Nieuwe XC60 en Vraag over Gracenote

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
RayDelft
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 29.04.2016 - 11:36

Beste forummers,

Na vier V70’s ben ik afgelopen woensdag overgestapt op een XC60 B4 Inscription met enkele opties.
Dat is duidelijk een auto van een heel andere generatie en ik moet er best aan wennen.
De manual is maar liefst bijna 800 bladzijden, die ik natuurlijk niet allemaal ga lezen, maar het geeft aan hoe complex een auto tegenwoordig is.
1 van de leuke dingen van een nieuwe auto vind ik het uitzoeken en instellen. Ik kan me er uren mee vermaken.
De auto blijkt standaard Gracenote geïnstalleerd te hebben en daar ben ik niet erg blij mee. Gracenote vernagelt je playlists en maakt er iets onbegrijpelijks van. Ik heb vanuit mijn vorige auto diverse USB sticks waarop ik mijn eigen playlists heb staan. Allemaal in een apart mapje, en zo kan ik al naar gelang waar ik zin in heb, luisteren naar muziek die me op dat moment het meest aanspreekt. Gracenote trekt zich van die mapjes niets aan. Sterker nog, Ze zijn niet meer zichtbaar. Gracenote maakt zn eigen indeling en maakt er categorieën van , en andere onbegrijpelijke indelingen. Ik heb nu de categorieën Urban en Jazz op een USB waar helemaal geen urban of Jazz op stonden om maar een voorbeeld te noemen. Hoe krijgt iemand het verzonnen om een programma te schrijven waarmee de oorspronkelijke muziekindeling volledig verdwijnt en niet meer is terug te vinden. Wie heeft nu behoefte aan zo iets? En hoe komt Volvo op het onzalige idee zoiets waanzinnigs te installeren in hun auto’s.
Gracenote zal best voordelen hebben, en vast ook wel fans, maar voor mij is onbegrijpelijk dat de indeling van Gracenote zo agressief wordt opgedrongen en dat je er zelfs niet meer voor kunt kiezen je eigen indeling te gebruiken.

Nou, lang verhaal en een korte vraag, maar ik moest mijn frustratie even kwijt.

Vraag: Kan ik van dat vreselijke Gracenote af? Of ben ik nu gedwongen dan maar mijn telefoon vol te gooien met muziek, nu USB stickjes niet meer bruikbaar zijn op de manier die ik wil?
Gebruikersavatar
IzzyT6
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 09.11.2019 - 13:34

Er is al eerder over geschreven op dit forum.
Even op zoeken.

Ik worstelde er eerst ook erg mee.
Het komt erop neer dat je de tags van de files in je mappen op je usb moet aanpassen.
Dat kan via speciale programmas.
Ik gebruik mp3tag.de. Dat werkt goed.

Als je alle files in een map met allerlei jazznummers in de tags dezelfde albumnaam, artiest en volgnummers geeft, kom je een eind.
Bv Jazz, Diverse Artiesten en dan doornummeren.
Je volvo ziet de mappen niet maar sorteert op tags.
Een map met nummers van allemaal verschillende artiesten ziet je auto niet als 1 map.
Daarom wordt het snel een bende...

In je auto moet je dan sorteren onder album.
Dan heb je je mappen structuur weer.
Beetje experimenteren vrees ik...

Hoop dat het helpt!
Volvo V60 T6 Twin Engine Inscription april 2020
RayDelft
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 29.04.2016 - 11:36

IzzyT6 schreef: 02.08.2020 - 22:34 Er is al eerder over geschreven op dit forum.
Even op zoeken.

Hoop dat het helpt!
Dank IzzyT6. Ik ga het onderzoeken.
Gebruikersavatar
IzzyT6
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 09.11.2019 - 13:34

Ter aanvulling:
Als je tags hebt aangepast maar verder niks verandert, ziet Je Volvo (soms) niet dat er iets is veranderd.
Hij haalt dan oude tags uit zijn geheugen denk ik.

Dus voeg even een album aan je usb toe bv en/of gebruik even een andere usb voordat je de eerste er weer in stopt.

Dat wil wel helpen.
Volvo V60 T6 Twin Engine Inscription april 2020
Lucas27
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 27.08.2020 - 11:19

Bij mij is dit euvel helemaal verholpen.

Als je naar het Duitse motor-talk forum gaat vind je een persoon die zich Midibase noemt.
https://www.motor-talk.de/forum/musik-u ... 43372.html

Midibase heeft een programma geschreven dat HappySensus heet.
Dit werkt goed om orde te scheppen in de wanorde met USB-sticks in combinatie met Volvo Sensus.
Het programma is eenvoudig te gebruiken.

Als je de door HappySensus aangepaste USB-stick in de auto steekt krijg je na enkele minuten (in het USB menu) een tab “afspeellijsten” te zien die door HappySensus zijn gemaakt.
Je ziet nu de diverse albums zoals het hoort (eventueel op alfabetische volgorde).

Gewoon even contact opnemen met Midibase.
Hij stuurt je dan de software.

Veel succes.
Volvo user Stefaan
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 07.05.2018 - 20:39

Besten,
Zoals met vele 'smart' toestellen kom je er pas na een tijdje achter hoe het juist in elkaar zit. 3 jaar geleden was dat ook zo met mijn nieuwe XC60.
Op verschillende fora kan men klachten of tips vinden betreffende dingen die handiger zouden kunnen, mits een software aanpassing. Ik heb toen zelf aan de dealer een lijstje overgemaakt met opmerkingen en suggesties, onder andere over het MP3 afspelen. De dealer heeft het naar eigen zeggen naar Zweden gestuurd en ik werd bedankt.
Ik had gehoopt dat er na verloop van tijd 'updates' zouden geweest zijn die rekening houden met evidente, herhaalde, zelfs internationale klantenopmerkingen. Jammer genoeg niet. Volvo zal er op rekenen dat men van de auto zelf dermate tevreden is dat men daar mee leert leven, of zijn plan trekt.
Ik wacht erop dat auto's ook worden 'getest' door computer journalisten en het niet allen gaat over ophanging, optrekken en remmen. En ook software gebruiksvriendelijkheid en evolutie aan bod komt.
XC60 MY 2018 D4 AWD Inscription
marco67
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 18.12.2020 - 10:53

Ik raad allen aan als ze problemen hebben met gracenote of de nieuwe sensus 2019/2020 dit aan te melden de dealer en bij volvo nederland . ik heb zelf een S60 T8 met de B&W audio set omdat ik van een goed stukje muziek hou. Streamen of apple carplay vind ik geen optie want dat klinkt gewoon slechter als vanaf USB. mijn muziek bestanden zijn allemaal goed getagd alleen Gracenote denkt daar anders over en vind bv dat Dotan metal muziek maakt, een sonate van bach word in een keer lambada. een best of cd word helemaal uit elkaar gehaald omdat het onder het orginele album naam word geplaatst . muziek stukken worden in 1 keer als corrupt aangemerkt omdat de sensus de gracenote namen gaat gebruiken en die vind hij dan niet. Volvo is nooit heel sterk geweest met hoe ze een radio/mp3 speler moeten programeren maar de huidige versie slaat alles.
Dus bij problemen, aanmelden hoe meer hoe beter. en niet denken er komt wel een update ik wacht er bij deze auto al een jaar op. en bij mijn 2 vorige volvo's is het ook nooit goed gekomen.

groeten
Marco
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Gewoon een simpele iPod kopen en al je problemen zijn opgelost.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Gewoon via spotify op je telefoon downloaden in extreem hoge kwaliteit en via de telefoon afspelen (desnoods met kabel).
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
JVC_drive
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 19.07.2021 - 19:02

Heeft er iemand dat happysensus progje staan?
Mijn Duits is nihil. En al zeker om bestaanbare pd’s te schrijven.
Thx!
Volvo XC90 T8 inscription onyx black My2022 Long Range
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Splaylistmaker doet hetzelfde en vele malen sneller. HappySensus heb ik voor je, maar delen via het forum is lastig denk ik (.exe bestand).
JVC_drive
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 19.07.2021 - 19:02

Thx, bekijk ik eens.
Zal een PB sturen voor die happysensus.
Volvo XC90 T8 inscription onyx black My2022 Long Range
JVC_drive
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 19.07.2021 - 19:02

-KJ- schreef: 04.02.2022 - 08:37 Splaylistmaker doet hetzelfde en vele malen sneller. HappySensus heb ik voor je, maar delen via het forum is lastig denk ik (.exe bestand).
Die Splaylistmaker is idd super gemakkelijk.
Mappen in kopiëren en direct alles aangemaakt.
Thx voor de Tip. Zal deze verder gebruiken.
Volvo XC90 T8 inscription onyx black My2022 Long Range
Gebruikersavatar
Henk{GP}
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 08.02.2023 - 14:04

JVC_drive schreef: 04.02.2022 - 10:01 Thx, bekijk ik eens.
Zal een PB sturen voor die happysensus.
Ik hoor ook graag wat HappySensus precies doet. Playlist maken lukt mij namelijk ook wel zelf. Maar als ik het goed begrijp moet je dan alleen het Playlist menu gebruiken in Sensus? Dat is dan wel weer jammer.
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”