Hallo allemaal,
Mijn vriendin en mezelf zijn op zoek naar een tweedehands XC60 T8. We willen sowieso een XC60, en aangezien mijn vriendin zelfstandig is, is de T8 fiscaal gezien de beste optie hier in België.
Om te genieten van een gunstige fiscaliteit, moet de wagen wel een CO2 uitstoot hebben van minder dan 50 g CO2/km. Volgens de nieuwe herberekende NEDC 2.0 waarden komt enkel nog de Momentum uitvoering in aanmerking door de kleinere velgen.
Ik heb echter al meerdere malen een tweedehands T8 R-design of Inscription zien voorbijkomen in Nederland of Duitsland op Autoscout waarbij er toch slechts 49 g C02/km staat vermeld. Ik heb dit via het kenteken kunnen dubbelchecken op de website van RDW. Dit is dus waarschijnlijk de oude NEDC waarde aangezien de modellen gebouwd zijn in 2017.
Nu vragen wij ons af als we een dergelijke T8 R-Design importeren en inschrijven hier in België, de 49 g/km zal worden overgenomen voor de berekening of als de nieuwe NEDC 2.0 waarde van 55 g/km zal worden verondersteld?
Hartelijk bedankt voor jullie raad!
Vriendelijke groeten
Tim
Tweedehands XC60 T8 R-Design NEDC vs. WLTP
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24350
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Ja, bij mijn weten is COC leading
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- pitteken2
- 2nd Gear member
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 12.11.2017 - 17:58
Ben Belg en heb t8. Effe gekeken naar roos formulier (tweeledig) en er staat 49 CO2 op. Je kan dus veronderstellen dat deze tweedehands blijft gelden dus volgens mij kan je gewoon kopen en genieten van de 100% aftrekbaarheid.
XC 60 t8 R design electric silver metallic my2018
Intellisafe pro pack - Versatility pack - Sensors navigation pack + Volvo on Call - Luchtvering four c - 21’ R design velgen - Zwarte kappen buitenspiegels -Wegklapbare trekhaak
Verwacht juni 2022: xc40 my23 p8 twin ultimate - full option - kleur sage groen
_____________________________________________________________
Vroeger:
V40 2013 summum D2 powershift
V50 2009 momentum 2.0d powershift
480 turbo 1988
Intellisafe pro pack - Versatility pack - Sensors navigation pack + Volvo on Call - Luchtvering four c - 21’ R design velgen - Zwarte kappen buitenspiegels -Wegklapbare trekhaak
Verwacht juni 2022: xc40 my23 p8 twin ultimate - full option - kleur sage groen
_____________________________________________________________
Vroeger:
V40 2013 summum D2 powershift
V50 2009 momentum 2.0d powershift
480 turbo 1988
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 24.11.2018 - 12:09
Ik ben ook belg en heb een nieuwe XC60 T8 gekocht ( maandag levering ). En ik heb letterlijk elke inscription/ R-design optie. Met een aanpassing van de factuur blijf ik op 49gr. De volvo dealers weten wel hoe ze het belgische systeem moeten omzeilen
- Spencer
- 2nd Gear member
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10
Je kan gewoon het chassisnummer ingeven in de Belgische belastingen simulator.
Het is niet alleen die 50gr CO2 die meespeelt, maar ook de batterij inhoud tov het totaal gewicht.
Er bestaat een excel-file met vermelding van alle "valse" hybriden: https://financien.belgium.be/sites/defa ... 02-01.xlsx
Het is niet alleen die 50gr CO2 die meespeelt, maar ook de batterij inhoud tov het totaal gewicht.
Er bestaat een excel-file met vermelding van alle "valse" hybriden: https://financien.belgium.be/sites/defa ... 02-01.xlsx
- Spencer
- 2nd Gear member
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10
Was de vraag oorspronkelijk niet over een auto die in België ingeschreven ging worden ?
Jullie hebben alvast het geluk beperkt te zijn tot dit enige criterium.
- Spencer
- 2nd Gear member
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10
Dat doen ze ook, alleen worden de hybride bedrijfsvoertuigen in België nog altijd belast op de NEDC2 waarden en niet de WLTP.
Voor benzine en diesel voertuigen mag gekozen worden tussen de NEDC2 en WLTP voor zover de twee op het gelijkvormigheidsattest vermeld staan. Volvo blijft momenteel zijn voertuigen homologeren met de twee waarden.
De huidige regering heeft eveneens laten vastleggen dat een auto gekocht onder een bepaald fiscaal stelsel in dit stelsel blijft tijdens de 5 jaren volgend op de aankoop, zelfs wanneer de regels veranderen voor een nieuw voertuig van hetzelfde type. Hoe lang dat zal blijven staan bij een volgende regering is nog maar de vraag ?
Bmw en Mini bvb stoppen vanaf Juli met het homologeren in NEDC2 voor de voertuigen gebouwd in Europa en Oktober geloof ik voor diegene die in de VS gebouwd worden.
- Spencer
- 2nd Gear member
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10
- Spencer
- 2nd Gear member
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10
Sorry, maar je spreekt wel degelijk van T8 en niet T6.
En de verkoopovereenkomst bepaald geenszins het CO2 gehalte waarop de taxatie plaats vindt in België, maar wel het officieel gelijkvormigheidsattest na homologatie. En deze geeft 42gr NEDC2 en 56gr WLTP voor zowel R design als Inscription T6 model 2022 op 19" velgen.
- Vapeti
- 2nd Gear member
- Berichten: 181
- Lid geworden op: 22.05.2021 - 15:17
Ik vraag me af of de aansprakelijkheid van de verkoper niet in het gedrang komt wanneer hij specificaties op de factuur zet die onmogelijk kunnen worden gehaald.Spencer schreef: ↑21.06.2021 - 15:38Sorry, maar je spreekt wel degelijk van T8 en niet T6.
En de verkoopovereenkomst bepaald geenszins het CO2 gehalte waarop de taxatie plaats vindt in België, maar wel het officieel gelijkvormigheidsattest na homologatie. En deze geeft 42gr NEDC2 en 56gr WLTP voor zowel R design als Inscription T6 model 2022 op 19" velgen.
Die man houdt blijkbaar van risico's...
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 12219
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
De initiële vraag gaat over een xc60 T8, niet over 'n T6 en ook niet over'n xc90, ik heb het daar dus ook niet over.
Een coc is idd maatgevend, dat moet in alle Europese landen ook steeds dezelfde waarden geven.
Nedc(2) is officieel geen waarde meer voor 'n my 22, dat is Europese wetgeving.
België heeft zich hierin gewoon aan Europese wetgeving te conformeren.
Een coc is idd maatgevend, dat moet in alle Europese landen ook steeds dezelfde waarden geven.
Nedc(2) is officieel geen waarde meer voor 'n my 22, dat is Europese wetgeving.
België heeft zich hierin gewoon aan Europese wetgeving te conformeren.
Laatst gewijzigd door OGA244 op 21.06.2021 - 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- Spencer
- 2nd Gear member
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10
Ja, als ik zelf van alles door elkaar haal, dan kom je tot zinloze discussies. Sorry.OGA244 schreef: ↑21.06.2021 - 15:47 De initiële vraag gaat over een xc60 T8, niet over 'n T6 en ook niet over'n xc90, ik heb het daar dus ook niet over.
Een coc is idd maatgevend, dat moet in alle Europese landen dezelfde waarden geven.
Nedc is officieel geen waarde meer voor 'n my 22, dat is Europese wetgeving.
België heeft zich hierin gewoon aan Europese wetgeving te conformeren.
De T8 haalt nergens een waarde onder de 50gr, ook niet in België (zie tabel in bovenstaande link).
- Vapeti
- 2nd Gear member
- Berichten: 181
- Lid geworden op: 22.05.2021 - 15:17
Ik denk dat zelfs de klant zou kunnen stellen dat er sprake is van een gebrek indien blijkt dat de wagen deze uitstootnorm niet haalt, om zodoende de geleden schade (hogere taksen of andere) op de verkoper te verhalen.