XC60 B4 automaat maakt schakelfouten met trailer

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
Bericko
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 05.08.2019 - 16:11

Het is ondertussen opgelost met een software update maar wou het toch even melden

Mijn nieuwe XC60 B4 AWD my2020 produceerde een gigantisch lawaai en vibraties bij het gas geven met de boottrailer er aan.
Trailer weegt 1.8 Ton, dus ruim onder de toegelaten 2.4 Ton
Gebeurde na een tijd op cruisecontrol rijden met 90 à 95 Km/u
Wou een vrachtwagen inhalen, dus tik even 10 Km/u hoger op de cruisecontrol.
Als reactie gigantische vibraties en gerommel vanonder de motorkap. :o
Geen acceleratie...snelheid verminderd
Cruisecontrol afgeduwd, en na even gas lossen en dan langzaam gas geven ging de auto weer normaal en vlot voorbij die vrachtwagen.
Dit verschillende keren getest zowel met cruisecontrol hoger tikken als met voetje gas geven, resultaat hetzelfde, een wasmachine met keien in.
De automaat kon blijkbaar maar niet beslissen welke versnelling hij zou nemen.

Dit was in een weekend, op maandag bij de dealer gemeld, die hebben de auto met spoed onder handen genomen.
Was over dit probleem niets bekent.
Auto een dagje bij dealer gelaten, na uitlezen en communicatie met Zweden hebben ze een software update gedaan.
Na de update probleem opgelost, al 3 lange ritten gedaan met trailer, en nu gaat ie direct een versnelling lager, geeft gas en schakeld dan netjes terug hoger. 8-)

Ben
Ben

480 ES
XC60 B4 AWD 2020
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Te laag toerental?
Bericko
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 05.08.2019 - 16:11

Ik denk dat het zoiets was.
Dealer sprak ook over koppel en toerental.
Nu rijd hij met trailer bij die snelheid in 7e versnelling, en gaat naar 6e en geeft dan gas.
Zou kunnen dat hij voor de update in 8e reed, maar dat weet ik niet zeker.


Nu gaat het gelukkig allemaal heel snel zonder haperen, en gaat vlot vrachtwagens voorbij.
Ben

480 ES
XC60 B4 AWD 2020
Gebruikersavatar
TomXC60
4th Gear member
Berichten: 645
Lid geworden op: 28.11.2012 - 17:41
Locatie: Hulst
Contacteer:

Het zou kunnen dat teveel elektrokoppel tov het gevraagde koppel aan de brandstofmotor dit heeft veroorzaakt, dan gaat je rare dingen krijgen met je compressieverhoudingen en inderdaad krijg je hetgeen jij nu beschrijft (alsof je je auto probeert aan te duwen).
De belt-driven starter-generator (BSG) kan een kleine puls geven, maar dit zou uit de testperiode wel naar voren moeten komen (allesinds toen ik nog bij volvo werkte), de T5 TE is lange tijd om zelfde redenen nu pas naar de XC40 gekomen, die had eigenlijk al in de vorige generatie V60/XC60 moeten liggen.
Dec. 2022: Volvo XC90 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bright Silver metallic

Previous:
2017-2021 118.000km Volvo XC60 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bursting Blue Metallic

2011-2017 340.000km Volvo XC60 MY11 R-Design D5 AWD
In Black Sapphire metallic
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”