Trekhaakhoogte vs luchtvering

De Nieuwe XC60
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

diesel01 schreef: 23.04.2021 - 08:29 @Alex hoe bevalt de T8 op jouw woon/werk reis, we wonen en werken op dezelfde afstand en ben benieuwd hoe de T8 bevalt.
Excuus voor het off topic.
ff dan 😀 Ik werk niet meer in Groningen, dus nu red ik het makkelijk. Heen en terug Groningen zou ik niet redden. Kan er 35 km mee halen (na reset accu’s). In zuinige stand 40 km. Maar op de snelweg gaat het wel snel op....
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Gisteren de caravan opgehaald uit de stalling en tot mijn grote opluchting hangt 'ie netjes recht achter de XC90
20210501_163111.jpg
Wat ik alleen nog niet begrijp is dat de aanhanger (huurbak) destijds zo achterover hing. Maar ja, da's niet (meer) van belang.

En het gemak waarmee de XC90 de caravan op sleeptouw neemt...héérlijk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
1zilvergrijs
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 06.12.2020 - 15:32

Ik heb eens bij Flying Jeroen met en PB geïnformeerd naar zijn trekhaakhoogte, omdat de Knaus er mooi horizontaal achter ligt. Zijn trekhaakhoogte blijkt gelijk aan de hier opgegeven waarden van anderen met luchtvering.
Ook de Hobby van FritsieV70 ligt er mooi achter; de LMC van Frenkie L kan ik op de foto niet helemaal beoordelen, maar lijkt ook netjes alleen heeft hij geen luchtvering dus helemaal vergelijkbaar is dit niet.
Ik krijg het vermoeden dat de Fendt van AlexV70 zelf wat laag ligt. Nu is met name bij Fendts bekend dat de euro-delta as vaak aan of over zijn limiet zit, wat resulteert in extra wielvlucht (en door de constructie ook extra toespoor).
Mijn advies aan AlexV70 is dan ook om eens met het blote oog te kijken of de wielen van zijn Fendt erg schuin staan, d.w.z. de onderkant van de wielen veel verder baar buiten dan de bovenkant. En als dit het geval is, de boel eens na te laten meten bij Triorep die daar alle verstand en ervaring mee hebben en het ook kunnen bijstellen c.q. laten repareren.
Ben benieuwd wat ik in augustus zelf kan melden met de nieuwe XC60 met luchtvering en de Tabbert uit 2018, waarvan overigens ook de wielvlucht moest worden afgesteld.
XC60 T6 Recharge MY2022, daarvoor XC60 D4 AWD 2015, 2x BMW, V70, 850, 940.
Gebruikersavatar
1zilvergrijs
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 06.12.2020 - 15:32

Correctie op mijn vorige post: Triorep laat niet repareren maar repareert zelf; ze zijn Al-Ko (de as fabrikant) gecertificeerd om o.a. de asrubbers te vervangen.
XC60 T6 Recharge MY2022, daarvoor XC60 D4 AWD 2015, 2x BMW, V70, 850, 940.
Gebruikersavatar
1zilvergrijs
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 06.12.2020 - 15:32

AlexV70, lees je nog mee? Ik ben mij ervan bewust dat een wat laag liggende caravan niet het punt van een grote kogelhoogte oplost, echter je thema begon met de opmerking van een wat achterover hangende caravan. Vandaar mijn opmerkingen over asrubbers en wielstand.
Heb je al naar de wielstand van je caravan kunnen kijken?
XC60 T6 Recharge MY2022, daarvoor XC60 D4 AWD 2015, 2x BMW, V70, 850, 940.
Daf55
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 11.09.2016 - 22:33

Ik heb de caravan vandaag opgehaald, en voor het eerst achter de auto gehad. Ik heb ook luchtvering en was benieuwd wat het zou doen. Maar bekijk de foto's maar, perfect in orde! Ik denk dat zelfs de powerstand qua hoogt niet nodig is. De hybride stand is iets hoger, maar dat vindt je niet terug.

In het korte stukje wel gemerkt dat zelfs de elektromotor sterk genoeg is om de boel redelijk vlot op gang te krijgen te houden! En in de powerstand merk je de 1350kg (leeg +/1050kg) echt niet!

Ik heb de spiegels daarna goed afgesteld, en nu steken ze bijna niet meer uit, buiten de originele spiegels. Brede auto, smalle caravan!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC60 T8 inscription 2018, Renault Zoe R135 bj2019, Daf 55 bj1970, Mobylette bj 1963
Wonend in het mooie Wapenveld, tussen bos en weilanden.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Mooie auto, mooie caravan en ook als combi geslaagd.
Veel rij- en verblijfplezier!
Gebruikersavatar
1zilvergrijs
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 06.12.2020 - 15:32

Daf 55, de caravan ligt er inderdaad mooi achter. Fijne spiegels die Emuk's.
Toch versterkt dit mijn vermoeden dat de caravan van themastarter AlexV70 wat laag ligt; leest hij nog mee?
XC60 T6 Recharge MY2022, daarvoor XC60 D4 AWD 2015, 2x BMW, V70, 850, 940.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Ik heb helaas hele slechte ervaringen met Emuk artikelnummer 100856 op de huidige Volvo(spiegel-vorm).
Pasvorm slecht, zachte kunststof liet al gelijk los, klemt niet goed en zakt steeds weg.
en dat schroefverbindinkje is allerbelabberdst.
Twee sets geprobeerd.

De Milenco Aero was perfect in alles, maar past niet op de huidige spiegels.
Nu Emuk universeel 100994, die wel in de spiegelkap past maar er 'dunnetjes' uitziet.
Bovendien is de arm te kort en moest dus weer langs de bouwmarkt......

Ik zoek nog naar een betere oplossing.

Mocht iemand denken: je bent off-topic, dan klopt dat maar het draadje over caravanspiegels staat op slot.
Daf55
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 11.09.2016 - 22:33

Pasvorm lijkt op die van mij prima. Nog niet ver mee gereden, maar dat gaat wel goed, denk ik. Schroefverbinding is even opletten dat deze goed de rand klemt. Ze zijn wel veel te lang, daar zet ik waarschijnlijk nog wel de zaag in.
Volvo XC60 T8 inscription 2018, Renault Zoe R135 bj2019, Daf 55 bj1970, Mobylette bj 1963
Wonend in het mooie Wapenveld, tussen bos en weilanden.
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

1zilvergrijs schreef: 09.05.2021 - 23:06 AlexV70, lees je nog mee? Ik ben mij ervan bewust dat een wat laag liggende caravan niet het punt van een grote kogelhoogte oplost, echter je thema begon met de opmerking van een wat achterover hangende caravan. Vandaar mijn opmerkingen over asrubbers en wielstand.
Heb je al naar de wielstand van je caravan kunnen kijken?
Ja, lees nog mee. 😀
Vandaag de caravan er weer achter gehad, kalibreren blijkt toch geholpen te hebben. Heeft niets over. Tja, de luchtvering pompt hem toch naar 42 cm ondanks gewicht.
En ik weet dat de opbouw van een Fendt laag ligt en dat de Delta assen niet gek zijn op maximale gewichten. Die had ik al gemeten in beladen toestand en vergeleken met een nieuwe (ook beladen), verschil was +/- 4 mm. Ook de wielstand was niet bijzonder, wat ook bleek uit slijtage (netjes recht). Dat heb ik ook wel eens anders gezien bij Delta assen (1 vakantie hadden ze geen profiel meer). Wil tzt toch naar 1700 kg rubbers.
Ik heb ook nog even gekeken naar een andere (maat) banden (zijn net 6 jaar oud). Standaard 205/65-15 en dan gaan naar 205/70-15. Hoogte verschil van 4 cm...... van +/- 64 naar +/- 68 cm hoogte
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
Gebruikersavatar
1zilvergrijs
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 06.12.2020 - 15:32

Helaas.. kan ik in augustus niet zien hoe onze Tabbert achter onze nieuwe XC60 met luchtvering hangt. Ook Volvo blijkt getroffen door de mondiale halfgeleider problematiek, waardoor de "onze" geen BLIS met CTA en rear collision warning heeft, net zoals ook geen 360 graden camera. Ik koop geen geheel nieuwe Volvo om veiligheidssystemen te missen en hoewel de auto wel begin juli komt. koop ik hem na goed overleg met de dealer niet.
BLIS heeft de huidige ook, en met name de CTA als je wegrijdt naast een muur e.d. vind ik zinvol.
Er is nog een XC60 besteld welke in september wordt geproduceerd, hopelijk heeft die alle systemen wel. Voor mij en voor de dealer vervelend.
Maar de wonderen zijn de wereld niet uit, wellicht komt de eerste toch compleet, ik hoop het.
Vraag aan moderator: halfgeleiderproblemen gelden voor alle typen, is hier een apart topic over?
XC60 T6 Recharge MY2022, daarvoor XC60 D4 AWD 2015, 2x BMW, V70, 850, 940.
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 354
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Ik heb afgelopen weken meerdere keren een enkelasser en een dubbelasser aanhangwagen achter de XC90 gehad. In beide gevallen staat de auto veel te hoog, zelfs in de laagste rijstand van de luchtvering.
Alleen als de auto volledig ingezakt is, staat de aanhanger mooi horizontaal. Bij een enkelasser is het puur een visueel probleem maar bij een dubbelasser wordt de kogeldruk te hoog en is de belasting van de assen van de aanhanger niet gelijk.

Ik ga het maar eens aankaarten bij de dealer.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik blijf het wel een beetje vreemd vinden. Maar snap jou frustratie hierover absoluut. Je moet het dan ook zeker bij je dealer aankaarten en tot een oplossing komen. Achteroverhangen van de aanhanger is niet fijn.

Echter is er GEEN wettelijke minimale of maximale trekhaakhoogte. Er is een richtlijn die Europees is vastgesteld. Maar deze is niet in wetgeving verankerd. Wel houden de meeste fabrikanten zich daaraan.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

pimsam schreef: 08.06.2021 - 10:51 Ik heb afgelopen weken meerdere keren een enkelasser en een dubbelasser aanhangwagen achter de XC90 gehad. In beide gevallen staat de auto veel te hoog, zelfs in de laagste rijstand van de luchtvering.
Alleen als de auto volledig ingezakt is, staat de aanhanger mooi horizontaal. Bij een enkelasser is het puur een visueel probleem maar bij een dubbelasser wordt de kogeldruk te hoog en is de belasting van de assen van de aanhanger niet gelijk.

Ik ga het maar eens aankaarten bij de dealer.
Ik heb begrepen dat voor de XC90 een tijdje niet de juiste trekhaken zijn geleverd (te hoog). Dit is door Volvo hersteld - nieuwe er onder. Geldt dus niet voor de XC60.
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
Puyenbroek
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 11.03.2021 - 20:57

20210424_091622.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

@Puyenbroek, in welke rijstand stond de XC60 bij het nemen van de foto’s.
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Je zou bijna denken dat de vering van de caravan verslapt is, zo hoog zit het wiel in de caravan.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Puyenbroek
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 11.03.2021 - 20:57

AlexV70 schreef: 17.06.2021 - 23:34 @Puyenbroek, in welke rijstand stond de XC60 bij het nemen van de foto’s.
Hij stond in de comfor stand. Ik heb geen lucht vering. Veranderd zonder luchtvering ook de hoogte van de auto?
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Trekhaak hoogte kwam even voorbij in ander topic dus hier even doorgelezen...
Alex ben je nu tevreden met de huidige "stand van zaken" of beter verwoord de huidige stand van de caravan...")
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”