zeker zo breed als die van een Tiguan
Meest zinloze optie die er bij mij opzit zijn de automatisch neerklappende stoelen achter, je moet ze met de hand weer rechtop zetten en dat gaat best zwaar.
Niet nuttig maar wel erg leuk is de B&W geluidsinstallatie en een verwarmd stuurwiel

succes met de zoektocht, het leukste deel van de aankoop!
XC 60 R AWD Polestar my 2018 ,passion red
XC 90 3.2 summum my 2007
V70 2.5 T 2008 (lease)
Audi TT roadster 2012
MG MGB roadster 1969
Lancia Flavia coupé iniezione 1966
SAAB 93B tweetakt 1957
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4541
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Zoeken is inderdaad het leukste, hoewel het rijden ook niet verkeerd is. Had je deze link al gehad: https://www.volvocars.com/nl/ontdek-vol ... -bouwjaren Hier kun je alle uitvoeringen met elkaar vergelijken. Hier een XC90 R-design met elektrisch verstelbare stoelen. Ik persoonlijk wil nooit meer zonder omdat er naast mij nog 3 anderen in rijden. Nu is het gewoon letterlijk instappen en wegwezen in plaats van eerst de stoelen en spiegels (m.u.v. binnenspiegel) goed te hoeven zeten.
Ik weet niet of je ZZP'er bent maar als je in Duitsland zakelijk koopt (zonder garantie) krijg je heel veel korting, inruilen wordt lastiger inderdaad maar via de ANWB ben je hem zo kwijt en een Zafira diesel zal sowieso niet al te veel opleveren (no offence) dus dat verlies zal beperkt zijn. Oh ja, een T8 heeft maar een rest BPM, van rond de 1500 euro, dus misschien ook een optie?
Deze bijvoorbeeld: https://www.dasimport.nl/bpm-berekenen- ... mpaign=BPM En gewoon bij de dealer met 12 maanden internationale garantie
NB! In NL wordt geadverteerd met de prijzen van T8's excl. BTW in Duitsland niet, goed om rekening mee te houden.
Mudde Kok is een prima adres om veel auto's met elkaar te kunnen vergelijken. Veel plezier met zoeken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Opa Bert
2nd Gear member
Berichten: 93
Lid geworden op: 14.02.2021 - 17:21
Locatie: Zuid Holland

Via onderstaande link krijg je een PDF van de 2018 brochure/prijslijst met alle opties en dergelijke
https://assets.volvocars.com/nl-be/~/me ... f?la=nl-be
XC 60 R AWD Polestar my 2018 ,passion red
XC 90 3.2 summum my 2007
V70 2.5 T 2008 (lease)
Audi TT roadster 2012
MG MGB roadster 1969
Lancia Flavia coupé iniezione 1966
SAAB 93B tweetakt 1957
Gebruikersavatar
Bakboord1
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
Locatie: Eindhoven

Mooie auto trouwens Opa Bert.
Dank voor de link ook @Gouwe dank voor de link. Ik kende deze nog uit het verleden en vind het enorm handig dat Volvo dit doet.
Ik zit al een paar dagen de prijslijst door te nemen en door te spitten wat er nu precies in welk pakket zit of bijvoorbeeld welke leerkleur per stoeltype is geleverd.

@Gouwe, de T8 is wel een auto die ik inderdaad over het hoofd heb gezien. Die is voor ons gebruik in combinatie met de zonnepanelen eigenlijk perfect maar een op termijn EUR 300 hogere wegenbelasting nekt de restwaarde volledig volgens de inschattingen van de ANWB. Ik weet niet of ik die gok aandurf van de restwaarde. Al heb ik die gok twee jaar geleden wel genomen door een diesel te kopen. Ik had niet gedacht zo snel toch al weer verder te kijken. De Zafira doet heel veel dingen goed maar ik heb er gewoon nooit echt een band mee gekregen die me overtuigd om nog 2 jaar door te rijden met deze auto. Rationeel is dat wel verreweg het verstandigste want dat scheelt me honderden euro's per maand ten opzichte van een XC60. Had ik al gezegd dat ik nooit met de auto naar het werk ga (en alle ritjes onder de 10km met de fiets doe) en de auto dus meer een kunstwerkje voor op de oprit is dan een gebruiksvoorwerp?

Ik denk dat ik de komende tijd mijn keuze maar eens ga maken naar welke auto ik op zoek ga, een keer een proefrit plan en als ik een auto uit Duitsland haal mezelf eens goed informeer naar hoe ik moet importeren.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4541
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Bakboord1 schreef: 04.03.2021 - 21:14 @Gouwe, de T8 is wel een auto die ik inderdaad over het hoofd heb gezien. Die is voor ons gebruik in combinatie met de zonnepanelen eigenlijk perfect maar een op termijn EUR 300 hogere wegenbelasting nekt de restwaarde volledig volgens de inschattingen van de ANWB. Ik weet niet of ik die gok aandurf van de restwaarde.
Houd er rekening mee dat jij de komende 4 jaar nog 50% korting hebt op de MRB én dat je brandstofkosten lager uitvallen. En ja wat is nekken precies? Hij halveert er echt niet door en als jij er 5 jaar mee gaat rijden op een auto van 45K heb je dan sowieso al gauw meer dan 30K afgeschreven, maakt die laatste 3K dan nog uit?
Succes met zoeken en je overwegingen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”