Trekhaakhoogte vs luchtvering

De Nieuwe XC60
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

Hallo allen,
Na enige tijd weg geweest te zijn, ben ik weer terug.
En gelijk met een vraag: wie heeft ervaring met de trekhaakhoogte bij een XC60 met luchtvering?

Ik heb een XC60 II T8 (met luchtvering) die voorzien is van een ‘elektrische’ trekhaak. Originele (ACPS / ORIS, type E549), bij de Volvo-dealer in mei 2020 gemonteerd.

In vakantietijd hangt hier Fendt 465 Tendenza achter. Nu viel het mij direct op dat de caravan er ‘achterover’ achter hing. Kort geleden met een aanhanger achter de auto viel het mij weer op. Meten is weten en ik kwam er achter dat de trekhaak-hoogte in ruststand 43 cm is en in rijstand 47 cm. ACPS / Oris geeft op hun site aan dat de trekhaak-hoogte in beladen toestand tussen 35 en 42 cm moet zijn.

Uiteraard dit terug gekoppeld aan de Volvo-dealer. Die hebben vervolgens dezelfde gegevens gemeten bij een XC60 in de showroom. Er wordt maar 1 type (nr.) trekhaak geleverd in Nederland voor de XC60. En dat is wel bijzonder, gezien de luchtvering. Omdat voor de V90 wel twee trekhaken worden geleverd; met en zonder luchtvering. Afgesproken dat dit wordt voorgelegd aan Volvo NL.

Dus ik ben wel nieuwsgierig naar ervaringen van Volvo rijders met luchtvering.
(Foto combinatie; in ruststand/van contact)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4607
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik zal het op mijn XC90 T8 eens opmeten...... Heb geen caravan, maar een vouwwagen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2527
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

AlexV70 schreef: 24.10.2020 - 21:12 Hallo allen,
Na enige tijd weg geweest te zijn, ben ik weer terug.
En gelijk met een vraag: wie heeft ervaring met de trekhaakhoogte bij een XC60 met luchtvering?

Ik heb een XC60 II T8 (met luchtvering) die voorzien is van een ‘elektrische’ trekhaak. Originele (ACPS / ORIS, type E549), bij de Volvo-dealer in mei 2020 gemonteerd.

In vakantietijd hangt hier Fendt 465 Tendenza achter. Nu viel het mij direct op dat de caravan er ‘achterover’ achter hing. Kort geleden met een aanhanger achter de auto viel het mij weer op. Meten is weten en ik kwam er achter dat de trekhaak-hoogte in ruststand 43 cm is en in rijstand 47 cm. ACPS / Oris geeft op hun site aan dat de trekhaak-hoogte in beladen toestand tussen 35 en 42 cm moet zijn.

Uiteraard dit terug gekoppeld aan de Volvo-dealer. Die hebben vervolgens dezelfde gegevens gemeten bij een XC60 in de showroom. Er wordt maar 1 type (nr.) trekhaak geleverd in Nederland voor de XC60. En dat is wel bijzonder, gezien de luchtvering. Omdat voor de V90 wel twee trekhaken worden geleverd; met en zonder luchtvering. Afgesproken dat dit wordt voorgelegd aan Volvo NL.

Dus ik ben wel nieuwsgierig naar ervaringen van Volvo rijders met luchtvering.
(Foto combinatie; in ruststand/van contact)
In welke rijmodus zet je de auto? Dat maakt meerdere centimeters verschil. Met een zware aanhanger (achter mijn XC90 met luchtvering) zette ik ‘m in een zelf-gedefinieerde rijmodus op basis van AWD maar dan met straffe vering waardoor hij een aantal centimeters zakte en de aanhanger absoluut netjes recht stond en bleef.

In bepaalde rijstanden verlaagt de luchtvering zichtzelf naar mate de snelheid toeneemt trouwens uit aerodynamisch gronden, dan zou de aanhanger in jouw geval dus ook rechter achter de auto hangen.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

Ik heb hem op standaard staan. Het zou toch bijzonder zijn dat ik van alles moet aanpassen om de auto in juiste rijmodus / hoogte komt?
Zet hem wel in de Sport-stand, waardoor kan ik handmatig kan schakelen.
Eigenlijk zou dan een speciale aanhanger-stand wel een goede zijn. 😀
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12261
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Wel 'n goeie van je, in het verleden had volvo daarvoor meer kogelhoogten per model
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

OGA244 schreef: 25.10.2020 - 12:23 Wel 'n goeie van je, in het verleden had volvo daarvoor meer kogelhoogten per model
Daar weet ik ook alles van. Onder mijn eerste V70 met nivomats was de verkeerde trekhaak gemonteerd. Uiteindelijk via Brink de juiste trekhaakkogel gekregen.
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Je kunt voor de caravan adapter platen kopen waardoor de kogel wat hoger komt op de dissel.
Zijn in verschillende diktes leverbaar.
Ga voor info naar je caravan dealer.

Eric
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

XC60 met Knaus.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

Flying Jeroen schreef: 17.11.2020 - 11:32 XC60 met Knaus.jpg
Ziet er idd recht uit. Maar zie ook weinig afstand tussen band en de spatbord rand. Lijkt gelijk aan die van mij in de ruststand.
Ben er inmiddels achter dat de rijstand pas ingesteld wordt als je eindje hebt gereden. En zakt pas na uitstappen en deur dicht doen.
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

De casus voorgelegd aan Volvo Nederland. Die verwezen naar de EU norm. Maar dat vond ik wat te kort door de bocht. Dus Volvo Nederland gaat het nu voorleggen aan Zweden.
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 355
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Ziet er idd recht uit. Maar zie ook weinig afstand tussen band en de spatbord rand. Lijkt gelijk aan die van mij in de ruststand.
Ben er inmiddels achter dat de rijstand pas ingesteld wordt als je eindje hebt gereden. En zakt pas na uitstappen en deur dicht doen.
Als je de motor gestart wordt, wordt direct de rijhoogte ingesteld. Je hoeft niet te gaan rijden (dat is bv wel bij nivomats het geval). De auto zakt meteen zodra je de auto uit zet: de start-stop knop op stop draaien. Als de motor uit gaat door het start-stop systeem en je de pook in P zet, zakt de luchtvering pas als je uitgestapt bent.

De aanhangwagen koppeling kan nogal varieren en het lijkt me sterk dat daardoor allemaal verschillende trekhaken voor worden gemaakt. We hebben een tiental tandemassers in het bedrijf en daar zitten grote verschillen in de hoogte van de koppeling. Sommige aanhangwagens zijn aangepast. Bij een tandemasser is de hoogte belangrijk, bij een enkel asser hangt het een beetje scheef maar dat is geen probleem. Als je stalenveren hebt (zonder nivomats) en je gaat volbepakt op reis, hangt de trekhaak weer lager. Dan hangt ie de andere kant op wat scheef.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Gebruikersavatar
1zilvergrijs
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 06.12.2020 - 15:32

Interessant onderwerp voor mij, ben bezig met de configuratie van een XC60 T6 Recharge met of zonder luchtvering. Achter onze auto (momenteel XC60 2015 D4 AWD Ocean race) hangt 2-3 maanden een 1800 kg zware Tabbert, die nu een beetje naar voren hangt.
Ik lees bij handleidingen van de luchtvering dat bij het trekken van een aanhangwagen de vering in de stand Dynamic moet worden gezet. Is dat ook de stand waar mga1600 naar verwijst, dus een paar cm. lager?
En is de ervaring met luchtvering dat de auto echt altijd dezelfde hoogte houdt, onafhankelijk van de kogeldruk? Die is bij mij 100 kg.
XC60 T6 Recharge MY2022, daarvoor XC60 D4 AWD 2015, 2x BMW, V70, 850, 940.
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 764
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Ik vind het rijden met luchtvering, zeker met een volle koffer of grote/zware aanhanger, in hoge mate beter.
Het hoeft daarom geen "4C" luchtvering te zijn, de Nivomats van vroeger hebben hetzelfde voordeel: ze houden
de auto horizontaal zodat de bestuurbaarheid (ongeveer) blijft wat ze is. Ik vind dat meer dan comfort, voor mij
is het een veiligheid verhogende optie bij het rijden met volle koffer of zware last.
2018 XC90 T5
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

1zilvergrijs schreef: 18.12.2020 - 15:40 Ik lees bij handleidingen van de luchtvering dat bij het trekken van een aanhangwagen de vering in de stand Dynamic moet worden gezet. Is dat ook de stand waar mga1600 naar verwijst, dus een paar cm. lager?
En is de ervaring met luchtvering dat de auto echt altijd dezelfde hoogte houdt, onafhankelijk van de kogeldruk? Die is bij mij 100 kg.

Ik heb natuurlijk de handleiding XC60 -2018 Twine Engine nogmaals door gelezen. Maar over in stand Dynamic zetten met aanhangwagen heb ik niets gevonden. Waar zou dit dan staan?
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
Gebruikersavatar
1zilvergrijs
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 06.12.2020 - 15:32

Volvocars.nl, service, support, selecteer model en modeljaar.
Ik heb op “late 2021” geselecteerd omdat zoals het nu lijkt een nieuwe bestel.
Vervolgens als onderwerp “rijden met aanhanger” geselecteerd.
Hierbij de gekopieerde tekst:
Belangrijk

Bij rijden met een aanhanger in een auto met luchtvering moet de instelling Besturing ophangingDynamisch in rijstand Individual worden gebruikt.
XC60 T6 Recharge MY2022, daarvoor XC60 D4 AWD 2015, 2x BMW, V70, 850, 940.
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

In de handleiding van 2018, bij ‘rijden met aanhanger’ staat:
! BELANGRIJK
Als de motor wordt afgezet, kan de constante accuspanning voor het aanhangercontact automatisch worden uitgeschakeld om de startaccu niet te ontladen.

Dat is heel wat anders.......
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
Gebruikersavatar
1zilvergrijs
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 06.12.2020 - 15:32

AlexV70 schreef: 29.12.2020 - 21:47 In de handleiding van 2018, bij ‘rijden met aanhanger’ staat:
! BELANGRIJK
Als de motor wordt afgezet, kan de constante accuspanning voor het aanhangercontact automatisch worden uitgeschakeld om de startaccu niet te ontladen.
Inderdaad; wellicht veranderd inzicht, ik zal eens informeren bij mijn dealer. Overigens is dat wat de constante spanning betreft al jarenlang zo.
XC60 T6 Recharge MY2022, daarvoor XC60 D4 AWD 2015, 2x BMW, V70, 850, 940.
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

Ik ben benieuwd 😀
Ik ben het menu nog eens door geweest en kon de stand ophanging; ‘Dynamisch’, niet vinden.
Dus VOLVO: misschien even software schrijven, (voor oudere modellen) de stand; aanhangwagen trekken’. 😉
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
Gebruikersavatar
1zilvergrijs
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 06.12.2020 - 15:32

Antwoord van dealer: er zijn geen constructieve veranderingen MY 2018 - MY 2021betreft de luchtvering. Advies is stand dynamisch omdat de auto dan wat strakker/stabieler is bij het trekken van een zware aanhanger en dat ESP waarschijnlijk ook daardoor minder hoeft in te grijpen, als dat al nodig is. In Individual zou je dan de ophanging/vering in dynamisch kunnen zetten maar bijv. besturing in Comfort. Maar ja Alex, als je geen instelling Dynamisch hebt... zou ik toch even contact met de dealer opnemen om te kijken of je niet een update of zo mist.
XC60 T6 Recharge MY2022, daarvoor XC60 D4 AWD 2015, 2x BMW, V70, 850, 940.
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

Ook wat navraag gedaan:
De stand dynamisch bij een MY2020 heet bij een MY2018 de Power-modus.
Het wordt dus tijd dat Volvo de gebruikershandleiding van de MY2018 XC60 gaat aanpassen. Staan trouwens wel meer foutjes in, cq logische opbouw mbt uitleg.
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”